hulp nodig voor het vangen van je paard in de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: hulp nodig voor het vangen van je paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:20

nou, tips om te vangen zijn er genoeg. maar hoe los je het definitief op? maak jezelf leuk. maak het werk leuk. je paard moet je leren zien als maatje, en leren dat als jij komt, er leuke dingen gedaan worden. alledrie mijn paarden komen brullend aanhollen als ik kom. mensen vinden dat raar (ik krijg ook opmerkingen over mijn veulen, A: het is niet normaal. B: wacht maar tot hij aan het werk moet, dan komt hij niet meer.), ik ken het probleem niet, niet met mijn eigen dieren, niet met de nieuwe van mijn zusje... ze komen gewoon altijd. ik maak het werk leuk, ook al is het soms zwaar. paaien met eten hou ik niet van, ik wil dat mijn paarden net zo gek zijn met mij als ik met hen. gaat enige tijd inzitten, beetje grondwerk kan wonderen doen... maar dan heb je ook wat!
succes ermee!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:26

20 cm touwtje aan het halster laten misschien. en anders een stuk bijhet hek wat in een hoek loopt als daar iets gemaakt wordt om dat stukje dicht te doen kan je makkelijker vangen, dat wordt namelijk ook wel veel gebruikt bij merrie's met veulens. Of misschien trainen in de bak dat ze op commando bij je komt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:29

Maysie schreef:
20 cm touwtje aan het halster laten misschien. en anders een stuk bijhet hek wat in een hoek loopt als daar iets gemaakt wordt om dat stukje dicht te doen kan je makkelijker vangen, dat wordt namelijk ook wel veel gebruikt bij merrie's met veulens. Of misschien trainen in de bak dat ze op commando bij je komt.

halster omlaten in de wei vind ik erg gevaarlijk, en al helemaal met een stukje touw eraan. als ze er tijdens het grazen op staat, en merkt dat ze vastzit dan rukt ze met haar hoofd, en kan ze nekletsel oplopen. halster omlaten is in een dergelijk geval symptoombestrijding. als het paard het naar haar zin heeft bij je komt ze wel. zorg dat jij leuk bent, te vertrouwen bent.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:35

merrieveulen schreef:
Maysie schreef:

halster omlaten in de wei vind ik erg gevaarlijk, en al helemaal met een stukje touw eraan. als ze er tijdens het grazen op staat, en merkt dat ze vastzit dan rukt ze met haar hoofd, en kan ze nekletsel oplopen. halster omlaten is in een dergelijk geval symptoombestrijding. als het paard het naar haar zin heeft bij je komt ze wel. zorg dat jij leuk bent, te vertrouwen bent.

Dat valt wel mee hoor. 20 cm is niet veel. dat doen we wel bij een ruin van 1.75 en die met zijn grote hoeven en lange benen kan er nog niet op staan. Zolang het halster maar goed past en niet los zit dan valt dat allemaal wel mee. vind ik tenminste. Maar je meot er natuurlijk ook niet een halve meter touw aan doen. en als je daar bang voor bent doe je toch een dunner touwtje tussen de 20 cm zodat ALS hij erop zou staan makkelijk knapt en probleem opgelost. Zo staat mijn paard ook altijd vast bij het opzadelen. (bv. strotouwtje, knappen snel hoor dan en paard heeft niks)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:22

merrieveulen schreef:
nou, tips om te vangen zijn er genoeg. maar hoe los je het definitief op? maak jezelf leuk. maak het werk leuk. je paard moet je leren zien als maatje, en leren dat als jij komt, er leuke dingen gedaan worden. alledrie mijn paarden komen brullend aanhollen als ik kom. mensen vinden dat raar (ik krijg ook opmerkingen over mijn veulen, A: het is niet normaal. B: wacht maar tot hij aan het werk moet, dan komt hij niet meer.), ik ken het probleem niet, niet met mijn eigen dieren, niet met de nieuwe van mijn zusje... ze komen gewoon altijd. ik maak het werk leuk, ook al is het soms zwaar. paaien met eten hou ik niet van, ik wil dat mijn paarden net zo gek zijn met mij als ik met hen. gaat enige tijd inzitten, beetje grondwerk kan wonderen doen... maar dan heb je ook wat!
succes ermee!

Dat ben ik wel met je eens. Maar je hebt ook wel uitzonderingsgevallen. Ik haalde wel een groepje pony's en veulens binnen, om ze naar stal te brengen waar ze eten krijgen en slapen. Er zat er altijd een tussen die ontzettend moeilijk deed en zich niet liet vangen, terwijl de meeste ook vrolijk naar me toe kwamen. Heel paniekerig paard wat niet zo van aandacht hield, ik probeerde bij haar wel vetrouwen op te bouwen, maar ze kreeg liever gewoon geen aandacht en dat terwijl ze dus naar stal zou gaan om lkkr te gaan eten, iets waar de meeste paarden wel voor willen komen. Mss iets in haar verleden, maar ik had er iig geen weet van dat ze slecht verleden had gehad ofzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:34

Het lijkt me een heel lastig probleem.

Mijn paard komt altijd naar me toe en we spelen zelfs vaak samen in het weiland. Dit deed hij in het begin niet, hoor, maar dat is zo gegroeid bij ons. Ik kon hem wel altijd makkelijk pakken. Ik denk dat door het grondwerk onze band is verstevigt en nu is hij graag bij me. Dat merk ik ook tijdens de dagelijkse omgang. En het is ook erg handig, omdat hij in een nogal groot gebied staat. Knipoog

Ik heb juist geleerd dat je een paard naar je toe moet laten komen. Nooit er recht opaf stappen, maar eventueel meer richting zijkant van het paard benaderen. Daarbij is het beter al het paard naar jou toekomt i.p.v. jij op het paard afstapt. Ik heb destijds ook bewust niet met snoepjes of voer gewerkt, omdat ik graag wil dat mijn paard naar me toekomt, omdat hij graag bij me wil zijn. Net als met zijn training, ik wil dat hij graag met me samen werkt en niet voor snoepjes dingen gaat doen. En een halster omlaten, raad ik echt niet aan. Daar kun je de naarste ongelukken mee krijgen. Het paard moet leren dat zijn tijd bij jou fijn is. Hij moet je leren vertrouwen.

Om achter een paard aan gaan rennen, net zo lang tot je hem hebt en hem dan belonen e.d. Tja, ik vind dat meer een dwangmatige manier en wat leert je paard ervan? Dat 'ie mag rondrennen? Zie ik geen heil in. Laat hem naar jou toe komen. Kost een hoop tijd en moeite, maar om een goede band met je paard op te bouwen, ja, dat kost nou eenmaal veel tijd en soms ook veel moeite. Sterkte!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:18

bij het grazen hangt zelfs een touwtje van 20 cm op de grond, een dun knapbaar touwtje kan een oplossing zijn voor dat probleem, desondanks blijf ik erbij dat een halster op het land gevaarlijk kan zijn. ik doe het dan ook nooit, zelfs niet met mijn veulen toen ik die net had en hij nogal bang was. gewoon te link, en met een beetje inzet leren ze snel genoeg om zelf te komen.

aliceO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:38

Misschien ook gewoon met een halster de wei op doen. Dat is ook al makkelijker vangen!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:45

een halster om in de wei kan idd gevaarlijk zijn heb er geen ervaring met ongelukken maar de verzorgpaarden die ik tot nu toe heb gehad hebben wel een halster om in de wei, alleen een haflinger en shet die bij elkaar hoorden die hadden geen halster om.
en de paarden die ik nu verzorg komen altijd naar me toe, soms in draf maar vaak ook in stap, zelfs al ga ik alleen de kruiwagen legen komen ze al.als ik door de wei ga rennen om met ze te spelen draven ze zo lief achter me aan, heb ik van het begin af aan al gehad en heb verder niks gedaan, ja ze krijgen soms wat lekkers maar niet iedere keer als ik naar de wei toe kom.
groetjes linda

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:49

Bij mijn pony helpt het om een zakje (wat ritselt) mee te nemen of ik doe alsof ik iets in mijn hand heb. Nou de nieuwsgierigheid wint vrijwel altijd, dus ik heb haar zo te pakken.... Erachteraan rennen doe ik nooit, dat win ik toch niet. Mijn pony is wel lastig te vangen als ze net buiten staat, maar ja geef haar eens ongelijk? Knipoog

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:33

mijn merrie deed het ook altijd.

Mijn oplossing was:

Niet alleen in de wei komen om ze op te halen, breng ze eens wat lekkers of loop gewoon even door het land en bekijk ze even.

En daarna als ik dan in het land kwam en ze wou nog niet, dan liep haar op mijn dooie gemak achterna tot ze zoiets had van, ow ze loopt me toch wel achterna en dan bleef ze stilstaan, kon ik haar zo pakken + wat lekkers zo nu en dan als je haar hebt.

Veel succes.

Groetjes

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:42

en toch is het per paard verschillend en sommige blijven moeilijk te vangen ook al vinden ze je nog zo leuk. Ik heb 2 paarden en die hebben het best naar hun zin bij mij, de ene komt altijd en de andere komt nooit. Wat ik geprobeerd heb ( alle trucs , tips van hierboven ken ik en heb ik geprobeerd) hij laat zich 9 van de 10 keer niet spontaan vangen. Ik weet dat dus ik trek ruim de tijd uit als ik met hem ga rijden, het is lastig maar ik kan ermee leven. Dus succes met je paardje en mocht het vangprobleem blijven, uiteindelijk accepteer je het en weet je dat het meer tijd kost om hem te gaan halen uit de wei.

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:51

fjordnina schreef:
Paarden vinden het helemaal niet leuk als ze constant genegeerd worden. Ga met je rug naar het paard toezitten. Pak een boek, appel gras plastic zakje, wat je maar wilt, maar kijk geen moment naar het paard. Echt compleet negeren totdat hij het verkiest om naar je toe te komen. Zo boots je kuddegedrag na.

een vriendin van mij deed het ook zo, je moet er wel wat tijd voor uittrekken de eerste paar dagen, maar dat is het wel waard toch?

Butterfly01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:59

Er zijn idd veel manieren om een paard in de wei te vangen, maar niet alle manieren werken bij jou paard, dus is het nu zoeken naar de juiste oplossing.

Wat meestal bij veel paarden werkt is om ze een tijdje in een kleinere weide of paddoc te zetten, zodat als ze gaat lopen je ze zo moe maakt dat ze vanzelf naar je toekomt. Het is wel belangrijk dat jijzelf probeerd zo weinig mogelijk te bewegen omdat als paarden in kudde zijn het paard dat het minst beweegt de baas is. Van zodra je paard dit aanvaard zal hij altijd naar je toe komen.
Het gaat een beetje tijd in beslag nemen en het is iets wat je niet op een grote weide kan doen maar van zodra ze doorheeft dat jij de leider bent zal ze ook in een grote weide naar je toekomen.

Je kan het natuurlijk ook met snoep proberen, maar stel je voor dat je de snoep een keer vergeet dan komt ze op dat moment mss wel maar de volgende keer komt ze weer niet meer omdat ze denkt van die heeft toch niks bij dus ik ga nie meer.
Ik hoop dat je probleem opgelost geraakt
veel succes

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:11

Hoi

Ik had dit probleem ook met m'n paardje. Nu heb ik domweg eens één van m'n longeer technieken uitgebrobeert...
Als ik tijdens het longeren 'vraag' aan m'n paard om naar me toe te komen ga ik met m'n rug naar heb toe staan en zet ik lichte druk op m'n longe, hij komt dat naar me toe. Als hij stopt doe ik een stap voorwaarts (zonder hem aan te kijken) en dan begint ie weer naar me toe te komen.

Nu heb ik dat ook op de wei "uitgetest" Bloos . Ik heb wel 't voordeel dat 'ie niet direct weg loopt als hij me ziet komen, het was eerder als ik 'net niet' aan z'n halster kan dat ie weg liep.
Ik ben dus gewoon naar hem toe gegaan en op een 10-tal meter van hem blijven staan en z'n naam geroepen tot hij aandacht voor me had. Dan mij omgedraaid en bovenstaande techniek toegepast... 10 Min. later stond 'ie bij me Haha! Ikke blij!
Nu loopt 'ie helemaal niet meer weg, het enige wat ik absoluut niet mag doen is hem recht aankijken, gewoon m'n hoofd lichtjes naar beneden houden en géén problemen meer om hem te vangen! Knipoog

Misschien de moeite waard om 'ns te proberen, maar dan wel eerst aan de longe best, tot hij door heeft wat de bedoeling is. Pling

Groetjes Shorty

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:06

Ik heb ook een NRPS- pony gehad die dat deed.

Wij deden haar een halster om in de wei. Als we haar gingen halen namen we biks mee en dat gaven we dan en dan gelijk haar halster pakken.

En als ze van te voren al weg liep ging ik op me hurken zitten, daar is elk paard nieuwsgierig genoeg voor om te komen kijken..

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:43

Mijn pony is echt een boef als het gaat om vangen. Ik heb ook alles geprobeerd en niets lukt. Soms laat hij zich zo vangen en de andere keer sta ik 3 uur op hem te wachten Tong uitsteken

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:08

Nadya schreef:
Om achter een paard aan gaan rennen, net zo lang tot je hem hebt en hem dan belonen e.d. Tja, ik vind dat meer een dwangmatige manier en wat leert je paard ervan? Dat 'ie mag rondrennen? Zie ik geen heil in. Laat hem naar jou toe komen. Kost een hoop tijd en moeite, maar om een goede band met je paard op te bouwen, ja, dat kost nou eenmaal veel tijd en soms ook veel moeite. Sterkte!

Ten eerste ren je er niet achteraan, maar loop je er rustig achteraan. Niks dwangmatigs aan.

Het paard leert dat weglopen geen zin heeft. En zal het uiteindelijk nooit meer doen. De tijd die je nodig hebt valt uiteindelijk reuze mee. En die tijd wordt heel snel steeds korter mits je uiteraard consequent bent.

Het langste dat ik achter een paard heb aangelopen was 4 uur!!!!, maar dit was echt een uitzondering. De volgende dag maar 15 minuten en daarna nooit meer problemen gehad. Betreffende merrie kwam uiteindelijk zelf naar je toe als je het weiland inliep.

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:13

Je moet er idd heel veel tijd aan besteden.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:23

Cassidy schreef:
Veel tijd uittrekken en achter het paard aan blijven lopen in de wei. Trek er een dag voor uit, stop niet voordat je het paard te pakken hebt, beloon uitvoerig en laat meteen weer los, daarna weer gaan vangen. De tweede keer gaat makkelijker dan de eerste keer. Iedere keer dat je stopt met proberen te pakken zonder dat je het paard ook echt te pakken krijgt is een winstpunt voor het paard.
Tipje: maak de wei kleiner als je dit aan het oefenen bent, scheelt heel veel lopen. Loop op de momenten dat je paard wegloopt parallel met hem mee, als hij blijft staan, loop richting schoft en kriebel hem daar.

Stop niet omdat je honger hebt, of een afspraak hebt, of geen tijd hebt, of omdat het gaat regenen. Paard niet met rust laten totdat je hem hebt.

Helemaal juist !
Vergeet idd niet uitvoerig te belonen . Anders heeft het niet veel nut Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:30

Tips om de hele dag achter je paard aan te lopen moet je om te beginnen niet serieus nemen. Door de manier waarop jij je pony/paard benaderd en achtervolgd kan hij denken dat hij weg moet rennen ipv moet komen. Of je nu loopt of rent. Veel mensen besluipen hun paard of jagen het net zo op als een roofdier zou doen. Dus vraag iemand je te helpen met je lichaamstaal. Een paard hoort gewoon naar je toe te komen in de wei, je roept een hond ook naar je toe ipv andersom. Als ie bij je komt natuurlijk belonen, en dit idd niet alleen doen als je gaat rijden. Benader eens een ander paard, wss komt die van jou vanzelf.

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:59

Als hij met andere paarden in de wei staat is het meestal handig om die er eerst eruit te halen en dan komt jouw paard meestal vanzelf.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:05

Ik laat m'n paarden altijd met halster om in de wei staan in de winter. Anders moet ik elke ochtend en avond die halsters weer om en af gaan doen als ik ze in de wei zet/eruit haal. Veel te veel werk en ze hebben er totaal geen last van.
M'n merrie is wel zo slim om af en toe het halster af te trappen/schuren, maar die paar keer per jaar dat dat gebeurt, ga ik wel gewoon dat halster zoeken in de wei.

Ik nam trouwens in het begin af en toe (dus niet regelmatig, want dat leren ze) wat lekkers mee, stukje appel of een wortel ofzo. Ook krijgen ze altijd als ik terug kom van me stage (om 5uur en dat weten ze) hun eten op stal, dus dan staan ze me op te wachten bij de ingang van de wei, dat ik ze ophalen voor het eten.
Maar je moet je paard er dus vooral niet aan laten wennen dat je elke keer als je hem haalt wat lekkers geeft, want dan krijg je een bedelpaard!

Lauraa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:38

dat heb ik ook met mijn paardje.. ik vraag altijd of de boer mij helpt en dan nemen we allebij een uiteinde van de longeerlijn en drijven we haar in de hoek.. En dan heb ik haar zo maar..

Groetjes

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:13

mijn paard die rende/liep altijd weg als ik de wei in kon, ben toen een keer zo boos geworden, dat ie moest lopen, hij moest in galop.. toen in een hoekje gedreven, toen kon die niet meer weg, heeft een tijd geduurt maar hij staat nu netjes stil, of komt naar me toe lopen, ik hoef vaak het weiland niet meer in, hij komt al naar me toe als hij me ziet, gaat hij in de inloop stal staan, wat misschien ook helpt is iets lekkers meenemen het weiland in, maar verder zou ik het niet weten hoe je het moet oplossen, aangezien je al heel veel hebt geprobeerd...