trapt de hele stal kapot...wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Re: trapt de hele stal kapot...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:25

inderdaad matten ophangen.
een paard dat ik ken doet het s´nachts de hele nacht door, terwijl die gewoon van smorgens tot savonds op het land staat en bereden word.
daar doen ze savonds laat van die klusters (of hoe noem je die?) (die dingen dat zijn benen aan elkaar zitten) om en ze hebben een soort buis in de stal waar ze hem in zetten zodat hij een heel smal stuk heeft en niet kan draaien.
maar dat lijkt me nogal flauw om bij een paard te doen die de hele dag op stal staat (of in ieder geval een deel van de dag).(dit paard heeft ook matten in de stal, maar ze slapen schuin boven de stal dus s'nachts konden ze zelf niet slapen omdat ze het nog hoorden).
ik denk dat je gewoon matten moet ophangen en meer naar buiten, je kunt er verder niet veel aan doen.

Angs1989

Berichten: 496
Geregistreerd: 23-07-06

Re: trapt de hele stal kapot...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:13

Op het land doet hij het nog erger.
Zolang hij niemand ziet gaat het goed, maar zodra hij iemand ziet op hoort gaat hij schoppen (in het land ook tegen het hek)

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: trapt de hele stal kapot...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:21

unamie schreef:
magic_lover schreef:
Ja als ik haar thuis had staan, en de mogelijkheden daarvoor had, had ik dat allang gedaan, als dat dé oplossing was. Lachen

[maargoed ze staat in pension, dus kan niet zomaar doen en laten wat ik wil... Knipoog

zeker wel Ja
het is jóu paard, dus jij beslist toch zeker zelf waar je haar gaat stallen
er zijn pensionstallen zat waar ze wél elke dag naar buiten mogen!



Ze staat bij mij in pension, daarom dat ik reageer. Whitney is inderdaad een probleem. Ze mag het paard wel buiten zetten, maar daar los je bij dit paard niks mee op.
Als je haar in het land zet rent ze de gehele dag heen en weer langs de draad. Niet alleen blijft er dan niks van het land over, het paard valt ook enorm terug. Deze merrie is al niet makkelijk dit te krijgen en kan dit echt niet hebben.
Ik denk dat deze dieren het beste naar een stal kunnen waar het land droger is en de paarden in groepen overdag naar buiten gaan. Dat zou ik hier graag doen, maar het land lijkt nu al een aardappelveld en dat kost mij de benen van mijn paarden. Die zet ik dus dagelijks in de stapmolen of in de bak. Knipoog

Succes met alle paarden die zo trappen in de box. Sommige paarden kunnen zich goed vermaken met een bal in de boxs, misschien heeft daar iemand iets aan.

Angs1989

Berichten: 496
Geregistreerd: 23-07-06

Re: trapt de hele stal kapot...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:23

Ja, de bal. Heb ik ook geprobeerd.
Die gaf die een zet en dan ging hij heel hard draaien om hem vervolgens weer een zet te geven. Ook niet ideaal!
Hij krijgt nu gewoon de hele dag door hooi en wilgentakken.
Dit gaat goed.. tot het op is.
Het schoppen is gelukkig nu meerendeels over, omdat de rubber matten geen geluid meer maken en er niemand meer opkijkt.
Hij probeert nu alle andere mogelijke manieren om kabaal te maken.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: trapt de hele stal kapot...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:31

wij hebben ook een paard op stal die altijd mager is geweest, en nu echt moet bijkomen, maar het gaat met moeite. ze stond eerst met mijn ruin, maar omdat ze daar zo erg aan ging hangen dat het gevaarlijk werd, hebben we ze gescheiden. de merrie staat nu met een andere merrie, en de eerste tijd liep ze ook bijna de hele tijd heen en weer langs het hek. we hebben ze in de bak staan om de wei te sparen. maar goed, nu is het al een heel stuk verbeterd, we voeren hooi bij en daar vermaakt ze zich prima mee. veel problemen vereisen nou eenmaal wat geduld, en het paardje went er vanzelf aan als ze buiten staat. van op stal houden wordt de stress alleen maar erger. ze moet natuurlijk niet alleen staan, het liefst in een groepje maar één ander paard is al genoeg.

@ superlise, dat heet nou symptoombestrijding. het paard blijft zijn probleem houden, wordt waarschijnlijk nog ongelukkiger omdat hij helemaal geen bewegingsvrijheid krijgt op stal, wat de stress verergert, en het probleem wordt dus nooit echt opgelost. om een probleem op te lossen moet je bij de oorzaak gaan kijken.