wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Harvest_Moon

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:09

bij mijn beste vriendin fokken ze met new forestst en shetlanders die hebben 2 ruinen, ze staan apart van de andere dieren maar wel bij de koeien dus voor het gezelschap kun je wel een shaap, geit of koe dr bij zetten, (oke koe is misschien wat overdreven Clown )

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:12

Mijn eerste pony was vroeger een hengst, nu een ruin. Ik heb hem laten ruinen toen hij 2 en een half was. Hij stond toen nog alleen. Ik heb ook een shetlandhengst, die staat nu bij de ruin in. Met hem wandel ik ze nu en dan door het dorp etc. Lachen Persoonlijk vind ik hengsten heel leuk. Dus ik zeg: Goede keus!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:37

hengsten zijn idd leuk , ben ik helemaal met je eens, maar is het voor je hengst wel eluk om niet met andere paarden te kunnen stoeien
want de meeste pensionstallen willen geen hengsten en als ze al hengsten in pension willen , dan staan die remi in een stalletje en een paar uurtjes alleen op de bak met een dik hek erom
ik vind dat je een hengst, hengst moet laten als ie daadwerkelijk nut heeft als hengst
dus dekhengst prima ,
of je hem in een groepje kunt houden, samen met 1 ander paard en hij gewoon de normale paardendingen mag en kan doen

als het dier niet voor de fok is en hem hengst houden betekent dat hij alleen op stal staat , alleen in de wei of bak met als enige anere paardencontact een snuffel door de tralies of ene knabbel over het hek dat je het paard daar zwaar tekort mee doet
ik zou ook het liefste een hengst hebben, maar helaas kan ik hem dan geen paardwaardigbestaan geven , dus is het castreren
zijn belang en gezondheid (lichamelijk en geestelijk) gaat voor mijn plezier , heel simpel.

over het, ogen in je achterhoofd moeten hebben
sja, dat is n iet eens zozeer geslachts gebonden
ken genoeg merries die ik niet zonder eind hout in mijn handen wil benaderen , met hengsten heb ik persoonlijk nooit problemen gehad
juist door een nuchtere benadering (maar wel consequent) hou je je paard ook nuchter...
tuurlijk is het opletten, maar dat is het bij ruintjes en merries ook (hoewel je idd bij hengsten wel alerter moet blijven omdat je ook de omgeving in de gaten moet houden want jij kunt wel alert zijn op jouw dier, maar de rest van de mensheid hoeft dat niet te zijn zge maar

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:04

Ik heb zelf ook een hengst en het is een schatje. Ik vind de vooroordelen over hengsten soms wel wat overdreven. Het is een kwestie van goed opvoeden. Die van mij staat op stal tussen de merries geeft geen krimp luisterd netjes. Ik gooi hem los tussen de hengsten en ruinen en maak er gewoon een sociaal paardje van juist door hem op te sluiten en paniekerig gaan doen omdat hij zogenaamd niet met andere paardjes kan maak ik er zelf een moordmachine van. Hij staat al vanaf 6 maanden met een andere hengst en op stal gaat hij regelmatig los met ruinen en dat gaat perfect. Voor een hengst heb ik dan denk ik een watje want hij houd van knuffelen aandacht en is goudeerlijk en luisterd ook perfect. Hij probeert ook de boel wel is uit en dan is de taak aan mij om hem dan op zijn plek te zetten. Ik heb vrijwel alleen maar mijn stem nodig om zorro op zijn plek te zetten. Lekker ervoor gaan zou ik zeggen

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:09

Ik heb zelf ook hengst(shetlandpony) en hij staat gewoon bij 1 merrie en nog 2 hengsten en een ruin.
Hij heeft verder geen keuren dus het is gewoon een kwestie van goed aanpakken als ie aan het pubberen is.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:03

er staan waar ik verzorg nu 2 volwassen hengsten, maar daar word ook mee gefokt. Als ik jou was zou ik hem laten ruinen als je niks van plan met hem bent waarvoor hij perse hengst moet zijn Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:14

Het is voor een hengst ook veel fijner om ruin te zijn (als er niet mee gefokt wordt) nu moet hij vaak alleen in de wei, als hij een merrie ziet bestaat er ALTIJD een kans dat hij er op afgaat hoe braaf hij ook is.
Dat is het fijner voor jullie beiden om hem te laten ruine en zou je er eventueel wedstrijden mee gaan rijden moet je M hebben gereden (weet niet of je dat rijd)

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:49

bedankt voor de reacties allemaal, uiteindelijk gaat de koop toch niet door helaas, maar anders had ik hem toch wel laten ruinen, wel zo makkelijk en fijn voor paard en ruiter!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:55

Als je geen ervaring met hengsten hebt, dan zou ik hem niet laten ruinen.
Las net een berichtje hier in het topic;
Als je geen ervaring hebt met hengsten, zou ik hem lekker laten ruinen.
Maar ik vind; Ooit moet je eerste ervaring zijn, en zo speciaal is een hengst niet hoor Verward
Als jij er gewoon mee omgaat, zoals met ieder ander paard, kan ook jij gewoon een hengst nemen.
Het kan alleen een probleem zijn als hij heel erg op merrie's reageerd. Ik heb als kindje van 8/9(?) een hengstje van toen een half jaar verzorgd tot dat hij 3,5 was. Dat ging ook goed, en echt niet omdat ik er goed mee om kon gaan en veel ervaring had hoor! Ik hobbelde toen net 1/2 jaartjes in manege lesjes mee Knipoog
Jammer dat de koop niet doorgaat Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:18

Sinds anderhalve maand ben ik in het bezit van een stoere hengst. En dat tussen, jawel, 6 merrie`s in Haha! Hij meet 43cm en zal zo`n 55cm groot worden. Het is dus echt een mini. Volgens mij heeft hij zelf nog niet zo goed door dat er wat onder hangt (houden zo). Ik heb hem gekregen van mijn vriendin als mascotte en maatje voor de merrie`s. Als hij straks 3 is wil ik er een keertje mee gaan dekken. Als het een rijpaard hengst geweest zou zijn dan had ik het aan iemand overgelaten die ermee over weg kan. Zou niets voor mij zijn.

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:29

Joscaa schreef:
Als je geen ervaring met hengsten hebt, dan zou ik hem niet laten ruinen.
Las net een berichtje hier in het topic;
Als je geen ervaring hebt met hengsten, zou ik hem lekker laten ruinen.
Maar ik vind; Ooit moet je eerste ervaring zijn, en zo speciaal is een hengst niet hoor Verward
Als jij er gewoon mee omgaat, zoals met ieder ander paard, kan ook jij gewoon een hengst nemen.
Het kan alleen een probleem zijn als hij heel erg op merrie's reageerd. Ik heb als kindje van 8/9(?) een hengstje van toen een half jaar verzorgd tot dat hij 3,5 was. Dat ging ook goed, en echt niet omdat ik er goed mee om kon gaan en veel ervaring had hoor! Ik hobbelde toen net 1/2 jaartjes in manege lesjes mee Knipoog
Jammer dat de koop niet doorgaat Knipoog

haha ja is waar:)
maar bv. bij mij ik had ook geen ervaring met hengsten we hebben hem laten ruinen
omdat anders moest hij altijd alleen staan en mijn ander paard ook
en dat vind ik zonde liever ruinen dan dan dat ie altijd alleen moet staan
dat is mijn mening Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:37

Joscaa schreef:
Het kan alleen een probleem zijn als hij heel erg op merrie's reageerd. Ik heb als kindje van 8/9(?) een hengstje van toen een half jaar verzorgd tot dat hij 3,5 was.

En als de persoon niet de enige is die met die hengst omgaat? En hengsten van 3,5 kunnen noch echte doetjes zijn. Vaak worden ze pas lastig als ze ouder worden....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:21

hangt er helemaal vanafwat het voor hengst. onze hengst is vreselijk bijterig en steigerd maar je kunt ok een hele rustige heben. even kijken en als je denkt dat het niet gaat lekker laten ruinen

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:26

ik heb zelf al 12 jaar een hengst, maar zal nooit iemand aanraden een hengst te kopen, (dekhengsten uitgezonderd)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:35

Ik rij nu een hengst, maar het is wel ingewikkelder als een ruin of een merrie.
Je moet altijd kijken of je niet te dicht bij andere paarden in de buurt komt.
En ik kan nooit zo de stal in lopen, moet ik eerst schreeuwen of ik erbij kan, want als er een merrie op de gang staat hebben we feest Haha! .
Maar dit paard is ook als dekhengst goedgekeurd.
Maar als je gewoon een paard hebt voor de lol en hij is hengst zou ik hem zeker casteren.
Dan heeft z'n paard een veel beter leven, dan de hele tijd in z'n eentje te staan.

Wij hebben trouwens wel een shetlander hengst die gewooon bij een merrie op het land staat en hij dekt haar niet. Hij wil namelijk alleen dekken als hij aan een lijntje zit, heel vreemd Knipoog

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:37

Ik heb een shetlander hengst, telt dat ook Knipoog
Hij is heel erg lief voor een hengst, af en toe heeft die wel een kuren als die een merrie ziet maar is logisch Knipoog
Hij staat samen met een andere shetlander hengst op het land, 2 dikke maatjes zijn het! Bij merrie's in de buurt gaat meneer wel de hengst uithangen en kan die af en toe heel sterk zijn, maar ja dat is ook maar af en toe!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:37

Mango15 schreef:
Ik heb zelf ook hengst(shetlandpony) en hij staat gewoon bij 1 merrie en nog 2 hengsten en een ruin.
Hij heeft verder geen keuren dus het is gewoon een kwestie van goed aanpakken als ie aan het pubberen is.

mmm, houd je er wel rekening mee dat hengsten vanaf een maand of 9 vruchtbaar kunnen zijn

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:41

Ik heb een grote kwpn hengst...
Hij is nu 2,5 jaar.. hij is nog heel lief (met veel aanpakke blijft hij dit ook gelukkig)
ik wil met dit paard wedstrijden gaan rijden, dus ik moet nog even kijken hoe hij straks allemaal gaat doen anders word hij geruint.
ik heb ook een shethengstje, die blijft lekker hengst en daar doe ik keuringen mee Lachen
Mijn hengsten staan bij elkaar met nog 1 ruin en herten Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:10

Ik heb ook een 2,5 jarige hengst, en hiervoor heb ik met volwassen hengsten gewerkt. En ja je zult altijd ogen in je achterhoofd moeten hebben! Het risico is gewoon veel groter. De paarden zijn vaak moeilijker en zullen als ze een merrie zien jou op de 2e plaats zetten, aan jou de taak om daar weer de eerste plaats van te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:40

Caira schreef:
aan jou de taak om daar weer de eerste plaats van te maken.

...als je dat lukt....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:44

Ik heb er twee maar een hengst is niks leuker dan een merrie of ruin.

Je moet naar mijn mening kijken of je geschikt bent om met een hengst om te gaan en of je een hengst kan huisvesten. als je daar alle twee volmondig ja op kan zeggen dan zou je een hengst kunnen houden.

Als een hengst zich netjes gedraagd, goed opgevoed is en je kan hem makkelijk in de hand houden en je kan er mee omgaan. En als je daarnaast ook nog goede huisvesting hebt dus elke dag voldoende naar buiten met een soortgenootje, dan zou je hengst kunnen houden.

Hou er rekening mee dat je bij een hengst altijd consequent en streng moet zijn.

Als je er mee om kan gaan en ze een paardwaardig bestaan kan bieden dan vind ik het onzin om te ruinen, maar helaas zijn er maar weinig plekken waar een hengst een paardwaardig bestaan kan hebben. De meeste hengsten staan bijna de hele dag op stal of alleen in een bakje zonder met een soortgenoot te kunnen spelen, dan vind ik het belachelijk dat zo'n beest dan niet geruind word want dan zou hij toch een veel prettiger leven hebben

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:58

Cassidy schreef:
Caira schreef:
aan jou de taak om daar weer de eerste plaats van te maken.

...als je dat lukt....

vraag maar aan Rohan Cool

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:57

Ik ken genoeg hengsten die wel lief zijn en een goed karakter hebben neem bijv het paard van mn stiefmoeder hengst hardstikke lief beest stond tussen de merries had geen hengstekuren gilt ook niet als hij andere paarden ziet nooit vervelend gewoon Goed opgevoed. Helaas omdat er altijd zoveel paniek over hengsten word gemaakt had ze nergens plek waar hij kon staan vroeger had ze stallen bij huis en ze heeft tijdje bij speciale stal gestaan alleen werd dat te duur dus na 9 jaar heeft ze hem toch laten ruinen puur om het feit dat ze anders geen stalling had. Die van mij hengst super lief mega karakter moet hem wel eens op ze plek zetten maar verder geen problemen met hem. Voorlopig laat ik hem zeker hengst want van de zomer ga ik voor het eerst naar de keuring met hem is kijken hoe ver we komen. Ik vind sommig vooroordelen over hengsten echt zwaar overdreven je kan ook merries hebben die een rotkarakter hebben of een ruin die een rotkarakter heeft. Ik blijf erbij voed je paard gewoon op wees bij een hengst streng en consequent dan kan je best een toppaard hebben.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:04

ik heb alleen de begin post gelezen...
ik heb ook een hengst en hij gedraagt zich netjes...het enige waar ik voor moet opletten is dat je niet te dicht in de buurt van merrie's komt. maar hij kan bij mij gewoon op de wei en alles wat een ander paard ook kan. er lopen dagelijks merrie's langs zijn stal en hij ruikt een beetje en meer niet.
het hangt er dus vanaf hoe die hengst zich gedraagt.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:16

ik heb een jaarlinghengst
staat in de opfok met andere ruinen en hengsten
gaat super
als hij 3 is ga ik besluiten of ik hem wel of niet laat helpen
maar nu is het nog niet nodig