een tik geven!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

een tik geven

ja tuurlijk
45 (22%)
nee absolut niet
4 (1%)
alleen als het echt nodig is
154 (75%)

Totaal aantal stemmen: 203


Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:53

Ik denk nou niet van; Zal ik het doen, zal ik? Als ik vind dat een paard op een bepaald moment zo raar/ongehoorzaam doet dan vind ik gewoon dat hij een tik verdient en niet een schopje.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:56

Urielle schreef:
Wisselt voor mij per paard. De ene is onder de indruk als je een keer 'Eej!' zegt of een keer 'Pas op he!' doet met je vinger erbij.
De ander moet echt een flinke schop onder zijn hol hebben voor hij zich realiseert dat jij het niet zo leuk vindt dat hij je bovenarm vast heeft Clown
Dus alleen als het echt nodig is. Maar per paard ben ik wel weer consequent en is het niet de ene keer een knal, de andere keer een aai over zijn bol. Fout = fout. Op Bokt lees je wel eens: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. En dat onderstreep ik.

Hier ga ik volledig in mij.

Ex-paard van mij was helemaal niet onder de indruk van een tikje. Die stond je vierkant uit te lachen en probeerde het gewoon nog eens. Ooit heb ik haar eens een flinke schop onder dr hol moeten verkopen, maar toen was het proberen trappen naar mij tijdens het opstappen ook voor eens en altijd afgelopen Haha! .
Mijn huidig paard daarentegen vindt zichzelf al heel erg rebels en stoer als ze een beetje gemeen kijkt. Als zij iets verkeerd doet, volstaat het al om een wijsvinger de lucht in te houden. Ze weet verdomd goed wat anders volgt, en ze houdt wijselijk op met welke ondeugd ze ook bezig was. Zij hoef ik zo goed als nooit aan te raken, maar als het wel nodig is dan liever een flinke tik waar ze even over kunnen nadenken, dan 15 keer na elkaar voor dezelfde ondeugd een tikje geven.

Linde_

Berichten: 1738
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:53

Urielle schreef:
Wisselt voor mij per paard. De ene is onder de indruk als je een keer 'Eej!' zegt of een keer 'Pas op he!' doet met je vinger erbij.
De ander moet echt een flinke schop onder zijn hol hebben voor hij zich realiseert dat jij het niet zo leuk vindt dat hij je bovenarm vast heeft Clown
Dus alleen als het echt nodig is. Maar per paard ben ik wel weer consequent en is het niet de ene keer een knal, de andere keer een aai over zijn bol. Fout = fout. Op Bokt lees je wel eens: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. En dat onderstreep ik.


Helemaal mee eens Bloos

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:58

Als ik rij en ze reageert niet op mijn been en soms nog + stem,dan een klein tikje erbij.
Maar dan schiet ze ook naar voren dus eigenlijk niet zo goed.
Als ze probeert te bijten of wat dan ook naar mij.
Gewoon vingertje omhoog en waarschuwen,dan doet die van mij het niet meer.
Hangt gewoon van je paard af,de een heeft daar genoeg aan en de ander die heeft er maling aan.

Oja als jullie het er niet mee eens zijn sorry.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:06

Mijn pony had vooral vroeger meer nodig dan alleen een tik of een HEE! Nu geef ik op zijn hoogst nog een tik, omdat meer niet nodig is. Sluit me dus helemaal bij Ureille aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:14

mememe schreef:
Gewoon vingertje omhoog en waarschuwen,dan doet die van mij het niet meer.


Als je de omgang van paarden t.o.v elkaar bekijkt, zie je dat er gradaties zijn in de communicatie van paarden onderling. Het begint heel subtiel en kan via oren in de nek en lelijk kijken uiteindelijk ontaarden in een heuse knokpartij. Het paard kan dus duidelijk verschil maken in fases. Komt er geen reactie bij een dreigement, dan gaat hij over naar de volgende fase, namelijk de aanval.
Mimiek van paarden tegenover elkaar is aangeboren. Hoe een paard op ons moet reageren is aangeleerd. Een paard zal dus niet meteen doorkrijgen dat het vingertje en die waarschuwing de eerste stap is, en je zult altijd door moeten gaan tot de volgende fase(s) waarop een paard wel reageert. Bij de een zal dat wat eerder zijn dan de ander.

Maar beweren dat een vingertje en die waarschuwing het enige is wat je doet, is even uit het oog verliezen dat iemand en misschien wel jijzelf in het verleden wat harder heeft moeten ingrijpen voordat het paard doorhad dat het vingertje en de waarschuwing de eerste stap waren naar een sterkere correctie.

Komt dat vingertje en die waarschuwing niet aan, dan MOET je doorgaan tot je wel reactie krijgt. Als dat betekend dat jij je paard een tik of een serieuze schop onder zijn waarde achterwerk moet verkomen, dan zij dat zo. Iedere correctie die je geeft en waarop het paard niet hoeft te reageren had je net zo goed niet hoeven geven, dat stompt je paard af.

Hoe sterk je moet ingrijpen ligt aan je paard. Maar een correctie die harder aankomt dan het paard op dat moment nodig had, is beter dan een correctie die te zacht is en die het paard niet serieus hoeft te nemen.

Lienn
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-01-07

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:24

Alleen als het écht nodig is..

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:32

Citaat:
Maar beweren dat een vingertje en die waarschuwing het enige is wat je doet, is even uit het oog verliezen dat iemand en misschien wel jijzelf in het verleden wat harder heeft moeten ingrijpen voordat het paard doorhad dat het vingertje en de waarschuwing de eerste stap waren naar een sterkere correctie.

Hier zit ook een kern van waarheid in.
Zoals ik zeg, mijn paard heeft niet meer nodig dan een opgestoken vingertje om haar van gedachten te doen veranderen. Maar ik heb haar dan ook pas vanaf haar 12de, haar eigenlijke opvoeding heeft ze dus van haar vorige eigenaars gehad.
En ik merk heel goed dat als ik wanneer ze iets verkeerd doet mijn vinger opsteek, ze er heel heftig op reageert. Want ze weet volgens mij verdomd goed dat er vroeger anders sterretjes zouden volgen. En ze reageert enkel en alleen maar zo heftig op mijn vinger als ze zelf goed genoeg wist dat ze het niet moet mocht. Als ze niets fout heeft gedaan, kan ik rakelings langs haar op boksen, met zwepen voor haar neus gaan knallen..ligt ze niet van wakker. Maar als ze stout is, moet ik mijn vinger omhoogsteken en dan doet ze alsof ik haar een pak rammel heb gegeven Clown .
Gezien zij die waarschuwing onmiddellijk opvolgt heeft het dan ook geen nut, om verder te straffen (het is volgens mij trouwens al jaren geleden dat ik haar nog eens heb moeten waarschuwen).

Maar mijn ander paard was niet veel in mensenhanden geweest en kende dat waarschuwend vingertje en stem nog niet . Met als gevolg dat ze een soort van 'haha, is dat alles wat je kan?'-air rond haar had. En zo'n paard die je niet serieus neemt, die heb ik wat harder moeten aanpakken. Eerst een waarschuwing (buiten de keer dat ze mijn hand probeerde lam te trappen, toen kreeg ze direct de volle pot Haha! ), en daarna een flinke tater. Gelukkig voor haar was ze behoorlijk slim, het duurde niet erg lang voordat ze een 'pas op!' en een tikje begreep Clown .

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:42

Cassidy schreef:
mememe schreef:
Gewoon vingertje omhoog en waarschuwen,dan doet die van mij het niet meer.


Als je de omgang van paarden t.o.v elkaar bekijkt, zie je dat er gradaties zijn in de communicatie van paarden onderling. Het begint heel subtiel en kan via oren in de nek en lelijk kijken uiteindelijk ontaarden in een heuse knokpartij. Het paard kan dus duidelijk verschil maken in fases. Komt er geen reactie bij een dreigement, dan gaat hij over naar de volgende fase, namelijk de aanval.
Mimiek van paarden tegenover elkaar is aangeboren. Hoe een paard op ons moet reageren is aangeleerd. Een paard zal dus niet meteen doorkrijgen dat het vingertje en die waarschuwing de eerste stap is, en je zult altijd door moeten gaan tot de volgende fase(s) waarop een paard wel reageert. Bij de een zal dat wat eerder zijn dan de ander.

Maar beweren dat een vingertje en die waarschuwing het enige is wat je doet, is even uit het oog verliezen dat iemand en misschien wel jijzelf in het verleden wat harder heeft moeten ingrijpen voordat het paard doorhad dat het vingertje en de waarschuwing de eerste stap waren naar een sterkere correctie.

Komt dat vingertje en die waarschuwing niet aan, dan MOET je doorgaan tot je wel reactie krijgt. Als dat betekend dat jij je paard een tik of een serieuze schop onder zijn waarde achterwerk moet verkomen, dan zij dat zo. Iedere correctie die je geeft en waarop het paard niet hoeft te reageren had je net zo goed niet hoeven geven, dat stompt je paard af.

Hoe sterk je moet ingrijpen ligt aan je paard. Maar een correctie die harder aankomt dan het paard op dat moment nodig had, is beter dan een correctie die te zacht is en die het paard niet serieus hoeft te nemen.



Dat is hellemaal waar.Als die van mij een schop onder de kont nodig heeft dan ben ik niet bang,om dat te doen dan zal ik dat wel doen.Maar ik heb het over kleinere dingetjes zoals bijten,maar als een vinger en waarschuwen niet genoeg is en ze doet het nog een keer,dan krijgt ze er een tik bij.
Maar je hebt wel gelijk,daar ben ik eerlijk in.

Kiim__x

Berichten: 465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Op het paard op de Veluwe

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:00

Citaat:
Wisselt voor mij per paard. De ene is onder de indruk als je een keer 'Eej!' zegt of een keer 'Pas op he!' doet met je vinger erbij.
De ander moet echt een flinke schop onder zijn hol hebben voor hij zich realiseert dat jij het niet zo leuk vindt dat hij je bovenarm vast heeft
Dus alleen als het echt nodig is. Maar per paard ben ik wel weer consequent en is het niet de ene keer een knal, de andere keer een aai over zijn bol. Fout = fout. Op Bokt lees je wel eens: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. En dat onderstreep ik.


Hier ben ik het mee eens! Ja

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:06

Mijn paard is al meestal onder de indruk van een vinger, en een stem. Doet ze het nog eens krijgt ze een vingertik...

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:50

Heb de 3de optie gekozen maar ik ga echt niet staan denken of ik het wel of niet moet doen? Ik weet heel goed wat ze wél mogenn en niet verder doen mijn reflexen de rest!

Ben het zeker eens met Cassidy Ja

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:58

Cassidy schreef:
Een paard kan de link alleen leggen tussen verkeerd gedrag en de correctie als de correctie direct na het verkeerde gedrag komt, binnen 2 minuten. Ben je later, ben je je paard aan het mishandelen.


Verward Volgens mij is dat toch 2 seconden ipv 2 minuten.

Cassidy schreef:
Niemand zal zijn paard zonder dat het nodig is een tik verkopen, toch?


Ik zou ze de kost niet willen geven. Wat was dat spreekwoord ook al weer? Waar de kunde van de ruiter ophoud......

Garo
Berichten: 231
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Schiedam

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:05

Heeft bij Vykan totaal geen zin.Hij is veel meer onder de indruk wanneer ik hem een keertje bestraffend toespreek. Dan heeft hij gelijk een uitdrukking van : MOI....oeps?!

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:09

alleen wanneer het paard bijt, trapt of iets anders wat echt niet door de bocht kan..
maar meestal trouwens met me stem Nagelbijten / Gniffelen

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:10

maar kijk er zijn mensen die als hun paard hapt eerst u zecht en niet meteen slaat alleen als ze echt in nood zijn! ik sla waneer ik dat nodig vind! als mijn paard iets doet waar van ik vind dat het niet kan krijgt hij me toch een tik! trape naar een paard doe ik vrijwel nooit! want de meeste paardrijders hebben sterke been spieren en trappen wel heel hard!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:09

als het nodig krijgt een paard een tik van me ja, en dat varieert van een tikje , tot een flinke hijs , ligt er maar net aan wat er gebeurt
ik ga met veel verschillende dieren om , dus niet een 1 paard + eigenaar gebeuren
maar ik heb al lang geleden geleerd dat duidelijk zijn de enige optie is ,
een paard als het nodig is een tik oid verkopen is niet erg, of zielig of wat dan ook ...
als je gaat kijken hoe paarden elkaar onderling terechtwijzen en corrigeren, daar kunnen wij als mens met de blote hand niet tegenop
want ik geef alleen een tik met de hand, niet et voorwerpen

xJurdyWonanx

Berichten: 4056
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:39

ik ben volgens mij heel vlot met een tik uitdelen, soms heb ik achteraf het idee té vlot en ben daar ook aan het proberen op te letten.

als hij bijvoorbeeld zou willen happen krijgt hij of een klap op zijn neus of op zijn hals, het liefste op zijn hals, anders heb je weer kans op een kopschuw paard.

Ik heb ooit eens een shethengste gehad, was mijn eerste pony, 1ste dag dat ik kwam, stijgerde hij meteen tegen me aan, toen was ik een beetje geschrokken en was gevallen, 2de dag kwam ik aan, deed hij het weer, die heb ik een trap verkocht onder zijn buik , hij heeft nooit meer wat gedaan, super lief paardje was het.

Wanneer het nodig is krijgt hij er gerust ene, maar beloon ook zeker wanneer ze iets goeds doen ofzo.

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 16:14

tja dat had ik met mijn eerste shet ook! die dacht ook even dat hij de baas was. ook even tegen me op gestijgerd enzow! in het begin was ik er bang voor. maar als hij dat later deed pakte ik gewoon zijn neus en liet niet los voor hij rustig stil voor mij stond! tja het is gewoon net met wat vind jij wel en niet kunne he!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:02

mijn eigen dieren krijgen nooit een tik. de oudste heeft er in het verleden weleens eentje nodig gehad, maar nu niet meer. als ik iets moet corrigeren, doe ik dat op een andere manier. enkele andere paarden hier op stal, waarmee volgens andere methoden wordt gewerkt, MOET ik soms wel een tik geven. imponerend naar voren stappen helpt bij hen echt niet. maar in principe vind ik het dus niet nodig bij paarden die netjes zijn opgevoed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:07

Bij paarden die netjes zijn opgevoed hoef je ook als vreemde je grenzen maar heel zelden af te bakenen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:24

Cassidy schreef:
Bij paarden die netjes zijn opgevoed hoef je ook als vreemde je grenzen maar heel zelden af te bakenen.


helemaal waar! echter, de twee paarden waar ik het over heb zijn niet erg netjes opgevoed. ze zijn lomp, duwen je gewoon opzij, of pletten je, stoten met hun hoofd tegen je aan, trekken je mee... noem maar op. als ik geplet word, of omver gelopen dreig te worden, dan moet ik ze wel een tik geven, dat is het enige wat helpt... mijn eigen dieren doen dat soort dingen dus echt nooit. als ik tussen een paard en de muur door moet met een ruimte van enkele centimeters daartussen, dan leg ik mijn hand tegen ze aan en zeg 'schik'. dan doen ze een stapje opzij en kan ik erlangs. maar ja dat is het voordeel als je ze zelf kunt opleren...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:46

Citaat:
Een paard kan de link alleen leggen tussen verkeerd gedrag en de correctie als de correctie direct na het verkeerde gedrag komt, binnen 2 minuten. Ben je later, ben je je paard aan het mishandelen.


Citaat:
Volgens mij is dat toch 2 seconden ipv 2 minuten
.


het is idd niet meer dan een paar seconden... het moet echt een reflex zijn, het paard moet niet de kans krijgen eerst iets anders te doen, en die kans hij heeft hij in 2 minuten wel zeker...

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:40

Ligt eraan. Ik heb een merrie die altijd hapt als ik de deken erop leg. Daar ben ik op voorbereid en dus heeft ze meteen een tik te pakken Haha!

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:22

als Odin op mijn voet gaat staan.. het is de enige manier om hem er af te krijgen .. zoveel denk je niet als er 800kg op je voet staat