Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HELder

Re: Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:54

Kinee_ schreef:
Ja dat geloof ik graag. Maar ik heb al gezegd dat de wei niet háalbaar is voor mijn Paard, vanwege de afstand en de toestand van de wei. Lachen

Nee snap ik, ik ga ook niet iedere dag een eind lopen op en neer naar de wei. Op een manege bij mij in de buurt staan de paarden ook veel binnen, maar daar is wel een paddock waar ze kunnen staan. Omdat er zoveel paarden staan, mag elk paard maar een half uurtje per dag. Maar als je wat kunt afspreken met andere eigenaren en je twee of drie paarden tegelijk buitenzet, dan heb je gelijk alweer een half uur of een uur extra. Maar ik weet natuurlijk niet of dat op jullie manege ook zo werkt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:54

Normaal staan ze bij ons buiten van 10.00-16.00 in de winter.
Maar omdat het nu zo verschrikkelijk nat is kunnen ze niet in het weiland, en staan ze in een paddock, daar staan ze dan ongeveer 3 uurtjes per dag. (Meer vind ik ook niet nodig in die modder)
En dan het rijden etc nog.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:56

@ Lins_Vetra: Ja, maar als je ze met een ander paard buiten zet kunnen ze tenminste een beetje spelen en bewegen en op stal staan ze heel de dag al toch?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:58

Van 09.00 tot 17.00/17.30 staat alles buiten.
's Zomers 24/7 op de wei

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:00

Helaas staat mijn verzorgpony bijna de hele dag op stal.. Ze mag van haar eigenaar de wei niet op, omdat ze die anders helemaal kapot rent. En hij kan haar niet iedere dag rijden. Ze staat meestal wel de hele dag op een stenen plaatsje, maar daar kan ze natuurlijk niet echt haar energie kwijt. Ik heb al eens met de eigenaar overlegd of ze niet gewoon de wei op kan, maar hij wil het echt niet.
In de zomer staat ze gelukkig wel dag en nacht op de wei.

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:01

Lins_Vetra schreef:
HELder schreef:
oh ja, en nog even over dat slechte weer...Paarden kunnen best tegen een beetje regen of kou hoor!

Ik zet mijn paard liever niet in een drassig stukje modder buiten, terwijl ze op stal lekker kan knagen aan stro bijv.

Ik denk dat je paard liever buiten staat dan de hele dag op stal.
Kunnen ze lekker hun energie kwijt, en hebben ze wat te zien. Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:05

Lins_Vetra schreef:
Ik zet mijn paard liever niet in een drassig stukje modder buiten, terwijl ze op stal lekker kan knagen aan stro bijv.

Mijn paard staat nog liever in een meter modder buiten te klooien met dr maatjes dan zo lang op stal hoor, ze heeft de hele nacht om zich vol te vreten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:07

Door een noodhek (dankjewel storm... Boos! ) haal ik nu de paarden 's nachts even binnen, als er geen toezicht is. Als het hek weer goed opgebouwd is gaan ze weer lekker 24/7 naar buiten.

Nu staan ze dus even een weekje van 's morgens 8 uur tot 's avonds ongeveer 22:00 uur buiten, en 's nachts op stal.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:10

ik zelf zet mijn pony zo vaak mogelijk buiten ook 's winters, als het erg koud is, doe ik gewoon een extra deken op. Ik heb ook een jonge pony en die word nogal gek als ie de hele dag binnen staat, maar volgens mij moeten de meeste pony's gewoon lekker buiten kunnen staan. ik denk dat 1 / 1,5 uur per dag uit zijn stal komen iet wat weinig is.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:13

Lins_Vetra schreef:

O wee als 't arme peerd natte voetjes krijgt!

Gelukkig zijn paarden erop gebouwd om de hele dag aan 't lopen/rennen, en eten te zijn. Weer of geen weer, het hele jaar door.

Ik vind 't altijd zo grappig wanneer mensen klagen dat hun paard zo wild doet in de winter, terwijl hun paard in de zomer de hele dag buiten mag spelen, en in de winter alleen onder 't zadel z'n energie kwijtkan.
Ja, ze worden zo fris he, van die kou Haha!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:16

rakkertje13 schreef:
xjudithx schreef:
Oh ja, ik vind het in het geval van de ts ook erg weinig!

Soms is meer niet haalbaar, hoe graag ze dat ook wil ..

Mijn opmerking is niet aanvallend bedoeld. De ts vraagt in haar topic of wij het weinig vinden of niet. Daar geef ik antwoord op.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:24

Gelukkig zijn paarden erop gebouwd om de hele dag aan 't lopen/rennen, en eten te zijn. Weer of geen weer, het hele jaar door.

Mijn paard mag van mij wel natte voeten krijgen, maar hij WIL het ZELF niet.

Als ik haar in de blubber zet, maakt ze zon stampij tot ze weer naar binnen mag. Ze gaat staan gillen, hineken, en schoppen tegen het hek. En als je haar dan komt halen is ze blij.

Ze staat dus ook 22 uur per dag op stal.

Ik longeer haar meestal voor het rijden en na het rijden laat ik haar even los in een binnenbak, zodat ze kan rollen en gek doen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:28

Heb jij je paard bij huis? ( heb het nu tegen de TS)
want ik heb ook mijn pony aan huis en mijn ouders doen hem als
ik op school zit buiten. ( je ouders moeten het natuurlijk ook willen Bloos )
dus dan staat ie van 10 tot 17.00 ongeveer buiten + elke dag rijden/longeren/wandelen,
hij krijgt ook 1 rustdag maar dan staat ie gewoon op de wei.
Dus als je paard bij huis staat zou je dat kunnen proberen.
( ik doe hem dan als het echt te nat is in de wei in de bak met een dikke plak hooi)
maar zoals vandaag vriest het en dan mag die wel in de wei *LOL* ( want dan loopt hij toch niks kapot)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:39

Mijn paardje komt per dag gemiddeld 2 uur buiten. Op dinsdag en donderdag gaat ze de wei op van de late ochtend tot een uur of 5.
Maar als jullie de afweging moesten maken tussen onderstaande situaties, welke zou je dan kiezen voor je paard?

1. Je paard staat samen met 2 andere paarden overdag de hele dag buiten en snachts op stal (in de winter dan, in de zomer blijven ze buiten). Buiten het binnen halen en buitenzetten wordt er niets met het dier gedaan. Dit is dus het enige contact (en niet eens met mij dan). Wegens omstandigheden (studie en werk) had ik amper tijd voor haar. Zo erg dat we op een moment gedacht hebben haar te verkopen omdat ze alleen maar op het land stond. Ok het is 'de natuur' van het paard buiten te staan, maar niet elke dag in de zelfde plek. Dat lijkt me ook zeer saai worden als er verder niets gebeurt)

2. Sinds een jaar staat ze nu op een manege bij mij in de buurt (nee is nooit eerder een idee/optie geweest). Ze heeft direct snuffel contact met haar buren en ze heeft veel te zien smiddags omdat er veel mensen langskomen. minstens 2 dagen gaat ze dus een uur of 5 de wei in en soms tussendoor nog eens 1-2 uur. 3-4 keer per week wordt ze 1,5 uur gereden en elke dag krijgt ze nu volledige aandacht.

Conclusie: ze komt stukken minder uit haar stal dan toen ze bij mijn ouders stond, maar ze krijgt wel veel meer aandacht en echte beweging (zoveel bewegen ze niet op de wei). Ik merk grote vooruitgang. Onze band is sterker dan ooit en het rijden gaat met sprongen vooruit. Is dit nou een egoistische situatie of denken jullie dat het paard er zo ook happier mee is?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:48

Mijn paardjes komen Minimaal 2 uur per dag de stal uit...zowiezo 2x per dag Bloos

Helaas is het bij ons ook niet mogelijk om ze in de winter op het land te zetten....daar is het land té nat voor en heb je er van de zomer niks meer aan Verdrietig

Dus mn moeder gaat meestal smorgens of smiddags lekker losgooien etc..... en s avonds ga ik ze rijden of weer losgooien , longeren noem maar op Haha! mocht ik nniet 2 keer op een dag kunnen dan gaan ze er 1 keer heel lang uit...maar merendeels komen ze er 2 keer per dag uit....of ik ga 2 keer of mn moeder gaat Haha!

Van de zomer (nog paar maandjes) gaan ze het land weer op Haha!
Winter is even doorbijten helaas....vooral waar mn pony staat want daar heb je niks binnen.....En NIet overdreven...maar als mn pony met dit weer goed nat regent is ze gelijk ziek...dus dat is dan even af zien helaas Verdrietig

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:59

Jana_en_Ik schreef:
Mijn paardje komt per dag gemiddeld 2 uur buiten. Op dinsdag en donderdag gaat ze de wei op van de late ochtend tot een uur of 5.
Maar als jullie de afweging moesten maken tussen onderstaande situaties, welke zou je dan kiezen voor je paard?

1. Je paard staat samen met 2 andere paarden overdag de hele dag buiten en snachts op stal (in de winter dan, in de zomer blijven ze buiten). Buiten het binnen halen en buitenzetten wordt er niets met het dier gedaan. Dit is dus het enige contact (en niet eens met mij dan). Wegens omstandigheden (studie en werk) had ik amper tijd voor haar. Zo erg dat we op een moment gedacht hebben haar te verkopen omdat ze alleen maar op het land stond. Ok het is 'de natuur' van het paard buiten te staan, maar niet elke dag in de zelfde plek. Dat lijkt me ook zeer saai worden als er verder niets gebeurt)

2. Sinds een jaar staat ze nu op een manege bij mij in de buurt (nee is nooit eerder een idee/optie geweest). Ze heeft direct snuffel contact met haar buren en ze heeft veel te zien smiddags omdat er veel mensen langskomen. minstens 2 dagen gaat ze dus een uur of 5 de wei in en soms tussendoor nog eens 1-2 uur. 3-4 keer per week wordt ze 1,5 uur gereden en elke dag krijgt ze nu volledige aandacht.

Conclusie: ze komt stukken minder uit haar stal dan toen ze bij mijn ouders stond, maar ze krijgt wel veel meer aandacht en echte beweging (zoveel bewegen ze niet op de wei). Ik merk grote vooruitgang. Onze band is sterker dan ooit en het rijden gaat met sprongen vooruit. Is dit nou een egoistische situatie of denken jullie dat het paard er zo ook happier mee is?

Ik denk zelf dat een paard die meer aandacht krijgt happy er is Knipoog dan alleen maar in de wei staan en verders niet veel...sommige staan heel de dag op de wei en worden alsnog gereden enz..ja dat is iedeel natuurlijk...maar denk dat als je paard 24/7 op de wei staat...sneller de neiging heb van "oh sla wel een daggie over met rijden staat toch heel de dag buitn"... zou ik wel sneller hebben denk ik...maar ik zou er zowiezo elke dag heen gaan...maar sommige vinden dat dan wel makkelijk vinden om niet te gaan zeg maar....Bloos

sorry niet helemaal goed omschreven Knipoog
Laatst bijgewerkt door Zondebokje op 24-01-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:01

Mijn paard staat van 10 uur 's morgens tot een uur of 5 's avonds buiten. En dan ga ik daarna nog rijden/longeren/stapmolenen. Ze staat met nog 3 andere paarden op een zandplaat, ongeveer 20x40 met een lange uitloop. De plaat word netjes schoongehouden en ze krijgt daar eten.

Ik vind 1 of 1,5 uur per dag erg weinig.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:10

mijn paarden gaan smorgen rond 8uur naar buiten en haal ze savonds rond middernacht weer binnen. Als het heel slecht weer is, dan haal ik ze wel om 17/18u binnen. Zodra het wer mogelijk is staan ze lekker 24/7 buiten. ze willen dan ook niet eens naar binnen. met slecht weer staan ze te drammen bij het hek, maar als het niet al te slecht is, lopen ze mooi overal.

En ze krijgen ontzettend veel aandacht...ook als ze 24/7 buiten staan. ze worden nooit en te nimmer 1x overgeslagen "omdat ze toch al de hele dag buiten staan" zelfs bij 24/7 per dag buiten ga ik meerdere keren de wei in, krijgen ze hun dagelijkse poetsbeurt. Ik vind niet dat je het "mag" overslaan. (en niemand zegt dit hier hoor! maar er zullen idd ongetwijfeld mensen zijn die dan laks worden en daar kan ik altijd kwaad om worden)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:26

HELder schreef:
@ Lins_Vetra: Ja, maar als je ze met een ander paard buiten zet kunnen ze tenminste een beetje spelen en bewegen en op stal staan ze heel de dag al toch?

Ik heb niet van die speelse paarden Clown

Mijn 2 paarden vinden het leuk voor een kwartiertje in de drek, daarna staan ze bij het hek te hangen en doe ik ze totaal geen plezier om te buiten te houden. Ja

Clitia schreef:
Lins_Vetra schreef:

Ben ik met je eens hoor! We moeten van onze paarden geen mietjes maken Haha!
Maar als ze alleen maar bij dat hek hangen, en verder totaal niet bewegen, mogen ze van mij naar binnen hoor!
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 24-01-07 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:28

--

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:03

[qoute]

Ik denk zelf dat een paard die meer aandacht krijgt happy er is Knipoog dan alleen maar in de wei staan en verders niet veel...sommige staan heel de dag op de wei en worden alsnog gereden enz..ja dat is iedeel natuurlijk...maar denk dat als je paard 24/7 op de wei staat...sneller de neiging heb van "oh sla wel een daggie over met rijden staat toch heel de dag buitn"... zou ik wel sneller hebben denk ik...maar ik zou er zowiezo elke dag heen gaan...maar sommige vinden dat dan wel makkelijk vinden om niet te gaan zeg maar....Bloos

sorry niet helemaal goed omschreven Knipoog[/quote]

Dat ben ik natuurlijk helemaal met je eens. De ideale situatie is waarbij ze en elke dag buiten kunnen lopen en elke dag speciale aandacht krijgen. Maar als ik moet kiezen, denk ik dat mijn paardje met de 2e oplossing inderdaad happier is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:26

Zomers lopen ze bij ons meestal de hele dag buiten of het moet echt heel erg slecht weer zijn.
(ze lopen dan meestal in de wei, soms in de bak)

's Winters lopen ze afhankelijk van het weer buiten, soms maar een uurtje bij erg slecht weer, maar bij goed weer een halve tot een hele dag.
gemiddeld dus een paar uurtjes per dag... Knipoog
(dan lopen ze trouwens meestal in de bak om de wei te sparen)

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:58

De onze lopen in de zomer praktisch de hele dag buiten... soms ook s'nachts. In de winter is het meestal alleen de namiddag en de voormiddag in de bak... s'nachts in de stal dan.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:00

Ylana schreef:
Ik vind dat erg weinig...
Mijn paarden gaan om 09.00 de weide op. Om 5 uur, of in ieder geval vlak voor het donker wordt haal ik ze weer naar binnen.

Bij mij ook zo tenzij het echt noodweer is zoals afgelopen donderdag, toen zijn ze er net aan een uurtje uit geweest. Maar dit komt sporadisch voor. Vanaf mei gaan ze weer de hele dag de wei op tot oktober zo'n beetje.

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:03

IJp schreef:
Ylana schreef:
Ik vind dat erg weinig...
Mijn paarden gaan om 09.00 de weide op. Om 5 uur, of in ieder geval vlak voor het donker wordt haal ik ze weer naar binnen.

Bij mij ook zo tenzij het echt noodweer is zoals afgelopen donderdag, toen zijn ze er net aan een uurtje uit geweest. Maar dit komt sporadisch voor. Vanaf mei gaan ze weer de hele dag de wei op tot oktober zo'n beetje.

Ik heb het geluk dat we een bak achter hebben... Bij stormweer enzo zetten we hun daarin Pling