Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of..........

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noortje_E
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Oisterwijk

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:09

MoonChloe schreef:
Je instructrice verkopen in plaats van je paard!!!
Dus ik zou zeggen: zoek een leuke instructrice die gemotiveerd is om jou en je paard iets te leren!



Hier sluit ik me volledig bij aan!

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 17:58

Hoi,

Dankje wel voor de tips allemaal.
Ja ik heb hiervoor ook halfjaar les gehad van instructrice en daar kwam ik ook niet verder mee. Elke als je hem wat probeerde te leren ging die ervan door of liep steeds harder.
Maar het wordt de laatste tijd wel steeds erger.
Ik begin me nu behoorlijk erg schuldig te voelen dat ik hem nooit had moeten kopen.
Voor mijn gevoel loop ik alleen maar zeuren en verdiend hij beter.
En verder heeft hij 16 jaar nooit echt dressuur gelopen, meer gewoon buitenritjes en maar wat in de bak.
En ik heb hiervoor ook les gekregen, maar nooit is tegen mij gezegt dat ik te gespannen zit of te veel vast houdt met links en te weinig met mijn benen werk te veel met mijn handen. En daardoor is het een automatische van me geworden. En aangezien Matthias ook niks is geleerd en hij hier nu extra misbruik van maakt weet ik het niet meer of het nog wel goed kan komen.

En diegene waar ik les van kreeg is in het bezit van een ORUN 1ste fase instructie-diploma All-round, ORUN 2de fase dressuur en jurydiploma IL. In september 2007 start ik waarschijnlijk met de 3de, en laatste, fase ORUN dressuur.

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:02

Een goeie instructrice helpt je je rijtechnische probleem op te lossen. Ongeacht hoe oud je paard is, ook jij bent niet helemaal lekker met je schouder en ze zal dus (als goeie zijnde) een 'aangepaste' les voor jullie moeten maken zodat zowel jij als je paard lekker kunnen rijden.

Ik vind je paard wegdoen wel een hele simpele oplossing

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:06

Ja wegdoen uhm ik heb nu totaal los van deze instructrice al van 3 andere mensen les gehad en niemand daarvan kon me verder helpen ik bleef elke x op dat probleem hangen.
Ik zeg daarbij ook dat ik graag wedstrijden wil gaan rijden en hoger komen en dat dat van mij erg dom super dom is geweest dat dat gewoon niet gaat lukken met hem.
Ik zal me denk ook nooit echt goed kunnen ontspannen want elke x gaat hij er van door en ben toch wel soort van bang om er weer van af te vallen en uiteindelijk weer in het ziekenhuis te belanden.

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:08

Lins_Vetra schreef:
Een goeie instructrice helpt je je rijtechnische probleem op te lossen. Ongeacht hoe oud je paard is, ook jij bent niet helemaal lekker met je schouder en ze zal dus (als goeie zijnde) een 'aangepaste' les voor jullie moeten maken zodat zowel jij als je paard lekker kunnen rijden.

Ik vind je paard wegdoen wel een hele simpele oplossing


Hier ben ik het mee eens!
Heb in je profiel gespiekt, je hebt echt een hartstikke leuke pony. Ik zou het nu niet opgeven.
Maar je instructrice weg doen!

Succes ermee

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:10

_Cynthia_ schreef:
Ja wegdoen uhm ik heb nu totaal los van deze instructrice al van 3 andere mensen les gehad en niemand daarvan kon me verder helpen ik bleef elke x op dat probleem hangen.
Ik zeg daarbij ook dat ik graag wedstrijden wil gaan rijden en hoger komen en dat dat van mij erg dom super dom is geweest dat dat gewoon niet gaat lukken met hem.
Ik zal me denk ook nooit echt goed kunnen ontspannen want elke x gaat hij er van door en ben toch wel soort van bang om er weer van af te vallen en uiteindelijk weer in het ziekenhuis te belanden.


Als je ook bang bent is het een ander verhaal.
Maar wie zegt dat je dat op een ander paard niet hebt?
Moeilijke situatie.

_Claire_
Berichten: 374
Geregistreerd: 09-11-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:14

Ik vind ook dat ze sowieso niet veel kan zeggen na 2 lessen... Daar komt nog bij dat 16 helemaal niet oud is. Als jij plezier hebt met je paard moet je hem niet verkopen, ik zou de instructrice die na 2 lessen al zoiets zegt gaan inruilen in plaats van het paard Knipoog

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:19

Het is mijn eigen schult.
Ik had beter moeten weten.
Mijn droom is en wat ik graag wil echt verder komen in de dressuur.
Daar is hij niet geschikt voor meer voor recreatief rijden.
Ik voel me nu echt behoorlijk schuldig tegen over hem en van wie ik hem gekregen had.
Ik heb gewoon veel te verwacht.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:22

Ik vind dat je de opmerking van de instructrice niet kunt veroordelen zonder te weten wat er aan vooraf is gegaan. Normaal gesproken zou ik ook niet na twee lessen adviseren om een ander paard te kopen. Maar als ik iemand les geef die een heel moeilijk, minder getallenteerd paard heeft en diegene geeft aan dat ze graag de top wil bereiken, dan zou ik ook zeggen: "tja, dan moet je na gaan denken of je dan niet beter een ander paard kunt gaan kopen". De opmerking van de instructrice kan dus best terecht zijn!

Lessie

Berichten: 1396
Geregistreerd: 02-12-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:08

Nou, als ik jou was zou ik je haflinger verkopen en eentje van 5 kopen ofzo! want het heeft geen zin dat je meer last krijgt van je schouder! Maar aan de andere kant waarom zou je je paard verkopen waar je zoveel van houdt omdat die eigenwijs is! Dat heeft je paard dan al van begins af aan! Ik kan je dus niet echt helpen! Maar toch gaat mij mening meer om je haf te verkopen!

JessicaD88
Berichten: 903
Geregistreerd: 12-09-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:23

Ik heb ook 5 jaar lang een haflinger gehad, toen ik jong was, heel veel plezier mee gehad maar ik wou op een gegeven moment verder in de sport. Nee dat kon ze gewoon niet, en eerlijk gezegt had ze er ook geen zin in, t liefs stond ze in de wei of maakte ze een buitenritje. Ook leuk, maar ik wou meer. Nu staat ze bij hele lieve mensen, ze heeft al 2 veulens gehad en 1 is zelfs naar mij vernoemd Haha! Ik ben int begin fietste ik er elke week heen, ik was 12 jaar en ik had t er best moeilijk mee. Maar ik kreeg steeds minder behoefte om dr te zien, omdat ik wist dat ze t goed had.
Ik kreeg n hele mooie lieve zwarte pony terug waar ik veel (wedstrijd) plezier mee heb gehad en ik heb echt geen spijt van mijn beslissing! Als ik jou was zou ik het wel weten! Niet dat t makkelijk is, want ik heb er heel wat avonden om zitten huilen, maar voor de tijd eigelijk meer dan erna. Gewoon omdat je er heel erg tegenop ziet en het zielig vind. Maar zodra je ziet dat t haar vrij weinig uitmaakt heb je er zelf ook vrede mee (ik teminste wel) Succes!

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:24

Nou sorry hoor, ik heb zelf een haflinger van 16. Eerst dacht ik ook nou die leert nooit meer wat, hij kon amper wat niet nageven, hij deed geen stap naar achteren, schouderbinnen en stelling, nou daar had ie nog nooit van gehoord. Voorwaarts was hij absoluut niet, middengalop ho maar, middendraf kende ie ook niet. Ik dacht hij is al oud dus dat gebeurt ook niet meer, en zowieso binnenkort moet hij vast met pensioen maar het was op t eerst gezicht een leuke eerste paardje.

Elke maand werd hij wat drukker en vond hij dingen leuker (ik ging meer wisselen heel af en toe naar buiten, springen dressuur balkjes lopen en dan weer naar een bak bij de manege dus weer en stukje naar buiten en dan weer drssuur). Ik had een instructiese en die dacht dat ze het hem allemaal wel even kon leren, achterwaarts nou hij deed het absoluut niet, naar 7 lessen werd ze een beetje boos en gaf hem een schop dan deed hij het vast wel. NOT!!!

Ik zat dus met precies hetzelde probleem. Tot ik ergens anders ging lessen, daar ging ik meer zelf rijden zelf dingen uitproberen. De eerste les daar was een ramp, hij deed NIKS wat vroeg behalve me armen aan gort trekken. Want de pest is natuurlijk ook nog dat ze onwijs onwijs sterk zijn. Dus ik maar een hulpteugel thiedemann op haar advies geprobeert. NOU MOETEN MENSEN NIET GELIJK BOOS WORDEN, ik gebruik de thedemann puur als hulpteugel niet om mijn paard in een krul te trekken, en nee hij loopt ook niet in een krul alleen hij reageerde beter op mn handen. En een maand of twee: hij zet zn achterhand er mooi onder, loopt nagevelijk, achterwaarts doet hij als een SPEER, stelling doet ie geweldig, middendraf middengalop vindt hij alleen leuk. Helaas is hij buiten niet betrouwbaar want hij doet bokbokbok rengalopje hier galopje daar zonder dat ik dat wil! En dit allemaal door een andere instructriece en een teugeltje (niet da ik zeg da je da moet emen hoor).

Dus wat ze zegt is niet helemaal waar, dus ik zou eerst voor een andere instructriece gaan voordat ik hem verkoop!

Sorry voor het lange verhaal!

Succes met de beslissing!

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:27

BTW: mijn dierenarts vertelde dat hij nog wel tien jaar meekon, zelfs al zou ik echt met hem in de sport gaan Lachen

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:37

Deze instructrice zou bij mij na deze opmerking voor het laatst zijn geweest.Gatver zeg wat een lef heeft zo iemand.Zo iemand wil alleen maar met makkelijke paarden werken.Oke aan jou de keus wat wil je zelf met je pony bereiken?Wil je gewoon leuk rijden en met behulp van een goede instructrice je pony lekker soepel en lekker los rijden dan kan je op zoek naar een andere instructrice.Wil je wedstrijden gaan rijden en wil je presteren kun je een overweging maken om je pony te verkopen.Ik heb zelf een pony van 19 jaar ik ben begonnen met lessen toen hij 15 was en we gaan nog iedere dag vooruit en hij ziet er helemaal top uit.Omdat ik hem fit en los in zijn lijf hou.Jou pony is nog helemaal niet zo oud en jullie kunnen nog heel ver komen.Het is wel zo dat hij al wat ouder is en inderdaad veel manieren heeft geleerd om onder het werk uit te komen maar wat is het straks een prestatie als het jullie wel is gelukt.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:09

_Cynthia_ schreef:
Mijn droom is en wat ik graag wil echt verder komen in de dressuur.
Daar is hij niet geschikt voor meer voor recreatief rijden.


Dan is het advies van je instructrice dus juist!

Doppers
Berichten: 474
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:52

Het hangt ervan af wat jij zelf wilt. Als je droom echt is om verder te komen in de dressuur en je echt denk dat dit met jouw paard niet gaat lukken. Of in ieder geval niet zo heel ver zult komen met hem, dan zou ik wel overwegen hem te verkopen. Even los van wat je instructrice heeft gezegd.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:58

sorry hoor maar wat een onzin zeg dat een paard van 16 niet kan leren...

het heeft alleen wat geduld nodig dat wel.

Ik ben begonnen om mijn pony nagevelijk te laten lopen toen ze 15 was, we kochten haar als een 14 jarige die eigenlijk alleen voor de kar werd gebruikt en wijnig kende onder het zadel.
Na 1,5 jaar lukte het me perfect om haar been eronder te krijgen en haar nagevelijk te laten lopen...
Nu doe ik zelfs (met hulp van een instructrise) dingen als galopswissel met haar en snapt ze me perfect.

En dat been... dat kun je heel goed oefenen desnoods met hulp van je stem, je paard kent het niet maar kan het best nog leren

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:04

ik heb de foto's op jouw profiel bekeken en zie duidelijk een slecht gebruik van het linkerachterbeen! heeft hij ook een afwijkend hoefje,meer bokhoef l.a.? Hij zet inderdaad heel weinig onder, dus niet goed dragend en daardoor voor verkort, waardoor hij wendbaarheid mist....
Hij is opgerolt achter de heup, vandaaruit moet de lengte teruggehaald worden, vind die manier van longeren in dit geval dus ook niet goed,loopt op de kop., draagt zichzelf niet....maak hem eerst los achter de heup, zodat hij meer lengte krijgt en beter onder kan treden!
Het is héél leerzaam zo'n paard goed te krijgen én er verder mee te komen , zoek hulp in de vorm van inzicht krijgen wat er aan de hand is en hoe je er mee om moet gaan, maar dat is nog niet sportgericht,maar fysiotherapeutisch.... puur losrijden!De tijd zal zeggen in hoeverre jouw paard loskomt......kun je dit niet opbrengen, dan mis je iets heel belangrijks en zul je jezelf altijd weer tegenkomen, vooral als je de sport in wilt gaan, want de sport is juist om de zwakke punten sterker te maken......
Heeft hij een afwijkende hoef, als veulen al of heeft hij een blessure gehad?Als dit blijvend is , dus géén lengte terug kunnen krijgen, dan loop je vast , zodra wendbaarheid, dragen en strekken gevraagd wordt .....! Hij heeft in ieder geval een reden om zich onzeker te voelen in een bak, juist door de oefeningen, omdat hij achter ongelijk is!!!!Dit kan ook de reden van jouw zere schouder zijn en het trekken aan de teugel.....jouw zit is zo ook onzeker!!!!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:27

_Cynthia_ schreef:
Het is mijn eigen schult.
Ik had beter moeten weten.
Mijn droom is en wat ik graag wil echt verder komen in de dressuur.
Daar is hij niet geschikt voor meer voor recreatief rijden.
Ik voel me nu echt behoorlijk schuldig tegen over hem en van wie ik hem gekregen had.
Ik heb gewoon veel te verwacht.

Dat is onzin. Als jij verder wilt komen in de dressuur, dan zoek je goede instructie en gaat aan het werk. Ieder paard kan in ieder geval door de L heen worden gereden en als je het met een moeilijk paard kunt, is het alleen maar gemakkelijker met een volgend paard.
En kijk ook naar je eigen houding, zowel op als naast het paard. Als jij in je ene schouder vast gaat zitten, worden je rijtechnische problemen alleen maar groter. Ga desnoods naar een fysiotherapeut om te zorgen dat jij niet de beperkende factor bent, laat eventueel je paard eens controleren en losmaken door een osteopaat en zoek een instructeur die het rijden voor jullie allebei weer LEUK maakt. Denk ook eens aan Centered of Integrated Riding, dit kan heel veel verduidelijken voor je.

maras

Berichten: 2350
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:39

Ik proef een beetje tussen de regels door dat jij zelf er ook over na zit te denken om je Haflinger te verkopen. Je instructrice heeft misschien helemaal niet gezegd dat je je paardje moet verkopen maar dat hij niet zo geschikt is voor het doel wat jij wilt? En daar kan ze best eens gelijk in hebben. Als jij de lol kwijt bent in het rijden met je paard dan moet je hem verkopen in het belang van hemzelf, iemand anders is misschien wel super tevreden met jouw paard.
Echter een ander paard zal niet meteen de rijproblemen die je nu met hem hebt oplossen want die kom je ongetwijfeld weer tegen en zul je dan ook moeten zien kwijt te raken.
Het is vanuit hier heel makkelijk om de instructrice aan te vallen maar wij zijn er niet bij geweest en ik ga altijd maar van het goede uit in de mens. En iemand die ORUN gediplomeerd is weet best waar ze mee bezig is. En nogmaals ze heeft niet gezegd dat het een slecht paard is toch? Alleen dat jij je af moet vragen wat je verder wilt in de paardensport.
Succes met de beslissing, beslis zelf en laat niet teveel verschillende meningen je beslissing beinvloeden!

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:21

Hoi,

Ja klopt helemaal. Zeker als ik een paard van bewijze van €20.000 koop dan kan ik hem nog verknallen om het zo even te zeggen en dan zal het ook niet over gaan. Ik zal zelf vaak les moeten krijgen en het zal ook wel is een keer weer mis gaan zeker.
Alleen het voordeel is als ik een ander paard koop die veel kan dat het wat makkelijker is (Want in mijn geval mijn paard is linkshandig ik ook en als ik een rechtshandig paard koop is dat makkelijker).

Maar mijn instructrice heeft ook helemaal niet gezegd dat het een slecht paard is (Maar ik moet me goed afvragen wat ik wil en ook aangezien zijn leeftijd en dat hij vroeger nooit echt dressuur heeft gelopen. En dat dit zonde van mijn geld is, want ik betaalde haar elke uur €25,-

Maar ik ken een goede instructrice die geeft meerdere mensen bij mij op stal les zij is ong jaar of 25 en ze rijdt Z dressuur (Ze is alleen wel duur (€17,50 per half uur). Maar ik ga kijken of zei mij kan helpen) En als zei ook het zelfde zegt. Dan is het voor mij duidelijk en dan weet ik ook dat ik genoeg heb geprobeerd. En dan zal ik een beslissing moeten nemen.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:34

Ik denk dat je je heel goed af moet vragen wat je zelf wilt en je niet laten leiden door wat je instructrice zegt. Wil je zelf een leerpaard, een rijpaard neem ik aan, om de dressuur in te gaan, of zeg je bij jezelf ik ga samen met een instructeur mn schouders eronder zetten en kijken hoever ik met mn Haflinger kan komen? Dat is waarschijnlijk niet de makkelijkste weg, maar gezien het nare gevoel wat je hebt bij een verkoop misschien de moeite waard om te proberen!
Ik heb in je profiel gekeken en je hebt een mooie pony. Rijtypisch genoeg gebouwd om er een stukje verder mee in de dressuur te komen! Ik denk alleen dat je nu in een fase zit dat het jou aan ervaring en overtuigingskracht ontbreekt om je pony aan het werk te zetten, en daar maakt hij misbruik van. Maar met een stuk goede begeleiding kunnen jullie samen vast veel leren. De leeftijd van 16 zie ik absoluut niet als een probleem. Ik ben zelf mijn fjord van 13 nu M2 klaar aan het maken. Dat is ook geen makkie, geduld is het sleutelwoord. Veel succes met je beslissing!

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:43

Wat ik wil is echt verder in de dressuur komen. Maar ik heb dan nog een probleem Matthias is gewoon niet leergierig om eerlijk te zijn ik heb hem meerdere dingen proberen de leren, maar overal probeerd hij onderuit te komen door er vandoor te gaan of noem maar op. Ik weet niet of dit nog ooit over gaat.?

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:46

_Cynthia_ schreef:
Wat ik wil is echt verder in de dressuur komen. Maar ik heb dan nog een probleem Matthias is gewoon niet leergierig om eerlijk te zijn ik heb hem meerdere dingen proberen de leren, maar overal probeerd hij onderuit te komen door er vandoor te gaan of noem maar op. Ik weet niet of dit nog ooit over gaat.?


Heeft er al eens een ervaren ruiter meerdere malen op hem gereden? Probeert hij dan ook onder het werk uit te komen?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Help instructrice zegt dat ik hem moet verkopen of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:21

mijn eerste reactie is: zoek een andere instructeur die wel de aandacht aan je wilt besteden om de pony te leren wat er nodig is.

Van de andere kant: als een paard niet wilt dressuren, moet je dat ook niet gaan doen (of in ieder geval niet te vaak). Een paard dat 16 jaar geen bak gezien heeft, gaat het waarschijnlijk niet ineens leuk vinden om wel in een bak te rijden. Als de pony niet geschikt is voor wat jij wilt, heb je idd misschien de verkeerde pony gekocht. Je kunt dat 3 dingen doen:
1) de pony verkopen en een ander kopen
2) je dressuur plannen in de prullebak gooien en gewoon lol met je pony maken door bijv buitenritten te gaan maken.
3) je pony houden, en er een ander pony bijkopen die wel met je wilt dressuren.