Is dit eerlijk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:29

Ja, eventueel ook nog met hackamore lessen, maar dat zien we wel, kunnen we eens proberen, zoals ik al eerder zei; dat kan altijd nog. Ik wil alleen het bit er liever niet helemaal 'uit'. Gewoon handig, dan blijft hij er aan gewend, weet niet precies hoe ik het moet zeggen.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:31

sammie_44 schreef:
Een hackamore is veel scherper qua inwerking, dus hij zal ws nog wel blij zijn met een bitje in (tenzij hij erg gevoelig in zijn mond en je een harde hand hebt)


Nee he, niet weer zo'n discussie maar toch even weerwoord geven Tong uitsteken Het ligt aan je hand en dit denken veel mensen, maar die denken ook meteen aan lange scharen ect. ect. helemaal geen zin om dit uit te leggen. Tong uitsteken

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:38

Het ligt idd aan je hand, maar dan moet je altijd ontspannen tot geen contact hebben wil je geen inwerking ervan hebben.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:41

hoi

of het eerlijk is of niet kan je paard niet schelen als je er maar mee kan rijden dat is de vraag , je wilt veel dingen niet horen maar je stelt toch een vraag waar meningen over verdeelt zijn.

ik reed eerder gewoon met een bit , dat ging niet zo heel erg lekker in de bak wel maar buiten totaal niet dus ben ik over gegaan op hackemoore met korte scharen deze brak meneer met een bocht doormidden , toen kreeg ik een bit met lange scharen een ouderwetse , maar zeer mooi, dus ik erop maar .... tegen mij moet je dus nooit zeggen wat er allemaal kan gebeuren als die als dat als zus en als zo en voor ik weg reed , werd er nog geroepen ooo niet te hard trekken want je kan zijn neus ermee breken , dus ik zat al met zenuwen van o niet trekken erop dus de pony dacht he lachen die draaide om en liep weer naar huis handig maar ik vond het doodeng,

nu met mijn eigen paardje rij ik of met enkelgebroken bit in de wei en buiten met een stang met spelers.

ik zou het dus voor jezelf af wisselen, en ook voor je paard , hij kent het dan beide en buiten vind ik een hackemoore persoonlijk makkelijker als je een moeilijk paard heb

ik heb er geen idee van of je met hackemoore wedstrijden mag rijden ? en zo ja welke klasse je dan moet zitten hiervoor maar mag het niet zou je toch de lessen met een bit moeten rijden.

je wilt veel niet horen maar besef wel dat er hier veel mensen zitten die hier ervaringen en eigen kennis van hebben en het je ook kwijt willen , en je alleen maar willen helpen en beantwoorden met hun eigen ervaringen ermee , dus die reacties zal je altijd hebben en als ik jou was zou ik er ook wat mee doen ipv iedere keer te melden die reacteis wil ik niet hebben ect.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:45

spetter04 schreef:
...

je wilt veel niet horen maar besef wel dat er hier veel mensen zitten die hier ervaringen en eigen kennis van hebben en het je ook kwijt willen , en je alleen maar willen helpen en beantwoorden met hun eigen ervaringen ermee , dus die reacties zal je altijd hebben en als ik jou was zou ik er ook wat mee doen ipv iedere keer te melden die reacteis wil ik niet hebben ect.


Bedankt voor je info. Het is niet dat ik het niet wil hóren, maar anders gaat het allemaal zo offtopic, over het nut van een hackamore enzo, hier bestaan al genoeg topics over, ik ken zelf een heel aantal mensen die hun ervaringen met me delen en alles hebben verteld ect. zodoende. Anders heb ik nog steeds geen antwoord op m'n vraag, maar ik ben al een stukje wijzer Knipoog Een paard denk niet na daarbij, oke weet ik dat ook weer Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:15

Een paard dat net een half jaar onder het zadel is moet je niet gaan verwarren met iedere keer wisselen van dat bit. Als de Hackamore op buitenrit een noodrem moet voorstellen, is dat de verkeerde keuze voor die optoming. Als je van mening bent dat je pony het lekkerder vindt om zonder bit te lopen (en dat kan bij jonge paarden heel goed, helemaal als ze aan het wisselen zijn) moet je hem helemaal niet met dat bit gaan plagen. Rij met Hackamore in de lessen mee, en vertel de instructie waarom je dat zo wilt doen. Is dat een probleem, zou ik van instructie veranderen.

Maar nogmaals, je paard moet nog veel leren. Denk je dan niet dat een groepsles te zwaar voor haar is? Denk je dan niet dat een bit nog te zwaar voor haar is? Denk je dan niet dat het voortdurend wisselen van optoming verwarrend voor haar is?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:07

LilianR schreef:
stef schreef:
dus vind je een bit niet paardvriendelijk? Waarom zou je dan nog met bit rijden?


Ik had gevraagd of er niet van zulke discussies over zouden bestaan; dit heb ik voor mezelf al uitgezocht.


nee, ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Je wilt met een hackemore rijden omdat je dat paard vriendelijker vind (niks mis mee) maar als je dat paard vriendelijker vind, waarom zou je dan nog met een bit blijven rijden?
Als je dan zegt: omdat dat moet met dressuur (wedstrijden) moet je je misschien afvragen of dressuur wel jou ding is (als je me begrijpt)

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:14

Ja ik begrijp je, en nee ik wil absoluut geen dressuur gaan rijden. NIET mijn ding. (Lijkt me aardig saai, en nee gewoon niet mijn ding en het is ook niks voor m'n pony, wil mee actie allebei Tong uitsteken) Ik wil gaan voor óf springen óf endurance. Maar ik wil de dressuur basis er wel perfect in houden, en het bit wil ik hem ook niet helemaal van af halen, hij moet nog wel weten wat het is zeg maar. Weet niet precies hoe ik dat moet zeggen. Ik zal het is zeggen op de ponyclub dat ik bitloos ga rijden, verloopt dit met zelf rijden vlekkeloos, kan ik vragen om er in de les ook mee te rijden.

Weet iemand vanaf welk niveau je met springen een hackamore mag gebruiken? '

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:18

maar, wat ik niet begrijp: waarom wil je dat ie blijft weten wat het is? (weet ie zowiezo wel, daar niet van)
Je moet het echt helemaal zelf weten, maar als ik zo jou berichten leest zeg ik: hang dat bit in de kast en ga lekker op de hackemore rijden.
Ik rij zelf op bit en op sidepull, die van mij doet echt niet ineens raar als ze na een poos sidepull ineens een bit in krijgt

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:27

Ik weet het zelf ook niet precies. Als er ooit wat is, wil ik, dat hij als het dus (tijdelijk) onmogelijk is met hackamore te rijden, goed op het bit reageerd. Snap je?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:52

verwarrend kan het wel degelijk zijn. je kunt ook gewoon bitloos naar de les gaan natuurlijk. met een hack valt ook prima dressuurmatig te rijden.

rode_tomaat

Berichten: 332
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: In de stal

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:10

Ik denk dat je gewoon moet doen wat je denkt dat hij het fijnste vind, en als hij praaf is zonder dat bitje, doe je het zonder Lachen

roosw

Berichten: 132
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Amsterdam/Castricum

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:27

Nou volgens mij kun je prima met je hackamore lessen.. Als ik jou was zou ik dat eerst tenminste even proberen. Als het echt niet gaat, dan je bit gebruiken. Als je paard een beetje flexibel is dan hoeft het geen probleem te worden om je hackamore en bit af te wisselen! Succes ermee Lachen