Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:50

als mijn bijrijdpaardje naar mij uithaalt, dan trap ik terug, tis nogal een dominante dame en als ik niet hard genoeg reageer dan blijft ze dominant...
ik heb ook wel eens van een hengst een trap in mn gezicht gehad omdat hij doorsloeg tijdens hoeven uitkrabben en ja, die heb ik ook geschopt tegen zijn buik.

kijk, je hoeft een dier niet te mishandelen door moedwillig te gaan schoppen, maar als een paard mij schopt, ja, dan krijgt hij een schop terug, simpel, maar zo werkt het in de natuur ook en ondanks dat mensen zeggen dat wij mensen niet in de paardennatuur thuishoren doe ik het toch. kijk, paarden horen ook niet bij ons op stal van nature,maar dat gebeurt ook. nou, het paard heeft mij maar te accepteren als meerdere, en dat werkt op de 'paardenmanier', fysiek dus, vaak beter dan met stemgeluid of een klein corrigerend tikje. Mits je dit niet bij ieder klein misstapje doet natuurlijk Lachen

zo zacht als het kan, zo hard als het moet... en mijn eigen veiligheid gaat voor de pijngrens van mijn paard, hoe hard dat ook klinkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:52

saroanda schreef:
De mensen die hun paard wel een schop zouden geven, zullen dat hier niet toegeven Lachen

Je schopt dieren niet, je geeft ze hoogstens een corrigerende tik met stemgeluid!

wel zoals ik al zei heb ik wel losse voetje's hoor Bloos!
als ik een trap krijg, reken maar dat ik dan terugtrap en nog als het lukt een beetje hard ook! dan ga ik echt niet een ''corrigerende tik'' geven wantd an is mijn reactie al weer te laat en daarbij sta ik dab bij de buik of de kont dus om dan eerst nog bij het hoofd te moeten komen Verward

of als een paard een keertje heel erg aan het klieren is en met geen mogelijkheid meer wilt lopen dan krijgtie ook een trap, kan ik van voren een druk geven dattie naar voren moet en door de trap gaatie ook wel, het is niet dat ik dan hard trap, maar een trap is een trap! dan heb ik echt niet de mogelijkheid om naar de kont toe te lopen om aan te drijven EN van voren een druk te geven dat het paard naar voren moet en de druk dus verdwijnt wanneer het paard de juiste richting opgaat..

ik bedoel, de paarden vinden me allemaal nog lief en ze luisteren!! en hebben geen van allen een trauma van mijn voeten overgehouden dus waarom niet? een paard is sneller kopschuw (waardoor de corrigerende tik dus niet meer op het hoofd gegeven kan worden) als dat het beenschuw is, zolang je maar wel terecht trapt en niet omdat het zich opblaast bij het aansingelen of niet stil wilt staan ofzo..

en paarden onderling trappen toch echt harder dan dat ik een paard een trap verkoop!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:00

Skippy01 schreef:
als mijn bijrijdpaardje naar mij uithaalt, dan trap ik terug, tis nogal een dominante dame en als ik niet hard genoeg reageer dan blijft ze dominant...
ik heb ook wel eens van een hengst een trap in mn gezicht gehad omdat hij doorsloeg tijdens hoeven uitkrabben en ja, die heb ik ook geschopt tegen zijn buik.

kijk, je hoeft een dier niet te mishandelen door moedwillig te gaan schoppen, maar als een paard mij schopt, ja, dan krijgt hij een schop terug, simpel, maar zo werkt het in de natuur ook en ondanks dat mensen zeggen dat wij mensen niet in de paardennatuur thuishoren doe ik het toch. kijk, paarden horen ook niet bij ons op stal van nature,maar dat gebeurt ook. nou, het paard heeft mij maar te accepteren als meerdere, en dat werkt op de 'paardenmanier', fysiek dus, vaak beter dan met stemgeluid of een klein corrigerend tikje. Mits je dit niet bij ieder klein misstapje doet natuurlijk Lachen

zo zacht als het kan, zo hard als het moet... en mijn eigen veiligheid gaat voor de pijngrens van mijn paard, hoe hard dat ook klinkt!

idd helemaal mee eens..
een schop of tik die jij geeft voelen ze ook minder dan die hun ons geven..
in de natuur bijten ze ook van zich af en wij zijn minder sterk dan hun.
dus als je ze echt wil straffen kom je al snel op een tik of schop..
zelf schoppen gebeurd haast nooit heb het 1x gedaan omdat ik bijna getrapt werd omdat een ruin voernijt had, en ik de box niet in mocht hem te pakken..

als ik boos ben op me verzorghaf dan krijgt ze ook een tik hoor..
meestal op dr borst, tis maar net waar je op dat moment staat denk ik.
k ga niet denken van O wacht even ze doet iets wat niet mag dus ik moet naar dr borst lopen..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:03

sara krijgt wel een schop terug als ze mij schopt. zse weet dondersgoed dat ze dat niet mag. als je een paard zomaar schopt tja dan word het weer een ander verhaal maar ja als ze het er zelf naar maken

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:05

Als ik eerlijk ben geef ik de mijne ook weleens een schop hoor. Vanwege enigzins gebrekkige opvoeding vind hij het normaal om in je kleding te bijten/happen en laat ik hier nou net een hekel aan hebben. De eerste keren krijgt hij wel gewoon een tik maar als hij daar niet op reageerd, dan pak ik het simpelweg gewoon wat harder aan.
Het is niet zo dat ik hem in een hoek drijf en dan helemaal bont en blauw schop, laat dat duidelijk zijn.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:08

Ik zou dit zelf niet zo snel doen! Ik vind dat je op het moment zelf moet beslissen wat de gepaste manier is om te corrigeren als je paard iets doet wat niet mag.

Wat ik trouwens vaak zie is dat mensen erg kunnen schrikken als een paard iets fouts doet en door de schrik ongecontroleerd en te hard corrigeren! Reageer wel snel anders begrijp t paard de correctie niet meer, maar bedenk wel eerst wat het verstandigste is om te doen...

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:09

Ik geef meestal een tik en gebruik mijn stem dan goed Lachen
Maar schopen als ik het doe doe ik het niet hard maar eigenlijk nooit.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:09

arinda schreef:
Als ik eerlijk ben geef ik de mijne ook weleens een schop hoor. Vanwege enigzins gebrekkige opvoeding vind hij het normaal om in je kleding te bijten/happen en laat ik hier nou net een hekel aan hebben. De eerste keren krijgt hij wel gewoon een tik maar als hij daar niet op reageerd, dan pak ik het simpelweg gewoon wat harder aan.
Het is niet zo dat ik hem in een hoek drijf en dan helemaal bont en blauw schop, laat dat duidelijk zijn.

mag hij niet eens even knabbelen aan je kleding??
beetje spelen mag toch wel hahahaha

geef je groot gelijk hoor want 1x is het je tui of jas maar in de zomer heb je die niet aan..
en dan is het gewoon je velletje en dan heb je echt pijn.
en dan is het niet goed als je hem dan alleen straf..
ik geef je groot gelijk hoor

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:13

Squit schreef:
arinda schreef:

mag hij niet eens even knabbelen aan je kleding??
beetje spelen mag toch wel hahahaha

geef je groot gelijk hoor want 1x is het je tui of jas maar in de zomer heb je die niet aan..
en dan is het gewoon je velletje en dan heb je echt pijn.
en dan is het niet goed als je hem dan alleen straf..
ik geef je groot gelijk hoor

Tussen knabbelen en bijten zit wel een verschil he Knipoog

Het klinkt misschien kinderachtig, maar tis wel een hengstje en die wil ik wel gewoon netjes opgevoed hebben.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:16

Ja, ik geen mijn paard ook wel eens eens schop al ie aan het klieren is. Je moet wel weten wanneer je het moet doen! Het dier weegt wel eens zeker 400 kilo meer dan jezelf, dat moet je niet vergeten!!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:17

ik geef je groot gelijk hoor..
ik zou ook gelijk een tip/mep geven.
mijn oud verzorgpaard was toen nog jong en deed het ook..
1x is niet erg 2 x wordt minder en 3x wordt heel irritant..
als je dat er niet uit krijgt door welke manier dan ook dan ziet je hengt je als een bijtring van een baby..
nou das dan niet meer grappig hoor Bloos

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:21

Als mijn pony iets doet wat niet mag en ik sta bijvoorbeeld vlak bij zn kont, krijgt hij van mij een schop onder zn kont.
In zn buik niet. Bij mensen doet een schop in je buik ook meer pijn dan op je kont.
Maar meestal krijgt hij gewoon een tik op zn neus.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:26

Ik schop mijn paarden ook wel eens. Als ze echt vervelend zijn en een tik of ander correctie helpt niet krijgen ze van mij een trap.
Mijn tinkerxshire komt vaak nog al lomp uit de hok. Bij hem hoef ik mijn hand maar uit te steken (raak hem niet eens aan) en hij weet precies dat hij het fout heeft gedaan.
Mijn shet hengst is een ander verhaal. Die pak ik een stuk harder aan. Ik wil een netjes goed opgevoede hengst hebben.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:29

als een paard een beetje loopt te klieren is een kleine tik vaak voldoende.. maar bijvoorbeeld laatst, toen wilde ik zijn achterhoef uitkrabben en toen trok hij zijn been heel hoog op en stampte als het ware.. en bij dat soort momenten vind ik dat je best een keer een schop tegen zijn kont mag aangeven..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:29

ik vind overigens sowieso dat je beter een schop kan geven dat een tik op het hoofd: een kopschuw paard is geen pretje. ik tik alleen tegen de neus als ze echt bijten, anders tegen borst of buik.
ze zijn echt snel kopschuw en dat blijven ze vaak ook... (helaas bij ons een manegepony ook, super pony, behalve met opzadelen of als iets bij zijn hoofd beweegt, dan wordt ie bang en komt ie voor omhoog of gaat ie rennen (niet in stal uiteraard)

dus mss is dat ook een discussiepunt? een tik tegen het hoofd, ja of nee...

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:35

saroanda schreef:
@areke, Volgens mij komen er in de natuur van de dieren geen mensen voor. Tussen mens en dier is er een hele andere verstandshouding. Dit is mijn mening, hier hoeven jullie niets mee te doen hoor. Ieder zijn mening en ideeen toch?

Helemaal mee eens, 'de mens' is de baas. Zo niet dan heb je waarschijnlijk je handen vol aan je paard.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:38

ik vind niet dat je een dier een schop moet verkopen Verdrietig
je kunt het toch wel anders oplossend an eens chop????? Verward
ik hoef maar een schreeuw te gefen of onze paarden weten het al !!

hoe zou jij het trouwens vinden als ik je een schop tegen je ribben geef Verward

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:44

_Charlotte_ schreef:
ik vind niet dat je een dier een schop moet verkopen Verdrietig
je kunt het toch wel anders oplossend an eens chop????? Verward
ik hoef maar een schreeuw te gefen of onze paarden weten het al !!

hoe zou jij het trouwens vinden als ik je een schop tegen je ribben geef Verward

ja hoe zou jij het vinden als je paard je een trap geeft die je niet verwacht, en je houd er een gebroken been aan over???
als jij je paard alleen met je stem op dr donder kan geven dan is dat heel mooi..
maar er zijn ook mensen die heel eigewijs zijn en mensen die heel zacht zijn..
en dat is een paard ook..
er zijn paarden die met: HEY NIET DOEN gewoon doorgaan..
maar er zijn er ook die gelijk in elkaar duiken van schrik.

dus het is per paard verschillend..
als het niet nodig is hoeft het ook niet maar als je een paard heb die het wel nodig heeft dan kan het niet anders....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:19

Mijn schop is nog niets vergeleken met een schop die hij anders wel had gekregen van een ander paard Clown
Sorry hoor, ik ga toch echt geen: foei zeggen als mijn paard mij een trap geeft. Waarom zou hij mij wel mogen trappen, en ik geen trap terug mogen geven?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:22

Welshcobfan schreef:
Mijn schop is nog niets vergeleken met een schop die hij anders wel had gekregen van een ander paard Clown
Sorry hoor, ik ga toch echt geen: foei zeggen als mijn paard mij een trap geeft. Waarom zou hij mij wel mogen trappen, en ik geen trap terug mogen geven?

IDD!! En zoals ik al zei, een paard weegt wel 6 keer zoveel als jezelf, dan mag hij wel een beetje respect tonen ja. En zo niet mag je hem van mij gerust een trap geven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:22

Ja hoor, af en toe krijgt ie wel een flinke schop, maar dan alleen op zijn kont, als hij naar me wilt bokken ofzo

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:28

Ik heb mijn verzorgpaard een keer een schop gegeven, dat was toen ze gericht naar me trapte. Daarna heeft ze het ook nooit meer gedaan. Van jongs af aan had zij al behoorlijk losse achterbeentjes die nog wel zomaar een kant op konden vliegen. De eigenaresse heeft dit er wel behoorlijk uitgekregen, maar naar vreemden dreigt ze gemakkelijk. Meestal is mijn stem verheffen al genoeg om haar te corrigeren en ik zal ook zeker proberen om het eerst op een andere manier op te lossen dan door te schoppen.

Als je het doet, moet je er wel een goede reden voor hebben. Toen ik net begon met rijden op de manege moest mijn pony nog gezadeld worden en dit kon ik nog niet. Ik vroeg hulp aan iemand die de stal in kwam lopen, het zadel er op gooide en de singel aantrok. De pony zette zn buik uit en had drie, vier schoppen te pakken. Dat vond (en vind) ik veel te ver gaan. Dan heb je geen gegronde reden en ik geloof ook niet dat je het paard er iets mee leert.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:30

Schoppen!? NOOIT!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:32

Ik denk dat de mensen die heel hard roepen: schoppen nooit! Zelf nog nooit een situatie meegemaakt waarin een paard jou trapte Knipoog Die mensen hebben zelf nog nooit een paard 'opgevoed'. Tik met de zweep komt harder aan dan een schop.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:35

toen mijn shetlander gericht gemeen naar me trapte, heeft hij een trap terug gekregen
anders schop ik echt niet
alleen als t nodig is
zoals toen