Vervelend shetje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne_

Re: Vervelend shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:48

Vjestagirl schreef:
Hoewel ik hier bijna aangevallen word als k t zeg: geef dat beest een rotschop. Hij doet het opzettelijk, en gericht, dan kan jij ook best opzettelijk en gericht iets terug doen.

Gewoon 1x flink hard trappen en dan verder gaan alsof er niets aan de hand was. Niet kalmeren als hij schrikt, niet bemoedigend toespreken als hij bang achteruit denderd. Gewoon, doen alsof er niets gebeurd is. Bijt hij weer, herhalen.

Ben ik het voledig mee eens!

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:55

Hmm mijn tip is vooral negeren, of een tik geven. Als dat niet werkt zou ik hem apert zetten en alleen bij hem gaan als het nodig is, qua voeren en water geven. Na een dag of 2 laat je hem nog een bij de kudde. Doe ie het terug? Weer afzonderen maar langer. Als dat niet werkt weet ik het ook niet goed anders :p

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:35

*ik bemoei me er weer even mee, maar hij staat alleen... hoogstends bij een paar geiten en kippen *

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 08:41

Als hij alleen staat vind ik het helemaal al niet vreemd dat hij zich zo gedraagd.

cien1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:27

Sorry dat ik zo laat antwoord.. maar was beetje druk Tong uitsteken
Maar het klopt, hij staat alleen. Nu staat ie al een paar maanden denk (toch dootjee) in stal.. Hij krijgt elke dag verschillende hoeveeleheid beweging niet zo handig..
Waarschijnlijk ligt het eraan dat hij alleen staat.. want als hij bij mijn verzorgpony's staat, is ie overdag wel liever.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:12

ja en verveling ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:32

cien1992 schreef:
Sorry dat ik zo laat antwoord.. maar was beetje druk Tong uitsteken
Maar het klopt, hij staat alleen. Nu staat ie al een paar maanden denk (toch dootjee) in stal.. Hij krijgt elke dag verschillende hoeveeleheid beweging niet zo handig..
Waarschijnlijk ligt het eraan dat hij alleen staat.. want als hij bij mijn verzorgpony's staat, is ie overdag wel liever.

bij de andere ponies zetten, zsm! een driejarige shet op stal, wat is daar het nut van? begin opnieuw met de basis, doe grondwerk (actief, met spelletjes en oefeningen) en werk van daaruit verder. maak duidelijk wat écht niet mag, en blijf daar consequent in. ook een hap waarbij hij je niet te pakken krijgt is een hap.

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:58

mm, hij staat idd al een paar maanden in de stal (ik ben het buurmeisje van de vriendin van cien1992)
consequent wat merrieveulen zegt... moet er ook is van komen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:08

Ja, idd lekker in een groepje lopen. en ga eens kijken hoe ermee om gegaan is of wordt. Shets zijn veel gebruikt als speelpony en worden het gedoe weleens zat.
Wij hebben een brave, ook vanaf 2,5. Maar er staat er bij ons eentje........En aangezien ik er nog een pony bij heb, ook superbraaf en diegene nog een volwassen paard ook alleen 1 en al problemen, moet je eens kijken waarom ie dat doet.
Maar als jullie er iets mee willenm ga er serieus mee aan het werk vanaf de grond, win het vertrouwen en beloon het goede gedrag vooral!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:12

dootjee schreef:
mm, hij staat idd al een paar maanden in de stal (ik ben het buurmeisje van de vriendin van cien1992)
consequent wat merrieveulen zegt... moet er ook is van komen

mijn kleintjes worden al vervelend van één dag, laat staan enkele maanden. die pony gaat zo geestelijk kapot, hij moet écht naar buiten, en bij voorkeur ook de groep in!

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:30

We wonen hier in een nogal dicht bevolkt dorp, dus niet een plattelands geval.
Hoeveel uur is het dan normaal dat die zijn stal/wei uitgaat?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:32

Ik woon in Almere in een flat. Ik rij elke dag 24 km heen en weer terug. Straks zelfs 55 km, maar er is vast wel iets te vinden ergens. En hij kan beter ergens elke dag buiten staan dat je minder komt, dan dat ie binnen staat en iemand elke dag de strijd aan gaat. ik denk dat ie het echt zat is. Daarna kan je enkele keren per week beginnen bij het begin!

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:34

De vriendin van cien1992, heeft wel een wei, maar dat is blubber, is dat dan alsnog beter?
(lijkt mij van niet)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:38

dootjee schreef:
De vriendin van cien1992, heeft wel een wei, maar dat is blubber, is dat dan alsnog beter?
(lijkt mij van niet)

ja dat is beter. wij hebben er ook mee gezeten, alle paarden in de blubber, of binnen? ze hebben elke dag minstens 8 uur buiten gestaan, in de blubber. 's nachts gingen ze binnen om droog te kunnen slapen, en in de wei waar ze stonden waren maar een paar redelijke stukken. zielig, ja, maar beter dan de hele dag in een hok.
die shet moet er minstens zes uur per dag uit, en dan vrije beweging. bij voorkeur bijvoorbeeld 's ochtends drie uur en later op de dag nog drie uur, zodat je het kunt spreiden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:42

Maar wel in een koppel, niet alleen! Een iets ouder paard zou een optie zijn, die een beetje opvoed ook.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:49

superpony schreef:
Maar wel in een koppel, niet alleen! Een iets ouder paard zou een optie zijn, die een beetje opvoed ook.

inderdaad. ik heb nu zelf een bijna-jaarling met een 3,5 jarige merrie lopen, merrie heeft uitstekende manieren, en ik kan merken dat mijn veulen veel van haar leert.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:04

krijgt de shet soms iets uit de hand ? zoals een snoepje oid ? stop dan daar PER DIRECT mee
geef het uit een emmer of van de grond ,

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 08:39

Cassidy schreef:
Als je naast hem staat en hij probeert je te bijten, blok hem dan met je elleboog, maar daarbij mag je hem niet aankijken...

Dat had ik ook gedaan met m'n pony, hielp wel want nou is het over.

Vvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:28

Nee een blubber wei is ook niet goed, gewoon lekker lang gaan wandelen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:39

Misschien kan ze hem beter verkopen?? Geen enkel paard of pony voelt zich gelukkig als ze alleen staan. En al ga je er 6 uur per dag mee wandelen, al ben je er nog zo goed voor....een paard alleen is in mijn ogen een vorm van dierenmishandeling!
En dan ook nog een 3 jarige! Geef hem maar een mep schop of harde tik dan leert hij het wel af! Leer eerst zelf eens hoe een paard in elkaar zit! Sorrie TS dit is niet voor jou bedoeld, maar ik wordt er zo verschrikkelijk moedeloos van!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:50

Fout gedrag negeren, Goed gedrag belonenVergeet dat zéker niet!!!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:50

Idd nickyu. Ik was ziek en toen had iemand onze pony's verzorgd. Nooit heeft de shet gebeten, maar blijkbaar snoepjes gehad en toen heeft ie een keer hap gezegd. Ik geef geen snoepjes en als ik iets geef niet uit de hand of zomaar een keer, maar zeker niet elke dag op dezelfde manier en ritme.

Maar nogmaals echt beter ergens neerzetten waar je niet elke dag naartoe kan en hij in een koppel loopt, dan dat je elke dag een strijd aan gaat. Er gaat iets ergens fout en dat wordt niet beter zo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:15

Vvaleriee schreef:
Nee een blubber wei is ook niet goed, gewoon lekker lang gaan wandelen!!

ga jij 8 uur wandelen? een paard moet meerdere uren per dag (liefst hele dag) vrij kunnen bewegen (grazen), wandelen valt daar helaas niet onder, of je moet langs de berm meelopen terwijl je pony graast oid. 100 keer liever een blubberwei (wat overigens erg goed kan zijn voor de hoeven!) dan een driejarige, 23 uur per dag op stal, ALLEEN. dat kán gewoon niet. mijn paard is alleen opgegroeid tot zijn derde, heeft enige tijd een shetje bij zich gehad, en verder alleen maar contact over het hek. dit heeft hem veel last opgeleverd, gelukkig heeft hij nu zijn eigen groepje, maar er is en blijft een stoornis, waar je nooit meer iets aan kunt doen. als je niet de mogelijkheid hebt om je paard deze twee primaire levensbehoeften (gezelschap in de vorm van een ander paard, en dagelijks meerdere uren vrije beweging in wei of paddock) te bieden, dan moet je toch echt iets regelen, want dan heeft het paard in mijn ogen geen paardwaardig bestaan.

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:31

Ik ben vandaag lang gereden en zag dat die in een bak stond Lachen
Hij was lekker aan het rennen en dat doet hem vast goed Knipoog
Bedankt voor de reacties tot nu toe, ook namens cien1992.
Verkopen is nu geen optie

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:52

mooi dat ie buiten is, houen zo!