2 jaar inrijden.. ? :|

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:24

aerdenhout1 schreef:
Stom gel***l !!! Dat is wat ik er van vind! Iemand waar heel dressuurminnend Nederland zo hoog tegen aan kijkt heeft een voorbeeld functie! Als Anky morgen zegt dat een paard naar de slager moet als hij 15 jaar oud is zullen een hele hoop mensen dat ook echt denken!! Zij had nooit mee mogen werken aan het verkopen van een 2 1/2 jarig paardje dat al zoveel "kunstjes" kon! Dus nogmaals Linda_W hou de eer aan jezelf en help niet mee aan dit soort dingen, helemaal omdat je weet dat het echt niet goed is voor het dier!


Ik kijk er niet tegenop.
Ik heb geen behoefte om koste wat het kost kop naar de borst.
Lekker rustig aan met een vrij hoofd piaffe, passage en soms ook wel een slide.
Dat kan Anky niet.

Nu weer ontopic graag Lachen

paljoeka
Berichten: 322
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Fryslan.

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:26

dit paard hoort vrij in de wei, tot 3 / 3,5 / 4 jaar!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:29

Er is een verschil tussen inrijden (dus eerste keer met 2,5 een ruiter er op, stuur en rem opzetten en aansluitend een half jaar het land op) en echt doorrijden tot het niveau wat ze op de futurity moeten lopen. Op het westernforum loopt er ook al een topic over. Het hangt helemaal van het paard af, en wat je er na het inrijden mee doet. Kijk naar het dier, kijk naar de omstandigheden waarin je een paard moet houden. Er zijn 5 jarigen waar ik nog niemand op zou willen zetten (ook bij de Quarters) en 2,5 jarigen waar je al voorzichtig mee beginnen kunt.

Mijn mening staat hier:

viewtopic.php?f=4&t=405744

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:33

merrieveulen schreef:
Het is niet voor niets dat westernpaarden meestal op relatief jonge leeftijd uit de sport worden teruggetrokken.


Dat heeft niet altijd met de gezondheid te maken, maar meer ook met het feit dat ze na veel showen ook showsmart worden. Of, als ze een grote wedstrijd gewonnen hebben, zoals de Futurity, voor de rest van hun leven als dekhengst mogen fungeren. Of, dat ze toch het talent niet hebben voor de seniorklasses. Of omdat de trainer de potentie niet ziet, of het paard de tijd niet gunt. Of omdat de ruiter later de overstap naar een hand niet kan maken. Of omdat er maar 24 uur in een dag zitten en er nog zoveel anderen te rijden zijn. Take your pick.

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:40

Cassidy schreef:
Er is een verschil tussen inrijden (dus eerste keer met 2,5 een ruiter er op, stuur en rem opzetten en aansluitend een half jaar het land op) en echt doorrijden tot het niveau wat ze op de futurity moeten lopen. Op het westernforum loopt er ook al een topic over. Het hangt helemaal van het paard af, en wat je er na het inrijden mee doet. Kijk naar het dier, kijk naar de omstandigheden waarin je een paard moet houden. Er zijn 5 jarigen waar ik nog niemand op zou willen zetten (ook bij de Quarters) en 2,5 jarigen waar je al voorzichtig mee beginnen kunt.

Mijn mening staat hier:

viewtopic.php?f=4&t=405744



Ik sluit mij volledig bij deze aan.
Kaatje77 Ja

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:40

feit blijft dat geen enkel paard voor 5,5 tot 6 jarige leeftijd volgroeid genoeg is om bereden te worden, dat wil zeggen zodat het nog niet schadelijk is om dat te doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:48

Wat niet altijd even goed is voor de gewrichten zijn de korte scherpe draaien die je met name in de reining moet maken. En een paard dat moet worden klaargestoomd voor de Futurity, moet heel hard aan het werk. In Amerika komen ze er ook van terug, mede omdat reining nu Olympisch wordt, en de minimum leeftijd 6 jaar is. Kijk maar naar alle Maturity wedstrijden in Italie, ook daar valt geld mee te verdienen.

Maar de gemiddelde ranch horses in Amerika werden ook met 2 jaar ingereden, en haalden leeftijden tot ver in de 20. Dat zijn lange stukken rechtuit, en niet hele dagen lang. Een goed ranchpaard in Amerika is zijn gewicht in goud waard, en reken maar dat ze daar vroeger ook heel zuinig op waren.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:42

Cassidy schreef:
Er is een verschil tussen inrijden (dus eerste keer met 2,5 een ruiter er op, stuur en rem opzetten en aansluitend een half jaar het land op) en echt doorrijden tot het niveau wat ze op de futurity moeten lopen. Op het westernforum loopt er ook al een topic over. Het hangt helemaal van het paard af, en wat je er na het inrijden mee doet. Kijk naar het dier, kijk naar de omstandigheden waarin je een paard moet houden. Er zijn 5 jarigen waar ik nog niemand op zou willen zetten (ook bij de Quarters) en 2,5 jarigen waar je al voorzichtig mee beginnen kunt.



Hier ben ik het helemaal eens, zo beleren wij ook onze paarden.

Trouwens, goed gecoordineerde belasting is niet slecht voor een paard, maar alles met mate. Bij mensen wordt ok niet gewacht tot ze volwassen zijn voordat ze kunnen gaan sporten. Banden, pezen en gewrichten hebben juist een bepaalde mate van belasting nodig om goed sterk te worden en ik ben zelf van mening dat die belasting niet voldoende komt uit het op het land volwassen laten worden. (Overigens niet alleen mijn mening, maar ook van bepaalde wetenschappers). Ik kan het ook erg aan mezelf merken: ik heb vroeger als kind niet veel gesprt en weinig buiten gespeeld en ik zit erg slap in m'n banden en ook m'n gewrichten zijn niet erg geweldig, maar iig werken met zo'n jong paard vereisd behoorlijk wat inzicht in het binnenste (lichamelijk en geestelijk) van een paard en behoorlijk wat geduld (een paard kan bv erg talentvol zijn, maar als ie gaat groeien, krijgt ie geheid groeipijn en dan moet je het geduld kunnen opbrengen om een stapje terug te doen).

In jouw geval: als je je niet kan vinden in zijn manier van beleren en inrijden, zou ik het niet als ik jou was, want dan krijg je mss zelf er wel een rotgevoel over...

Ellen_Beauty
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-12-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:46

Tsja, Ik weet het niet zo goed eigenlijk jij hebt het dan wel gedaan maar anders is het zo sneu voor het paard,,
Kun je die boer niet vertellen waar het op staat ??

Succes ik hoop dat jij het juiste kiest. Ach gut

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:50

Ik zou het niet doen op zo'n jonge leeftijd,
Want als je te vroeg begint met inrijden kan je de rug naar de knoppe helpen.
Hoop dat het allemaal een beetje goed komt

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:56

uhmm... ik wacht eigenlijk op een reactie van de TS, maar die is er niet..

DeniseM
Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Maassluis

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:02

Nou ik vind 2 jaar veel te vroeg.
Zou ik nooit doen!
Maar wat je zegt heb ik wel is gehoort.
Dat western paarden vroeger worden ingereden.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:02

En dat andere meisje dan... kun je haar ook niet aan het verstand peuteren dat het niet verstandig is, gezien zij erop gaat als jij niet gaat? Als jij er niet aan mee werkt, en zij ook niet, sta je al een stuk steviger in je schoenen denk ik...

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:50

Jamezy schreef:
En dat andere meisje dan... kun je haar ook niet aan het verstand peuteren dat het niet verstandig is, gezien zij erop gaat als jij niet gaat? Als jij er niet aan mee werkt, en zij ook niet, sta je al een stuk steviger in je schoenen denk ik...


Zulke mensen die dit willen krijgen altijd wle iemand zo gek die er met 2j aar op stapt. Knipoog Helaas..

Vvaleriee

Berichten: 26
Geregistreerd: 10-12-06
Woonplaats: in een gat

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:07

helemaal mee eens rakkertje13, dr is altijd wel een gek!!

Linda_W
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-06-06
Woonplaats: bij/op/naast/achter/voor mijn paarden :D

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:03

Farouche schreef:
uhmm... ik wacht eigenlijk op een reactie van de TS, maar die is er niet..


Sorry, heb thuis geen internet en zit af en toe bij een vriendin van me op bokt..

Ik heb dat andere meisje ook gezegd dat het heel slecht is, maar zij gelooft me niet.. Zij rijdt nu 8 jaar, en ik 4 en ze vindt dat zij het wel beter weet omdat ze meer ervaring heeft.

Ik denk dat ik het toch ga doen, maar weet het niet zeker..

Ik heb al gezegd dat ik het heel druk heb met school (is niet waar, maar weet hij niet Tong uitsteken ) en dat ik daarom weinig tijd heb en dat het langer zou kunnen duren, dat vond hij niet erg..
Dus het eerste half jaar zou er dan niet gelongeerd worden, dan is hij 2,5.. Tegen die tijd wil ik een beetje beginnen met longeren en dat ik er met 3/3,5 jaar op zit ofzo..
De man vindt dat ik het op mijn manier mag doen, maar hij wil wel dat hij iemand heeft die er mee gaat beginnen..

Groetjes Jasmijn!

Anoniem

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:08

Ook bij westernpaarden moet je wachten tot ten minste 3 jaar.
Kijk maar bij het sticky op wn-am.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:56

Ik zou het niet doen. Gewoon wachten tot het paardje 3 jaar is en dan langzaam beginnen met rijden.
Je kan natuurlijk wel als die 2,5 is af en toe longeren en aan hem aan het hoofdstel laten wennen.

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:01

2 is te jong, ik zou mijn handen er niet aan willen branden..

_Merel__

Berichten: 290
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Doorwerth

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:44

Ik zou het niet doen, het is nog een jong beestje! Wacht nog een jaartje, dan gaat het denk ik allemaal beter! En als er iets misgaat met het paard, heb jij het op je geweten! Denk iig goed na voordat je zoiets doet!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:34

Zou het echt niet doen, 2 jaar is veels te jong.

Mijn tante beleerd ook westernpaarden en die begint er ook mee als ze 3/3,5 zijn, je hebt nog alle tijd om het te leren.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:45

Linda_W schreef:
Farouche schreef:
uhmm... ik wacht eigenlijk op een reactie van de TS, maar die is er niet..


Sorry, heb thuis geen internet en zit af en toe bij een vriendin van me op bokt..

Ik heb dat andere meisje ook gezegd dat het heel slecht is, maar zij gelooft me niet.. Zij rijdt nu 8 jaar, en ik 4 en ze vindt dat zij het wel beter weet omdat ze meer ervaring heeft.

Ik denk dat ik het toch ga doen, maar weet het niet zeker..

Ik heb al gezegd dat ik het heel druk heb met school (is niet waar, maar weet hij niet Tong uitsteken ) en dat ik daarom weinig tijd heb en dat het langer zou kunnen duren, dat vond hij niet erg..
Dus het eerste half jaar zou er dan niet gelongeerd worden, dan is hij 2,5.. Tegen die tijd wil ik een beetje beginnen met longeren en dat ik er met 3/3,5 jaar op zit ofzo..
De man vindt dat ik het op mijn manier mag doen, maar hij wil wel dat hij iemand heeft die er mee gaat beginnen..

Groetjes Jasmijn!


Als je dit schema aanhoud en kan aanhouden, dan is het niet zo vroeg. Ik begin liever later, maar dit is vrij normaal. Als je er met 3/3,5 pas voor de eerste keer gaat opzitten is dat prima! Nu maar hopen dat je het van de boer ook zo rustig aan mag doen!

hiawattah
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:41

Inderdaad dat laatste schema ziet er mooi uit.

Wij begonnen zelf altijd al met longeren (aan een halstertje) vanaf dat de paar 3/4 jaar tot een jaar waren. Gewoon zomaar 5 minuutjes om ze te laten wennen. tegen de tijd dat ze dan ruim 2 1/2 waren werden ze 1 of 2 keer per week gelongeerd, werd er een keer een hoofdstelletje aangedaan en een zadel opgedaan. Een enkele keer ging er wel eens iemand gewoon even kort op zitten, maar dan gewoon heel even stilstaand of in stap. En tegen de tijd dat ze 3 jaar en een paar maanden waren werd er een begin gemaakt met rijden. Dit bouwde we op van 1 keer per week naar 3-4 keer in de week en na een half jaartje kleuteren werden ze iets meer aan het werk gezet.

Geen van de paarden heeft er ooit iets aan over gehouden.

Maar je kan van een paard van 2,5 of 3,5 niet gelijk verwcahten dat ze iedere dag moeten werken en gelijk een half uur per keer. Dat is gewoon onzin.

Als je kan beginnen als hij 3 is, dan heb je een mooie tijdslijn.
Een western paard is in mijn ogen ook een paard en dus nog niet rijp op 2 jarige leeftijd.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:09

Ik zou niet willen mee werken aan dit soort praktijken, als jij het niet doet ben jij ook niet verantwoordelijk! Ik heb wel eens een paard van nog geen 3 beleerd, maar ik wist eerlijk gezegd de leeftijd niet. En voornam gewoon dat het paardje 3 was, zo oogde het dier ook.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:47

Ik heb ook een keer voor zo'n dilemma gestaan met een paardje dat net twee was en in het tuig moest, als ik het niet deed werd het door een agressieve vent gedaan. Ik ben toen begonnen en heb het onwijs gerekt. Uiteindelijk waren ze eht zat toen hij bijna 3 jaar was en hebben ze hem ingespannen. Maar ik heb het dus bijna een jaar kunnen rekken. Ik heb gewoon heel weinig met hem gedaan,a sl ze vroegen hoe het ging zei ik gewoon dat hij door zijn jonge leeftijd toch echt tijd nodig had omdat hij het niet zo snel oppikte, terwijl ik dus nog niks met hem deed, hihi. Ik vond dat toen de ideale oplossing anders had hij met twee jaar al voor de wagen gestaan emt elke week een buitenrit van twee a drie uur.