HELP! Paard Dekt mens:P

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eigenwijs23

Re: HELP! Paard Dekt mens:P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:23

veel succes met hem. wees eerlijk, oplettend en consequent. en je krijgt een geweldige shet.

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:28

hoi michelle...
macho is idd een dominante shet...
hij springt niet alleen op merrie's/mensen, maar ook op mijn shethengstveulen. ik heb hem er natuurlijk gelijk vanaf gehaald, maar als je aan het wandelen ben MOET je gewoon iedere seconde op hem letten. nergens ander opletten, houd hem gewoon in de gaten, zo kan je hem natuurlijk voor zijn.
je moet er natuurlijk niet op los slaan.
hoofd naar benede en 2 passen achterwaarts, dat ziet hij als een belediging... ik hoop dat je hier wat aan heb.
veel suc6 en denk eraan : blijf ook eerlijk tegenover hem!

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:33

ik had vroeger ook altijd een mini verzorgshetlander, een klophengstje, die stond dan in een weitje en dan als je hem er uit wilde halen ging die naar je "steigeren" (maar op zo'n manier van JIJ bent de merrie dus ik MOET op jou springen.) ik heb het hem afgeleerd door hem te negeren en dan stoppen ze vanzelf, (als die dit bij jou doet zou ik dit proberen) maar bij jou is het anders, je moet hem echt een tik geven want dit gedrag mag niet, never op zijn hoofd maar bij zijn beentjes of kont,bij mij ging die ook afentoe op me steigeren en heb het hem helemaal afgeleerd succes!!

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:35

Het is een hengstje en tuurlijk mag hij dit niet doen, maar ik zou hem niet meteen een klap en trap geven, hou hem gewoon goed in de gaten en probeer het te voorkomen...
zoals leoonie zegt iedere seconden op hem letten...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:43

echt op m letten, kijk vooral naar zijn oren, en juist extra veel met hem wandelen! daar wordt het alleen maar beter van, neem een zweepje mee en geef hem een tik als hij het probeert, streng toespreken helpt vaak ook, zorg er voor dat je je stem dan zo laag mogelijk maakt. als je denkt dat hij wat uit gaat halen maak je stem ook zo laag mogelijk zeg bijv. eeeeh. Zet hij toch door tikje, herhaal dit consequent en je hoeft alleen nog maar "eeeeh" te roepen en hij haalt het wel uit zijn hoofd !

Tik hem alleen nooit op zijn hoofd, maar dat weet je zelf denk ik wel! Tong uitsteken tik hem op zijn kont of schouder let er wel op dat hij dan een raam naar voren kan maken !! Tong uitsteken

Hoop dat je er wat aan hebt

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:54

idd zoals 3Hearts zegt...
kijk goed naar zijn lichaamshouding, zo kan je je er direct op voorbereiden!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 09:37

Oke ik zal eerst de manier van Leoonie proberen en als dit niet gaat dan doe ik die van 3hearts3 wel!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:55

Dit is doodnormaal gedrag voor zo'n jong hengstje. Het is gewoon spelen voor hen, hij aanziet je als een paard. Jij moet hem dan aan het verstand brengen dat zoiets niet kan.
Mijn Haflinger heeft m'n vriendin besprongen en toen heb ik hem direkt gecastreerd. Na enkele maanden gaat dat gedrag vanzelf over.
Succes!!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 12:54

Shakir@Bedankt.. maar ik noem dit gedrag niet echt spelen!! dit heb die anders bij niemand ooit gedaan alleen bij mij heeft die dat 2x gedaan!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 12:52

Niemand meer Reacties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:55

Van zulke jonge dieren moet je vooral afblijven en met rust laten. Anders komen er alleen maar ongelukken van zo als in jouw geval. Paarden opvoeden en sociaal gedrag leren dat kunnen wij niet als mens, daar heb je andere paarden voor nodig.

Zet dit dier lekker in de weide met soortgenootjes en pas wanneer hij 3 is mag je gaan wandelen.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:20

Jippie@ Dit paardje kan niet op de wei! Want hij ontsnapt heel de tijd!!! De eigenaar zegt zelf: Je moet gewoon de baas over hem spelen en ik vindt het fijn dat je met hem wandelt!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:26

Jippie schreef:
Van zulke jonge dieren moet je vooral afblijven en met rust laten. Anders komen er alleen maar ongelukken van zo als in jouw geval. Paarden opvoeden en sociaal gedrag leren dat kunnen wij niet als mens, daar heb je andere paarden voor nodig.

Zet dit dier lekker in de weide met soortgenootjes en pas wanneer hij 3 is mag je gaan wandelen.

tja, dat is dan jouw mening. Maar een paard leer je vanaf dat het geboren wordt, zachtjes aan, gewoon worden om te luisteren naar de mens. Als ze met manieren aan het touw lopen is dat werk gespaard voor later. Paarden moeten zo wie zo sociaal opgevoed worden met andere paarden. Maar er is meer nodig, ze leven niet uitsluitend op de steppe. We moeten ze zo vroeg mogelijk leren omgaan met ons, voor mij lijkt dat de minst stresserende manier om hen gewoon te maken te leven met mensen. Ik liep met m'n Haflingerveulen al langs de straat van de stal naar de weide, nu is hij van niets bang. Mooi meegenomen vind ik. Dat is gewoon opvoeding. Maar in jouw geval zou ik ook iemand anders met het paardje laten omgaan, of er gebeuren ongelukken. Hij voelt dat je niet baas bent over hem.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:38

Ginootje schreef:
Jippie@ Dit paardje kan niet op de wei! Want hij ontsnapt heel de tijd!!! De eigenaar zegt zelf: Je moet gewoon de baas over hem SPELEN en ik vindt het fijn dat je met hem wandelt!

Je kan niet 'spelen' dat je de baas bent. Hij merkt dat aan je lichaamstaal, je gedrag, je geur wie je echt bent en wat je voelt. Je kan hem niets wijsmaken. Zelfs als je je kwaad maakt maak je het alleen nog erger (cfr tieners, ze gaan je nog meer testen en uitdagen). Consequentie, ervaring, gezag. Dat is wat je nodig hebt om met jonge dieren om te gaan.
Jij( net zoals ik) bent niet geschikt om met hengsten om te gaan. Dat wordt te gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Shakir op 01-01-07 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:42

dat heeft ons veulentje ook gedaan, ons werd gezegt dat hij wou spelen.. maar we hebben het niet toegestaan, want als het nou een groter beest is, en die springt even op je rug?!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:44

Le_onie schreef:
dat heeft ons veulentje ook gedaan, ons werd gezegt dat hij wou spelen.. maar we hebben het niet toegestaan, want als het nou een groter beest is, en die springt even op je rug?!

Vwoila, zo is dat. Je moet ervan profiteren als ze nog jong zijn om hen te leren. Aan de andere kant heb ik m'n hengstje ook met rust gelaten tot hij ruin was omdat ik wist dat hij dan minder of niet de neiging zou hebben om op me te springen. Ik wist dat ik hem als hengst niet aankon.
In het geval van dat veulentje, begrijp dat hij erg gefrustreerd is, dat er ook nog eens bij. Jonge dieren MOETEN op de weide om zich te ontwikkelen, anders heb je kans dat hij later gedragsgestoord wordt. Wat gebeurt er dan? Dan is het de schuld van het diertje. Ik vind dat de eigenaar moet zorgen als hij dieren houdt dat hij ze de verzorging kan geven die ze nodig hebben.
Wij hadden ook een schethengstje die door de schrikdraad liep, we hebben hem dan maar in een weide met van die groene gaasdraad gelaten.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:35

als je een hengst niet aankan moet je hem inderdaad laten ruinen. het is heel belangrijk dat je consequent en eerlijk bent.
om ze tot hun derde jaar op de wei te zetten en er niks mee te doen vind ik geen goed idee. ze moeten leren om aan de hand mee te lopen en braaf te zijn. als je ze dat niet leerd en er gebeurt een x wat zoals een verwonding of koliek. dan heb je dus wel een probleem als ze niks gewend zijn en ze naar de dierenarts moeten. zoals ze al zeggen jong geleerd is oud gedaan. en dat is echt waar. en voor het in de wei laten is dat groene gaas inderdaad goed geschikt. dat graaf je een 30 cm diep in de grond en je pony komt de wei niet meer uit. beweging voor een jonge hengst (en overigens vooralle dieren) is zeer belangrijk. net zoals de sociale controle van andere paarden. ik heb 3 hengsten van 5 jaar (2 friezen, 1 shetlander) gewoon bij mijn 2 ruinen (1 fjord, en 1 shetlander) staan en ze voeden elkaar op. verder deed ik er 3x in de week een kwartier mee wandelen en elke dag even poetsen en voetjes optillen. nu zijn ze super braaf en kijken nergens van op of om.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:40

Heb je al tegen de eigenaresse?

Ik vindt het niet zo gek dat een 1,5 jarige hengst zoiets doet. Als je niet de baas over hem kan zijn dan zou ik er toch voor kiezen om hem te ruinen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:43

Ik las een keer ergens iets, dat een henst dat kan gaan doen als veulen/enter dat is hij dus.(enter) het artikel ging over dat het verwennen van veulens overdreven word etc. daarna komen ze in de puberteit en gaan ze dekken, dat kunen ze dus doen bij mensen. maar wel afstraffen!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:46

Rissjuh17 schreef:
Nou geef hem een flinke klap ofzo.. straks is hij ouder en groter én zwaarder.. leuk als hij dan op je rug springt Clown

Dat moet je niet hebben nee...
ik denk gewoon afstraffen ja

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:50

Ik heb niet alles gelezen, maar als jij dit grappig vindt (aan de Tong uitsteken in je titel) dan is er iets mis.

Dit is dominantieprobleem en zal alleen maar erger worden. Neem dit serieus en straf hem op de juiste manier af! Dit is echt niet om te lachen, want als dit meneertje is uitgegroeid kan hij makkelijk je omver gaan duwen en krijgt hij nog meer trucjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:54

Ginootje schreef:
Jippie@ Dit paardje kan niet op de wei! Want hij ontsnapt heel de tijd!!! De eigenaar zegt zelf: Je moet gewoon de baas over hem spelen en ik vindt het fijn dat je met hem wandelt!

Een jong paard moet op de wei...en als hij ontsnapt moet je voor een omheining zorgen waar hij niet meer uit kan ontsnappen. Ronduit belachelijk dat je een anderhalf jarige niet meer beweging gunt dan dat rondje aan de hand!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:00

mijn 2 jarige staat gewoon elke dag op de wei gaat savonds naar binnen. dus een rondje aan de hand valt wel mee hoor

en bij mij heeft die nog nooit op mijn rug gesprongen dus ik snap het probleem niet

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:04

mijn zusje van 8 jaar kan der trouwens ook alles mee doen dus het is raar dat hij het alleen bij jou doet

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:07

Vaag, ik hoop dat je het hem kan afleren en anders castreren