een paard noit in het weiland: zielig??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: een paard noit in het weiland: zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:23

Ik zou er niet voor kiezen omm'n paarden zo te houden, het is mijn ogen belangrijk dat een paard minstens een paar uur per dag zijn benen moet kunnen strekken en dan het liefst in een weiland.
Maar iedereen heeft z'n eigen manier van paarden houden en misschien vinden hun dit de beste manier

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:26

Wij hebben helaas ook geen wei.
Wel paddocks waar ze een paar uur in los komen.
Dan kunnen ze dus nog lekker spelen/rollen/rondkijken.
En vaak gooi ik wat kuil/hooi neer zodat ze ook nog wat te eten heeft.
Op de dagen dat ik niet rijd ga ik vaak ff met d'r wandelen, kan ze aan de hand wat grazen.
Ik vind het dus niet zielig!

Stallen bij ons in de buurt met wei zijn vaak érg duur.

Zielig vind ik paarden die d'r stal helemaal niet uitkomen buiten werken om.
Of die het moeten doen met een kwartiertje/half uurtje buiten lopen af en toe.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:44

ik vind dat ze wel uit hun stal moeten, al is het maar losgooien, of in de bak. wei niet noodzakelijk. Dit wel niet voor altijd natuurlijk, af en toe de wei op vind ik wel zo fijn.

Die van mij gaat met 1 of 3 andere paarden de wei op, niet dagelijks want we moeten ze zelf erop zetten en af halen. Maar op de dinsdag,woensdag en weekend komen ze van 10 uur ong tot 5 uur op de wei. en van de zomer de hele dag.

Dus als ze maar lekker uit hun stal komen, bak of wei maakt niet veel uit vind ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:59

ter aanvulling op mijn vorige post: onze paarden lopen in kuddeverband, dus alle groten bij elkaar, en alle kleintjes bij elkaar. geen hekjes of andere grappen ertussen. nu is het zo, dat twee ervan te dik zijn, ééntje is in haar verleden zo vetgemest dat op het weiland lopen weleens heel kwalijk zou kunnen uitpakken. misschien kan ze er van de zomer enkele uren per dag op, maar het hangt echt van haar conditie af. en aangezien de kudde bij elkaar blijft, en we niet die ene merrie gaan afzonderen, gaan ze met z'n allen. het vooruitzicht is goed, en heel af en toe mag de merrie een uurtje op een stuk grasland als dat droog genoeg is.

persoonlijk vind ik weiland (dus met gras) erg belangrijk voor een paard, het is en blijft een graasdier. de onze krijgen hooi, maar dat is niet vergelijkbaar met stap voor stap grazen. hopelijk hebben we volgende winter beter land.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:33

als er wel gelegenheid is voor ze om te kunnen rennen, bijvoorbeeld in paddock of bak, vindt ik het zeker niet zielig!

neem bijvoorbeeld mijn shet, hardstikke hoefbevangen geweest, als ik hem weer op het land zat komt het zo terug en kan hij naar de slager, dus hij kan niet op het land.

in zo'n geval vindt ik het dus echt niet zielig, liever een gezonde pony op het zand dan een pony met veel pijn op het gras

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:54

merrieveulen schreef:
Soet schreef:
euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..

pardon? ik ben afgelopen zomer verhuisd, en nu blijkt bij mijn nieuwe stalling (de beste in de buurt vind ik) het land erg nat te zijn. ik heb de keuze, de paarden tot over de kogels in het water te laten lopen, zodat ze wat gras kunnen opvissen, of ze in de bak en paddock te houden, met lekker hooi en droge voeten, zodat ze in de zomer nog gras hebben om te grazen. zodra het land droog genoeg is, gaan ze er weer lekker op. grasland is altijd fijner dan zandgrond natuurlijk.
onze paarden hebben een grote bak, een wat kleinere paddock, en aan de bak nog een stukje zandgrond. ik kan ze ook de hele dag op stal houden, niet erg paardwaardig lijkt mij, ook al zijn de stallen nog zo luxe. verplaatsen doe ik ze zeker niet, wij proberen er zsm een stuk droger land bij te krijgen, maar om te roepen dat mensen die de paarden niet dagelijks op weiland met gras hebben geen paarden moeten kopen, gaat mij te ver. ik zou zeggen, kom eens kijken, en oordeel dan.

bij ons op de pensionstalling was het ook zo,In de zomer alle dagen op de wei, in de winter in de paddock, en als het eens wat minder nat is of gevroren heeft zodat ze de wei niet kapotlopen mogen ze wel eens heel af en toe. En anders ga ik soms eens aan de hand gaan gras-wandelen met mijn paard. Is ook altijd leuk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:57

absoluut niet zielig!!
wij hebben een paar paarden op stal die komen dus alleen buiten de stal als ze gereden worden Nagelbijten / Gniffelen
DAT is pas zielig, vooral als zomers alle andere paarden lekker de wei ingaan en los mogen met andere paarden lekker stoeien..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:03

Mijn Haflinger staat ook op een manege waar hij niet in de wei kan, maar hij heeft een ruime schone stal en als ik een dagje niet rij, wordt hij los gegooid in de buitenbak, ga ik met hem wandelen of zet ik hem in de stapmolen. Pling Anders rij ik altijd, lekker een uurtje in het bos/duin/strand en met slecht weer of als het donker is kruipen we lekker de binnenbak in, ideaal !! Vork Ik had ook liever gewild dat hij lekker in de wei kon, maar ach die is er niet en dat is eigenlijk ook niet zo goed voor zijn buikje. Haha! Hij is eigenlijk al een beetje te dik en ik moet al op zijn gewicht letten omdat hij een beentje heeft die niet zo goed is, daar mag dus niet teveel druk op komen. Knipoog Als een paard op stal staat, vind ik het niet zielig zo lang hij het naar zijn zin heeft, goed verzorgd wordt en genoeg beweging krijgt. Maar dat geldt natuurlijk ook voor een paard dat wel buiten staat !!! Maar deze paarden vind ik absoluut niet zieilig hoor, van de TS. Knipoog Mijn paard gaat trouwens wel iedere zomer een maand de wei in, dan kan hij weer ff lekker bijkomen en zich helemaal vol vreten, zodat we ons de rest van het jaar weer in de naad kunnen werken om al die extra kilo'tjes er weer af te werken, en zijn ze eraf is het alweer tijd om weer de wei in te gaan !!!! Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:27

Ja, aangezien een paard dan geen enkel moment écht paard kan zijn in een kudde.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:56

Het zou zielig (dierenmishandeling) zijn als ze nooit naar buiten konden, maar dat is hier niet het geval. Toch vind ik dat ieder paard in de zomer de weide in zou moeten. Ik vind het heel belangrijk dat mijn paarden in de zomer heerlijk de wei in kunnen en ik zie ze dan echt genieten! Gras is zo ontzettend goed voor een paard, alles in hun lichaam gaat er van groeien en bloeien, paarden zijn vrolijk en blij. Daarom alleen al zou ik mijn paarden hun weide echt niet kunnen onthouden. Had ik geen wei, ging ik op zoek naar een weiland voor ze.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:00

gekvanfleur schreef:
hoi
ik zorg sinds 1jaar voor een super lieve pony
bij de buren is een bak waar ik weleens longeer of rijd.
maar in die bak staan paarden die snachts binnen staan
en overdag altijd in de bak9 geen gras)
ze gaaan alleen naar buiten met lopen/rijden.
mischien dat ze dan wel even mogen grazen, dat weet ik niet.
maar is dat nou zielig of niet?
er zijn mensen die zeggen dat dat dieren mishandeling is.
maar ze worden echt goed verzorgd.
is dat nu zielig.

bedankt alvast.
hou het wel vriendelijk a.u.b.

hoi het is idd geen mishandeling,maar vind het wel zielig ik vind dat paarden buiten horen overdag!
maar als er verder goed voor gezorgd word is het toch oke groetjes

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:50

Iig geen mishandeling Haha!
Als ze overdag gewoon buiten komen in een paddock is het niet zo erg. Het zou tuurlijk af en toe wel lekker zijn om echt in een weiland te kunnen grazen en rennen maar als daar geen mogelijkheid voor is..

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:31

Ik vind het wel zielig.
Paard moet gewoon paard kunnen zijn Lachen
maar geen mishandeling hoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:39

Mijn paarden staan bijna nooit op het gras, daar is niks zieligs aan als ze maar voldoende buiten komen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:48

Ik vind het niet zielig.

Overdag zijn ze lekker uit stal dus kunnen ze even de benen strekken wat ze zelf moeten weten.

Paarden zullen niet zomaar denken van "goh ik wil naar de wei" en hebben het plots niet meer naar hun zin.
Tuurlijk is het fijn maar die paarden weten niet beter.

Waar het mij om gaat is dat ze gewoon lekker in beweging kunnen zijn.

even erbij vertellen dat de mijne wel altijd op weide staat, 'swinters in paddock

Lauraa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:10

het is wel belangrijk voor een paard dat ze ook eens een keer lekker kunnen rondrennen en grazen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:41

Waar ik sta gaan de paarden van 10 uur 's morgends tot 5 uur 's avonds met z'n 4ren de zandplaat op (de andere groep is ook 4 paarden). Die plaat is ongeveer zo groot als de bak 20x40 en daar zit nog een stuk uitloop van 5x40 aan. Er staat een boom in (zielig ding, helemaal kaal gevroten) en we hebben ruiven staan zodat ze te eten krijgen.

De bodem is hier klei, wat betekend dat het water niet wegzakt. Als het geregend heeft kunnen er in t land soms 5 dagen later nog plassen staan...

Ik heb geen medelijden met m'n paard. Ze heeft het heerlijk, trekt sprintjes, speelt met haar soortgenoten en eet soms een hapje.

Paarden die binnen blijven vind k zielig. 23 uur per dag in een hokje van 3x3...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:44

Bij ons komen ze elke dag buiten in een grote paddock/rijbak, krijgen vaak ook buiten nog een stevige ruif hooi erbij, maar niet in de wei. Dat kan pas van april tot oktober zo'n beetje en dan gaan ze in de zomer ook 24/7 buiten.

Maar hier in de natte klei hou je geen weiland over als je ze in het land zet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:12

Die topics hier over 'is dit zielig' beginnen stilletjes aan het strot uit te komen Clown

Nee het is geen dierenmishandeling.
Nee het is niet zielig als ze andere soort van 'buiten komen' hebben.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:43

echt heel zielig vind ik het niet..
wel een klein beetje..
maar als er voor de rest goed voor gezorgd word dan hebben ze het toch niet zo slecht??
of je het er mee eens ben is een 2de..
maar daar hebben wij niks over te zeggen dat kan alleen de eigenaar van de paardjes..
je kan wel vragen waarom ze niet het land opmogen maar het blijft zijn keuze..

Jas_verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:17

Geen dierenmishandeling.. wel beetje l*llig voor de paarden.
Mogen ze echt helemaal niet het weiland in dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:21

Aangezien de paarden elke dag lekker buiten komen is het niet zielig. 1 voordeel: de paarden komen iig niet enorm aan door het eiwitrijke gras in de zomer. Het zou voor mijn pony iig een oplossing zijn als hij langer in de bak kon staan dan op de wei.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:22

Nah, tis niet echt zielig. Als ze dan maar wel elke dag even in de bak mogen staan.
Maar in de zomer vind ik wel dat een paard in de wei moet. Die van mij gaan nu ook alleen in de binnenbak los....
Vind het jammer, maar kan er niet veel aan doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:27

Als dit al zielig is, wat moet er dan worden van al die pony's die op een kaal land moeten staan wegens dieet? Dat is vergelijkbaar met een bak, terwijl mensen dat dan weer minder zielig vinden. Vooral voorbijgangers die geen verstand hebben van paarden vinden dingen al snel zielig Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:30

Welshcobfan schreef:
Als dit al zielig is, wat moet er dan worden van al die pony's die op een kaal land moeten staan wegens dieet? Dat is vergelijkbaar met een bak, terwijl mensen dat dan weer minder zielig vinden. Vooral voorbijgangers die geen verstand hebben van paarden vinden dingen al snel zielig Nagelbijten / Gniffelen

inderdaad, bij ons werd ook geklaagd, omdat het land zo nat was. maar die 'onschuldige' voorbijgangers zien de paarden maar heel eventjes, en zien dus ook niet dat ze elke dag aandacht krijgen, en 's nachts op stal staan.