Hengsten in omgang.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haarband

Berichten: 60
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: In de wolken.. [ll]

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:09

Ik heb een kwpnhengst(je?) van 1.60 en die is best braaf en goed beleert, alleen helemaal verliefd op witte pony's met de wedstrijd. Dus dan moet ik echt opletten en góed de teugels erbij pakken anders zit ik achterop! Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:45

pintogirl schreef:
- Hengsten hoef je niet apart te behandelen. Denk maar gewoon dat het een merrie of ruin is


Je hebt duidelijk nog niet zoveel ervaring met hengsten die elkaar aanvliegen...ook als ze onder het zadel zijn...

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:27

Ik behandel een hengst wel degelijk anders. Niet qua consequentie maar met een ruintje of een merrie kan ik wel eens gaan staan knuffelen, dat doe ik niet met een hengst. Met een hengst ga ik dus wat afstandelijker en strikter om.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:31

pintogirl schreef:
- Hengsten hoef je niet apart te behandelen. Denk maar gewoon dat het een merrie of ruin is
- Je moet er wel rekening mee houden dat je hem niet zomaar bij merries in de wei zet.
- Veulens moet je wel goed corrigeren


Met je eerste punt ben ik het niet eens!
Je moet wel degelijk bedenken dat het een hengst is, zeker als je op een stal staat waar ook merries en ruinen staan. Niet alleen moet je aan je eigen paard/hengst denken, maar ook de reacties van de andere inschatten, denk maar aan merries die hengstig zijn. Ook al heb je je hengst onder controle, als er een hengstige merrie langskomt en die blijft bovendiennog even staan om te plassen (waar de eigenaar van de merrie op zo'n moment ook niets aan kan doen), dan heb je echt wel een probleem ...!

Je moet altijd ectra alert zijn met een hengst. Bovendien zoeken die veel eerder de conforntatie dan bijv een ruin (al hangt dat wel van karakter en opvoeding af).

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:27

Cassidy schreef:
Je hebt duidelijk nog niet zoveel ervaring met hengsten die elkaar aanvliegen...ook als ze onder het zadel zijn...


Als dat gebeurt, ligt dat aan de omvoeding van dat paard, niet aan het paard zelf. Niet iedereen is geschikt om een hengst op te voeden, of eigenlijk om een paard op te voeden, aar emt een emrrie en ruin kan je daar nog wel een ebetje mee weg komen. Het is allemaal ene kwestie van opvoeding en veel mensen kunnen naar mijn mening niet een paard opvoede, dan moet je dus niet aan een hengst beginnen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:29

Mackie schreef:
Als dat gebeurt, ligt dat aan de omvoeding van dat paard, niet aan het paard zelf.


Niet waar. Het kunnen de best opgevoedde dieren zijn waar ineens de knop van omspringt omdat de hormonen in de weg gaan zitten. Het is NIET ALTIJD de opvoeding.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:20

Er staan dus nog 2 hengstjes bij ons op stal, dat gaat goed met merries en ruinen in de bak, zelfs ernaast met het poetsen. Die zijn dus nuchter in het koppie maar op de wei gaan alle remmen los. Dan wordt het duidelijk dat er echt nog iets onder hangt. De kleine hengst heeft zelfs geen problemen met hengstige merries.

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:58

Wij hebben ook een hengst (grote KWPNer van 2.5 jaar) op stal staan, en je moet echt ogen in je achterhoofd hebben. Hij is goed opgevoed, weet ook precies wat hij wel en niet mag. Maar het blijft én een jong paard, en een hengst en hij kan op de meest rare momenten opeens totaal losslaan. Gelukkig blijft hij goed controleerbaar, maar alleen ik en de boer gaan dan ook met hem om, zodat wij alles goed in de hand kunnen houden.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:13

ik verzorg ook een haflingerhengst (van bijna 2)
het is echt wel een lieverd, maar ja, soms heeft ie ook zijn streken he. Maar denk dat de meeste paarden dat wel hebben.
Hij wil soms nog weleens happen, dan krijgt ie toch wel een grote mond en doet ie het daarna weer krijg ie gewoon een tik, want dat mag niet.
Je moet sowieso altijd alert zijn als je met een hengst bezig bent. okee, als je met paarden bezig bent moet je altijd oppassen, maar met een hengst net nog meer.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 20:31

Dus een vaste regel met hengsten is: Oppassen in al wat je doet, en al helemaal met de "actieve" hengsten.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:29

Cassidy schreef:
Niet waar. Het kunnen de best opgevoedde dieren zijn waar ineens de knop van omspringt omdat de hormonen in de weg gaan zitten. Het is NIET ALTIJD de opvoeding.


Sorry, ik geloof hier gewon niet in, je moet als je emt paarden werkt altijd een stap vooruit denken end an kan je handelen voordat 'de knop omspringt'

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 22:31

Maar soms kun je de knop nog wel eventjes uitstellen, en of vermijden, maar je zult het ooit wel een keertje meemaken dat hij toch wel degelijk omgaat.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:46

Ik heb zelf een hengst van nu bijna 2 jaar. Knuffelen kan ik echt wel met hem hoor hij vind dit heerlijk. Ik merk wel dat hij nu wat meer op merries begint te reageren maar aan mij de taak hem hierin wel in toom te weten te houden. Ik heb zelf nog een merrie en ik merk wel dat ik voor mn hengst een stuk strenger ben nee is nee ja is ja want ik weet geef ik hem 1 vinger neemt hij mijn hele hand. Ik heb overigens wel besloten hem te laten castreren van het voorjaar. In de eerste instantie wilde ik keuringen met hem gaan doen maar bij nader inzien vind ik het voor hem lekkerder als hij gewoon met soortgenootjes lekker in de wei kan staan zonder dat de hormonen door ze lijf gieren omdat ik hem zonodig hengst wil laten. Ruin of hengst het blijft hetzelfde paardje alleen dan voor hemzelf een stuk prettiger. Het is niet zo dat mijn hengst vervelend is of zich niet gedraagt want ik vind dat je ongeacht hengst merrie of ruin je paard zo in zo opvoeden moet. Als ik een bijtend paard heb zit ik niet op te wachten of een paard wat dwars door mij heen loopt dus ongeacht welk geslacht goed opvoeden. Ook vind ik het best wel sneu dat mensen hun hengst langer hengst laten omdat ze dan zo een mooie dikke nek krijgen ik ben er van overtuigd dat je met flink wat trainen ook een mooie hals kan krijgen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:04

Chip2 schreef:
Ik heb zelf een hengst van nu bijna 2 jaar. Knuffelen kan ik echt wel met hem hoor hij vind dit heerlijk. Ik merk wel dat hij nu wat meer op merries begint te reageren maar aan mij de taak hem hierin wel in toom te weten te houden. Ik heb zelf nog een merrie en ik merk wel dat ik voor mn hengst een stuk strenger ben nee is nee ja is ja want ik weet geef ik hem 1 vinger neemt hij mijn hele hand. Ik heb overigens wel besloten hem te laten castreren van het voorjaar. In de eerste instantie wilde ik keuringen met hem gaan doen maar bij nader inzien vind ik het voor hem lekkerder als hij gewoon met soortgenootjes lekker in de wei kan staan zonder dat de hormonen door ze lijf gieren omdat ik hem zonodig hengst wil laten. Ruin of hengst het blijft hetzelfde paardje alleen dan voor hemzelf een stuk prettiger. Het is niet zo dat mijn hengst vervelend is of zich niet gedraagt want ik vind dat je ongeacht hengst merrie of ruin je paard zo in zo opvoeden moet. Als ik een bijtend paard heb zit ik niet op te wachten of een paard wat dwars door mij heen loopt dus ongeacht welk geslacht goed opvoeden. Ook vind ik het best wel sneu dat mensen hun hengst langer hengst laten omdat ze dan zo een mooie dikke nek krijgen ik ben er van overtuigd dat je met flink wat trainen ook een mooie hals kan krijgen.


hehe met jou kan ik praten... je leest hier zo vaak: hij is nu een jaar, en als hij drie is wordt hij gecastreerd, maar ik wil wel dat hij mooi uitgroeit. de grootste onzin, want er is nooit bewezen dat een paard anders uitgroeit als hij gecastreerd is. ruinen groeien langzamer dan hengsten, dát is wel bewezen.
zo'n paard moet dus twee jaar leven met gierende hormonen waaraan hij geen gehoor mag geven, vaak in isolatie (op stal of in een afgesloten paddock oid).
ik heb zelf een kleine gup van 10 maand, ik wil met hem naar de HK maar ik zit toch te twijfelen. qua opvoeding zal hij geen problemen geven, maar hij is zo gek met mijn merrie waarmee hij nu op het land staat, en ik vind het eigenlijk maar niks om ze uit elkaar te moeten halen. met mijn ruin zou hij ook kunnen, maar de merrie is lekker speels en ze zijn dikke maatjes. mijn ruin is bijna 9 jaar en gewoon een stuk volwassener, dus die speelt niet zo als die twee andere...

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:13

Ik heb zelf ook een merrie (die nu erg drachtig en sjagerijnig is naar andere paarden op mn hengst na) echt raar want tegen mn hengst is ze wel lief dus ik wil ze het liefst straks ook lekker bij elkaar hebben staan en geen gedoe. Die zogenaamde dikke speknek kan ik ook krijgen door middel van goed trainen. Ik vind het van sommige mensen nogal egoistisch je hengst hengst te laten omdat het meer status heeft. Ik had hem wel hengst gelaten als ik wel keuringen had gaan doen maar bij nader inzien heb ik er en geen tijd voor en om hem echt goedgekeurd te krijgen gaat ook nog wel wat tijd overheen en dan is de vraag nog of ie goedgekeurt word dus mijn besluit zodra het kan castreren en lekker het land op bij mn merrie. En een knuffel is het evengoed wel en opvoeden moet ik hem ook evengoed hengst of niet het is nu eenmaal nog een jong paard die leren moet. En ook zonder die ballen hou ik nog van hem hoor:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:29

Mackie schreef:
Cassidy schreef:
Niet waar. Het kunnen de best opgevoedde dieren zijn waar ineens de knop van omspringt omdat de hormonen in de weg gaan zitten. Het is NIET ALTIJD de opvoeding.


Sorry, ik geloof hier gewon niet in, je moet als je emt paarden werkt altijd een stap vooruit denken end an kan je handelen voordat 'de knop omspringt'


Ik ben het helemaal met je eens dat je met paarden altijd een stap vooruit moet denken. Maar wees nu eens echt eerlijk, en ga bij jezelf te rade hoe vaak jij echt iedere keer op 100% scherp staat als je bij de paarden bent? Ben jij nooit ziek, heb jij nooit koorts in je lijf, nooit andere dingen waar je aan loopt te denken als je bij de paarden bent? Zelfs al ben je zeker van jezelf, ben je ook zeker van een ander? Ben je er zeker van dat, als je met een ander in de bak rijdt die ook op een hengst zit, dat hij je altijd ziet gaan? Dat hij oplet waar hij rijdt, dat hij nooit eens een keertje zo met zichzelf en met zijn eigen paard bezig is dat hij niet per ongeluk tegen je aan botst op het moment dat je naast hem rijdt, of ook maar bij hem in de buurt bent? Daar geloof ik niet in. Je kunt nog zo overtuigd zijn van jezelf (en dat noem ik dan overdreven zelfvertrouwen), van een ander kun je het nooit zijn. En neem maar van mij aan: zelfs de meest professionele paardenmensen zien het niet iedere keer aankomen....

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

Ik heb een keer een aanvaring zelf zien gebeuren, ik geloof dat de tanden van de hengst nog steeds in de pad van degene staan die hij aanviel. Dertig cm meer naar voren, en hij had het been van de ruiter te pakken gehad....en dat was een Quarter (die over het algemeen als rustig en meegaand te boek staan), en het slachtoffer een andere Quarter Hengst.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:52

Niet alle hengsten zijn zo hoor zijn genoeg lieve hengsten ken ook merries die vreselijke draken zijn en andere paarden aanvallen hoor mijn drachtige merrie is momenteel ook niet moeders liefste. Bovendien als je voor een hengst kiest moet je hem ook wel aankunnen maar dat geld denk voor ieder paard en niet alleen bij een hengst.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:54

Niet mee eens. Een hengst gaat door waar een ruin of een merrie stopt. Tot er bloed vloeit of er doden vallen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:01

ik werk nu toch al geruime tijd in de paarden en we hebben altijd wel een stuk of 6,7 hengsten op stal staan en de andere 2 trainers ook, deze paarden lopen ook gewoon buiten. Eigenlijk is er met mij de laatste tijd niks gebeurd wat hengsten aangaat, vroeger wel, toen was ik nog niet zo scherp, maar nu wordt het dor ervaring gewoon steeds beter en daarom gebeurd er ook niks. Gelukkig rijden wij niet met z'n allen in een bak, waar je rekening moet houden met andere mensen in de bak die geen rekening houden met jou, maar we rijden wel met z'n allen op een baan, naast elkaar achter elkaar, hengst voor de kar, merrie/ruin achter de kar mee aan de hand en eigenlijk gebeurt er nooit iets dor opvoeding en vooruit denken. Ik wil heus niet zeggen dat ik overdreven zeker ben van mezelf, juist niet, ben alleen mss overdreven voorzichtig, zoek geen risico's op en probeer de paarden een stap voor te zijn en blijkbaar is dat goed genoeg om ongeluken te voorkomen.

Onze hengsten lopen ook buiten en af en toe si er 1 zo handig om onder de draden dor te kruipen en gezelig even bij z'n buurman te gaan kijken en zelfs dan gebeurt er vrijwel nooi iets; ze maken een hoop herrie en piepen erop ls, maar als dat geweest is, gaan ze vaak gewoon ff gezellig een eidje rennen en spelen.

Met andere woorden: Ik vind al dat gedoe rondom een hengst nogal overdreven, maar ben wel van mening dat je niet jan en alleman ermee om moet laten gaan

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:03

Mackie schreef:
ik werk nu toch al geruime tijd in de paarden en we hebben altijd wel een stuk of 6,7 hengsten op stal staan en de andere 2 trainers ook, deze paarden lopen ook gewoon buiten. Eigenlijk is er met mij de laatste tijd niks gebeurd wat hengsten aangaat, vroeger wel, toen was ik nog niet zo scherp, maar nu wordt het dor ervaring gewoon steeds beter en daarom gebeurd er ook niks. Gelukkig rijden wij niet met z'n allen in een bak, waar je rekening moet houden met andere mensen in de bak die geen rekening houden met jou, maar we rijden wel met z'n allen op een baan, naast elkaar achter elkaar, hengst voor de kar, merrie/ruin achter de kar mee aan de hand en eigenlijk gebeurt er nooit iets dor opvoeding en vooruit denken. Ik wil heus niet zeggen dat ik overdreven zeker ben van mezelf, juist niet, ben alleen mss overdreven voorzichtig, zoek geen risico's op en probeer de paarden een stap voor te zijn en blijkbaar is dat goed genoeg om ongeluken te voorkomen.

Onze hengsten lopen ook buiten en af en toe si er 1 zo handig om onder de draden dor te kruipen en gezelig even bij z'n buurman te gaan kijken en zelfs dan gebeurt er vrijwel nooi iets; ze maken een hoop herrie en piepen erop ls, maar als dat geweest is, gaan ze vaak gewoon ff gezellig een eidje rennen en spelen.

Met andere woorden: Ik vind al dat gedoe rondom een hengst nogal overdreven, maar ben wel van mening dat je niet jan en alleman ermee om moet laten gaan


roerend mee eens. zo heb ik voorheen ook behoorlijke problemen gehad met mijn toen tweejarige hengst. die is gecastreerd, maar ik heb inmiddels wel een hoop ervaring opgedaan, ook dankzij de problemen met mijn paard toen heb ik heel veel geleerd.
in mijn omgeving werken meer mensen met hengsten. die weten wat ze doen en hebben er totaal geen problemen mee. er zijn echter teveel mensen die wel aan een hengst beginnen terwijl ze dat eigenlijk niet zouden moeten doen...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:09

Ik zit wat dat betreft in een ideale situatie om hengsten te houden heb mn eigen plekje. Ik hoef nergens extra rekening mee te houden omdat het hengsten zijn, ze rijden met hun ruitertjes gewoon tussen de merries ook als die hengstig zijn. Ze staan lekker samen buiten, ook met dekken blijven ze keurig achter het draadje bij de merrie vandaan en staan ze gewoon samen naast de merries.

Heb zelfs een keer mn hengstje met ruitertje moeten redden omdat een ruin ze aanvloog. Maar mn hengstje ging het gevecht verder niet aan met die ruin. Verder thuis kan ik de verzorging bij wijze van aan de meiden over laten, alleen op 'vreemd' terrein ben ik zelf altijd voorzichtiger en doe ik eht opzadelen zelf.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:10

Je moet met hengsten altijd oppassen! Iederen hengst is anders.
Op mijn stage hebben ze nu alleen maar hengfsten.
Als je kijkt naar webster (dekhengst) die is kei lief, maar als die uit geschacht is en een ander paard ruikt, moet je dus wel opletten dat hij niet gaat maaien of bijten.
Andere laten niet eens merken dat ze hengst zijn, en andere juist weer heel erg (gillen, groot maken, bijten)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:12

welshfreak schreef:
Ik heb het in het algemeen over een pakweg 10jarige ponyhengst. 1.55m ofzo. Die wedstrijden gewoon is.


Mijn hengst is een ruin met ballen en wordt ook zo behandeld...
Staat ook gewoon met andere paarden buiten en heeft ook neuscontact met zijn buurvrouw in de weide...
Het enige wat hij weleens doet is brabbelen, maar dat doet hij naar elk paard Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:16

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Een hengst gaat door waar een ruin of een merrie stopt. Tot er bloed vloeit of er doden vallen.


En hier ben ik het niet mee eens
Ligt er maar net aan wat voor een opvoeding je hengst heeft gehad...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 20:30

Niet elke hengst is een monster! Er zijn er natuurlijk wel agressievere bij maar om nou meteen over te gaan naar, overlijdens?