verzorgshet met gedrags probleemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mathilde_

Re: verzorgshet met gedrags probleemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 16:07

ja oke bedankt. ik zal even vraagen maar ik moet de eigenaaren nog even zien te spreken. want die pony's staan altijd in de wei enzo. dus en de eigenaaren wonen in een woonwagenkamp en het weiland licht ervoor. maar we zien die eigenaaren niet zoveel. en ik kom er alleen maar op zaterdag. ik wil wel vakker maar in mijn eentje is het mniet zoveilig en dan moet je ook nog op 2 pony's pasen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:36

ze moeten toch niet de wei uit? sterker nog, ik zou er nu zowiezo niet de wei mee uitgaan. vraag een ervaren persoon met je mee te gaan, om je uitleg te geven en te laten zien wat je moet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:45

Als je echt vooruitgang wilt zien moet je vaker komen dan die een keer in de week. Eens in de week valt bij mij niet onder verzorgpony hoor, dat is "een keertje paardje poetsen".

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:50

Ik ben het helemaal eens met Cassidy.

Met 1x per week ga je echt niet veel bereiken hoor.
Dan blijf je gewoon een vage bekende voor het paard om het zo maar even te zeggen en zullen ze jou nooit als leider gaan zien.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:02

Cassidy schreef:
Als je echt vooruitgang wilt zien moet je vaker komen dan die een keer in de week. Eens in de week valt bij mij niet onder verzorgpony hoor, dat is "een keertje paardje poetsen".
ja ik weet het ik ben ook al vanplan om vaker er naar toe te gaan.

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:47

ik wil even hierop reageren.. ik ben namelijk de ander die hun verzorgt..
ik ben er helmaal mee eens dat er iemand mee moet die wat meer verstand ervan heeft.
nu word het wel heel erg want hij trapt gericht Blauw oog maargoed. we hebben echt heel veel geprobeerd. van verschillende oefeningen tot het kopen van een boek(en) waarin dingen staan over opvoeding enzo. we kunnen iedergeval ik kan echt niet vaker in de week daar naar toe ik heb al zoveel tijd nodig voor mijn huiswerk.. Nerd maarjjaa

p.s mathilde.. wat dach je der van om anders anika mee te nemen.. zij heeft er denk ik ook wel verstand van.. maar je moet het zelf willen hoor Knipoog

pp.s het is ook wat moeilijker om hetzelfde te straffen zeg maar omdat we met z'n tweeen zijn.. maar daar werken we hard aan Knipoog
Laatst bijgewerkt door bjornlover op 07-03-07 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:48

ja is goed charmain ik vraag wel of ze wil/kan

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:19

Ik heb die ponys ik het begin verzorgt met max_lover. Hij was zo anders. Je kon veel met hem, Ik heb gestopt vanwege meerdere verzorgponys (en ondertussen mijn eigen shetlander). Ik ben nu weer een keer mee geweest en zie hoe erg die is veranderd. En idd omdat je 1 keer in de week komt kom je niet ver. Maar die pony is gewoon bij de hand geworden, en ze vraagt om tips om consequentte zijn. Die pony word gewoon beroerd om iets mee te doen, ik heb zelf ook een verzorghengstje, loopt een kinderboerderij en ik verzorg die al vanaf die gekomen was (vorige winter) en weet nu zolangzamerhand dat hij mij niet mag bijten. Ik ga niemand vertellen dat ik consequent ben geweest want ik heb hem nooit durven aan pakken, dit wa dus mijn eigen schuld dat hij mij beet. En natuurlijk wil ik ook wel een paar keen mee, maar ik heb dus ook mijn andere knolletjes. We houden jullie wel op de hoogte. Graag tips voor consequent zijn. Iig Tips?

Oja, en even om een idee te krijgen, het is een weiland, met een paar woonwagens. Voetbal veld ertegen over huisjes erbij, en daar komt ie!! Mensen!! Er komen mmensen langs waar je je gewoon aan ergert. consequent zijn is DIERENMISHANDELING. het erbij houden van een zweep, zonder hem aante raken is dierenmishandeling, en als hij bijt, iets terug doen ook. Sommige mensen maken het gewoon zo moeilijk, dan durf je niet consequent meer te zijn, want dat is sneu..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:00

consequent zijn heeft niets met straffen te maken. mijn jonkies kennen de grenzen ook, maar ik heb ze nog nooit hoeven straffen. ze hebben allebei nog nooit een zweepje van dichtbij gezien, behalve de oudste, voor het mennen. consequent zijn wil zeggen: iets mag óf altijd, of nooit. niet de ene keer iets door de vingers zien (ach hij beet toch mis), en de andere keer straffen (nu was het wel raak). slaan heeft geen nut, daar maakt ie een spelletje van want hij is slim en bijdehand genoeg. verdiep je in het grondwerk. welke boeken hebben jullie gekocht?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:10

Ik ben het met merrieveulen en de rest eens. Een paard/pony behoort goed opgevoed te worden, en al hélemaal hengsten.

verder heb ik er niet echt wat aan toe te voegen, er is al veel bruikbaars gezegd.
Ik wil alleen wel even een 2tal dingen noemen:
1. Ben je niet in staat, of dénk je niet in staat te zijn om een paard/pony 'op te voeden' (want dat is waar je mee bezig bent) dóe dat dan ook niet. Hiermee kun je het beest zodanig 'verpesten' dat het alleen maar een vervelend beest zal worden.
2. ik heb er een gruwelijke hekel aan als mensen zeggen dat een paard 'gedragsproblemen' heeft, alleen maar omdat hij toevallig niet luistert, en dat komt váák (naar mijn mening ook in dit geval) omdat het paardje niet goed is opgevoed, en weinig tot geen respect voor de mens heeft. Om dit dan gelijk op het paard zelf af te schrijven dat hij gedragsproblemen heeft, sorry, maar dat vind ik niet kloppen. Paarden met gedragsproblemen in die zin, hebben vaak een trauma opgelopen, ongeluk gehad, jarenlang mishandeld/misbruikt enz. enz. een niet (goed)opgevoede pony kun je gewoon géén pony met gedragsproblemen noemen, je legt de schuld nu namelijk bij de pony in plaats van dat je eens bij jezelf te rade gaat of jíj misschien wat fout doet.....
Knipoog Dit wilde ik nog even toevoegen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:15

dat ben ik met je eens. ik zou het liever een omgangsprobleem willen noemen. het paardje vertoont verkeerd gedrag naar jullie toe, maar je moet je ook afvragen waar dat vandaan komt. nooit goed met mensen leren omgaan betekent automatisch dat het paardje niet meteen een lieve knuffel zal zijn. dat is geen probleem, kan allemaal komen. zorg dat je er goede hulp bij krijgt, ik weet als geen ander hoe het mis kan gaan, ik heb het zelf meegemaakt toen ik 15 jaar was.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:15

Zie eens, daar komt ie aan Knipoog dit paard is iid nooit opgevoed, af en toe een aai en wat eten, nu heeft ie verzorgers en hij begon goed, nu wrodt hij telkens iets erger, van allebei kan niemand zeggen dat ze niet met paarden weten om te gaan, want hun zullen ze ponys nooit onnodig straffen of ze iets aandoen. Het doel is dat ze pony vriendelijk wordt tegenover mensen, en dat hij normaal mee kan lopen en gepoetst kan worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:28

paardpony schreef:
Zie eens, daar komt ie aan Knipoog dit paard is iid nooit opgevoed, af en toe een aai en wat eten, nu heeft ie verzorgers en hij begon goed, nu wrodt hij telkens iets erger, van allebei kan niemand zeggen dat ze niet met paarden weten om te gaan, want hun zullen ze ponys nooit onnodig straffen of ze iets aandoen. Het doel is dat ze pony vriendelijk wordt tegenover mensen, en dat hij normaal mee kan lopen en gepoetst kan worden.

Haha, knap he, dat ik dat kan zien door een computerscherm Bloos

Mijn oplossing: mensen die het dierenmishandeling vinden; laat ze maar naar je toe komen, en geef ze die hengst in handen. Heb ik ook zo vaak gedaan; en dan piepen ze wel anders, want die van mij toendertijd trapte en beet ze gewoon helemaal bont en blauw, totdat ze zeiden 'poe, nú snap ik het hoor' en hielden voortaan hun grote mond dicht over mij Knipoog

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:04

JoyCiej007 schreef:
paardpony schreef:

Haha, knap he, dat ik dat kan zien door een computerscherm Bloos

Mijn oplossing: mensen die het dierenmishandeling vinden; laat ze maar naar je toe komen, en geef ze die hengst in handen. Heb ik ook zo vaak gedaan; en dan piepen ze wel anders, want die van mij toendertijd trapte en beet ze gewoon helemaal bont en blauw, totdat ze zeiden 'poe, nú snap ik het hoor' en hielden voortaan hun grote mond dicht over mij Knipoog

heel knap van je, doe ik je niet naa Lachen dankjewel Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:25

Mijn bijrijdstertje is een jaar of 11, 12 (ook mijn buurmeisje) gaat súper om met de pony's, en erg groot verantwoordelijkheidsgevoel. Tóch mag ze van mij niet (en al helemaal niet in haar eentje) met de hengstjes bezig zijn, dat vind ik veels te risicovol, bovendien weet ze best dat ze een tik mag uitdelen als ze bijvoorbeeld uit zichzelf op haar af komen en nieuwsgierig snuffelen, wat uiteindelijk uitdraait op 'met de tanden van dichtbij bekijken', een hap = een tikje over de neus, dat doet ze ook wel prima. Maar als je ziet wat voor fysieke kracht ik soms nodig heb bij de jongste die écht aan het puberen is, nee, dan mag ze dat van mij echt niet. de hengstjes doe ik, laat haar maar rommelen met de merrie, die doet toch geen vlieg kwaad Knipoog

En hoe goed sommigen het ook bedoelen; ik kan gewoon met vrij veel zekerheid beoordelen dat zíj, en ook de TS, de pony niet goed hebben opgevoed, of zullen opvoeden als ze er niet hulp bijhalen Knipoog

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:38

JoyCiej007 schreef:
Mijn bijrijdstertje is een jaar of 11, 12 (ook mijn buurmeisje) gaat súper om met de pony's, en erg groot verantwoordelijkheidsgevoel. Tóch mag ze van mij niet (en al helemaal niet in haar eentje) met de hengstjes bezig zijn, dat vind ik veels te risicovol, bovendien weet ze best dat ze een tik mag uitdelen als ze bijvoorbeeld uit zichzelf op haar af komen en nieuwsgierig snuffelen, wat uiteindelijk uitdraait op 'met de tanden van dichtbij bekijken', een hap = een tikje over de neus, dat doet ze ook wel prima. Maar als je ziet wat voor fysieke kracht ik soms nodig heb bij de jongste die écht aan het puberen is, nee, dan mag ze dat van mij echt niet. de hengstjes doe ik, laat haar maar rommelen met de merrie, die doet toch geen vlieg kwaad Knipoog

En hoe goed sommigen het ook bedoelen; ik kan gewoon met vrij veel zekerheid beoordelen dat zíj, en ook de TS, de pony niet goed hebben opgevoed, of zullen opvoeden als ze er niet hulp bijhalen Knipoog

ze zijn niet eerderopgegevoed, en mijn verzorg hengstje was net zo toen die kwam. Die pony is gemeen, en niet zei, ze heeft er alles voor over dat de shetlander weer normaal tegen der doet. Ze helpt mij met mijn pony, en ik durf haar alles toe te vertrouwen. Aan de verkeerde verzorgers ligt het dus nie, maar aan zijn jeugd, dat hij nooit iets geleerd heeft. Nu tips graag Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:10

het heeft niets met gemeen zijn te maken. die pony weet gewoon niet beter, hij doet dat heus niet om te pesten ofzo, zo denkt een pony niet. Verder ben ik het met Joyce eens, er moet deskundige hulp bijkomen, want een pony opvoeden die niets kent is al moeilijk, laat staan eentje die alles wat hij kent verkeerd heeft aangeleerd. dit is niet iets wat je zomaar even doet. ik spreek uit ervaring, er komt een hoop bij kijken, en het gaat heel veel tijd kosten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:46

paardpony schreef:
JoyCiej007 schreef:

ze zijn niet eerderopgegevoed, en mijn verzorg hengstje was net zo toen die kwam. Die pony is gemeen, en niet zei, ze heeft er alles voor over dat de shetlander weer normaal tegen der doet. Ze helpt mij met mijn pony, en ik durf haar alles toe te vertrouwen. Aan de verkeerde verzorgers ligt het dus nie, maar aan zijn jeugd, dat hij nooit iets geleerd heeft. Nu tips graag Lachen

is dat niet tips dan, wat ik geef? heb ik gezegd dat ik 'haar' gemeen vind? nee toch? ik zeg alleen dat ik uit de posts deels kan opmaken hoe zij met de pony omgaan, en dat noem ik eerder te lief dan consequent en opvoedend.
een pony die nooit wat heeft geleerd ís niet gemeen, dat probeer ik je juist duidelijk te maken! als een pony nóóit heeft geleerd dat hij niet mag bijten, dus geen respect voor je heeft, dús niet is opgevoed of niet góed is opgevoed, is niet gemeen, maar is gewoon niet consequent genoeg aangepakt. verzorgers zijn ook niet echt verkeerd, maar waarschijnlijk níet in staat om die pony op een goede manier op te voeden. dat bedoel ik er mee, en als ik even voor merrieveulen mag spreken Bloos
volgens mij bedoelt ook zíj dit. het is vergelijkbaar met een tienermoeder die bevalt van een baby; die krijgt ook hulp met de opvoeding van bijv. haar ouders of andere familie, omdat ze daar nog onervaren in is, en deels vrij jong er voor.

Ik zou zeggen; lezen en begrijpen is een kunst, maar ik dacht toch echt dat ik vrij duidelijk was geweest hoe ik het bedoelde Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:50

merrieveulen schreef:
het heeft niets met gemeen zijn te maken. die pony weet gewoon niet beter, hij doet dat heus niet om te pesten ofzo, zo denkt een pony niet. Verder ben ik het met Joyce eens, er moet deskundige hulp bijkomen, want een pony opvoeden die niets kent is al moeilijk, laat staan eentje die alles wat hij kent verkeerd heeft aangeleerd. dit is niet iets wat je zomaar even doet. ik spreek uit ervaring, er komt een hoop bij kijken, en het gaat heel veel tijd kosten.

Dankje Renée, volgens mij bedoelen wij precies het zelfde Knipoog

een pony opvoeden en goede manieren aanleren is niet iets wat je 'zomaar' even doet; aan de posts van de TS kan ik gewoon merken dat ze het allemaal heel goed en aardig bedoeld, maar gewoon niet weet hoe ze er mee om moet gaan, en daarom is ze zo verstandig om hier advies te vragen, dat vind ik nog knap ook, de meesten stinkmodderen zelf maar wat aan Knipoog

en het advies dat wij geven is, aangezien de TS totaal niet weet hoe ze hier mee moet omgaan, hulp er bij halen die er wél verstand van heeft. Knipoog en dat is allemaal goedbedoeld, zowel ik als merrieveulen hebben beide ervaring in het opvoeden van jonge pony's en hengstjes, en ik kan je zeggen; dit is zo makkelijk nog niet....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:03

Nope, als je nagaat dat ik toen ik vijftien was mijn eerste paardje (hengst, van 1,52 meter nu) op probeerde te voeden (ik had hem toen al twee jaar, en ben met paarden bezig vanaf mijn vierde), en hij op tweejarige leeftijd (toen ik dus vijftien was) mijn hersens probeerde in te slaan... ik kon hem niet opvoeden. ik kocht als 13 jarig pennymeisje een hengsteveulen, gewoon het domste wat ik had kunnen doen. maar goed ik wist niet beter... nee ik weet precies wat erbij komt kijken, en ook hoe gevaarlijk je het onbedoeld voor jezelf kunt maken. ik heb inmiddels met meerdere gevallen te maken gehad (veulens, jonge paarden inrijden, probleemgevallen als mishandelde dieren weer op de trails helpen...), en vanaf dat ik het (overigens zelf) met mijn paard heb kunnen oplossen, is het nooit meer misgegaan. ik ben door schade en schande wijs geworden, het zou fijn zijn als dat bij jullie niet nodig is. tips aannemen, en hulp inroepen moet je ALTIJD doen. ik had daar niet de mogelijkheid voor, ik stond er helemaal alleen voor. mijn paard is nu helemaal super, maar dat heeft wel meer dan twee jaar gekost.

mijn tweede paardje is overigens het best opgevoede ding dat ik ooit heb meegemaakt, dus ik mag wel zeggen dat ik van die eerste keer aardig geleerd heb. mijn laatste project (sorry, maatje voor het leven) is mijn Welsh A veulen. ook die gaat geweldig, ondanks dat ik er bijna niks mee doe. hij doet het uitstekend. toch moet je, ook als je er maar vijf minuten aan besteedt, weten wat je doet. want mijn veulen had inmiddels ook een levensgevaarlijk kreng kunnen zijn, en dat geldt voor elk paard.

ik begrijp dat jullie ook graag B willen zeggen, maar haal er hulp bij, of stop ermee. het is het niet waard als er echte ongelukken gebeuren. mensen verkijken zich te vaak op shetjes, maar ze zijn écht niet minder gevaarlijk dan een groot paard als het erop aankomt. op jullie leeftijd zou ik eerder kiezen voor een ervaren leerpaard, die jullie wat kan leren ipv andersom. daar maak ik zelf ook nog steeds gebruik van, en in de paarden blijft je leven een leerweg. je leert dagelijks bij, en de tijd komt vanzelf.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 13:55

ik heb alles gelezen en het is een heeleboel. wij hebben het alle beste voor ze, we willen alleenig al dat hij niet meer bijt. als dat al kan dan ben ik al dik tevreden. maar we hebben onze instruktrische gevraagt of die een keer mee wil omdat die meer gevordert is dan wij. (ofgelopen donderdag) onze instructriese weet wie de vorige eigenaar was van die pony waar we het over hebben, daar gaan we nu dus een keer naar opzoek en vragen we hoe het met hem ging toen hij daar nog was en gaan we ook vragen hoe hij daar was en hoeveel aandacht hij daar kreeg. ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden.

groetjes een van de verzorgers.

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:10

als ik alles goed heb begrepen komt het er dus op neer dat wij er beter mee kunnen kappen ofzo en dat we alles verkeerd doen? nou sorry hoor maar wij doen er ALLES aan om het goed te krijgen het feit alleen al dat wij ook hier advies vragen.. ik bedoel dat zegt al dt wij ook wel weten dat het uit de hand loopt. ja in het begin dat ik ooh dat valt wel mee ja dat klopt Nou en? wij willen gewoon dat hij ons begrijpt en ophoud dat wij en de mensen er meer plezier van hebben.

het is vrij vervelend als er mensen komen die zich ermee bemoeien (mensen die er dus geen verstand van hebbe) afgelope keer kwamen er 2 jongetjes naar ons toe en ze zijden het volgende:
1. ohh wat zielig dat ze dat ene paard niet gebruiken
2. ja wat een dierenmishandeling
we waren eerst met die andere bezig geweest dus.. gingen we nu met die andere bezig.
nou nou wat een dierenmishandeling

groetjes.. de andere verzorgster
Laatst bijgewerkt door bjornlover op 09-03-07 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:12

oja en een reactie op dat van die gedrags problemen.. wat maakt het uit hij HEEFT toch gedragsproblemen? ik bedoel er kan ook veel aan ons liggen maar we kopen niets voor niets boeken enzo. boeken waarin je kunt lezen waarom een pony zich zzo kan gedragen.. !!!!!!!!!!! we kijken heus wel naar ons zelf en niet alleen naar hem hoor

p.s ten 2e ze heeft het nooit zo bedoelt

pp.s ik weet niet of je het zo bedoelt hebt JoyCie007 maar het kwam heel afkrakend over..

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:21

merrieveulen hier ben ik het ook mee eens en we hebben al hulp gezocht

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:25

hmm.. ik denk dat hiervan ruzie zal komen dus zullen we het maar zo laten??