Dominante merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:06

voor paarden is 21x41 erg weinig. ze kunnen elkaar niet ontlopen, en onvoldoende 'uit de kudde zetten', iets wat een paard toch doet als het gaat om dominantiestrijd. wij zitten er ook mee, gelukkig hebben onze paarden het probleem niet, maar in de winter is het nou eenmaal lastig. wat ik hier echter mee wil zeggen, is dat wat jij voldoende ruimte vindt, in de ogen van een paard heel anders kan zijn.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:55

Als ik zie dat heel veel paarden swinters er alleen maar uitkomen om te rijden of longeren oid vind ik dat mijn paard het toch goed voor elkaar heeft. Want in de wei kan gewoon echt niet met dit natte weer.

En daarbij kent dominantie geen ruimte naar mijn idee. Het is ook niet zo dat het bij ons om een grote "kudde" gaat, ze staan met z,n tweetje. Ook al zou ik ze 5x zoveel ruimte geven denk ik dat ze het gewoon blijft doen, en daarbij beschik ik niet over die luxe. Ze blijven erlkaar ook gewoon opzoeken, dus ze wil gewoon laten zien dat ze de baas is....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:50

bij onze paarden is er in de paddock altijd onrust als ze met zijn drieën staan. in de bak hebben we dat probleem niet, dus ruimte kan imo wel degelijk verschil maken.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:38

neem aan dat jullie paddock dan ook dusdanig klein is om inderdaad "eigen" ruimte te creeren? Kijk dan snap ik het verhaal van ruimte wel degelijk. Maar wat mijn merrie doet is gewoon dominantie gedrag en kijken wie de baas is.

Moet er trouwens bij zeggen, nu precies een week later, is het al een stuk minder. Alleen als ze net naar buiten gaan wijst ze m,n pony nog even de hoek (om het zo maar even te zeggen)... Het is wat..

Maar zoals ik hier ook van sommigen hoor over doodtrappen, zoiets doet zij gelukkig niet, het lijkt er niet eens op. Maar wel jagen en in de hoek zetten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:15

mijn paard doet dat soms wel, maar de dominante merrie hier op stal is het ergst, ze bijt of trapt niet, maar laat de haf van mijn zusje gewoon eindeloos rondjes draven, zó irritant. in de bak is dat probleem er gelukkig niet.
de paddock is inderdaad maar klein, op zich groot genoeg voor een stuk of vier paarden, maar niet voor de onze, hihi!