Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

merrieveulen schreef:

). hij lijkt dichter bij mij te zijn dan hij daadwerkelijk was, dat ten eerste. en ten tweede was het absoluut geen gevaarlijke situatie. dit veulen zou het wel uit zijn hoofd laten om naar mij uit te halen. toen ik hem net had heeft hij één keer brutaal gedrag vertoond (proberen te happen en een voetje uitslaan bij de tweede keer hoefjes krabben), en dat heeft hij geweten. sindsdien is hij zeer onderdanig, en afstandelijk is hij altijd geweest. dat hij zo met mij wil rennen is iets van de laaste week, sinds hij bijna werd doodgetrapt door mijn ruin en ik mijn ruin wegjoeg (hij heeft gezien op dat moment dat ik nog dominanter ben dan mijn ruin, waar hij echt panisch voor is nu. hij kroop achter mij weg als om bescherming te zoeken, heel apart.), heeft hij mij zijn vertrouwen echt gegeven. die omschakeling is echt in één dag gebeurd. hij zal me vast nog wel gaan testen, maar ik weet wat ik doe, ik leer hem ook steeds beter kennen, en zeker nu. de verhouding is volledig gevestigd, en dat wil ik zo houden. bij mij betekent dat dat er duidelijke regels zijn, en daar wordt gewoon niet overheen gegaan.
Oreo schreef:Sorry, ik ben het eens met Alani. Mensen moeten niet met paarden willen spelen. Ik vind het doodeng en erg gevaarlijk. Spelen horen ze met andere paarden te doen, dan spreken ze elkaars taal. I.m.o. kun je beter (LET OP: op een correcte manier!) BOVEN je paard blijven staan. Samen spelen maakt gelijkwaardig en dat lijkt me niet de bedoeling.
gekvanfleur schreef:sorry maar je hoeft niet alleen maar boven je paard te staan hoor!!
samenwerken is leuker.
volgens mij is het de bedoeling een band op te bouwen met je pony/paard,
en niet de baas over hem te spelen.
volgens mij heb je dan ook geen goed iets
want dan is je paard zowat bang voor je.
. Je moet je paard gaan vetrouwen en je paard moet jou gaan vertrouwen. Natuurlijk mag het nooit zo zijn dat je van je paard een slaafse zenuwpees maakt die ieder moment bang is dat hij weer in elkaar geslagen wordt
. Maar duidelijk zijn naar een paard toe en je best doen om de juiste rangorde in stand te houden (mens boven paard, paard hoort de mens te volgen), dat ben je je paard gewoon verplicht. 
CCCCorine schreef:Een paard gaat zich pas echt rottig voelen als hij niet duidelijk weet waar zijn plek is. Als je het de ene keer helemaal geweldig vind om achter elkaar aan te rennen in een paddock en je de volgende keer boos wordt omdat hij een keer naar je uithaalt (en je misschien raakt of zelfs halfdood slaat), dan begrijpt je paard er niets meer van. DAT is pas sneu.
Je hebt helemaal gelijk dat je een band moet opbouwen met je paard. Je moet je paard gaan vetrouwen en je paard moet jou gaan vertrouwen. Natuurlijk mag het nooit zo zijn dat je van je paard een slaafse zenuwpees maakt die ieder moment bang is dat hij weer in elkaar geslagen wordt
. Maar duidelijk zijn naar een paard toe en je best doen om de juiste rangorde in stand te houden (mens boven paard, paard hoort de mens te volgen), dat ben je je paard gewoon verplicht.

Corona86 schreef:Ik geloof dat die van mij zich ook wel realiseert dat hij onder mij staat, want met aan de hand wandelen loopt hij keurig achter me. Ik loop voorop, want ik ben de baas. Hij drukt zich ook niet zomaar tegen me aan, hij vertoont alleen druk gedrag tijdens het spel. En dat ik hiermee de rangorde verstoor, dat denk ik niet. In de kudde spelen paarden ook met elkaar, ondanks dat daar ook een duidelijke rang is. Je moet gewoon wel duidelijk maken wanneer het spel voorbij is, en ook dit snapt mijn paardje prima. Op het argument dat mensen niet met paarden horen te spelen heb ik 1 antwoord: als dit zo is, dan horen mensen ook niet op paarden te rijden
Keep it coming, ik vind de discussie heel interessant. Leuk om al die verschillende tactieken en visies te lezen.

Alani schreef:Dat heeft toch alles te maken met er 'boven' te staan. Ik vind samenwerking heel belangrijk, zowel aan de hand als onder het zadel. Als ze willen spelen, doen ze dat maar met de andere paarden uit de kudde. Dat wil niet zeggen als ik in hun weide loop, ze niet naar me toe mogen komen. Ik geef ze dan een aai over hun kop en daarmee is de kous af. Ik ga mn ding weer doen en zij ook.
Ik heb altijd het idee (verbeter / overtuig me als het niet juist is) dat mensen die spelen met hun paarden iets te compenseren hebben. Bij mij hebben ze elkaar en daar hebben ze mij dus niet voor nodig (de vraag vanuit het paard is er ook niet).
Als je heel natural met je paard om wilt gaan, dan hoor je er toch niet bovenop te gaan zitten (dit zouden alleen roofdieren doen).