Paard geraakt los en galopeerd weg .

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Paard geraakt los en galopeerd weg .

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:17

wat maken mensen weer problemen zeg. Ik snap dat de TS met de fiets wil, aangezien ze de pony niet kan rijden en dat dier moet ook gewoon beweging krijgen. (en dat krijgt die niet van stappen aan de hand).

Tip voor TS (waar ze om vroeg en geen gezeik): Probeer eerst zonder fiets te galoperen daar (dus zelf meerennen, heb melij met je Tong uitsteken ) En als zij/hij dan rustig blijft ga je op de fiets er weer naast rijden. Veel succes idg.

edit: Zorg er altijd voor dat zij/hij met zijn hoofd niet voor bij je stuur komt anders is het moeilijk hem/haar terug te nemen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:22

Rapido bedoelt het sarcastisch.

of je een paard wel of niet kunt houden heeft niks met fietsen te maken. elk paard is te sterk voor een mens om te houden als hij écht weg wil. daar verander je niets aan. het paard gooit gewoon zijn gewicht in de strijd (zo'n tien keer zoveel als de baas, bij een 'passend' paard, bij een shetje is dat minder uiteraard, maar goed), en gaat gewoon.

tip: laat de pony altijd schuin achter de lijn van jouw schouder lopen. dan heb je de meeste kans om behoorlijk in te grijpen. dus met het hoofd net iets achter jou. je hebt dan zowiezo een leidende positie tov je pony.

neem ook een tijdje een helper mee, die aan de andere kant van de pony meeloopt. met je voeten aan de grond is het toch makkelijker ingrijpen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:24

Ohja, nog een tip: zorg dat je paard goed op stemcommando luisterd. Ik fiets ook heel soms met mijn Belg enn in de galop hang ik aan haar manen en dan trekt ze me mee, maar als ik dan hooo roep en me tegen haar afzet en normaal mee fiets en haar dus ook in houd dan luisterd ze egt wel.

Nog een tip: als zij/hij niet luisterd probeer dan om te draaien richting jou. Ze gaan echt opzij voor je fiets. (dat helpt ook bij de belg als ze iets te enthousiaist word). Dus je gaat gewoon in een soort volte Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:28

Miss_Maya schreef:
Vandaag was ik met mijn pony wandelen (Ik op de fiets) in het bos .
Der is een bepaald stuk weg als we daar op galoperen is ze erg vooruit . Maar ze moet ook leren om daar rustig te zijn . Dus we gaan in galop heel rustig en ze schiet weg maar ik kreeg ze rustig terug gepakt .
Ik probeerde een tweede keer maar die liep niet zo goed af .
Ze schoot weer weg en ik kreeg haar niet terug gepakt , ze bleef maar galoperen .
Toen was ik van mijn fietszadel gesprongen (fietsbaar zat nog tussen mijn benen) en daardoor viel ik bijna dus moest ik Maya loslaten .
En dan sta je daar zie je jou pony weg galoperen . Gelukkig bleef ze een heel stuk verder staan .

Maar wat moet je dan doen als je bij je pony aankomt ?
Op dat moment kan je haar wel een tik verkopen maar dat doe je dan weer beter niet .
Ik heb haar gewoon terug aan de fiets genomen en ben richting wei gegaan zonder iets tegen haar te zeggen of haar aan te kijken .
Een beloning ga ik haar helemaal niet geven en haar kalmeren ook niet want ze haar ook niet verschrokken .

Dan straf je haar niet meer voor het weglopen maar juist voor dat ze blijft staan. Dus goed dat je het niet doet want straffen moet precies op het juiste moment getimed zijn en niet een paar seconden later (laat staan een minuut).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:50

verography schreef:
Ohja, nog een tip: zorg dat je paard goed op stemcommando luisterd. Ik fiets ook heel soms met mijn Belg enn in de galop hang ik aan haar manen en dan trekt ze me mee, maar als ik dan hooo roep en me tegen haar afzet en normaal mee fiets en haar dus ook in houd dan luisterd ze egt wel.

Nog een tip: als zij/hij niet luisterd probeer dan om te draaien richting jou. Ze gaan echt opzij voor je fiets. (dat helpt ook bij de belg als ze iets te enthousiaist word). Dus je gaat gewoon in een soort volte Knipoog

o vet gaaf daar wil ik wel foto's van zien!
Cool

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:00

dat soms een paard naar wei gebracht word met een fiets ok. Maar om paaard beweging te geven?? als hij op wei staat en gelongeerd word of mee gewandeld krijgen ze ook wel genoeg beweging hoor.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:04

Vind dat je goed hebt gehandeld, straffen of belonen heeft totaal geen zin. Gewoon doen alsof je neusbloed dus.

Ik fiets ook met m'n shet, heb 't ook 1 x gehad (liet eerder los dan dat ik viel), gelukkig staat ze stil bij gras. Was wel eventjes schrikken hoor. Heb nu altijd bitje in (niet dat dat veel uitmaakt trouwens) + van te voren toch even aan de longe even de ergste frisheid eraf. Op pag. 1 staan een aantal mensen die het hebben over een longeerlijn...dat lijkt me helemaal niks, kan je pony zich nog makkelijker in verstrikken lijkt mij, maar goed...je kan het uitproberen natuurlijk.
Verder vind mijn pony fietsen veel leuker dan mennen of longeren etc! Dus ik blijf lekker vaak fietsen, goed voor de conditie. Wandelen is inderdaad geen vervanging voor fietsen. Volgens mij fietsten vroeger veel meer mensen met hun paard... en van die Belg, dat wil ik ook wel zien,....cool hoor!
Dus, gewoon lekker blijven fietsen met je pony!

edit: ik probeer ook een beetje uit te zoeken of met wat meer grondwerk ze wat meer bij mij wil blijven...zodat ze niet weg gaat rennen als er weer eens zoiets gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 08-03-07 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:05

Lynn_Nikita schreef:
dat soms een paard naar wei gebracht word met een fiets ok. Maar om paaard beweging te geven?? als hij op wei staat en gelongeerd word of mee gewandeld krijgen ze ook wel genoeg beweging hoor.

er is ook nog zoiest als 'plezier'. als het goed gaat, en je hebt er beiden plezier in, waarom niet. ik ga ook zwemmen met mijn merrie, ze heeft er niks aan, maar we vinden het allebei heerlijk. zowiezo hoeft een paard dat op het land staat geen beweging te krijgen van mensen, dat kunnen ze heel goed zelf. rijden en longeren zijn zaken die absoluut niet nodig zijn voor het paard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:08

dat leuk is, ok , maar blijkbaar gebeuren er toch ongelukken mee. Zwemmen daarin tegen is leuk en ook goed voor de spieren van het paard, dat vind ik dan weer wel kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:11

ik heb mijn bijrij fries vaak naast de fiets als ik gereden heb, gooi er een zweetdeken op en doe haar naast de fiets, we galoperen niet, alleen stappen en een rustig drafje, ik heb een zweepje mee, voor het geval dat ze niet wil stoppen, heb het nog niet meegemaakt, zij is altijd wel rustig naast de fiets, wij zwemmen idd ook, en wandelen. (naast rijden en longeren)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:15

Lynn_Nikita schreef:
dat leuk is, ok , maar blijkbaar gebeuren er toch ongelukken mee. Zwemmen daarin tegen is leuk en ook goed voor de spieren van het paard, dat vind ik dan weer wel kunnen

ben ik met je eens. aan de andere kant komen dergelijke ongelukken door onbekwaam handelen, niet door het fiesten an sich. ik fiets ook met mijn dieren, maar er gaat een leerweg aan vooraf. net als met rijden, als je een paard inrijdt spring je er ook niet op en ga je de weg op. fietsen moet je net zo zien vind ik. de basisafrichting moet dusdanig zijn, en onderhouden worden, om veilig genoeg de straat op te kunnen. ik gebruik hier bewust het woordje 'genoeg', omdat je met een paard op straat nooit 100% veilig bent, er kan altijd wat gebeuren, en dat hoeft niet aan het paard te liggen.

dergelijke ongelukken zijn imo overigens niet nodig. ik stap pas met een paard op de fiets als we daar klaar voor zijn, en eerder niet. en ook tijdens het werk moet de basis onderhouden worden, lees ook het galoppad verhaal van de TS, dat is een fout die je je eigenlijk niet kunt veroorloven. fietsen met een paard brengt imo toch wel een stukje meer africhting mee dan wandelen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:32

Lynn_Nikita schreef:

Als je geen ongelukken wil kan je beter een andere hobby kiezen, het blijven altijd dieren. Blijkbaar gebeuren ongelukken overal in de paardensport. En in dit geval kan ik niet echt spreken van een ongeluk.

Ben wel met merrieveulen eens, je moet je paard goed kennen en een goede basis hebben voordat je op de fiets stapt. Het is inderdaad anders dan wandelen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:37

ik heb ook een shet en die is al oud en kan dus ook niet meer echt bereden worden (alleen door heel lichte kinderen en dan is het dus alleen maar een beetje stappen) Ik fiets ook met die pony om hem een beetje in conditie te houden, longeren vind hij niet leuk (doe ik ook wel maar als hij alleen maar aan de longe mag vind hij er ook geen bal meer aan) aan de fiets vind hij prachtig, nu is hij wel braaf, maar aan een halster doe ik het ook niet, dan is hij echt wel weg als hij er zijn in heeft.

Zorg dat je pony goed verkeersmak is en naar je stemhulpen luistert voordat je er mee gaat fietsen.
Ik zou niet met je fiets proberen je pony te stoppen, mijn shet heeft een keer toen mijn zus erop reed en ik ernaast fietste mij zo omver gelopen met fiets en al (hij draaide om richting mij en ging ervandoor) Hierbij ging hij ook nog eens op mijn hand staan omdat hij nadat ik en de fiets op de grond lagen ervoor koos de fiets te ontwijken en maar over mij heen te lopen.
dus bereid je gewoon goed voor en als ze aan het wisselen is en geen hoofdstel in kan dan ga je toch daar op dat stuk niet galoperen? met alleen stappen en draven krijgt ze ook wel geneog beweging en dan ga je daar weer oefenen met bit, dan weet je zeker dat je haar tegen kan houden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:55

als ze echt wil doe je niks met je bitje. het is een kwestie van opvoeding, en die hoort aan het halster net zo goed te zijn als aan het hoofdstel. is je paard niet voldoende afgericht daarvoor? dan ben je nog niet klaar om ermee te fietsen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:34

ja en ik heb dan een shetlander die weet wanneer hij een bit in heeft en wanneer niet, net als dat je een zweep niet hoeft te gebruiken bij hem maar wel vast moet hebben anders loopt hij niet. Met een halster weet ik zeker dat hij gaat, met een bit probeert hij het niet eens.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:34

Lynn_Nikita schreef:
ik zou zowiso al nooit met een shet of wat voor paard dan ook naast d efiets laten galloperen. Ga ermee mennen of zo, als je zo graag beweging wilt geven. Of wandelen. En als je naar buiten gaat, neem longeerlijn mee, stuk langer en doe handschoenen aan. ik heb 2e en 3e graads brandwonden opgelopen met een longeerlijn toen een hond ertussenin sprong en pony opzij sprong uit angst

Uuh als jij mij een koets en tuig koopt , graag Haha!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:46

In stap draf is op dat stukje (en ergens anders) heel braaf dan is ze eerder lui dan vooruit .
Maar ze reageert wel op stemhulpen maar het is nog maar 'het begin' .
Dus ik ga ook eerst zorgen dat je fantsoenlijk reageert op stemhulpen .
Ze is nog maar een jonge pony dus ik ben nog niet zo lang met haar bezig .
Voorlopig ga ik niet meer met haar galoperen op dat stukje tenzij er iemand bij me is .
Maar aan de hand in galop is ze daar braaf en in draf en stap ook .
Dat is het hem net . Ze is echt braaf zoiets had ik nooit verwacht van haar ,
maar dieren blijven dieren !
Ik wou niet om problemen vragen maar net het probleem oplossen .

Ik weet niet of ik dat gezegd heb maar het touw was helemaal door mijn hand geglipt en ik had nog net het einde vast omdat ik mijn stuur goed moest vast houden . Dus liep ze schuin voor mij IPV schuin achter mij .

Met hoofdstel kan ik haar eigenlijk beter houden dan met halster . Het dient daar uiteraard niet voor , maar het is uiteraard wel veiliger . Want ze reageert heel goed op een bitje .

Haha verography dat lijkt me leuk zeg ! Ik zou toch niet direct een belg langs mijn fiets nemen hoor Clown

Zwemmen wil ik ook graag met haar doen , maar ik weet niet of de gemeent het leuk vind als ik in de plaatselijk vijvers met mijn pony ga zwemmen ...

dees_daan hoe ga jij een paard met een zweep stoppen ? Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:23

een zweep voor het hoofd laten zien werkt als een verlengde van je arm, en kan dus een duidelijk gegeven zijn.

verder vind ik wel dat je er verstandig over nadenkt. er zijn ook TE veel bokkers die gelijk tot de aanval (verdediging) overgaan. prima hoor!

over het zwemmen, tja ik mag er alleen komen vanaf november, t/m maart. dan vind ik het veel te koud. ik ga dus lekker in de zomer. als ik mijn grote paard meeheb word ik weggestuurd (dan wacht ik wel een paar weekjes... voor ik terugkom), maar mijn merrie (kruising shet) valt minder op. vooral de kleine vindt het zwemmen heerlijk, bij de grote begon het vorig jaar te komen. ze hadden er ook hekken geplaatst, maar ja, als je door het water langs het hek kunt... of door de bosjes... hihi!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:33

Miss_Maya schreef:
Haha verography dat lijkt me leuk zeg ! Ik zou toch niet direct een belg langs mijn fiets nemen hoor Clown

hahaha, ik moet ook wel oppassen dat ze niet tegen mijn fiets aanschop, omdat ze maait maar ach ze vind het leuk. Je moet alleen goed oppassen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:58

Ik heb vroeger heel veel gefietst met paarden. Ook met jonge hengsten. Simpelweg, omdat het praktisch was. Ze stonden in een wei een heel eind weg en als je ze lopend moest halen was je lang onderweg, dat kostte te veel tijd. In de omgeving waar de fokkerij stond waar ik toen werkte was dat heel normaal. Dat deden er wel meer.
Ik heb het dan over KWPN-ers. Feit is dat je er zelf handigheid in moet krijgen en dat je een goede dominantieverhouding met de paarden moet hebben. Ze moeten weten dat ze je niks mogen flikken. Dit bouw je op andere momenten op, tijdens de verzorging van de paarden bijvoorbeeld. En daarnaast moet je goed op de signalen van je paard letten. Als je 'm naast de fiets hebt en hij bedenkt al dat hij wil versnellen, ben je hem voor....voordat hij gaat heb jij al verteld dat het niet mag. Ik liet ze overigens nooit galopperen. Alleen draven naast de fiets, ik op het fietspad, paard in de berm. De fokmerries: dan knoopte ik er twee aan elkaar die ik zo ophaalde uit de weide. Die paarden wisten niet beter en het ging nooit mis. Je arm is de afstandhouder en de dirigent van het tempo en daarnaast je stem. Ik was de leider van de kudde en geen haar op hun hoofd die bedacht dat ze mij voorbij konden lopen.
Soms hadden we een jonge hengst aan het puberen en die was aan het testen waar zijn grenzen lagen. Die haalden we dan aan de hand op. Dan zat de fiets wel in de weg, dus deden we het aan de hand, soms met z'n tweetjes. Dan gingen we consequent te werk, net zo lang tot hij netjes afwachtend naast je liep en dan kon het weer op de fiets.
Kortom, als jij wilt fietsen met je pony, moet je dus een goede verstandhouding hebben met je pony. Te allen tijde moet jij de leiding hebben. Is dit niet zo...dan eerst dit opbouwen voor je weer aan het fietsen gaat met de pony. Daarnaast ook in een veilige omgeving te werk gaan.
Als ik terug denk aan die tijd dat ik zo bezig was...dan heb ik het over 25 jaar geleden in een buurtje met alleen maar paardenmensen en nauwelijks verkeer. Daar kon dat nog. In mijn huidige omgeving zou ik het vanwege de externe omstandigheden (verkeerd, onwetende mensen etc.) niet zo gauw meer doen.

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:01

ik denk ook dat een tik geven een beetje te laat is. ik vind dat je hget wel goed gedaan hebt want hij probeert je dnek ik gewoon uit hoor

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:00

haha negeren is ook niet de oplossing hoor..
lijkt me ook absoluut niet slim om naast de fiets
te galopperen..

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 18:54

Met een shetlander lijkt mij een zweepje niet zo handig .
Tja ik wil dat niet nog eens een tweede keer maken . Dat beeld dat je jou pony ziet weggaloperen vergeet je niet ..
Zeker niet als je het niet verwacht want normaal luisterd ze altijd goed .

Haha merrieveulen lekker stiekem !!
verography geef mij dan toch maar een shetje Haha!

polly2 Aan de hand is ze baaf en reageert ze goed op mijn stemhulpen maar het is dan altijd makkelijk om haar te corrigeren .
In het bos is het ook altijd lekker rustig . Dus ik kan er lekker op mijn gemakje bezig zijn .
Er is ook geen (drukke) weg dichtbij dat bos .

Bedankt voor jullie commentaar/tips

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:01

Ik fiets ook veel met m'n pony. Ik stap en draaf alleen, nooit galop (komt ook omdat ik over wegen ga, dus dan is galopperen ook helemaal niet goed maar juist ook om meer controle te houden ga ik alleen stappen en draven).
Dus dat zou ik ook doen als ik jou was. Stap en draf is meer dan genoeg Lachen En ik heb ook geen vast stuk waar ik bv draf ga ofzo, als hij druk is laat ik hem extra veel stappen omdat ik niet mezelf en anderen in gevaar wil brengen. Ik heb nog nooit problemen gehad... hooguit dat hij een keer wat gek wil gaan doen maar dan sta ik zo naast die fiets en gebeuren er ook geen ongelukken. (tja, je weet natuurlijk nooit daarvoor blijven het dieren maar als hij écht knetter wordt dan heb ik aan de hand ook weinig te zeggen, ik kan met mijn 60 kg echt niet tegen die paar honderd van ponylief op Knipoog

Succes ermee!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:44

Ik gallopeer wel stukjes met m'nh shet naast de fiets, ze is in draf soms heter dan in galop... nooit wat gebeurd hierdoor.