Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Cassidy schreef:ja ik weet het ik ben ook al vanplan om vaker er naar toe te gaan.Als je echt vooruitgang wilt zien moet je vaker komen dan die een keer in de week. Eens in de week valt bij mij niet onder verzorgpony hoor, dat is "een keertje paardje poetsen".
maargoed. we hebben echt heel veel geprobeerd. van verschillende oefeningen tot het kopen van een boek(en) waarin dingen staan over opvoeding enzo. we kunnen iedergeval ik kan echt niet vaker in de week daar naar toe
ik heb al zoveel tijd nodig voor mijn huiswerk..
maarjjaa

Dit wilde ik nog even toevoegen

dit paard is iid nooit opgevoed, af en toe een aai en wat eten, nu heeft ie verzorgers en hij begon goed, nu wrodt hij telkens iets erger, van allebei kan niemand zeggen dat ze niet met paarden weten om te gaan, want hun zullen ze ponys nooit onnodig straffen of ze iets aandoen. Het doel is dat ze pony vriendelijk wordt tegenover mensen, en dat hij normaal mee kan lopen en gepoetst kan worden. paardpony schreef:Zie eens, daar komt ie aandit paard is iid nooit opgevoed, af en toe een aai en wat eten, nu heeft ie verzorgers en hij begon goed, nu wrodt hij telkens iets erger, van allebei kan niemand zeggen dat ze niet met paarden weten om te gaan, want hun zullen ze ponys nooit onnodig straffen of ze iets aandoen. Het doel is dat ze pony vriendelijk wordt tegenover mensen, en dat hij normaal mee kan lopen en gepoetst kan worden.
JoyCiej007 schreef:paardpony schreef:Zie eens, daar komt ie aandit paard is iid nooit opgevoed, af en toe een aai en wat eten, nu heeft ie verzorgers en hij begon goed, nu wrodt hij telkens iets erger, van allebei kan niemand zeggen dat ze niet met paarden weten om te gaan, want hun zullen ze ponys nooit onnodig straffen of ze iets aandoen. Het doel is dat ze pony vriendelijk wordt tegenover mensen, en dat hij normaal mee kan lopen en gepoetst kan worden.
Haha, knap he, dat ik dat kan zien door een computerscherm![]()
Mijn oplossing: mensen die het dierenmishandeling vinden; laat ze maar naar je toe komen, en geef ze die hengst in handen. Heb ik ook zo vaak gedaan; en dan piepen ze wel anders, want die van mij toendertijd trapte en beet ze gewoon helemaal bont en blauw, totdat ze zeiden 'poe, nú snap ik het hoor' en hielden voortaan hun grote mond dicht over mij
dankjewel

JoyCiej007 schreef:Mijn bijrijdstertje is een jaar of 11, 12 (ook mijn buurmeisje) gaat súper om met de pony's, en erg groot verantwoordelijkheidsgevoel. Tóch mag ze van mij niet (en al helemaal niet in haar eentje) met de hengstjes bezig zijn, dat vind ik veels te risicovol, bovendien weet ze best dat ze een tik mag uitdelen als ze bijvoorbeeld uit zichzelf op haar af komen en nieuwsgierig snuffelen, wat uiteindelijk uitdraait op 'met de tanden van dichtbij bekijken', een hap = een tikje over de neus, dat doet ze ook wel prima. Maar als je ziet wat voor fysieke kracht ik soms nodig heb bij de jongste die écht aan het puberen is, nee, dan mag ze dat van mij echt niet. de hengstjes doe ik, laat haar maar rommelen met de merrie, die doet toch geen vlieg kwaad
En hoe goed sommigen het ook bedoelen; ik kan gewoon met vrij veel zekerheid beoordelen dat zíj, en ook de TS, de pony niet goed hebben opgevoed, of zullen opvoeden als ze er niet hulp bijhalen

paardpony schreef:JoyCiej007 schreef:Mijn bijrijdstertje is een jaar of 11, 12 (ook mijn buurmeisje) gaat súper om met de pony's, en erg groot verantwoordelijkheidsgevoel. Tóch mag ze van mij niet (en al helemaal niet in haar eentje) met de hengstjes bezig zijn, dat vind ik veels te risicovol, bovendien weet ze best dat ze een tik mag uitdelen als ze bijvoorbeeld uit zichzelf op haar af komen en nieuwsgierig snuffelen, wat uiteindelijk uitdraait op 'met de tanden van dichtbij bekijken', een hap = een tikje over de neus, dat doet ze ook wel prima. Maar als je ziet wat voor fysieke kracht ik soms nodig heb bij de jongste die écht aan het puberen is, nee, dan mag ze dat van mij echt niet. de hengstjes doe ik, laat haar maar rommelen met de merrie, die doet toch geen vlieg kwaad
En hoe goed sommigen het ook bedoelen; ik kan gewoon met vrij veel zekerheid beoordelen dat zíj, en ook de TS, de pony niet goed hebben opgevoed, of zullen opvoeden als ze er niet hulp bijhalen
ze zijn niet eerderopgegevoed, en mijn verzorg hengstje was net zo toen die kwam. Die pony is gemeen, en niet zei, ze heeft er alles voor over dat de shetlander weer normaal tegen der doet. Ze helpt mij met mijn pony, en ik durf haar alles toe te vertrouwen. Aan de verkeerde verzorgers ligt het dus nie, maar aan zijn jeugd, dat hij nooit iets geleerd heeft. Nu tips graag
merrieveulen schreef:het heeft niets met gemeen zijn te maken. die pony weet gewoon niet beter, hij doet dat heus niet om te pesten ofzo, zo denkt een pony niet. Verder ben ik het met Joyce eens, er moet deskundige hulp bijkomen, want een pony opvoeden die niets kent is al moeilijk, laat staan eentje die alles wat hij kent verkeerd heeft aangeleerd. dit is niet iets wat je zomaar even doet. ik spreek uit ervaring, er komt een hoop bij kijken, en het gaat heel veel tijd kosten.

en dat is allemaal goedbedoeld, zowel ik als merrieveulen hebben beide ervaring in het opvoeden van jonge pony's en hengstjes, en ik kan je zeggen; dit is zo makkelijk nog niet....