hoofdstel omdoen hoofd omhoog?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

00Shirley00

Re: hoofdstel omdoen hoofd omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:44

Cassidy schreef:
Je moet het ook niet willen winnen door kracht maar door techniek.

Daarom zeg ik ook: het is zo jammer dat het hier om een manegepaard gaat. Bij een eigen paard is het een kwestie van aanleren van wijken voor druk. Hand achter de oren en dan moet het paard zakken met het hoofd. Komt geen kracht bij kijken hoor...

Mijn tekst was ook niet voor jou bedoeld hoor Haha! Maar voor Julia.
Want ze had het over aan het paard trekken aan zijn halster.
En aan het halster zelf.
Maar je hand achter de oren heb ik geen problemen mee hoor.
Doe ik bij mijn merrie ookwel eens hoor als ze weer is der hoofd in de hemel gooit.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:53

Ik doe bij moeilijke paarden de teugels hoog om de hals en dat werkt super. Je hoeft echt niet hard te trekken om hun hoofd weer naar beneden te krijgen, zodra ze druk voelen snappen ze dat het niet uitmaakt hoe hoog ze hun hoofd houden en dat de druk weg gaat zodra ze hun hoofd laten zakken. Je moet er dus geen strijdje van maken, maar gewoon gelduldig blijven en wachten tot ze het snappen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 01:58

Hallo Arlette,

Heb al wat goede tips gezien en hier nog een voor jouw persoontje.Je zegt dat het de andere kinderen wel lukt.
De kans is dus erg groot dat de pony je in de maling neemt Bloos ....daar zijn het tenslotte pony's voor Knipoog .Je moet resoluut zijn in je handelingen...ga vol vertrouwen haar stand in en babbel gezellig met hem.Geef een klopje op de hals en daarna meteen de teugel over zijn hoofd.
Gewoon doorgaan met babbelen...lekker vertellen wat je die dag allemaal gedaan hebt op school...maakt niet uit.
Dan halster over de hals en meteen hand op de neus...bitje ervoor..laten happen en meteen kopstuk erover heen.Moet in een vloeiende beweging gaan.Net alsof je je schoenen aantrekt Knipoog .
Vraag aan iemand of ze je de 1e paar keer willen assisteren of ga het oefenen bij makkelijke pony's (door te helpen met opzadelen ed kun je veel oefenen Ja ).
Je zult zien dat als je meer vertrouwen krijgt je het op een gegeven moment ook heel makkelijk kunt bij deze pony Ja .

Succes!! OK dan!

Groetjes,Tinky

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:17

Heej
Je moet gewoon netzolang je hand in de lucht bij haar hoofd houden totdat je pony z'n hoofd omlaag doet.
je houd het self langer vol dan je pony dus dit kan egt niet lang duren

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:49

ik vind het zò moeilijk... met een snoepje werkt alleen als ie een beetje in een goeie bui is ( is ze bijna nooit ) omdat ze altijd hèèl veel hooi krijgt knabbelt ze daaraan dan pakt ze een hap en dan doet ze haar hoofd omhoog maar moet ik het met dat halster om de nek nou wèl of nìet proberen ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:52

Wat is het verschil tussen druk op de teugels net achter de oren, of druk met het halster achter de oren?

Ik zou het dus gewoon met het halster proberen. Doe het halster om de nek en schuif de band tot vlak achter de oren, en houdt druk.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 15:09

Cassidy schreef:
Je moet het ook niet willen winnen door kracht maar door techniek.

Daarom zeg ik ook: het is zo jammer dat het hier om een manegepaard gaat. Bij een eigen paard is het een kwestie van aanleren van wijken voor druk. Hand achter de oren en dan moet het paard zakken met het hoofd. Komt geen kracht bij kijken hoor...

ja, toch zal ik dat maar eens proberen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:52

Gewoon even vragen of iemand je even wil helpen als je wat nieuws gaat proberen...zo sta je er niet alleen voor als het niet helemaal werkt zoals je had geplanned Knipoog .
Er is vast wel iemand die op stal werkt die je wil helpen..ik vond het vroeger ook altijd fijn als de jongens en meiden iets wilde leren.Stak daat ook veel tijd in...immers als je het goed leert kun je het later lekker allemaal zelfstandig doen en het ook aan anderen leren Haha! .
Beter 10 x vragen dan 1x niet vragen en blijven modderen Bloos

Groetjes,Tinky

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:20

Cassidy schreef:
Wat is het verschil tussen druk op de teugels net achter de oren, of druk met het halster achter de oren?
Niks, maar ik gebruik meestal geen halter, dus dan is het makkelijker om gewoon het hoofdstel te gebruiken.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 16:34

maar doet druk achter de oren niet pijn dan ?

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:13

nee, moet je wel gelijk los laten als hij wijkt voor je druk die je geeft achter zijn oren. dan gaat hij snappen. druk achter de oren moet ik naar beneden. en kun je rustig het hoofdstel om doen. maar moet je de druk niet eerder los laten voor hij zijn hoofd naar beneden doet. want hij moet niet tegen de druk in leren gaan. maar er voor wijken.
snap je?

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 12:57

hadas schreef:
nee, moet je wel gelijk los laten als hij wijkt voor je druk die je geeft achter zijn oren. dan gaat hij snappen. druk achter de oren moet ik naar beneden. en kun je rustig het hoofdstel om doen. maar moet je de druk niet eerder los laten voor hij zijn hoofd naar beneden doet. want hij moet niet tegen de druk in leren gaan. maar er voor wijken.
snap je?

wat bedoel je met wijken?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 05:22

Nee, dat doet geen pijn ... tenzij je met je volle gewicht aan de teugels gaat hangen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Knipoog

Het is net zoiets als een beenhulp tijdens het wijken; als het paard zijwaarts gaat, beloon je hem door je been te ontspannen. Tijdens het optomen doe je in principe hetzelfde met de teugels; zodra het paard zijn hoofd naar beneden doet stop je met druk uit oefenen.

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:15

ik blijf gewoon door spetteren. Hij moet het maar leren.

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:57

Ik heb dit probleem thuis ook by myn groot paard,meestal is gewoon zachtjes haar neus vastnemen de oplossing.

Yritja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:39

Arletjuhh schreef:
hadas schreef:
snap je?

wat bedoel je met wijken?

Ze bedoelt als hij met zijn hoofd omlaag gaat

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:06

Tinky12 schreef:
Hallo Arlette,

Heb al wat goede tips gezien en hier nog een voor jouw persoontje.Je zegt dat het de andere kinderen wel lukt.
De kans is dus erg groot dat de pony je in de maling neemt Bloos ....daar zijn het tenslotte pony's voor Knipoog .Je moet resoluut zijn in je handelingen...ga vol vertrouwen haar stand in en babbel gezellig met hem.Geef een klopje op de hals en daarna meteen de teugel over zijn hoofd.
Gewoon doorgaan met babbelen...lekker vertellen wat je die dag allemaal gedaan hebt op school...maakt niet uit.
Dan halster over de hals en meteen hand op de neus...bitje ervoor..laten happen en meteen kopstuk erover heen.Moet in een vloeiende beweging gaan.Net alsof je je schoenen aantrekt Knipoog .
Vraag aan iemand of ze je de 1e paar keer willen assisteren of ga het oefenen bij makkelijke pony's (door te helpen met opzadelen ed kun je veel oefenen Ja ).
Je zult zien dat als je meer vertrouwen krijgt je het op een gegeven moment ook heel makkelijk kunt bij deze pony Ja .

Succes!! OK dan!

Groetjes,Tinky

Dat was ik dus ook aan het denken Lachen
Heel vastberaden zijn !

Er staan uiteraard nog goede tips in dit topic, maar ik had vroeger altijd hetzelfde met een manegepaard, die deed net hetzelfde en ik gaf veel te snel op, maar dan dacht ik : ' nu ga je me niet liggen hebben' en ik het is me gelukt Pling