wanneer beginnen met het inrijden van een fries?????????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ieleoor

Re: wanneer beginnen met het inrijden van een fries?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:20

hiskelwd schreef:
ik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiske Pling ik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiskeik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiske

dat is duidelijk!!!

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:22

hee en met inspannen,hoe zit het daarmee ????

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:33

Merrieveulen, super bedankt voor je reactie:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:48

ieleoor schreef:

inspannen is een heel ander soort belasting dan rijden. er komt minder druk op de gewrichten qua gewicht, maar het belangrijkste is dat het qua beweging niet zo veel verschilt met hoe een paard normaal loopt. gewicht op het paard is altijd zwaarder dan gewicht achter het paard. natuurlijk ga ik wel even uit van een passende wagen, dus niet een zware recreatiewagen achter een shetje oid... met inspannen zou ik persoonlijk aanraden niet te beginnen voor het paard 3 - 3,5 jaar is, en altijd beginnen met een soepele, lichte wagen. een tweewieler brengt meer risico's mee als er iets misgaat, maar het is wel beter voor het paard voor wat betreft belasting.
zelf ben ik met mijn shet met inspannen begonnen toen ze iets over de drie jaar was, met een sulky van 35 kilo met mezelf erop, ik weeg 52 kilo. de sulky's zijn superlicht, maar brengen daardoor ook meer risico's mee. ik heb haar er een keer of tien even voorgehad, op lichte bodem en ik pak het aanstaande zomer pas echt op, als ze 4 - 4,5 is.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 19:10

merrieveulen schreef:
ieleoor schreef:

inspannen is een heel ander soort belasting dan rijden. er komt minder druk op de gewrichten qua gewicht, maar het belangrijkste is dat het qua beweging niet zo veel verschilt met hoe een paard normaal loopt. gewicht op het paard is altijd zwaarder dan gewicht achter het paard. natuurlijk ga ik wel even uit van een passende wagen, dus niet een zware recreatiewagen achter een shetje oid... met inspannen zou ik persoonlijk aanraden niet te beginnen voor het paard 3 - 3,5 jaar is, en altijd beginnen met een soepele, lichte wagen. een tweewieler brengt meer risico's mee als er iets misgaat, maar het is wel beter voor het paard voor wat betreft belasting.
zelf ben ik met mijn shet met inspannen begonnen toen ze iets over de drie jaar was, met een sulky van 35 kilo met mezelf erop, ik weeg 52 kilo. de sulky's zijn superlicht, maar brengen daardoor ook meer risico's mee. ik heb haar er een keer of tien even voorgehad, op lichte bodem en ik pak het aanstaande zomer pas echt op, als ze 4 - 4,5 is.

oke thanks!!!erg handig om jou erbij te hebben!!! Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:16

Ik vind het ook zoo jammer dat zooo veel mensen al veel te vroeg beginnen met inrijden Boos!
Echt het weggooien van paarden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:02

ik vind drie jaar om echt in te rijden eigenlijk al erg vroeg. zadelmak maken vind ik heel iets anders, vaak leg ik er al even een simpel zadeltje losjes op als ze twee zijn, en loop er dan een eindje mee. zo kan alles op zijn tijd, en niet ineens alles tegelijk in een paar maanden tijd. imo moet het paard het zadel en hoofdstel al als vanzelfsprekend zien, voor er met inrijden wordt begonnen. en vaak is dat niet het geval.
een keertje erop zitten (met een halstertje oid) kan best als een paard drie is, maar 'echt rijden' zou ik op die leeftijd nog niet doen.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:24

bij een normaale pony heb ik gehoord dat jebij drie jaar erop mag zitten enzo als je er te vroeg mee begind kunnen ze een doorzak rug krijgen maar ik weet niet hoe dat zit met friesen je mag volgens mij wel eerder een zadel of wat meer gewicht erop leggen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:29

Nu zit ik eigenlijk toch nog steeds met de brandende vraag.. ben ik nu verkeerd bezig, ja of nee? Bloos .. Vond het namelijk best verontrustend om dit allemaal te lezen.. voel me nu net zo'n misdadiger joh!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:33

bij mijn fries ben k begonnen toen hij 2,5 was met lichtjes aan toen is hij zomer op de wei gegaan. en daarna weer opgepakt. bij mij op africhtingsstal werd gezecht dat ik gewoon met 2,5 kon beginnen hij wou heel graag werken toen al. hebben nou zondag onze 1ste wedstrijd gehad hij is nu inmiddels 3,5

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:34

ikke20 schreef:
bij mijn fries ben k begonnen toen hij 2,5 was met lichtjes aan toen is hij zomer op de wei gegaan. en daarna weer opgepakt. bij mij op africhtingsstal werd gezecht dat ik gewoon met 2,5 kon beginnen hij wou heel graag werken toen al. hebben nou zondag onze 1ste wedstrijd gehad hij is nu inmiddels 3,5

Dit vind ik persoonlijk te vroeg. Bij Hidde ben ik begonnen met zadelmak maken toen hij 3 was. Daarna ging alles vrij snel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:02

vind ik ook. gewoon moedwillig misbruik maken van de leergierigheid van je paard. deze kan je ook op andere manieren stimuleren, ook zodat je er met rijden profijt van hebt. 2,5 jaar is altijd te jong, zeker als het gaat om barokke paarden en natuurpaardjes, die simpelweg meer tijd nodig hebben om uit te groeien. mijn veulen van negen maanden vindt ook alles leuk, als ik er nu een klein kindje op zet zou het hem niks uitmaken, hij zou er waarschijnlijk nog lol mee hebben ook. maar of het ook goed is is een tweede.
ik vind, als mensen dieren nemen, ze de volledige verantwoordelijkheid moeten nemen, en daar hoort alles bij. het welzijn van het dier staat voorop. als paardenhouder heb je plichten tegenover je dieren, en die heb je na te komen. je eigen plezier komt pas daarna. misschien vinden sommigen dat ik nu overdrijf, maar imo is een paard een gevoelig levend wezen wat voor de mens heel veel wil doen. wij hebben dat te respecteren, en moeten daarom onze dieren naar behoren verzorgen. het dier de tijd geven om op te groeien is daar imo een voorbeeld van. het hoort bij het houden van paarden, en mensen zonder het geduld kunnen beter een driejarig paard kopen ipv een veulen.

verder zou ik graag willen weten waarop de mensen van de betreffende africhtingsstal baseren dat jouw 2,5 jarige er klaar voor is. voor zover ik weet bestaan er geen mensen met röntgenogen, en groeien paarden zeker tot hun 5,5 jaar nog flink door. misschien kan hij het geestelijk aan, tenslotte komt hij nu uit zijn eerste puberteit en dan wil alle leerstof er meestal uitstekend in, maar dat zegt niets over de mate van lichamelijke ontwikkeling/ gesteldheid.

@WildChild, je bent geen dierenbeul of whatsoever. je rijdt nu 4-5 keer per week, hoe lang rij je? bij een paard in de groei kan je het beste kortere perioden iets zwaarder trainen, dan over langere tijd iets lichter. dit ivm het beïnvloeden van de groei. met andere woorden: je kunt beter een half uurtje wat intensiever rijden dan een uur wat minder intensief. bouw het wel op natuurlijk, maar ik lees al dat je er voorzichtig mee bent. ook speelt jouw gewicht een rol, en je rijtechnische kant. liever een zwaardere ruiter die netjes rijdt, dan iemand die zit te hobbelen en maar 50 kilo weegt.
ik zou het rijden terugbrengen tot 3-4 leer per week een half uur trainen, en één trainingsdag vervangen door bijv. longeren, werken aan lange lijnen of gewoon wandelen. met een beetje VD kan je je paard ook geestelijk stimuleren, en gehoorzamer maken. daar heb je ook met rijden weer profijt van.

veel mensen vergeten dat een paard maar zo 20 jaar onder het zadel meekan, en willen dat het dier op z'n zesde in het ZZ loopt. hoe rustiger je het aanpakt, hoe langer het paard normaal gesproken (zeg zonder ziektes en kwalen) meegaat, ook op hoog niveau. ik ken een paard van 19 die nog intermediair loopt, het paardje is nooit overvraagd en verkeert in een super gezondheid. met rustig inrijden (en afwisselen met VD en dergelijke) voorkom je kans op vergroeiïngen, vroegtijdige slijtage (denk aan paarden met artrose op 10-jarige leeftijd), en verzet omdat het geestelijk en lichamelijk teveel wordt.
om een paard beter te maken onder het zadel hoef je niet in dat zadel te zitten, grondwerk is een mooie basis om duidelijkheid te creëren tussen jou en je paard, zo zal hij hulpen sneller en makkelijker oppakken, en geestelijk ook meer aankunnen. daarnaast blijft het werk afwisselend, wat voor een nieuwsgierig wezen als het paard het werk ook aantrekkelijker maakt. zo zal hij graag blijven leren, meer inzet tonen, en uiteindelijk verder kunnen komen, en met meer plezier zijn kunsten vertonen.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:49

Ik vind dat het nu wel heftig wordt de topic starter vroeg alleen advies en krijgt meteen van alles naar haar hoofd. Laat iedereen voor zichzelf kiezen en kijken naar het paard.

Ik ken genoeg paarden die pas met hun vierde zijn ingereden maar die op zijn met hun 10de helaas dit door verkeerd gereden worden en te snel oppakken en teveel verwachten. Stal uitgetrokken worden en niet eens normaal instappen half rondje en meteen beginnen. het is ook hoe ga je met je paard en wat verwacht je er van. Een paard wat op 3 jarige leeftijd wordt ingereden en altijd rustig en relax is gereden kan ook wel meer dan 20 jaar mee. Het is meer wat wil en doe je met je paard paarden die zwaar gebruikt worden voor de sport zijn vaak eerder op dan andere paarden.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:38

lytse2003 schreef:
Ik vind dat het nu wel heftig wordt de topic starter vroeg alleen advies en krijgt meteen van alles naar haar hoofd. Laat iedereen voor zichzelf kiezen en kijken naar het paard.

Ik ken genoeg paarden die pas met hun vierde zijn ingereden maar die op zijn met hun 10de helaas dit door verkeerd gereden worden en te snel oppakken en teveel verwachten. Stal uitgetrokken worden en niet eens normaal instappen half rondje en meteen beginnen. het is ook hoe ga je met je paard en wat verwacht je er van. Een paard wat op 3 jarige leeftijd wordt ingereden en altijd rustig en relax is gereden kan ook wel meer dan 20 jaar mee. Het is meer wat wil en doe je met je paard paarden die zwaar gebruikt worden voor de sport zijn vaak eerder op dan andere paarden.

volgens mij is dit niet voor mij bedoeld hoor(ik ben de topic starter Knipoog )want ik ben er juist voor om zo laat mogenlijk te beginnen!!en liep tegen mensen aan die dat onzin vinden,dus daarom ben ik dit topic gestart,dus om te kijken hoe jullie daar over dachten.en nu ben ik er dus nog meer zeker van ,dat te vroeg beginnen niet juist is!!!en ik heb alle geduld van de wereld Haha! lekker met grondwerk bezig zijn vind ik al harstikke gaaf!!!(en zeker als ik daardoor langer plezier van me paard kan hebben Haha! )enja je heb gelijk als je zegt dat het met verkeerd ingereden paarden(die wel 4 jr of ouder waren)ook slecht kan aflopen,maar ik denk dat je zoiets misschien een beetje zou kunnen voorkomen door dus wel een paard zoveel mogenlijk de tijd te gunnen om hem of haar te laten groeien en in proportie te laten komen.maarja iedereen zijn of haar mening natuurlijk Knipoog

angel37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:32

Ik vind het inderdaad geen onzin deze hele goede informatie die merrieveulen verleent. Uitstekend zelfs.. je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. En het is alleen maar goede raad geen onzin verhalen... inderdaad ieleoor laat je niet gek maken door een ander!

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:55

angel37 schreef:
Ik vind het inderdaad geen onzin deze hele goede informatie die merrieveulen verleent. Uitstekend zelfs.. je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. En het is alleen maar goede raad geen onzin verhalen... inderdaad ieleoor laat je niet gek maken door een ander!

nee dat zal ik ook niet doen hahahah Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:37

inderdaad, door verkeerd rijden kan er ook veel schade aangericht worden (wat mij hierin stoort is idd het teveel willen in een korte tijd, en grote mensen op te kleine ponies bijv. ). zo hebben zij hier in de buurt iemand met een fries van nu bijna vijf jaar, ze hebben haar ingereden met slof, ZONDER trensteugel, dus altijd die knik in de nek, tegen de atlas aan. slijtage gegarandeerd! en daarbij ook nog eens teveel gevraagd ineens. van niets naar bijna dagelijks intensief rijden, te streng optreden wegens ongeduld, etc. ze hebben een dik half jaar geleden het doel gesteld er dit voorjaar mee te starten op concours, en dat is dan ook waar ze op richten. dat MOET koste wat het kost.
tel hierbij op dat het paard in kwestie ettelijke kilo's teveel weegt, en naast het rijden weinig kent, en daar is je valkuil. wat er ook nog bijkomt, is dat het paard de eerste zes maanden met een slecht zadel gelopen heeft. toen ik dat opperde, gaven die mensen zelf aan dat ze scheef liep omdat het zadel niet paste, maar er werd gewoon doorgereden.

het paardje heeft gewoon op jonge leeftijd niks geleerd, en nu moet ze in een jaar tijd alles afgedwongen leren. ik heb de eer gehad er een keer op te rijden (uiteraard met trensteugel), en het kan een fijn paard worden, dat weet ik zeker. maar nu wordt ze vooral gedreven door frustratie omdat ze in feite niet lekker lopen kan op deze manier, en daardoor loopt ze scheef en zit ze behoorlijk vast. jammer genoeg zien de eigenaar en de berijder dat niet.

zelfs al was dit paard ingereden op tienjarige leeftijd, dan was het nog niets beter geworden. maar eigenlijk gaat dit topic daar niet over, het gaat over de juiste leeftijd om een paard te belasten en aan het werk te zetten.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:32

Mijn Fries is ingereden op haar 4e jaar. Op haar 3e jaar ging ze naar de keuringen voor Ster (best veel trainingen), we hebben een jaartje met rust gelaten. En op haar 4e zadelmak gemaakt.

Een fries maak je meestal wat later zadelmak, om de ontwikkeling, ze hebben een lager uithoudingsvermogen. Door hun hoge knieactie, moet ze goede spieren aanmaken/groeien. Anders heb je hier later last van opslot zetten van de knieën etc.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:59

Niek123 schreef:
Mijn Fries is ingereden op haar 4e jaar. Op haar 3e jaar ging ze naar de keuringen voor Ster (best veel trainingen), we hebben een jaartje met rust gelaten. En op haar 4e zadelmak gemaakt.

Een fries maak je meestal wat later zadelmak, om de ontwikkeling, ze hebben een lager uithoudingsvermogen. Door hun hoge knieactie, moet ze goede spieren aanmaken/groeien. Anders heb je hier later last van opslot zetten van de knieën etc.

daarnaast groeien ze ook later uit, net als alle barokke paarden. vier jaar vind ik wel echt op z'n vroegst, aangezien dat ook de geschikte leeftijd is voor een 'standaard' warmbloedpaard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:34

Niek123 schreef:

op slot schieten van de knieen heeft puur mee te maken dat de spieren niet sterk genoeg zijn.du moeten dan getraint worden.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:26

deels ook met de ontwikkeling, dus te vroeg inlaten rijden ook, heeft de DA mij laten weten

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:19

Ik denk 5 en een half!! Dat je dan een beetje kan longeren met zadel enz..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:22

longeren met zadel kan al eerder hoor, een paard in de wei loopt ook weleens een paar rondjes. zolang je het niet te intensief maakt (longeertechnisch) geeft het geen problemen. ook het zadel kan al eerder ingeschakeld worden. bijv. een keertje omdoen met een wandeling, of gewoon tijdens het grazen aan de hand. met dergelijke dingen kan je juist beter niet té lang wachten, want dan moet het paard dit alles in enkele maanden leren, en dat is vrij veel. daarbij helpt het bij het stimuleren van het leerproces als de leerweg wordt gespreid.

Suus_Blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:17

3 jaar beleren en dan vanaf haar 4e berijden. Lachen

xx

Haarband

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:10

Hier zijn al zoveel topics over.. ik sluit me eigenlijk aan bij Suus_Blik!