Te kleine boxen voor Paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:17

Mariska_28 schreef:
Denk dat het nieuwe kabinet beter eerst wat kan doen aan de omstandigheden waarop o.a. fokzeugen en vleesrunderen gehouden worden. Vleesrunderen zouden een moord doen voor een 3 x 3 stal voor zichzelf alleen, en fokzeugen zouden al blij zijn als ze uberhaupt zichzelf iets konden bewegen...

erg zwak argument. Als je zo denkt kun je echt alles goed praten, want er is altijd wel een beestje ergens op de wereld die het slechter heeft. Het gaat nu om het vergroten van de paardenboxen, en niet om varkens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:24

Ik zou beginnen met de stands af te schaffen.Daarna kan je altijd de boxgroote aanpakken.De mijne staat in een box van 3.5 x3.5.Ze staat er wel alleen s'nachts in.
Als ik zelf stallen kon bouwen zou ik ze ook groter bouwen,maar soms hang je gewoon vast aan het aanbod wat er in een pensionstalling is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:25

en wat je MAG bouwen Knipoog.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:34

Visconti schreef:
Mariska_28 schreef:
Denk dat het nieuwe kabinet beter eerst wat kan doen aan de omstandigheden waarop o.a. fokzeugen en vleesrunderen gehouden worden. Vleesrunderen zouden een moord doen voor een 3 x 3 stal voor zichzelf alleen, en fokzeugen zouden al blij zijn als ze uberhaupt zichzelf iets konden bewegen...

erg zwak argument. Als je zo denkt kun je echt alles goed praten, want er is altijd wel een beestje ergens op de wereld die het slechter heeft. Het gaat nu om het vergroten van de paardenboxen, en niet om varkens.

Binnen de grenzen van Nederland (waar daar hebben we het over en daar gaat ons kabinet over) zijn er weinig situaties diervriendelijker dan de paardenhuisversting.
- Schone droge stal (vleesrunderen, varkens etc staan op roostervloeren)
- Daglicht (varkens zitten in het donker anders gaan ze spelen en groeien ze minder hard)
Ze worden niet onverdoofd gekastreerd of snavels afgebrand, en komen zo goed als allemaal elke dag er (even) uit..

Ik praat niets goed, maar je moet het wel even in perspectief zien.. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de aantallen vee(er zijn meer varkens dan mensen in Nederland bijvoorbeeld) in verhouding tot het aantal paarden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:41

Het ligt er helemaal aan of ze de hele dag binnen staan of overdag buiten komen! Tralies voor de deur neemt ook al een hele hoop ruimte in! Mijn boxen zijn niet echt groot...280 bij 3.00m. Maar de grootste paarden ( rond de 1.75 ) liggen daar toch echt languit in te slapen. Trouwens wij liggen toch ook niet in een bed van 3 bij 3?? Nou moet ik eerlijk toegeven dat we hier ook zo zoetjes aan steeds grotere boxen krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:44

Groepsstalling vind niet elk paard leuk...

Mijn stallen zijn ook maar 3x 3, had ze graag groter gehad, maar in een bestaande stal is zoiets niet altijd te realiseren.
Maar gelukkig staan ze wel overdag de hele dag in de wei, samen met andere. En dan vind ik 3x3 wel genoeg.

4x4 en de hele dag ops tal, vind ik veel kwakelijker

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:45

nee tuurlijk liggen wij niet in een bed van 3 bij 3, maar het grote verschil is dat wij in ons bed slapen en een paard slaapt niet 's nachts maar doet tukjes verspreid over de hele dag. dus leeft gewoon in een box en heeft net zo veel behoefte aan sociale contacten en beweging als overdag.

Daarnaast is een paard ook wel wat groter dan de gemiddelde mens Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:48

Maar beweging en contacten geef je hem ook niet door de stal groter te maken

Verder ken ik paarden genoeg die het fijn vinden zich terug te trekken op stal, die vinden groepshuisvesting niks.
Denk aan oudere parden die wat strammer zijn of het pispaaltje uit de groep

Op de wei genoeg plek om weg te kunnen, in een grote stal met andere niet

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:50

Buiten gaan ze prima samen maar samen in 1 stal dat wordt het onderspit voor mijn meissie..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:51

Ik vind 3x3 zelf echt te klein, en dan te bedenken dat sommige paarden er niet eens iedere dag uit komen!
Ik vind eigenlijk dat paarden niet eens in stal móeten! Wie heeft het bedacht om een paard, wat uit het wild komt in een hokje van 3 bij 3 te proppen, en soms nog kleiner?
Ik vind dat paarden gewoon in een hele ruime box moeten, met uitloop.
Of gewoon een hele wei/bak/paddock met schuilstal. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:52

Sorry, maar met jou redenatie moet je gewoon geen paarden houden maar ze terug op de prairie gooien Tong uitsteken
Alsof ze in een uitloop kunnen rennen springen, of zoiets Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:53

een uitloopstal lijkt me ook wel wat. staan ze wel in hun "eigen" stal van zeg 4X4 om vervolgens naar het buitenverblijf te kunnen lopen met zand om lekker te kunnen rollen en lage hekken zodat ze kunnen kroelen en neuzen. Op deze manier kunnen ze alleen zijn en kontakt maken en een beetje lopen

In een uitloop kunnen ze natuurlijk niet rennen en springen maar kunnen wel meer dan gemiddeld genomen. Ik denk dat dit een goed uitgangs punt is. Een hoop mensen willen niet eens hun paard buiten om het feit dat hij zich kan bezeren

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:59

pompom schreef:
Tsja moeilijk.
Of een paard nu 24/7 in een box van 3x3 staat of een van 4x4 blijft onacceptabel voor mij.

Maar aan gezien de stand nog steeds in Nederland te vinden is zou ik daar eerst stappen tegen ondernemen.

helemaal mee eens! dat stands nog bestaan vind ik echt beneden alles (natuurlijk heb je maneges die ze alleen gebruiken voor bv tussendoor de lessen voor de manegepaarden voor een uurtje, maar ik ken zat veel maneges waar paarden 24/24 7/7 in stands staan)

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:02

Nashke schreef:
helemaal mee eens! dat stands nog bestaan vind ik echt beneden alles (natuurlijk heb je maneges die ze alleen gebruiken voor bv tussendoor de lessen voor de manegepaarden voor een uurtje, maar ik ken zat veel maneges waar paarden 24/24 7/7 in stands staan (dan worden de paarden niet in de lessen gebruikt?)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:03

ok, buiten de lessen dan uiteraard Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:34

Stands zijn al afgeschaft. ze mogen niet meer, officieel gezien. bij ons op de stalling zijn maar twee boxen van 3x3. mijn paard (1,52 meter hoog) heeft er één, en de haf van mijn zusje (1,48 m hoog). de grotere KWPN merrie die we op stal hebben (1,65 meter ongeveer) heeft een box van 3x4 ongeveer, mijn shet kruising merrie (97 cm) heeft een box van 5x3 (dat er geen groot paard in deze box staat, is omdat het eigenlijk een schapenstal is en een groot paard drukt het deurtje er zo uit). en mijn Welsh A veulen van 1,12 meter heeft er één van 3x3,5. de reden dat hij die heeft en niet een ander paard is dat er geen automatische drinkbak in zit, en dat de deur minder geschikt is voor grotere paarden.
ik zou zeggen dat onze paarden het best riant hebben, van het voorjaar wordt er nog een grote loopstal bijgebouwd, dus dan kan het allemaal helemaal niet meer stuk! zowiezo staan onze paarden voornamelijk buiten, dat vind ik toch wel een must, hoe groot de stal ook is.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:35

stands afgeschaft? En in belgie ook of weet je dat niet?
kan je dat dan ergens aangeven Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:36

Stands zijn helemaal niet afgeschaft, is geen wet of regel voor.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:11

runningkawa schreef:

Nog steeds niet?
Ik meen zo iets een keer in de Bit gelezen te hebben...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:25

splash1999 schreef:
een uitloopstal lijkt me ook wel wat. staan ze wel in hun "eigen" stal van zeg 4X4 om vervolgens naar het buitenverblijf te kunnen lopen met zand om lekker te kunnen rollen en lage hekken zodat ze kunnen kroelen en neuzen. Op deze manier kunnen ze alleen zijn en kontakt maken en een beetje lopen

In een uitloop kunnen ze natuurlijk niet rennen en springen maar kunnen wel meer dan gemiddeld genomen. Ik denk dat dit een goed uitgangs punt is. Een hoop mensen willen niet eens hun paard buiten om het feit dat hij zich kan bezeren

Kroelen neuzen slaan en vast komen te zitten met hun voeten in het hek...

Persoonlijk vind k de oplossing bij ons beter: stal van 3x3,5 met de tussenwanden 1,50 hoog, zodat ze kunnen kroelen neuzen en slaan, maar niet vast kunnen zitten...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:27

Mariska_28 schreef:

Helemaal mee eens!

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:29

Ik vind dat persoonlijk tamelijk groot voor een stal, maar ik kan mij inbeelden dat als je een paard van 1m80 hebt die grootte wel gepast is. Onze stallen zijn 3.50x3.50 en ons grootste paard is 1m74 en hij heeft plaats genoeg.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:53

Goed plan van het kabinet!!
Maar ik vind ook dat de bioindustrie dieren in nederland eerste prioriteit hebben.. die hebben het een stuk slechter dan de meeste paarden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:17

Vjestagirl schreef:
splash1999 schreef:

Kroelen neuzen slaan en vast komen te zitten met hun voeten in het hek...

Persoonlijk vind k de oplossing bij ons beter: stal van 3x3,5 met de tussenwanden 1,50 hoog, zodat ze kunnen kroelen neuzen en slaan, maar niet vast kunnen zitten...

Daar haakt die van mijn zijn voorbeentjes overheen Knipoog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:28

patsur schreef:
runningkawa schreef:

Nog steeds niet?
Ik meen zo iets een keer in de Bit gelezen te hebben...

Ik dacht gelezen te hebben dat nieuwe stallen met stands niet meer gebouwd mogen worden maar oude die er nog zijn mogen blijven staan?
Is maar iets vaags in mijn hoofd blijven hangen hoor, het kan anders zijn Knipoog