Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:52

Ik ben er nooit bij als de mijne beslagen word, maar als ik het zou zien dan zou ik daar ook zeker wat van zeggen.

Mocht hij daarna nogmaals zonder goede redenen schoppen dan zoek ik wel een andere smid

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:55

Sonja schreef:
Ja dan is hij nog lekker op tijd met straffen, als hij eerst gaat overleggen Haha!

Inderdaad, en daarbij wat als jij nee zegt (naar wat ik uit het verhaal opmaak het meest waarschijnlijke is). Moet hij dan de hele tijd achter een draaiend paard blijven aanlopen?

Maar wat ik niet snap, jij stond er toch met je neus bij? Waarom zet jij je paard dan zelf niet op zijn plaats, in plaats van het toe te laten dat hij maar blijft wemelen? Want mijn paard durft ook wel eens te wiebelen, maar 9 van de 10 keren ben ik mijn hoefsmid voor en heb ik haar zelf al op haar plaats gezet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:56

xjudithx schreef:
anneliesdj schreef:
precies, hoefsmid zijn is echt niet het makkelijkste beroep. Probeer het zelf maar eens, dan ben je dankbaar dat er mensen als hoefsmeden zijn... Ja

Ik ben zeker dankbaar dat er hoefsmeden zijn, maar dat betekent niet dat ik alles hoef te accepteren. Misschien kan ik me ook niet zo goed inleven, mijn paardje doet nog geen vlieg kwaad. Vandaar dat ik woest zou worden als iemand hem een trap verkoopt.

Ja ik ook, als het onterecht is tenminste. Maar omdat ik een opleiding paardenhouderij heb gedaan en daarbij ook een gedeelte hoefsmederij moest doen weet ik wat je als hoefsmid meemaakt. Als het paard alleen al zijn hoofd van links naar rechts beweegt voelt het al alsof hij staat te springen. Moet je nagaan hoe het voelt als het paard echt staat te springen, dan kun je als hoefsmid je werk niet normaal doen.
Veel paarden 'schuifelen' als de hoefsmid met ze bezig is, voor de smid is dat oervervelend, voor de eigenaar lijkt het alsof er niets bijzonders gebeurt.
Mijn smid gooide destijds de vijl naar het hoofd van mijn paard om dat ze op en neer sprong, ben toen errug boos geworden en heb duidelijk gezegd dat hij kon vertrekken als het weer zou gebeuren(hij gaf ook meteen toe dat het fout was van hem). Als mijn paard vervelend is mag hij d'r best een dreun geven maar geen vijlen naar d'r hoofd gooien. (het was gelukkig wel mis maar scheelde niet veel)

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:00

Citaat:
Ja ik ook, als het onterecht is tenminste. Maar omdat ik een opleiding paardenhouderij heb gedaan en daarbij ook een gedeelte hoefsmederij moest doen weet ik wat je als hoefsmid meemaakt. Als het paard alleen al zijn hoofd van links naar rechts beweegt voelt het al alsof hij staat te springen. Moet je nagaan hoe het voelt als het paard echt staat te springen, dan kun je als hoefsmid je werk niet normaal doen.
Veel paarden 'schuifelen' als de hoefsmid met ze bezig is, voor de smid is dat oervervelend, voor de eigenaar lijkt het alsof er niets bijzonders gebeurt.
Mijn smid gooide destijds de vijl naar het hoofd van mijn paard om dat ze op en neer sprong, ben toen errug boos geworden en heb duidelijk gezegd dat hij kon vertrekken als het weer zou gebeuren(hij gaf ook meteen toe dat het fout was van hem). Als mijn paard vervelend is mag hij d'r best een dreun geven maar geen vijlen naar d'r hoofd gooien. (het was gelukkig wel mis maar scheelde niet veel)

dat laatste is idd niet echt vriendelijk!
een tik of een flinke mep als het beest echt loopt te kl*ten, vind ik correct, maar met vijlen gaan smijten, zouden ze bij mij niet moeten proberen..!
ik had er 1 terug gegooit als die raak was!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:02

als ik jou was had k echt even goed gezegd wat ik er van vond.. is hij gek ofzo om zomaar je paard te schoppen!!!!!!!!!!
echt als ik jou was laat k hem niet meer aan um komen oprotten met zulke mensen!! Boos! kijk is je paard onhandelbaar bij de smit dan ka hij hem weleven op zijn plaats zetten maar schoppen?? nee hoor echt niet!!
maarja das mijn mening he Bloos

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:05

Zal die het vast verdiend hebben Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:08

liefiej schreef:
Citaat:

een tik of een flinke mep als het beest echt loopt te kl*ten, vind ik correct, maar met vijlen gaan smijten, zouden ze bij mij niet moeten proberen..!

Hij kwam op d'r hals waarna mijn paardje ging hangen en het halster losschoot. Schrok de smid toch wel ff van en hij heeft ook beloofd dat zoiets niet weer zou gebeuren, ik vertrouw hem daar wel in.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:08

Die kreeg van mij een trap terug...

NIEMAND moet mijn paard straffen tenzij IK het gepast vind!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:09

Zeg ik niks van als mijn smid mn paard een schop zou geven heeft me paard het ook vreselijk bont gemaakt. Hij heeft nu een keer een flinke por in zn buik gehad omdat hij op zn knieen zat voor zn voorvoetjes te doen en meneer zo lenig is dat hij met zn achterbeen zover naar voren trapte dat zn hoef bijna in het gezicht van de smid belande, persoonlijk had ik hem een flinke schop gegeven in plaats van een por.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:11

Lindy1982 schreef:
Die hoefde niet meer te komen en ik wil geen vrouwelijke smit meer.

Het zal wel aan mij liggen maar waarom geen vrouwelijke smid meer?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:15

Mijn vroegere hoefsmid heeft dat ook eens gedaan, was meteen de laatste keer dat hij erbij kwam.
Kas was op zich nooit echt vervelend, maar hij wilde zijn grootte en kracht wel eens misbruiken.
Hoefsmid deed em als ie kwam ook meteen een praam op om het zichzelf makkelijker te maken.
Nu heb ik een hele geduldige smid die echt het vertrouwen weer op moest bouwen en als het zou moeten kan ie hem nu in z'n uppie rondom beslaan zo braaf is Kas nu..

Dus geduld is een schone zaak en idd hoort de eigenaar ervoor te zorgen dat zijn/haar paardje zo lief en rustig mogelijk is bij de smid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:18

Aangezien ik altijd vrij veel onbehouwen hoefsmeden heb gezien, heb ik destijds toen ik mijn paard net had, meteen duidelijk gezegd dat ik niet wil dat hij mijn paard slaat of schopt. Is ook nergens voor nodig, omdat ik een lief paard heb, die nog jong is en het nog moest leren. Dus geduld hebben vond ik een vereiste.

Ik heb mijn eerste hoefsmid, die 3x geweest is, niet meer laten komen. De eerste 2 bekappingen ging het nog wel, maar de derde keer was die man zo onrustig, dat zijn stemming oversloeg op mijn paard. Sam werd heel erg onrustig en toen raakte die vent nogal gefrustreerd, want hij mocht hem niet slaan van mij. Tja, eigen schuld; ik vertelde hem dus dat hij wat rustiger aan moest doen, dan zou Sam ook echt wel rustiger worden. Blijkbaar kon die man dat niet (hij bleef maar schelden en moeilijk doen, slaan mocht 'ie echt niet van mij) en toen was ik er klaar mee. Hij ging zeuren dat ik vaker zijn benen op moest tillen e.d. (doe ik elke dag, maar goed) en aangezien ik toch al over wilde stappen op natuurlijk bekappen, had ik mijn beslissing snel genomen en heb geen nieuwe afspraak meer bij hem gemaakt.

Nu heb ik een hele paardvriendelijke professionele (natuurlijk) bekapper, die eerst rustig kennis maakte met mijn paard (de vorige ging meteen aan de slag), me diverse vragen stelde over o.a. de huisvesting en voeding en nooit schopt of slaat. En ik zie het meteen terug aan mijn paard, hij is veel rustiger en doet helemaal niet moeilijk meer. Bij mij heeft 'ie trouwens nog nooit moeilijk gedaan met z'n benen, ik krijg alles voor elkaar, dus het ligt heel duidelijk aan de persoon die met hem bezig is. Haha! Haha! Haha!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:27

chipieke schreef:
Die kreeg van mij een trap terug...

NIEMAND moet mijn paard straffen tenzij IK het gepast vind!

helemaal mee eens!!!!!!!!!!!! Haha!
en goed hard terug trappen:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:30

Van mij mag hij het gewoon doen, als hij maar een hele goede reden heeft. Laatste keer gaf mijn hoefsmid toevallig voor de eerste keer mijn vz-paard een trap. Het paard trok steeds heel hard zijn been terug waardoor het been steeds keihard tegen de hoefsmid aan kwam. Na 3 keer was het genoeg en toen is hij even kwaad geworden. Mag van mij ook wel, de hoefsmid moet ook om zijn eigen veiligheid denken. Hij is tenslotte degene die met de benen van een paard bezig is en een paard kan met zijn benen alleen al hele nare verwondingen veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:30

Citaat:

Citaat:
Hij kwam op d'r hals waarna mijn paardje ging hangen en het halster losschoot. Schrok de smid toch wel ff van en hij heeft ook beloofd dat zoiets niet weer zou gebeuren, ik vertrouw hem daar wel in.

oke...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:33

een tikje als het echt nodig is is oke, maar een schop

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:35

schop vind ik ook niet nee,,,
bij mijn vorige verzorgpony deed iemand dat ook!
vond het gewoon asociaal ( en dit peerdje deed ECHT niks! is gewoon hartstikke verpest door die mensen!)

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:36

ik zou mijn paard echt niet laten trappen en zeker niet door een hoefsmid

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:37

sternb schreef:
ik zou mijn paard echt niet laten trappen en zeker niet door een hoefsmid

nee daarom, zou je aan mijn paardje zitten, zit je aan mij! en geloof me, dan heb je een probleem Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:42

Maar wat als je paard nu iets doet wat de hoefsmid kan verwonden? Bijv: Hij slaat uit met zijn achterbeen rakelings langs het hoofd van de hoefsmid. Jullie weten ook dondersgoed dat als het raak was dat de hoefsmid naar het ziekenhuis zou moeten per ambulance of erger, hij had er zelfs aan dood kunnen gaan. Vinden jullie het dan nog stees zielig als de hoefsmid je paard even terecht wijst dmv een schop?

P.s. Zeg niet: Dat zou mijn paard nooit doen want dat weet je niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-07 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:43

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

hier ben ik het helemaal mee eens. !!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:45

Hangt idd van de situatie af. Bij een angstig paard kan het funest zijn maar als ze liggen te klieren is het de oplossing. Sommige van die van mij hebben ook wel eens een dreun gehad en dat is voor zover ik me kan herinneren nog nooit onterecht geweest.

Een van de ponies heeft al eens op jeweetwel hoogte met beide achterbenen vol overgave links en rechts langs de hoefsmid opgetrapt. Schampte gelukkig langs zijn heupen af anders was echt het familiekapitaal definitief aan gort geweest. Toen hebben we de pony (die toen overigens nog hengst was) even "fijntjes" uitgelegd dat dat toch echt niet de bedoeling kon zijn. Dat bericht is wel duidelijk aangekomen ja...

Wij hebben een heel goede en heel ervaren hoefsmid. Ik vaar echt (bijna) blind op zijn inzicht. Je hoeft bij hem echt niet bang te zijn dat er een onterecht een mep of een dreun krijgt.

Bij de jonkies een engelen geduld maar als ze het gewoon kennen hebben ze zich te gedragen en daar bestaat imo geen discussie over.

Groetjes,

Aline

Ps: hoefsmid schrijf je met een D Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:46

Ligt eraan, als hij het verdiend heeft zeg ik niks.. waar haalt mijn paard het gore lef vandaan om zich te misdragen bij de hoefsmid? Ook al is hij 3 jaar, hij word dan al 3 jaar gedaan, dus hij heeft zich maar gewoon te gedragen. Doet hij dat niet, mag hij van mij op zijn kop krijgen.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:47

Miss_Montana schreef:
Maar wat als je paard nu iets doet wat de hoefsmid kan verwonden? Bijv: Hij slaat uit met zijn achterbeen rakelings langs het hoofd van de hoefsmid. Jullie weten ook dondersgoed dat als het raak was dat de hoefsmid naar het ziekenhuis zou moeten per ambulance of erger, hij had er zelfs aan dood kunnen gaan. Vinden jullie het dan nog stees zielig als de hoefsmid je paard even terecht wijst dmv een schop?

P.s. Zeg niet: Dat zou mijn paard nooit doen want dat weet je niet Knipoog

dan geef ik hem een flinke mep!(paard dan Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:51

Aha je zou dus toch wel afstraffen. Ik dacht al Clown