Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Maysie schreef:20 cm touwtje aan het halster laten misschien. en anders een stuk bijhet hek wat in een hoek loopt als daar iets gemaakt wordt om dat stukje dicht te doen kan je makkelijker vangen, dat wordt namelijk ook wel veel gebruikt bij merrie's met veulens. Of misschien trainen in de bak dat ze op commando bij je komt.
merrieveulen schreef:Maysie schreef:20 cm touwtje aan het halster laten misschien. en anders een stuk bijhet hek wat in een hoek loopt als daar iets gemaakt wordt om dat stukje dicht te doen kan je makkelijker vangen, dat wordt namelijk ook wel veel gebruikt bij merrie's met veulens. Of misschien trainen in de bak dat ze op commando bij je komt.
halster omlaten in de wei vind ik erg gevaarlijk, en al helemaal met een stukje touw eraan. als ze er tijdens het grazen op staat, en merkt dat ze vastzit dan rukt ze met haar hoofd, en kan ze nekletsel oplopen. halster omlaten is in een dergelijk geval symptoombestrijding. als het paard het naar haar zin heeft bij je komt ze wel. zorg dat jij leuk bent, te vertrouwen bent.
merrieveulen schreef:nou, tips om te vangen zijn er genoeg. maar hoe los je het definitief op? maak jezelf leuk. maak het werk leuk. je paard moet je leren zien als maatje, en leren dat als jij komt, er leuke dingen gedaan worden. alledrie mijn paarden komen brullend aanhollen als ik kom. mensen vinden dat raar (ik krijg ook opmerkingen over mijn veulen, A: het is niet normaal. B: wacht maar tot hij aan het werk moet, dan komt hij niet meer.), ik ken het probleem niet, niet met mijn eigen dieren, niet met de nieuwe van mijn zusje... ze komen gewoon altijd. ik maak het werk leuk, ook al is het soms zwaar. paaien met eten hou ik niet van, ik wil dat mijn paarden net zo gek zijn met mij als ik met hen. gaat enige tijd inzitten, beetje grondwerk kan wonderen doen... maar dan heb je ook wat!
succes ermee!

fjordnina schreef:Paarden vinden het helemaal niet leuk als ze constant genegeerd worden. Ga met je rug naar het paard toezitten. Pak een boek, appel gras plastic zakje, wat je maar wilt, maar kijk geen moment naar het paard. Echt compleet negeren totdat hij het verkiest om naar je toe te komen. Zo boots je kuddegedrag na.
. Ik heb wel 't voordeel dat 'ie niet direct weg loopt als hij me ziet komen, het was eerder als ik 'net niet' aan z'n halster kan dat ie weg liep.
Ikke blij!
Nadya schreef:Om achter een paard aan gaan rennen, net zo lang tot je hem hebt en hem dan belonen e.d. Tja, ik vind dat meer een dwangmatige manier en wat leert je paard ervan? Dat 'ie mag rondrennen? Zie ik geen heil in. Laat hem naar jou toe komen. Kost een hoop tijd en moeite, maar om een goede band met je paard op te bouwen, ja, dat kost nou eenmaal veel tijd en soms ook veel moeite. Sterkte!
Cassidy schreef:Veel tijd uittrekken en achter het paard aan blijven lopen in de wei. Trek er een dag voor uit, stop niet voordat je het paard te pakken hebt, beloon uitvoerig en laat meteen weer los, daarna weer gaan vangen. De tweede keer gaat makkelijker dan de eerste keer. Iedere keer dat je stopt met proberen te pakken zonder dat je het paard ook echt te pakken krijgt is een winstpunt voor het paard.
Tipje: maak de wei kleiner als je dit aan het oefenen bent, scheelt heel veel lopen. Loop op de momenten dat je paard wegloopt parallel met hem mee, als hij blijft staan, loop richting schoft en kriebel hem daar.
Stop niet omdat je honger hebt, of een afspraak hebt, of geen tijd hebt, of omdat het gaat regenen. Paard niet met rust laten totdat je hem hebt.