wat te doen als je paard vastligt?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Habianne

Re: wat te doen als je paard vastligt?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:36

Ik heb het nog nooit meegemaakt maar wat is het precies Bloos ?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:37

Ik heb het 1 x gehad met mijn paard en hij had zich zo gemanouvreerd dat hij met 1 hoef onder de staldeur lag (was van die schuifdeuren en die lieten zich schuinduwen) en met zijn ander been helemaal klem tegen de muur lag. We hebben eerst de staldeur eruit getild want anders kwamen we niet de stal in en toen ben ik over zijn hals heen de stal in gegaan. Hij had helemaal geen kracht meer dus we denken dat hij al een tijdje vast heeft gelegen (het was midden in de nacht). We hebben een band onder hem door gekregen want hij kwam gewoon echt niet meer op en we waren bang dat hij zich wat zou breken. Toen hebben we hem met 3 man een stukje naar achteren getrokken (gelukkig stond hij in een hele ruime stal) en hem toen even bij laten komen. Hij kon toen zijn ander been dat helemaal klem zat tussen zijn buik en de muur toen ook door de deuropening strekken en na een minuut of 10 kon hij gelukkig weer gaan staan. Uiteindelijk heeft hij er helemaal niks aan overgehouden, nog geen krasje, maar ik heb er nog niet eens bij stilgestaan dat het gevaarlijk was om achter hem de stal in te kruipen, maar dat kwam omdat we gewoon geen keus hadden. Ik hoop dit niet meer mee te maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:40

ik heb al zoveel paarden die vastlagen geholpen weer los te komen waarvan het merendeel veulens of jaarlingen waren, en ik doe bij allemaal presies het zelfde namelijk:

Shanna schreef:
wat ik bij kleinere paarden doe is de buitenste hoeven gewoon vastpakken met mijn handen en proberen te te trekken, en bij de grotere pak ik er een touw bij en doe het zelfde, probeer ook altijd hulp te vinden maar soms is die er gewoon niet.. van te voren probeer ik het hoofd al zoveel mogelijk van de kant te trekken zodat het paard al meer ruimte heeft bij de voorbenen Lachen

slaan doe ik zoiezo nooit, zo'n dier is al in paniek dus dan helpt slaan echt niet!!

als ze vastliggen zullen ze dus niet zonder hulp meer los kunnen komen en zou je dus de stal bij in moeten lopen, ik laat wel altijd de deur wijd open zodat als ze iets gaan omrollen al dan loop ik er al bij uit, zo ben ik niet in de stal wanneer ze helemaal omrollen of willen gaan staan, wanneer ze eenmaa staan ga ik even 5 tot 10 minuten wandelen en geen van allen heeft er ooit iets aan overgehouden, ook ikzelf nooit!!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:05

ik had het vorige week nog dat mijn veulen tegen de kant van de stal was gerold en dat hij niet meer terugkon en dus op zijn rug lag.
ik heb hem aan zijn halster terug omgetrokken

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:07

Ik kan me het niet voorstellen, Hoe dat eruitziet.
Maar ik zou igg niet slaan, Zometeen Staat hij ineens op, en breekt zijn been ofzo iets, brrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:09

wel, dit is dus een makkelijkere vorm van vastliggen:
Afbeelding
je hebt ze ook die helemaal strak tegen de muur aanliggen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:19

even ter verduidelijking......... de paniek die een tik meebrengt kan net dat stukje zijn dat het paard nodig heeft om veilig los te komen.

Ik ga er ook niet in....... wil nog even doorleven Lachen

Ik ben er een keer ingegaan, maar toen zat het paard met een achterhoef vast in de tralies en moest de tralie door

Maar ik ga er niet in, liggen ze makkelijk vast dan komen ze al overeind als je de deur opendoet....... liggen ze moeilijk vast dan moet je ze helpen zichzelf te helpen, zonder dat je jezelf in gevaar brengt Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:28

Het hangt er zeker vanaf hoe het paard ligt en hoe groot de stal is, maar ik heb ook weleens gehoord dat je ze aan hun staart moet vastpakken en dan van de wand aftrekken. Zo sta je buiten bereik van maaiende achterhoeven. Ik heb het nooit geprobeerd en ook nooit gezien, maar dit schijnt ook te kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:32

ik weet het niet hoor Lachen maar ik wordt niet groen en kan 600 kilo even omver trekken als de nood aan de man is, ik heb een keer maaiende pootjes om mijn oren gehad als jonkie, en dat is een hele, hele harde les geweest.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:42

Nicky__ schreef:
Ik kan me het niet voorstellen, Hoe dat eruitziet.
Maar ik zou igg niet slaan, Zometeen Staat hij ineens op, en breekt zijn been ofzo iets, brrr.

die van mij was gewoon tegen de muur gerold en kon niet meer terug, hij kag dus schuin tegen de wand met zijn ogen wijdopen
eng als je het ziet hoor :/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:52

KiWiKo schreef:
ik weet het niet hoor Lachen maar ik wordt niet groen en kan 600 kilo even omver trekken als de nood aan de man is, ik heb een keer maaiende pootjes om mijn oren gehad als jonkie, en dat is een hele, hele harde les geweest.

ook geen paarse broek dan toevallig? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:53

zo een gerafelde Haha! Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:21

Laatst ging ik even veulens kijken bij ons op stal, en toen lagen er 2 in elkaar vast. Hoe ze het gedaan hadden geen idee, maar ze lagen compleet in de knoop. Toen heb ik dus een paar veulens van een maand of 8 oud aan het staartje om moeten trekken, en dat viel niet mee. Geloof nooit dat je dat met 600 kilo gaat lukken.
Ik heb nl ook geen gerafelde broek Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:10

ik heb het één keer gehad met mijn paard, we zijn vanaf de rugkant genaderd, en hebben de twee onderste benen gepakt, en hem achteruit lopend/ hangend omgedraaid. met mijn ponies zou ik het net zo doen, die zijn ook kleiner dus ik kan het in mijn eentje. Flicka kan op commando liggen, en die draai ik dan ook zo op d'r rug. nu heb ik het wel over paarden die veel vertrouwen hebben in mensen, met een vreemd paard zou ik niet zelf gaan klooien, maar hulp halen. proberen hetzelfde te doen, maar dan met touwen ofzo. heb geen zin in een trap...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:35

Als een paard vastligt eerst rustig de situatie bekijken.
Soms werkt een deur openen averechts omdat de benen er dan uitkomen en er geen kracht gezet kan worden.
dit ligt dus aan de situatie.
Soms is simpelweg het hoofd en de voorbenen goed leggen genoeg, en andere keren moet het anders.

Als het kan touwen om de benen , wij pakken juist het onderste achterbeen ipv het bovenste of alletwee !!
Een touiw aan het hoofd of eventueel voorbenen.
Dan via een andere box of via de tralies met een paar man trekken. Zodra er beweging komt alles loslaten.
Meestal komt het dan goed.

En een goede harde tik kan juist dat ene zetje zijn die ze nodig hebben. Vaak zijn ze al moe of werken niet meer mee, of snappen het niet.
Een goede mep wil helpen om een reactie te krijgen waardoor ze overeind springen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:42

Hoe wil je een paard kunnen helpen als je de deur niet mag openen? Dan kun je helemaal niks Nagelbijten / Gniffelen

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:36

KiWiKo schreef:
even ter verduidelijking......... de paniek die een tik meebrengt kan net dat stukje zijn dat het paard nodig heeft om veilig los te komen.

Ik ga er ook niet in....... wil nog even doorleven Lachen

Ik ben er een keer ingegaan, maar toen zat het paard met een achterhoef vast in de tralies en moest de tralie door

Maar ik ga er niet in, liggen ze makkelijk vast dan komen ze al overeind als je de deur opendoet....... liggen ze moeilijk vast dan moet je ze helpen zichzelf te helpen, zonder dat je jezelf in gevaar brengt Lachen

maar als ze vastliggen zijn ze al in paniek en dan nog een tik geven en het gaat verkeerd breken ze wat of erger Sigaar

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:38

ElCamino schreef:
Als een paard vastligt eerst rustig de situatie bekijken.
Soms werkt een deur openen averechts omdat de benen er dan uitkomen en er geen kracht gezet kan worden.
dit ligt dus aan de situatie.
Soms is simpelweg het hoofd en de voorbenen goed leggen genoeg, en andere keren moet het anders.

Als het kan touwen om de benen , wij pakken juist het onderste achterbeen ipv het bovenste of alletwee !!
Een touiw aan het hoofd of eventueel voorbenen.
Dan via een andere box of via de tralies met een paar man trekken. Zodra er beweging komt alles loslaten.
Meestal komt het dan goed.

En een goede harde tik kan juist dat ene zetje zijn die ze nodig hebben. Vaak zijn ze al moe of werken niet meer mee, of snappen het niet.
Een goede mep wil helpen om een reactie te krijgen waardoor ze overeind springen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:41

@ Do_30 :
Geef me een reden waarom onze aanpak niet goed is??
Omdat Kiwiko en ik een tik uitdelen ???
Leg maar uit.

ik zit al ruim 25 jaar in de paarden waarvan 16 jaar als werk.
Heb al enorm veel vastliggende paarden overeind geholpen en er is nog nooit wat gebroken oid.
Leg me maar uit wat er niet okee is....

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:56

de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????
dit is mijn mening , mag toch wel??!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:57

Do_30 schreef:

maar als ze vastliggen zijn ze al in paniek en dan nog een tik geven en het gaat verkeerd breken ze wat of erger Sigaar

Als ze vast liggen kunnen ze ook dusdanig in paniek raken dat het echt verkeerd is.
waarom is een tik geven tegenwoordig toch altijd snielug? je mag je kids geen tik meet geven, je hond niet, je paard niet, en mensen zich maar afvragen waar al die opgekropte agressie vandaan komt.... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:38

Do_30 schreef:
de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????

kromme redenering Haha! Haha!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:48

Wij gooien wat hooi neer en gaan weg; dan is het even stil, (denk, denk, denk, knarsende hersentjes) en hoe ze ook lagen, na soms kort en soms lang modderen kwamen ze er altijd weer uit, we hebben het wel gevolgd op de bewakingscamera. We hebben gelukkig geen boxdeuren waar een been tussen kan o.i.d. Ze leerden wel om het niet weer te doen.
Het nadeel van over de rug rollen aan de bovenste benen is het risico op een darmdraaing, zo zijn er al verscheidenen in Utrecht beland.

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:04

KiWiKo schreef:
Do_30 schreef:

kromme redenering Haha! Haha!

en denk je dat het helpt?heb je daar ervaringen mee???? Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:06

dat wat helpt, en waar moet ik ervaring mee hebben?