Hoe reageer jij op een happend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paix

Re: Hoe reageer jij op een happend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:02

linky schreef:
Als ze mij bijten, bijt ik terug, en dan ECHT hard. Onze Fries deed het wel met wisselen, 1 x. teruggebeten in haar bovenlip, NOOIT weer geprobeerd. WEL erg snel zijn.

omg hoe bijt jij terug!! Tong uitsteken ik denk dat je gewoon slaan bedoeld Knipoog
ik pakte me shetje bij zijn bovenlip! dat is ook een gevoelig plekje werkt erg goed!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:14

Ik weet er genoeg die echt gewoon bijten, bovenlip of oor. Werkt allebei. Bij mij is het happen in de lucht een berisping met de stem en trappen (hoeft niet gericht te zijn, maar gevaarlijk i.v.m. manegepaard) of bijten is een tik.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:19

Ik verhef ook mijn stem en roep boos haar naam. Dan weet ze meestal wel hoe laat het is. Als ze écht heel stout is zwaai ik met mijn hand naar haar hoofd, dan springt ze een meter achteruit Clown

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:33

Maar als het paard ergens last van heeft? Straf je 'm dan ook als ie dat aangeeft door te bijten?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:49

Nou ja, ik weet niet waar jij aan denkt bij ergens last van hebben, maar over het algemeen wil ik niet gebeten worden Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:51

Als mijn paard mij bijt krijgt ze automatisch uit reflexbeweging al een klap. Alleen meestal op de hals dus daar trekt ze zich meestal weinig van aan. Nagelbijten / Gniffelen
Maar op haar neus (of rest van het hoofd) ga ik echt niet slaan want dan gaat ze door het lint.
Eerst negeerde ik het altijd, maar dit werkte ook niet, integendeel; het werd alleen maar erger.
Dus ja, als ze me nu nog bijt of trapt straf ik haar.
Als mijn paard niet lief tegen mij is, ben ik dat niet tegen haar.
Als mijn paard lief tegen mij is, ben ik dat tegen haar.
Maar echt hard heb ik haar nog nooit gestraft ofzo. Nagelbijten / Gniffelen Meestal als ik haar een klap op de hals geef dan doet alleen mijn hand pijn. Nagelbijten / Gniffelen
Terugbijten zou ik dus echt nooit doen. Tong uitsteken Heb je zometeen haren in je mond ofzo.
Als een paard gewoon hapt, niet gericht bijten, dan negeer ik het wel.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:53

Tik op de neus en bij het aansingelen deed die van mij zo wild dat ik er een paar keer stevig onder getrapt heb en nu is het over. Ik heb haar natuurlijk wel na laten kijken of ze geen pijn had. Ik vond het niet leuk om te doen maar het heeft wel geholpen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:54

mijn paard bijt héél veel, doet ie zn hele leven al, teveel met de hand gevoerd.. hij krijgt tevens ook al zn hele leven een tik wanneer hij bijt.. vaak op zn neus, want ja, das dan de eerste plek die je kan raken, ook trek ik dan wel is aan een tasthaartje ofzo, ook heel vervelend voor hem en dan houd hij ook op.
hij bijt overigens niet gemeen, maar laat niet snel los.. hij heeft bv al eens mijn jas gesloopt omdat hij me bij de onderkant van mn jas beet pakte en toen met zn kop omhoog me van de grond op tilde(en daar was mn jas niet tegen bestendigd, dus liet de ritssluiting los Tong uitsteken)
en hij is overigens nog steeds niet kopschuw.. hij weet super goed dat hij niet mag bijten, en hij krijgt ook gewoon een snelle reactie terug dat hij altijd nog de klap met de hap assosiert, dus het is zeker niet onterecht. overigens krijgt hij vooraf wel vaak al een waarschuwing door éuhhh wanneer ik door heb dat hij wil bijten.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:11

Mijn merrie hapt altijd bij de deken en bij het zadel. Toen ik haar net had heeft ze een keer een poging gedaan om mij te bijten. Ik heb haar toen flink aangepakt door haar een flinke klap op haar neus te geven toen ze mijn kant op kwam. Ze was daar erg van geschrokken maar bijt nu niet meer naar mij. Nog steeds is ze wel boos als je aansingeld en de deken op doet. Ik negeer het altijd maar want dat afstraffen iedere keer maakt het zeker niet beter.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:20

Die van mij bijt ook tijdens het aansingelen. maar dan in de traliers van de stal....en als hij gericht zou happen naar mij.. zou ik hem geen tik geven(hij is al zo kopschuw)..waarschuw met mijn stem..werkt ook al goed, draait meteen weg..

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:33

@ Djesseka
Ik herken je probleem, ik heb namelijk precies hetzelfde met de drachtige merrie die ik bijrijd Lachen
Ze hapte naar de singel, maar ook naar de deken en had permanent de oren naar achter. Omdat ik al langzaam aansingelde om haar te ontzien, en ik goed keek of er geen vel of haar tussen zat vond ik het voor haar onnodig om zo fel te reageren, als ze toch uithaalde riep ik een keer he! , en als ze me echt te pakken had kreeg ze een tik.
Nu is het zo dat ze bij het aansingelen haar hoofd helemaal naar me toebuigt om even goed te checken wat ik daar dan wel niet aan het doen ben bij haar bolle buik, maar ze bijt niet meer. Hetzelfde geldt voor de deken, ze kijkt wel, maar bijt niet meer (zo vaak Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:41

Mijn paard wil met aansingelen wel eens in de lucht bijten. Niet richting mij of een ander mens/paard. Dat vind ik goed, hij laat zien dat hij het niet prettig vind, kan ik me daar op aan passen maar hij dreigd naar niets of niemand. Zodra hij ook maar gaat dreigen verhef ik mijn stem. Naar mensen dreigt hij eigenlijk niet. Maar onder het rijden naar een ander paard nog weleens. Dan krijgt hij op zijn kop. Wat ze in de bak met zijn tweeen doen mogen ze zelf lekker uit zoeken. Maar niet onder het rijden.

Maar dreigen is dus stem verheffen, bijten is een tik.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:43

@M_I_R: kijken is toch ook niet zo'n probleem? mijn bijrijdpaardje kijkt ook altijd als ik haar deken op leg, maar ze zal me nooit bijten. alleen soms als ik haar deken opleg dan zit ze met haar neus zo ongeveer in de deken, dan duw ik haar hoofd wel wat weg, maar zolang ze niet bijt mag ze van mij kijken waar ze wil

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:49

Nope kijken is ook geen probleem, het was juist om aan te geven dat zulk gedrag wel degelijk kan worden afgeleerd, en kan worden omgezet in gedrag wat hetzelfde wil duidelijk maken, namelijk dat ze wil dat je voorzichtig met d'r bent, maar op een andere (vriendelijke) wijze.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:28

Echt happen doet ze gelukkig nooit. Ook niet met aansingelen of dekens erop leggen... (ze heeft zelfs geen pogingen gedaan de dierenacts te bijten toe die een sneetje in haar borst moest maken, ze bleef hem vrolijk aankijken en aflebberen).

Wat ze wel vaak doet is spullen vastpakken, en dan vooral mijn jas en mijn trui (en het dingetje van m'n rits, en dan doet ze m open Haha!). Als ze dat doet vraag ik gewoon 'Vjes, mag ik los?' en dan laat ze meestal wel los...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:34

Ik geef een paard ook automatisch een klap. Laatst probeerde pensionpony (die ik ook af en toe rij) me te happen bij het voorbij lopen, heb toch ook flinke tik gegeven op zn neus, ook al is het mijn pony niet, ik moet geen bijtende paarden op stal hebben.
Wanneer een (die) pony met aansingelen probeert te happen, geef ik hem eerder een knietje of klap ergens anders. Dus eigelijk gewoon wat het dichtste bij is

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:37

Een tik op de neus, meestal gewoon uit reflex maar soms ook bewust.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:15

Om te beginnen moet je echt zeker weten als je dergeleijk gedrag corrigeerd, dat het zadel past en er verder geen problemen zijn met rug of hals. Ik maak ook duidelijk verschil in mijn eigen paard of paarden van een ander. Mijn eigen paard wil weleens zuur kijken maar zal me nooit bijten, hapt meestal in de stangen van haar box, ik mopper dan weleens op haar, maar slaan of knietje hoeft niet. Aansingelen gaat in etappes. Een vreemd paard zet ik per definitie vast, kan hij er niet bij, hoef ik ook niet in te grijpen als hij wel mocht proberen bijten...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:05

Djesseka schreef:
Maar als het paard ergens last van heeft? Straf je 'm dan ook als ie dat aangeeft door te bijten?

Ja, ik zou dat dus wel doen. Ik heb al vaker gezien dat ze idd ergens last van hebben en dan laat de eigenaar het dus toe. Maar dan is het probleem opgelost en dan denkt het paard nog steeds dat het mag.
Ik zou het dus wel afstraffen, maar er rekening daarna mee gaan houden. Dus als ze normaal gesproken niet bijt, dan nu toch eens gaan kijken waar het door kan komen en er natuurlijk proberen iets aan te doen.
En als hij pijn heeft kan hij ook in de lucht bijten o.i.d. daar hoeft hij mij niet voor te pakken...

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:08

Uh! roepen en hoofd weg duwen , maar daarna negeer ik het meestal. Want ik heb het idee dat ze niet naar mij bijten, maar naar de singel of het zadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:42

Goh wat wordt er veel genegeerd hier. Als een paard hapt bij het opzadelen/aansingelen, moet je je toch echt ook afvragen of het zadel wel past en of die singel wel comfortabel zit. Als jij auw roept vindt je het toch ook niet terecht dat je nog een draai om je oren krijgt? Natuurlijk is gericht happen niet gewenst gedrag, maar vergeet niet om na die tik eens heel goed te bedenken of je niet zelf fouten maakt naar je paard toe. Een drachtige merrie kan zeker last hebben van zadel, singel en/of deken.
Over het algemeen is happen niet het eerste signaal dat het oncomfortabel is, je hebt dan waarschijnlijk al een paar "vriendelijke verzoeken" niet opgemerkt of er niets mee gedaan.
Mijn paard geeft ook wel eens aan dat ze dingen niet prettig vindt, zo is op dit moment de pasvorm van haar zadel niet perfect. Dat geeft ze aan en dan is het aan mij om te beslissen of het zadel nog wel of niet op haar rug komt. Als het erg oncomfortabel is, dan gaat het er dus gewoon niet op, eventueel een ander zadel dat wel past of gewoon helemaal niet rijden.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:54

Djesseka schreef:

nee dat niet nee..
maar joy bijt gewoon omdat ze het niet leuk vind om zadel of deken op te moeten (waarscheinlijk vroeger te kleine zadels en dekens gehad dus vandaar)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:05

Ik heb niks genegeerd, ze is helemaal nagekeken, niks aan de hand, zadel past. Die van mij is gewoonweg al dominant en een tikje zuur uit het ei komen kruipen Haha! . Ik heb het even stevig aangepakt en nu gaat het goed. Het gekke was dat ze alleen zo boos was op het aansingelen op de poetsplaats, in de bak kan ik zonder probelemen verder aansingelen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:12

Ilzjuh schreef:
Terugbijten zou ik dus echt nooit doen. Tong uitsteken Heb je zometeen haren in je mond ofzo.
Als een paard gewoon hapt, niet gericht bijten, dan negeer ik het wel.

denk dat er bedoelt wordt met terug bijten een stuk vel pakken en even omdraaien dat doen paarden in de natuur ok bij mekaar alleen dan wel met tanden Cool die van mij krijgt dan een tik, maar gelukkig bijt hij niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:15

happen = klappen.

Maar een paard dat zo duidelijk protesteert bij bv. aansingelen probeert je wel iets te vertellen, dat mag je niet negeren. Evengoed vind ik wel dat hij dan maar in de lucht moet happen en niet in mij.