ooseven of gewoon het paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HerAndHorse

Re: ooseven of gewoon het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:44

bedankt voor de tips. hij werd vandaag voor het eerst beleerd en hij was superbraaf dus hij heeft weer een pluspuntje.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:45

Nou ik heb ook een OO Seven, al vanaf dat hij 1 1/2 was. Hij is nu 4 1/2 en een jaar onder het zadel, is altijd braaf geweest tot nu toe. Wel jonge paardenstreken, maar dat hoort erbij!
Mijn paard vraagt er wel om om met respect behandeld te worden en ik moet hem goed onder de duim houden, maar het is echt een schat van een dier met een gouden karakter...

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:48

ze hebben allemaal zo'n gek karakter die OO sevens

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:48

Die conclusie snap ik even niet.....

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:51

nou het is net of willen ze allemaal met veel eer en respect behandeld worden begrijp je net alsof ze net zo'n goed wedstrijdpaard als OO seven zijn

Champ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:53

ik ken ook een 007 x burggraaf, ook niet een van de makkelijkste! Dr was maar 1 persoon die ermee kon rijden, bij de rest bokte en stijgerde hij net zolang tot je dr van ging..
super braaf paard op stal en in omgang maar met rijden........

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:57

ik zei toch dat ze een gek karakter hadden! Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:04

*elk* paard wil met eer en respect behandeld worden! Doe je dat niet, dan eindigen ze allemaal bij de slager onder het mom van onhandelbaar als 't even tegenzit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:05

Heb ik dan toch nog een wilde zwarte hengst getemd, several years after Pennytime? Clown

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 21:08

ik behandel hem wel goed hoor

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:20

Inderdaad elk paard wil met respect behandeld worden, maar de ene pikt wat meer dan de ander. Dat maakt ze niet gelijk onhandelbaar. En ik geloof niet dat een paard kan denken in dat hij net zo goed is als zijn vader of iets dergelijks. Daar zijn ze echt niet mee bezig!!!
En ik kan je zeggen dat een heleboel mensen mijn OO Seven een heel leuk paard vinden... en ik geniet er ook elke dag weer enorm van!!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:34

OO Seven komt niet uit de makkelijkste merrielijn.

Barbria was ook zeker geen makkelijke tante en de merrielijn staat in mijn omgeving bekend als een lijn met echte karakterpaarden en dat kan alle kanten op gaan.

Ik heb ook al wel meer gehoord dat de OO Sevens af en toe moeilijk kunnen zijn.

En ja ieder paard heeft voorouders en slaat het naar Rubinstein dan kun je een zeer fijn paard hebben maar slaat het naar Doruto of Amor dan zijn de rapen nog niet gaar.

Dan hebben we het nog niet gehad over de merrielijn want ook daar kan het spoken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:43

Klopt, ik hoorde dat Gelbria expres met Rubinstein gedekt is omdat het zelf niet het simpelste paard was. Maar op Bokt hebben we een OO Seventopic en tot dusver vindt iedereen daar toch geloof ik echt dat ie een gouden beest heeft. Toevallig allemaal Rubinsteinkaraktertjes?
Ik geloof wel dat de moederlijn van mijn paard trouwens ook wel brave paarden geeft, dat scheelt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:01

Urielle schreef:
Klopt, ik hoorde dat Gelbria expres met Rubinstein gedekt is omdat het zelf niet het simpelste paard was. Maar op Bokt hebben we een OO Seventopic en tot dusver vindt iedereen daar toch geloof ik echt dat ie een gouden beest heeft. Toevallig allemaal Rubinsteinkaraktertjes?
Ik geloof wel dat de moederlijn van mijn paard trouwens ook wel brave paarden geeft, dat scheelt.

Zou het niet zo zijn dat diegene die een lastige heeft daar niet mee te koop wil lopen?

Ik ken Barbria enigzins en ook haar verhaal vanuit haar jonge jaren en Gelbria was een volle zuster en dan valt de appel niet ver van de boom door de regel genomen.

Ook OO Seven heb ik wel eens zien stunten onder Imke en dat op haar thuisadres dus vertrouwde omgeving.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:07

OOseven of gewoon het paard? Tja, ik ken OOseven verder niet. Heb wel een ander voorbeeld: Cocktail. Ons vorige paard was een cocktail afstammeling. Men zegt wel eens, al die Cocktails / Jazz-jes hebben een tikje. Geloof me, die van ons had zeker iets meegekregen van Cocktail! Op wedstrijden zag ik weleens een afstammelingen van Cocktail en jawel... ook die hadden zo aparte trekjes.

Ik geloof zeker dat paarden bepaalden trekjes meekrijgen, net zoals wij familietrekjes hebben zonder dat we ons daar bewust van zijn. Maar, het kan ook een externe invloed zijn, die los staat van de welbesproken bloedlijnen.

Een antwoord waar je waarschijnlijk op het 1ste oog niet veel mee kan, maar denk er meer eens over na!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:13

ik ken een 00 Seven die ook niet al te "makkelijk" is
maar ik moet er wel bij vermelden dat dat arme (2½ jarige) dier 24 uur per dag in de box staat
als ze er een half uur per dag uit komt is het veel Boos!
sommige zijn paarden wat langzaam van begrip
bij deze paarden zie je vaak een klein oog (varkens oog)
kleine kaak, knobbel op de profiellijn net onder de ogen
deze 00 Seven heeft trouwens al deze kenmerken
dat kunnen allemaal aanwijzingen op een paard die traag van begrip is
dus hebben deze paarden langer de tijd nodig om iets te begrijpen
vaak word dat verward met onwilligheid

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:04

Dat eerste ooseven paard wat op de manege kwam was helemaal niet onhandelbaar.
Dat paard was amper 2 jaar, vind je het gek. Die hoort lekker de hele dag buiten te staan.
In plaats van de hele dag in de box, en dan aan een halstertje 5 minuutjes stappen per dat in de bak met iemand die niet veel verstand heeft van paarden.

Die 2e is wel leuk, 3 jaar. Maar ik snap niet waarom de eigenaar allemaal jonge kinderen er mee om laat gaan. Op haar vorige paard mocht iedereen er op rijden heel apart :S.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:49

Een OO Seven (of de meeste dan) zijn gewoon karakter paarden, maar zeg nou, welk (goed) sportpaard is nou geen karakter paard? Ze zeggen wel eens: Elk goed paard heeft een striepke.. Nou ja, die zullen over al wel zijn.

Verle (mijn eigen OO Seven) is ook zeker niet de makkelijkste, maar ook zeker niet onhandelbaar, ze moet gewoon weten wie de baas is. Dan doet ze alles... En alle OO Seven's zijn nu nog allemaal jong (de oudste worden dit jaar 6) dus vaak zijn het paarden met nog geowne jonge paarden streken.

En dan nog eens: Een paard wordt niet onhandelbaar geboren, maar wordt het door de opvoeding en de manier hoe er mee omgegaan wordt... (Mag die altijd alles, ja dan denkt het paard dat ie dat altijd mag, is met kleine kinderen ook zo! Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:08

More schreef:
Dat eerste ooseven paard wat op de manege kwam was helemaal niet onhandelbaar.
Dat paard was amper 2 jaar, vind je het gek. Die hoort lekker de hele dag buiten te staan.
In plaats van de hele dag in de box, en dan aan een halstertje 5 minuutjes stappen per dat in de bak met iemand die niet veel verstand heeft van paarden.

Die 2e is wel leuk, 3 jaar. Maar ik snap niet waarom de eigenaar allemaal jonge kinderen er mee om laat gaan. Op haar vorige paard mocht iedereen er op rijden heel apart :S.

Ik denk dat deze toelichting dan beantwoordt waarom de paarden 'onhandelbaar' zijn.
Ik moet de mijne idd niet in handen geven van een kind, zeker niet na een hele dag op stal, maar welke driejarige wel?

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:56

Idd zegt meer over de manier van omgang met karakterpaarden dan over de paarden zelf.
Mijn OO is ook niet simpel maar ook zeker niet meer of minder dan dat.
Zoals al eerder gezegd is, je moet ze laten weten wat je wil en daar overtuigend in zijn, dan doen ze het echt graag voor je.
Het zijn alles behalve gemene paarden...kan met die van mij de gekste dingen uithalen en dan blijft hij gewoon stikke nuchter en braaf!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:09

Soms zie je ook de trekjes die je wil zien in de afstamming van een paard Knipoog

beauty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:10

Zandor schreef:
@TS: wat bedoel je met onhandelbaar? Dat is een nogal ruim begrip....

helemaal mee eens hoor

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:48

Bienotje schreef:
Soms zie je ook de trekjes die je wil zien in de afstamming van een paard Knipoog

Je hebt gelijk hoor, ik denk dat die 007's eigenlijk gewoon hele gevaarlijke linke paarden zijn. Het feit dat mijn 007 en de andere 007's die ik in mijn omgeving ken, en waarmee ik via bokt contact mee heb zulke fijne paarden zijn, hebben we dus blijkbaar aan de eigenaren te danken. Clown toevallig allemaal échte paardenmensen die onwijs goed met onhandelbare paarden om weten te gaan Vork

Oh is mijn penny droom toch in vervulling gegaan (jaja Urielle, ik had dezelfde droom Clown) ik heb m'n eigen zwarte hengst getemd Dromen (met een beetje fantasie denk ik de ballen er gewoon weer bij Tong uitsteken) Ik ben natuurlijk wel de enige die bij hem in de buurt kan komen want hij is heel eenkennig Clown

Kom op zeg!!!! Het zijn gewoon karakterpaarden, en als je een 2-jarige in handen laat van (met alle respect) een kind, wat verwacht je dan?? Zelfs mijn 007, die groen uit de opfok kwam maar waar ik later zo op kon stappen, had in de verkeerde handen (of in een situatie waar hij 24 uur op stal staat) een onhandelbaar paard geworden!! En dat zal voor alle paarden (vooral de sportpaarden) gelden!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:14

Javayo schreef:
Bienotje schreef:

Je hebt gelijk hoor, ik denk dat die 007's eigenlijk gewoon hele gevaarlijke linke paarden zijn. Het feit dat mijn 007 en de andere 007's die ik in mijn omgeving ken, en waarmee ik via bokt contact mee heb zulke fijne paarden zijn, hebben we dus blijkbaar aan de eigenaren te danken. Clown toevallig allemaal échte paardenmensen die onwijs goed met onhandelbare paarden om weten te gaan Vork

Oh is mijn penny droom toch in vervulling gegaan (jaja Urielle, ik had dezelfde droom Clown) ik heb m'n eigen zwarte hengst getemd Dromen (met een beetje fantasie denk ik de ballen er gewoon weer bij Tong uitsteken) Ik ben natuurlijk wel de enige die bij hem in de buurt kan komen want hij is heel eenkennig Clown

Kom op zeg!!!! Het zijn gewoon karakterpaarden, en als je een 2-jarige in handen laat van (met alle respect) een kind, wat verwacht je dan?? Zelfs mijn 007, die groen uit de opfok kwam maar waar ik later zo op kon stappen, had in de verkeerde handen (of in een situatie waar hij 24 uur op stal staat) een onhandelbaar paard geworden!! En dat zal voor alle paarden (vooral de sportpaarden) gelden!

Haha inderdaad Javayo, mijn wilde hengst is ook errug onhandelbaar en ik ben dan ook de enige die bij haar.. ehh HEM in de buurt kan komen!

Maargoed, zoals ik al eerder gezegd heb, géén enkel paard wordt onhandelbaar geboren! (oke, je hebt uitzonderingen, maar dan nog zijn ze allemaal handelbaar te maken!) En het is ook zeker niet afhankelijk van 007.

En als je denkt dat het paard gevaarlijk is, ga je er al veel voorzichtiger naar toe, paard heeft zo iets van hé hier kan ik lol mee trappen, en ja inderdaad het paard is 'gevaarlijk'. Maar stap je er op af zonder te weten dat het dier gevaarlijk zou kunnen zijn, is de kans erg groot dat hij in eens super braaf is!

Gewoon een kwestie van: hoe stap je op het dier af en hoe ga je er mee om... En ikkan je zeggen, 007's zijn karakterpaarden, maar welk sport paard is dat niet? De meeste zijn daarentegen ook nog eens gewoon braaf!

Die van mij die aan moederskant onwijs moeilijk bloed heeft! Is ook goed handelbaar!
Opa is Gabor, opa van moeder is Lector, zegt voor de meeste toch al genoeg. Ook moeders is niet zo heeeeel erg braaf en zeker niet de makkelijkste. Maar Verle is toch goed handelbaar hoor, ze moet alleen weten waar ze aan toe is.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:57

Ik heb de Gabors en Lectors nooit moeilijk gevonden.

Dan zijn er wel veel moeilijkere te noemen.