Steigeren als ik even niet op let

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spanksel

Re: Steigeren als ik even niet op let

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 18:15

De shet is nu 1 meter, en een andere pony zoeken, nee.. heb ik geen tijd/geld voor.
Wel ben ik van plan, om de moeder en oma van Whiskey zien over te kopen van de officiele eigenaren. Ik verzorg ze al 7 jaar nu en ik merk hoelanger het duurt, hoe meer ze verwaarloosd worden daar. De oudste merrie (20 jaar) heeft mogelijk zandkoliek en zij beweren dat ze aan de schijterij is vanwege het jonge gras. Nou dan vraag ik me af; welk jonge gras? Want er staat geen enkel grassprietje op de wei waar ze staat.
De dochter daarvan (tevens moeder van Whiskey) heeft veel last van maanexceem en is nu 7 jaar. Met haar kunnen ze ook helemaal niets beginnen, omdat het een vervelende pony is die ook echt alleen in mijn handen handelbaar is. Zij zien de pony's als "leuk voor de nichtjes en neefjes die 1 keer in de 3 maanden langs komen, om even op te rijden". En omdat er met die jongste merrie niets te doen valt, hebben ze die bij familie gezet (en tegen mij zeggen dat het ze teveel geld kost qua weiland). Nuja, deze zomer ga ik eens proberen te kijken of ik met hun een deal kan sluiten om de merries voor een kleine prijs van ze over te kopen, inclusief dat ik dan ook voor de kosten opdraai die nodig zijn, mocht de oudste merrie werkelijk zandkoliek hebben (ik sluit het zeker niet uit) en ik zal zorgen dat het exceem minder wordt.
Helaas heb ik hier weinig hoop in, over de jongste merrie zullen ze niet zo moeilijk doen, maar de oudste is voor hun zeer geschikt voor de nichtjes/neefjes etc. Wie weet kan ik ze dan helpen met het zoeken naar een andere (jongere, gezonde!) shetlander. Maarja, eerst moet ik maar eens zien hoe ver ik ga komen met het sparen van geld. En als dit alles gaat lukken, zullen de merries en hun (klein)zoon herenigt gaan worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:46

Je zou hem ook tijdelijk ergens anders kunnen stallen/weiden waar ook jonge pony's zijn van zijn grootte. In een kudde jaarlingen bv...

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 23:42

Daar waar hij nu staat, staat hij goed vind ik. Ik heb er al moeite aan gedaan om 'een' weiland in de buurt te vinden waar hij kon staan, een groep jaarlingen opzoeken zal niets opleveren.
Wel heb ik laatst gezien dat helemaal achter het weiland ook een paar shetjes staan, maar dat zijn weer mini's...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:56

Beter een paar mini's die 10 cm kleiner zijn dan paarden die 40 cm groter zijn...

Je mag hem hier ook brengen, ik heb een 2 jarig merrie'tje van zijn grootte en haar moeder en stiefvader... Knipoog

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:18

ik denk dat ie van die gekke bokkesprngen maakt omdat ie het leuk vind!
een paard in de manege bij mij (waar is soms op rij) die maakt soms ook een paar gekke bokkespringetjes als je gaat galopperen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:20

Dit gaat niet over een paard wat bereden wordt maar over een veulen. Bovendien springt hij bij de TS in haar nek en dat is wat anders dan bokken.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:32

Ja, hij zal het zeker niet slecht bedoelen, want hij schrikt wel altijd van mijn reactie als ik me omdraai. Maar toch blijft hij 't proberen...
Maar annelies.. als je in de buurt van Arnhem zou wonen is dat misschien wel een idee?

Trouwens! De moeder van de kleine deed dit ook toen ze nog jong was. Alhoewel, dat was maar 1 keer. Ik wou de poetsbak in de wei neerleggen en in eens voelde ik 2 benen op m'n rug! Maar toen was ze nog maar een paar maanden oud, dus geen schade. Maar met een sterke ruin van al een meter is het toch uitkijken, omdat ie met gemak m'n hoofd kan raken met z'n hoefjes. Zo groot ben ik zelf ook weer niet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:52

Ik woon niet in de buurt van Arnhem, ik woon in Rouveen, dat is tussen Meppel en Zwolle. Dus als je hem bij ons kwijt wilt zul je d'r een eind voor moeten rijden.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:55

Ja, dat doe ik dus niet.
De ene verzorgpony is al op 15km afstand, de ander op 10km. De kleine waar 't hier om gaat (officieel van me eigen dus) op 5km.

Daarbij heb ik geen rijbewijs, dus wordt het al helemaal niets.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:56

Mijn shet heeft het vroeger ook eens gedaan maar die was vals. Ik was destijds 9 en had haar terug in het land gezet en liep richting hek en toen sprong ze van achter in m'n nek, was een flinke shet (1,15) en ik had aardig wat blauwe plekken en bulten op m'n hoofd en rug. Gelukkig was m'n pa in de buurt die me hoorde en de shet overal heeft geschopt en geslagen waar die d'r raken kon. (en zelfs toen wilde ze nog naar hem schoppen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:57

Overigens heeft ze 't daarna ook niet weer gedaan...

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 18:41

Dan heeft die er wel goed van geleerd...

Maarja, dat ga ik niet doen bij een pony die juist niet vals is.. Want het is echt een nieuwsgierig knuffeldier

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:43

Maar ik bedoel ook niet dat je dat moet doen, dat was een erg lompe oplossing die ze achteraf gezien wel nodig had maar een jaarling maak je daar alleen bang van.
Zij was echt vals, beet veel, schopte veel en dat ze dit deed terwijl mijn vader toe stond te kijken was echt de druppel voor hem.
Maar ik raad het jou sterk af

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 16:25

Ik was het ook zeker niet van plan, als je dat dacht!

Ik heb gisteren gehoord dat er misschien een shetlanderhengst bij zou komen te staan, die niet gecastreerd zou mogen worden omdat hij een bijzondere kleur zou hebben ofzo. Maar ook vertelden ze vaag dat het niet door zou gaan?
Nu zou dat op zich geen probleem zijn, zoals al gezegd is, dat er een speelmaatje voor Whiskey nodig zou zijn, maar ik was toch wel van plan om van de zomer te regelen om de verzorgmerries erbij te stallen. Dus dat ga ik van het weekend even bespreken met de eigenaar van stal, of dat dat mogelijk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:49

Voor een hengst maakt het natuurlijk niet uit of er een merrie of een andere hengst bij komt te staan. Maar houd er wel rekening mee dat een hengst al vruchtbaar is als hij 1,5 is dus als er merrie's bij komen te staan moet je 't niet erg vinden als ze gedekt worden.
Als hij weet dat het zijn moeder is is de kans klein dat hij haar dekt maar als hij geen andere merrie's heeft om te dekken denk ik dat hij het uiteindelijk wel doet, misschien alleen maar uit speelsheid.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:54

Mijn shetmerrie van bijna 2j doet dit ook hoor
Ze is niet gemeen maar wil altijd spelen, en is nogal heel enthousiast.
Dan begint ze rond te springen en met haar hoofd te zwaaien.
Ze heeft eens toen ik me bukte, tegen m'n rug staan steigeren.
Binnenkort krijgt ze er ook een maatje van eigen formaat bij, want haar vriendje nu is m'n 15jarige merrie van 1m60 en da's toch niet echt handig

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 12:05

Ik heb echt al duidelijk gezegd dat het een ruin is (die van mij). En over die andere hengst, bedoelde ik juist dat ik er angst voor heb dat het dan niet zal gaan als ik die andere merries erbij wil hebben. Dus dat moet nog even besproken worden met de staleigenaar.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 17:01

Nou, de eerste stap is gezet... Ik heb de eigenaar van de stal gevraagd of het mogelijk is om de 2 merries bij hem te stallen. Hij zei dat ie het even moest bespreken met z'n vrouw, maar dat ze daar wel uit zouden komen.

Nu nog de eigenaar van de merries er over aanspreken en hopen dat ze ermee akkoord gaan... Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:52

waar ben je nu precies bang voor, dat jouw ruintje van een jaar oud niet geaccepteerd zal worden door een hengst als er merrie's bij lopen?

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:06

Mijn ruin die niet geaccepteerd zal worden? Daar heb ik nergens iets over gezegd, hoe kom je erbij?
Er komt helemaal geen hengst, dat gaat allang niet meer door; vals alarm zei de stal-eigenaar.

Waar ik wel bang voor ben, is dat het niet zal lukken om de merries over te kopen. Dat is het enige waar ik me zorgen om maak. Al heb ik best flinke kans dat het wel wat zal worden.
En nee, ik denk ook niet dat de ruin en de merries niet met elkaar om kunnen gaan, want ik ga er vanuit dat dat geen probleem zal geven omdat ze elkaar vast nog wel (her)kennen.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:09

En de twee merries zijn ook niet bepaald lief naar andere paarden/pony's, een paar jaar geleden hebben ze ook tussen een middelgrote groep shetlanders gelopen en daar zijn ze toen juist weggehaald, omdat ze veel te agressief waren naar de andere kleintjes, en de eigenaresse van de andere shets zwanger was, die geen risico wou lopen door zelf een trap te krijgen. Ik heb in die tijd ook een trap gehad van de jongste merrie, die niet voor mij bedoeld was, maar voor een van die andere shets.
Als er dan een hengst bij zou staan die er graag op zou willen klimmen, is de kans groot dat hij dan een beschadiging oploopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:49

Sankara schreef:
Ik heb echt al duidelijk gezegd dat het een ruin is (die van mij). En over die andere hengst, bedoelde ik juist dat ik er angst voor heb dat het dan niet zal gaan als ik die andere merries erbij wil hebben. Dus dat moet nog even besproken worden met de staleigenaar.

Ik dacht dat je hiermee bedoelde of een hengst, ruin en merrie's wel samen gaan. Verkeerd begrepen dus... Knipoog

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:58

Nee, ik heb alleen liever geen veulentjes meer... Lachen
Natuurlijk ook niet erg, zo'n klein hummeltje is ook superschattig! Maar ik zal dan wel erg veel moeite krijgen met het weg doen van de kleine... Dus ik zie 't niet echt zitten Tong uitsteken

Achja, laten we hopen dat ik die mensen kan overtuigen om de merries aan mij te verkopen.. We zullen zien over enkele maandjes!
Ik zal jullie van de week nog wel op de hoogte houden van het gedrag van de ruin Whiskey, zal eens kijken of ik met hem los door de wei kan gaan, want de stal-eigenaar had besloten om hem samen met de andere ruinen in de bak te laten staan voorlopig, omdat het gras wat meer moet aangroeien eerst.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:27

Meneer was weer heel braaf vandaag! Heb nog eventjes wat commando's geoefend en gedraafd en hij probeerde niets uit.

Het zal wel z'n hormonen zijn geweest, dus wat mij betreft mag hier een slotje op!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:45

Goed zo, houden zo! Veel succes ermee!!