Bijten/Happen loopt uit de hand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Bijten/Happen loopt uit de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:48

Rijd je iedere dag? Doet hij het alleen als jer opzit en bijvoorbeeld z'n rug poetst? Of maakt het niet uit waar je poetst? Doet hij het alleen 's winters, of zomers ook? Doet hij het alleen voor, of ook na het rijden.

Ik zou om te beginnen een DA laten komen, en eventueel een fysiotherapeut. Ook zou ik m'n zadel na laten kijken en de komende tijd alleen met een zachte borstel poetsen... En wat ook nog weleens wat zou kunnen zijn: tandarts, wie weet heeft hij haken oid. Kleine kinderen die pijn hebben door tandjes willen ook altijd bijten.

Als blijkt dat hij niets medisch heeft dan kun je gaan kijken naar zijn dag ritme? Komt hij iedere dag buiten om lekker te rennen en gek te doen met een paar (of1) soortgenoten? Of staat hij hele dagen op stal en mag hij er alleen uit om gereden te worden? Ga je iedere dag alleen maar in de bak rondjes rijden, of heb je ook les, spring je zo nu en dan, loop je balkjes, longeer je? Probeer dan een beetje afwisseling te brengen in zijn leefpatrooon, hij kan best idd depri zijn...

Ook kan je proberen of je hem kan leren op commando dingen op te pakken en vast te houden. (even kijken bij het clickertraining topic)

En als dat allemaal niet helpt... Hete aardappel in z'n mond drukken, flostouw (zo'n honden ding) in z'n mond drukken als hij bijt, terug bijten... Heropvoeding...

In de tussentijd zou ik hem zo'n dekenmuilkorf omdoen, of zo eentje die bedoeld is om minder te eten. Dan kan hij iig niet bijten en het is niet zielig.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:55

Kinee_ schreef:
Belonen doe ik áltijd als hij braaf stilstaat of luistert, maar vaak is dat onmogelijk aangezien hij onder het belonen vaak de kans grijpt om nog 'even snel te bijten'. Ik weet het, het is een vréselijke klier, maar ik hóu wel van hem! Haha. Maar ik beloon hem áltijd met mijn stem als hij braaf is, en als hij echt een lange tijd niet bijt met een klopje of een aaitje.
Dat terugbijten heb ik inderdaad ook gehoord, helaas is het oor van mijn Paard nogal ver verwijderd van mij als ik gewoon op de grond sta. Hahaha! Maar toch bedankt!
Zou bijten in de neus werken?

Ik verzorg een vreselijke zote maar ook best een beetje 'valse' shetlander. En bijten in de neus werkte echt! Zowel als bij de eigenaares, als bij mij. (ik ben meer mede-eigenares dan verzorgen..) nu waagt ze het niet meer om te bijten hoor..

Maar inderdaad eerst kijken naar medische dingen enzo. Lachen Veel succes!

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:33

Citaat:
Dit viel mij op. Wat doe je als je paard terugtrekt? Nog slaan of niet?

Nee nu je het zegt... Bloos Maar als ik dit lang volhoud wordt hij dan niet kopschuw?! Want dat moet je ook weer niet hebben...

Vjestagirl: Ik rijd iedere dag (ik rijd in het bos en 2 keer in de week les en dan ook nog longeren, dus variatie genoeg...) misschien één keer in de week niet, maar dan nog loopt hij dik een uur buiten en speelt hij met zijn bal... (dat is dus de hele tijd galopperen/bokken enz.)
Na het rijden is het bijten wel minder... Het zadel is pas nog nagekeken, omdat we hem pas net hebben en dus een nieuw zadel moesten hebben!
Het flostouw lijkt me voor hem niet echt een goede oplossing omdat hij zo graag speelt met alles.. dat als je hem dan zo'n ding geeft dat je niet meer rustig kan poetsen haha

Het 'buitenspelen' met andere paarden loopt er op dit moment een beetjbij in omdat hij een dik been heeft van een trap van een ander paard (omdat ze aan het spelen waren..) maar hij staat dus genoeg buiten met andere paarden en dit is over twee dagen denk ik ook wel weer over!

Ik denk zelf dat hij gewoon ongeduldig is, maar hoe moet je dit in godsnaam afleren, zonder dat hij kopschuw of wat wordt??! Toch in zijn oor bijten?! Heeft iemand dit echt ooit een keer gedaan?! En hielp dit?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:15

Eerst een vraagje, voer je hem uit de hand? Als paarden uit de hand gevoerd worden, in de stal, op de poetsplaats ed. dan krijgen veel paarden op den duur de neiging om te gaan bijten , schrapen en trappen (ook tegen de staldeur). Hiermee leer je het paard alleen maar op een negatieve manier voor aandacht vragen. Geef je dus lekkers uit de hand, stop daar alvast eens mee en verder consequent aanpakken ( maar dat deed je al dacht ik gelezen te hebben). Reactie moet binnen enkele seconden gegeven worden anders legt het paard de link niet meer tussen het verkeerde gedrag en de correctie.
Succes ermee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:30

aanvullende vraag:
wat en hoeveel voer krijgt dit paard?
zou heelmisschien kunnen dat hij een teveel aan krachtvoer krijgt, en zijn energie niet kwijt kan.

hier kunnen dieren echt ongelooflijk sjaggie van worden, heb er een op stal gehad, die kreeg ook teveel krachtvoer.
die kon je niet aan zijn buik aanraken want dan bokte hij je er af, bleek dat hij dus gevoelig op zijn buik was door teveel voer.
teruggezet naar 2x een halve kilo onderhoudsbrok en wel heel veel hooi,en toen werd t steeds minder

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:04

Wien schreef:
Citaat:

Nee nu je het zegt... Bloos Maar als ik dit lang volhoud wordt hij dan niet kopschuw?! Want dat moet je ook weer niet hebben...

Vjestagirl: Ik rijd iedere dag (ik rijd in het bos en 2 keer in de week les en dan ook nog longeren, dus variatie genoeg...) misschien één keer in de week niet, maar dan nog loopt hij dik een uur buiten en speelt hij met zijn bal... (dat is dus de hele tijd galopperen/bokken enz.)
Na het rijden is het bijten wel minder... Het zadel is pas nog nagekeken, omdat we hem pas net hebben en dus een nieuw zadel moesten hebben!
Het flostouw lijkt me voor hem niet echt een goede oplossing omdat hij zo graag speelt met alles.. dat als je hem dan zo'n ding geeft dat je niet meer rustig kan poetsen haha

Het 'buitenspelen' met andere paarden loopt er op dit moment een beetjbij in omdat hij een dik been heeft van een trap van een ander paard (omdat ze aan het spelen waren..) maar hij staat dus genoeg buiten met andere paarden en dit is over twee dagen denk ik ook wel weer over!

Ik denk zelf dat hij gewoon ongeduldig is, maar hoe moet je dit in godsnaam afleren, zonder dat hij kopschuw of wat wordt??! Toch in zijn oor bijten?! Heeft iemand dit echt ooit een keer gedaan?! En hielp dit?

Kep t gedaan bij een hengstveulen wat ik meer dan zat was... Hielp goed... Is trouwens wel een hele baas geworden Tong uitsteken

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 11:59

Goed, vragen beantwoorden;
Ik rijd bíjna elke dag, en dan zoiezo een uur en dan nog een kwartier longeren en soms losgooien in de binnebak.
Zijn zadel is goed, dat hebben we al laten controleren.
Opzich poets ik hem niet heel erg hard ofzo, hij haat het om gepoetst te worden, het is echt een stuk ongeduld.
Hij krijgt al veel minder biks dan eerst, en kuil krijgt hij gewoon in normale hoeveelheden.
Ik voer hem niet (meer) uit de hand, vroeger deed ik dat wel maar nu niet meer. Zoiezo voer ik hem vrij weinig extra, natuurlijk wel een appeltje ofzo maar niet extreem veel.
Ik leg het gewoon in zijn voerbak!
Weer bedankt voor de reacties Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:34

als het niets medisch is, kan je het beste flink met grondwerk aan de slag. bijten is respectloos, en het feit dat hij niet wil stilstaan voor je, en met de benen kliert getuigt daar ook van.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 21:25

Ja absoluut. Zijn respect voor mij is 0.0 en dat is voor mij vréselijk.
Vandaag was hij voor het eerst redelijk lief, hij beet nauwelijks toen ik aan kwam lopen. Na eerst een kwartier longeren daarna een uur intensief gereden te hebben, uitgestapt in het park en hem los laten in de binnenbak begon hij weer met bijten. Hoe is dat mogelijk? Nadat hij zo lekker lang zijn stal uit is geweest begint hij vreselijk te bijten!
Is daar een verklaring voor?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:19

ja, het is een eerste teken van uitdagen. zodra hij los is, weet hij dat hij alles kan maken, en maakt daar dan ook misbruik van. dmv grondwerk kan je aan de verhoudingen werken. hij zal anders steeds een stapje verder proberen, en uiteindelijk kan dat gevaarlijk worden. ik heb het zelf meegemaakt, en je wordt er niet blij van.
een tik is imo bij dit paard niet (meer) de oplossing, hij zal sneller worden in het reageren, en jij zal op een gegeven moment niet snel genoeg meer zijn. dan is het hoofd weg voor je iets hebt kunnen doen, en wordt het voor het paard een spelletje wie de snelste is, en aangezien hij dat dan is, zal je nog verder zakken in de rangorde.
drukt hij je ook opzij, gaat niet voor je aan de kant, en als je voor hem staat, en je maakt je groot en loopt op hem af, wat doet hij dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:30

@ TS: je bent te lief voor hem. Hij maakt er nu een spelletje van. Hij bijt, jij geeft hem een in jouw ogen ontzetten harde lel, maar hij heeft intussen door dat hij je kan bijten, dan kan terugdeinzen en weer een score achter zijn naam heeft staan omdat jij er niet meer bij kunt. Gaat hij ontzettend over de schreef (een alleen dan) wil jij hem nog weleens een trap geven...

Je bent te lief voor hem. Als je wilt corrigeren als hij je bijt moet je hem het gevoel geven dat je hem levend vilt, dat hij de volgende keer het niet meer kan navertellen. Je doseert de correctie te laag, je stompt hem af, hij maakt er een spelletje van. Ik vrees alleen dat, omdat je zelf zegt dat het steeds erger wordt, ook de lat steeds hoger komt te liggen waar je hem nog mee terugzetten kunt.

Wat hierboven al is opgenoemd, ga via grondwerk aan de verhoudingen werken, geef de mond extra aandacht, en lees ook even dit artikel even door:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:39

Colo is een paard die aandacht wilt, en het klinkt bot, maar als jij hm vaker uit de stal haalt, heleboel verschillende dingen doet, ik durf te wetten dat hij dan al zó anders is, Ymke had m'n in de wasplaats gezet, en ging hm poetsen, en was heel erg aan het drammen, ik zei dat ze hm een trap moest geven en het was over, eenkeer heel boos worden, en verder alles belonen wat hij goed doet, het was echt heel ander paard, niet schrapen met z'n voet en of happen. :)
En dat happen, je moet hm ook niet laten likken aan je hand dat is al een begin namenlijk, -heb ik me laten vertellen-ik wil je evt ook wel helpen, puk was er namenlijk ook zo'n eentje.
:)

_smokylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:34

ik heb ook een pony gekogt die stampte en beet en ni kon stilstaan
maar k heb hem alty een tik gegeve tege de snoet (da hielp bij mij ma bij jouw ni )
en het stampe als ze het deed dan had ze een klap vast op haar gat Tong uitsteken
ja en nu doet ze het niet meer
en ik weet ook niet egt wat ik bij jou zou moeten doen :s
wa ik ook heb gdn is een speeltje gekogt voor men paard en da hangt in zen stal en das een bijtspeeltje daar kan ze zich mee amuseren en eht gaat ook niet kapot ds ja...Lachen
-xxxx- srr dat ik je niet egt kan helpen Verdrietig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:57

_smokylover_ schreef:
ik heb ook een pony gekogt die stampte en beet en ni kon stilstaan
maar k heb hem alty een tik gegeve tege de snoet (da hielp bij mij ma bij jouw ni )
en het stampe als ze het deed dan had ze een klap vast op haar gat Tong uitsteken
ja en nu doet ze het niet meer
en ik weet ook niet egt wat ik bij jou zou moeten doen :s
wa ik ook heb gdn is een speeltje gekogt voor men paard en da hangt in zen stal en das een bijtspeeltje daar kan ze zich mee amuseren en eht gaat ook niet kapot ds ja...Lachen
-xxxx- srr dat ik je niet egt kan helpen Verdrietig

MSN taal is niet toegestaan op bokt, volgende keer even in normaal ABN typen dus...

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:59

Ik heb ook het probleem van bijten, en hij heeft me al een paar x behoorlijk gepakt (vooral in het begin) ik heb m ook pas 3 maanden, het is inderdaad echt super vervelende gewoonte eveneens (maar dat is weer wat anders) dat als tie even ergens moet stilstaan (omdat ik m moet poetsen ofzo) begint ie als een idioot zn hoeven over de grond te schrapen ..

Ik probeer nu m altijd in gaten te houden en zodra ik zie dat ie wil bijten zorgen dat ie tegen me arm/elleboog oploopt vind ik beter dan slaan, maar soms zijn ze te snel of soms is ie me hand aan het likken.. ik zo aah wat schatti...HAP echt sneaky ja en dan kan je niet anders dan een tik verkopen maar als jij de ultieme oplossing hebt gevonden please let me know.

Oja en de mijne gaat ook meer bijten als ik 'm verwend heb met (appels,wortels) dus dat doe ik alleen nog maar als ik helemaal klaar ben en niet teveel.

succes hiermee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:07

1natascha schreef:
Ik heb ook het probleem van bijten, en hij heeft me al een paar x behoorlijk gepakt (vooral in het begin) ik heb m ook pas 3 maanden, het is inderdaad echt super vervelende gewoonte eveneens (maar dat is weer wat anders) dat als tie even ergens moet stilstaan (omdat ik m moet poetsen ofzo) begint ie als een idioot zn hoeven over de grond te schrapen ..

Ik probeer nu m altijd in gaten te houden en zodra ik zie dat ie wil bijten zorgen dat ie tegen me arm/elleboog oploopt vind ik beter dan slaan, maar soms zijn ze te snel of soms is ie me hand aan het likken.. ik zo aah wat schatti...HAP echt sneaky ja en dan kan je niet anders dan een tik verkopen maar als jij de ultieme oplossing hebt gevonden please let me know.

Oja en de mijne gaat ook meer bijten als ik 'm verwend heb met (appels,wortels) dus dat doe ik alleen nog maar als ik helemaal klaar ben en niet teveel.

succes hiermee

bijtertjes moet je gewoon nooit uit de hand voeren. zorg dat je een emmer klaar hebt staan, en geef het lekkers daaruit. ook het likken moet je afleren, daar begint het mee.

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:32

Hee Kine,
Ik had al eenbeetje via via gehoord dat Colorado zo vervelend deed.
Echt jammer, want verder is het echt een lief paard ( voor zo ver ik hem ken dan he Tong uitsteken )
Hoe ging het vrijdag? kwam Hannah nou langs of iemand anders?

Weetje nog dat Evita iedere keer als je ging borstelen ook zo wilde bijten?
Nadat ik een paar keer echt hard terug heb gebeten in haar neus heeft ze het bij mij niet meer gedaan.

En kine, het klinkt echt banketstaaf wat ik ga zeggen, maar ik bedoel het echt niet gemeen. Maar wat jij soms streng noemt, noem ik nog lief Tong uitsteken Muis kon bokken wat hij wilde, maar een tik kwam er niet. Misschien ben je te bang om hem echt serieus te straffen, simpelweg omdat je te veel van hem houdt.
Toen ik op paard en koets op die boulonnais hangst mocht zei die man ook
"Heb geen schrik hem serieus pijn te doen, dat kan soms even je enige overmacht zijn". Nou is het in dit geval geen overmacht die je moet hebben, maar wel macht. Zonder dominantie van jou kant zal hij het ook blijven doen ook.

Ik hoop echt dat het je gaat lukken, want je houdt veel van hem, en je verdient het ook Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:41

Wien schreef:
Citaat:

Je hoeft niet iedere keer op zijn hoofd te slaan Knipoog Tegen de borst of buik kan ook hoor. En het is te hopen dat het niet zo vaak hoeft natuurlijk...

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:39

Bedankt weer iedereen voor de goede tips.
Ik moet toegeven dat hij de laatste tijd héel erg aan de beterende hand is, hij bijt niet meer als ik aan kom lopen, blijft zowaar stil staan in de wasplaats, soms geeft hij wel een trap maar dan kan hij een trap terugverwachten, rent niet meer weg als de stal open staat, blijft stilstaan wanneer dat moet en is met longeren ook minder vervelend, verder is hij minder 'kijkerig' in het park en minder alert zoals hij altijd is.
Ik vind het alleen maar prachtig!
En inderdaad, ik ben vást ook te lief voor hem, maar wat ik doe is hem élke keer een mep geven en mn stem verheffen, en blijkbaar werkt dat niet.
Hardere maatregelen zoals een trap o.i.d. is hoogstwaarschijnlijk veel handiger! Misschien moet ik daar eens aan beginnen!
Maar ontzettend bedankt.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:15

bedankt merrieveulen voor de tips ga het proberen, wel jammer dat het met likken begint dat is zo lief...als tie me niet erna bijt:S

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:36

indien het niets medisch is -> concequent aanpakken die handel... en niet alleen maar als hij raak bijt... houdt hem goed in de gaten, je gaat aan zijn lichaamstaal zien wanneer hij van plan is om iets te doen. En dan anticiperen en vooral niet wachten totdat hij je bijt of bijna bij je is maar bij voorbaat al NEE op felle toon roepen indien hij dit negeert knal voor zijn harsens geven en niet zo zuinig... op een gegeven moment gaat hij de link leggen tussen het negeren van NEE en die ontieglijke dreun voor zijn kop... je moet hier echt zeer concequent mee omgaan...

Heropvoedcursus... klinkt allemaal heel erg leuk, maar denk eraan dat jij op diezelfde manier verder moet met dat paard omdat het anders absoluut geen zin heeft... paarden weten verdomdes goed bij wie ze wat kunnen flikken... en nogmaals concequentie is ontzettend belangrijk

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:22

Ja daar heb je helemaal gelijk in, dat bedacht ik me later ook.
Ik moet maar eens die lichaamstaal van hem proberen te doorzien.
Dankjewel!