Jana_en_Ik schreef:Mijn paardje komt per dag gemiddeld 2 uur buiten. Op dinsdag en donderdag gaat ze de wei op van de late ochtend tot een uur of 5.
Maar als jullie de afweging moesten maken tussen onderstaande situaties, welke zou je dan kiezen voor je paard?
1. Je paard staat samen met 2 andere paarden overdag de hele dag buiten en snachts op stal (in de winter dan, in de zomer blijven ze buiten). Buiten het binnen halen en buitenzetten wordt er niets met het dier gedaan. Dit is dus het enige contact (en niet eens met mij dan). Wegens omstandigheden (studie en werk) had ik amper tijd voor haar. Zo erg dat we op een moment gedacht hebben haar te verkopen omdat ze alleen maar op het land stond. Ok het is 'de natuur' van het paard buiten te staan, maar niet elke dag in de zelfde plek. Dat lijkt me ook zeer saai worden als er verder niets gebeurt)
2. Sinds een jaar staat ze nu op een manege bij mij in de buurt (nee is nooit eerder een idee/optie geweest). Ze heeft direct snuffel contact met haar buren en ze heeft veel te zien smiddags omdat er veel mensen langskomen. minstens 2 dagen gaat ze dus een uur of 5 de wei in en soms tussendoor nog eens 1-2 uur. 3-4 keer per week wordt ze 1,5 uur gereden en elke dag krijgt ze nu volledige aandacht.
Conclusie: ze komt stukken minder uit haar stal dan toen ze bij mijn ouders stond, maar ze krijgt wel veel meer aandacht en echte beweging (zoveel bewegen ze niet op de wei). Ik merk grote vooruitgang. Onze band is sterker dan ooit en het rijden gaat met sprongen vooruit. Is dit nou een egoistische situatie of denken jullie dat het paard er zo ook happier mee is?
Ik denk zelf dat een paard die meer aandacht krijgt happy er is
dan alleen maar in de wei staan en verders niet veel...sommige staan heel de dag op de wei en worden alsnog gereden enz..ja dat is iedeel natuurlijk...maar denk dat als je paard 24/7 op de wei staat...sneller de neiging heb van "oh sla wel een daggie over met rijden staat toch heel de dag buitn"... zou ik wel sneller hebben denk ik...maar ik zou er zowiezo elke dag heen gaan...maar sommige vinden dat dan wel makkelijk vinden om niet te gaan zeg maar....
sorry niet helemaal goed omschreven
Laatst bijgewerkt door Zondebokje op 24-01-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt