Hoe band opbouwen met mijn nieuwe paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe band opbouwen met mijn nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:37

Eerste dagje even laten wennen door los te gooien in de paddock en een rondje erf, maar daarna gewoon aan het werk. Zeker als je een paard koopt wat vol in training stond slaat het natuurlijk nergens op om er tijden niks mee te doen. Dat poetsen en knuffelen en bladiebla kan ook voor en na het rijden Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:38

Ben ik nou gek....als ik zeg dat je gewoon de dingen met je paard moet gaan doen, waar je hem voor hebt gekocht?
Dus...lekker poetsen, opzadelen en rijden... Zo leer je heel snel je paard kennen en het paard jou.
Als ik een nieuw paard heb ga ik altijd direct rijden en het bos in (tenzij het een jonkie is die nog nooit langs de weg is geweest, dan zal ik moeten wachten totdat er iemand mee kan met een ervaren paard).
Ik weet zo heel snel wat ik aan een paard heb en na drie dagen is het meestal alsof ik het paard altijd al had.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:48

polly2 schreef:
Ben ik nou gek....als ik zeg dat je gewoon de dingen met je paard moet gaan doen, waar je hem voor hebt gekocht?
Dus...lekker poetsen, opzadelen en rijden... Zo leer je heel snel je paard kennen en het paard jou.
Als ik een nieuw paard heb ga ik altijd direct rijden en het bos in (tenzij het een jonkie is die nog nooit langs de weg is geweest, dan zal ik moeten wachten totdat er iemand mee kan met een ervaren paard).
Ik weet zo heel snel wat ik aan een paard heb en na drie dagen is het meestal alsof ik het paard altijd al had.

nou ik pas de metode hierboven niet echt toe ! niet dat ik het niet goedkeur ( kheb trouwens toch het recht niet om de vinger te wijzen ) maar ik doe het liever rustig aan wat borstelen beetje wandelen bij haar/hem zitten in de wei (komen ze soms kijken wat je doet die dieren zijn nieuwschierig hé ),enz je moet zelf weten wat je paard het leukst vind knuffelen (aaien ofzo) of gewoon beetje wandelen ofzo
doe gewoon wat voor jullie bijde het leukste lijkt!

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:59

lekker verwennen met appel en worteltjes ,voor de rest sluit ik me aan bij de anderen Knipoog

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:47

Gewoon rustig opbouwen! Eerst steeds lekkers geven, stukje lopen, enz enz

Ppurple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:57

veel tijd en aandacht geven.. tijd met elkaar door brengen.. zo leer je elkaar het beste kennen.. werkt bij mense toch ook zo?? hoe meer tijd je met elkaar door brengt hoe beter je elkaar leert kennen..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:08

vicksytje schreef:
polly2 schreef:

nou ik pas de metode hierboven niet echt toe ! niet dat ik het niet goedkeur ( kheb trouwens toch het recht niet om de vinger te wijzen ) maar ik doe het liever rustig aan wat borstelen beetje wandelen bij haar/hem zitten in de wei (komen ze soms kijken wat je doet die dieren zijn nieuwschierig hé ),enz je moet zelf weten wat je paard het leukst vind knuffelen (aaien ofzo) of gewoon beetje wandelen ofzo
doe gewoon wat voor jullie bijde het leukste lijkt!

Komt waarschijnlijk door mijn achtergrond dat ik het zelf het liefste zo doe. Ik heb 25 jaar op een handelsstal/fokkerij de paarden gereden. Als daar nieuwe paarden of pony's binnenkwamen die al bereden waren dan klom ik er meteen op. Voor mij is dat echt dé manier om een paard te leren kennen. Ik weet dan zo of hij dominant is, schrikachtig, snel gestresst of juist heel sloom of mak. Door mijn ervaring kan ik het ook heel snel vinden met een vreemd paard en is het al snel of ik al jaren met het paard rijd. Natuurlijk poets ik een nieuw paard wel uitgebreid voor ik er op stap, dat vertelt je ook al heel veel. En na het rijden weet een paard trouwens ook heel snel wat ie aan je heeft. Dus ik ben dat zo gewend, dat er voor mij geen extra's zit in het gewandel e.d.. Hoewel ik het natuurlijk prima vind als iemand anders zich daar goed bij voelt.

Wat ik wel gek vind...en dat is net even iets anders, is de opmerkingen die ik kreeg toen mijn paarden vanwege een verbouwing aan onze stal even een paar dagen op een pensionstal logeerden, ik van alle kanten commentaar kreeg dat ik meteen in de binnenbak ging rijden. Ik kwam ze brengen en heb ze toen idd één voor één gereden. Ik dacht...ik ben er nu toch. Maar er waren een heel aantal mensen die mij stomverbaasd aanspraken....dat ik de paarden niet even liet wennen aan de nieuwe omgeving en dat ik niet ging wandelen...
Ik heb daarop geantwoord dat mijn man en ik met die paarden volop in de wedstrijden zitten en dat ik ook niet op een wedstrijd eerst een paar dagen aan de wandel ga. Dan ga je in een vreemde omgeving ook direct aan de slag....dus dat snapte ik niet helemaal, ik ken die paarden door en door en ze komen overal met ons.
Maar bij een voor jou nieuw paard ligt dat dus net even anders....

stephaniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:00

Veel tijd met elkaar doorbrengen, gewoon rustig opbouwen!

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:31

VeerenAshley schreef:
Nettieejj schreef:
Ik denk dat je gewoon het beste veel kunt knuffelen, wandelen poetsen enz.

Wat bedoelt iedereen toch met 'knuffelen'? Aaien, kriebelen? Anders? Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat met je paard/pony doen.

Ik knuffel letterlijk met mijn lievelings paard in de manege Haha! echt heerlijk is dat *LOL*
Als je de warmte van een paard echt voelt en die paard legt altijd zijn hoofd op mijn schouder Haha!
nouja waarschijnlijk ruikt hij aan mij of kijkt hij of ik geen wortel mee heb maar het voelt heerlijk Lachen

Ik zou ook lekker veel ''knuffelen'' Haha! en vooral veel praten ,dan leert hij je stem kennen Knipoog
wandelen , grondwerk doen , gewoon leuke dingen Tong uitsteken

nog veel plezier met je nieuwe paardje Knipoog

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:35

veel mee kroelen, wandelen, poetsten!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:37

Poetsen, tutten, knuffelen, wandelen, NH, VD Haha!

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:46

paard ook laten wennen aan nieuwe situatie he, ik zou ook willen wennen aan mn nieuwe omgeving, mits et vakantie is. nieuwe paarden, nieuwe mensen, nieuw baasje is voor een paard ook niet niks, gewoon rustig aan en langzaam aan gaan rijden, een paard leer ik aan de hand het beste, onder et zadel is maar een DEEL van het paard!
gr Nancy

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:07

Wat ik doe als ik niet rijd:

- poetsen, maar als ik merk dat ze het niet meer leuk vind, dan ook stoppen.
- wandelen over het erf en stukjes langs de weg
- Gewoon bij haar zitten en kijken wat ze doet. Ookal is het soms best saai, je paard denkt van : Hé, ze heeft interesse in wat ik verder doe.
- Haar observeren als ik haar gewoon loslaat in de bak. Zo kijk ik ook wat ze zelf interessant vind om te doen, maar ook hoe ze beweegt.
- Fiesten, wel eerst oefenen op bekend terrein voordat je de weg op gaat
- Haar op speciale dagen (verjaardag, feestdag, etc.) Iets lekkers geven. Sietske heeft op oudjaarsdag een menportie van biks, wortel, mais, musilie, snoepjes en een beetje hooi om op te knabbelen gekregen naast haar gewone portie. Niet heel veel van alles, want anders kan ze te veel aankomen