Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diioran

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:58

ik vind al die metodes echt neit normaal hoor.!!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:13

idd niet normaal
een ei, tja dat gaat nog wel.
met een zweepje tussen de oren slaan, nee, dan kun je beter een tikje op de hals geven lijkt mij....

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:19

Ik heb ook zo'n vreselijke, gelukkig schrikt ze zich élke keer weer het apezuur als ik een gil geef *LOL*. En mocht dat niet helpen kan ze een knal op dr reet verwachten, daar schrikt ze meestal ook genoeg van en dan springt ze iig naar voren.
Maar je krijgt het er toch nooit uit hoor , blijft op de meest vervelende momenten terugkomen helaas.

Haar 'naar beneden trekken' hoef ik niet eens te proberen, dan ga ik nog een keer tegen de grond Lachen.
Ik moet zeggen, omdat dit een héél gevoelig paard is dat veel meegemaakt heeft los ik het rustig op. Maar elk ander paard sla ik het licht uit de ogen, komop zeg, ze hebben zich maar te gedragen. Een bokje okee, maar gericht steigeren kan niet.
Laatst bijgewerkt door Flabbergast op 26-12-06 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:20

KsVrPy schreef:
idd niet normaal
met een zweepje tussen de oren slaan, nee, dan kun je beter een tikje op de hals geven lijkt mij....

En foei erbij zeggen zeker Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:29

Aan de reacties van menigeen in dit topic kan ik aflezen dat ze nog nooit op een steigerend paard hebben gezeten, en ik hoop voor hen dat het ook nooit zover zal komen. Een echter steigeraar is bloedlink, en behoort heel hard te worden aangepakt. Tikje op nek en foei roepen helpt niet, en paarden zijn zo snel dat alle oplossingen van zakjes met water en eieren doorgaans te laat komen. Enige oplossing is: paard voorwaarts houden, en als het echt al zover is dat het paard heeft geleerd door steigeren onder het werk uit te laten komen, gecontroleerd vanuit de grond achterover laten klappen, en hopen dat het dan over is. Dit natuurlijk vooropgesteld dat het probleem echt tussen de oren zit en er geen problemen zijn in rug of nek die de oorzaak zijn van dit gedrag.

Een steigeraar een commando aanleren om het steigeren alleen nog maar op commando te doen zou ik sowieso niet toepassen. Een paard behoort vier benen op de grond te hebben, steigeren alleen als je echt weet waar je mee bezig bent en dan ook alleen maar aan het eind van een heel traject aan grondwerk dat daar aan vooraf gaat.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:29

Ezumii schreef:
KsVrPy schreef:
idd niet normaal

En foei erbij zeggen zeker Clown

Haha, met een corrigerend wijsvingertje... Haha!

Ach ieder zijn methode, maar nadat ik een keer bijna achterover ben geklapt met paard en al heb ik besloten dat het zo ver niet komt. Jammer dan, dan had ie maar geen paard moeten worden en zich al helemaal niet in z'n hoofd moeten halen om te steigeren. (overigens vind ik steigeren wel iets anders dan een beetje 20 cm van de grond komen, dat interesseerd me niet echt, maar echt steigeren is bij mij not done).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:31

Een echte steigeraar gaat bij mij ook linea recta naar een professioneel africhter, en mocht dat niet baten, enkele reis Manege Stegeman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:16

Is het bij de "harde" schrijvers hier wel eens bij jullie op gekomen dat er een oorzaak kan zijn voor het steigeren?!
Denk bijv. eens aan angst, wanhoop, pijn, spanning, paniek, teveel druk, een lichamelijke en/of emotionele blokkade etc etc..

Mijn paard heeft in het begin dat ik haar had, ook veel gesteigerd. Onverwachts en - toen nog - onverklaarbaar. Ze kwam dikwijls loodrecht omhoog.

Ik ben BLIJ en DANKBAAR dat ik niet naar mensen heb geluisterd zoals hier door sommigen gepost wordt. En dat ik naar mijn paard heb geluisterd.
Ze bleek een blokkade in haar hals te hebben. Die is weggenomen en daarna is ze haar eigen verwerkingsproces in gegaan (de diepere verwerking van haar barre verleden). Samen zijn we een andere weg in geslagen; we gaan met elkaar om en rijden op een manier (bitloos en optomingloos) dat mensen, die haar van destijds kennen, zich enorm verwonderen over wat wij hebben bereikt en hoe mijn paard is veranderd, hoe ze is gegroeid en in haar rust en kracht is gekomen. Ze heeft NOOIT meer gesteigerd.

Ik hoop dat mensen die een paard hebben dat steigert, zich werkelijk in het paard gaan verdiepen en zich volledig openstellen voor wat er werkelijk met het paard aan de hand is. En hoe je dit op een andere, zachte en liefdevolle manier kunt 'oplossen'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:58

Jazeker. Is het bij de zachtere schrijvers ook al wel eens opgekomen dat er paarden zijn die dit van hun ruiter aangeleerd krijgen en dat het er hoe dan ook uit moet omdat 600 kilo op je lijf en een zadelboom in je onderbuik niet fijn aanvoelen? Clown Een paard hoort gewoon zijn voeten op de grond te houden, er zijn andere manieren om iets kenbaar te maken Lachen Steigeren vind ik echt het meest vieze en gevaarlijke kunstje wat een paard kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:06

"Vies en gevaarlijk kunstje"....
Deze uitlating past absoluut niet bij mijn paard zoals ze destijds was. Mijn paard kòn niet anders. En ze zal niet de enige zijn.

Ik geloof best dat er verschil is in het waarom van het steigeren.
Maar nogmaals, verdiep je in het dier en zie het niet bij voorbaat al als een "vies en gevaarlijk kunstje"....

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:19

JoviBan schreef:
Deze uitlating past absoluut niet bij mijn paard zoals ze destijds was. Mijn paard kòn niet anders. En ze zal niet de enige zijn.

Waarom kon ze niet anders, had ze niet anders geleerd, of te vaak succes gehad of een rugaandoening?

Over het algemeen vindt ik het nl ook een vies en gevaarlijk kunstje, maar er zijn natuurlijk wel heel veel uitzonderingen op deze regel Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:43

Noetanchamon schreef:
JoviBan schreef:

Waarom kon ze niet anders, had ze niet anders geleerd, of te vaak succes gehad of een rugaandoening?

Over het algemeen vindt ik het nl ook een vies en gevaarlijk kunstje, maar er zijn natuurlijk wel heel veel uitzonderingen op deze regel Knipoog

Is al uitgelegd, blokkade in de hals. Lezen is ook een vak.... Ik geloof niet zo erg in die superharde hand. Een tik okè, tussen de oren vind ik al een stuk minder geslaagd maar kan ik nog inkomen. Achterover laten klappen Boos! nooit. Ook al is het gecontroleerd. Komt hij een beetje slecht terecht met het zadel op zijn rug, kan je m wegbrengen. Goede les...

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:46

JoviBan schreef:
Ze bleek een blokkade in haar hals te hebben. Die is weggenomen en daarna is ze haar eigen verwerkingsproces in gegaan (de diepere verwerking van haar barre verleden). Samen zijn we een andere weg in geslagen; we gaan met elkaar om en rijden op een manier (bitloos en optomingloos) dat mensen, die haar van destijds kennen, zich enorm verwonderen over wat wij hebben bereikt en hoe mijn paard is veranderd, hoe ze is gegroeid en in haar rust en kracht is gekomen. Ze heeft NOOIT meer gesteigerd.

Oeps slordig van me, excuses

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:06

Het paard waar ik mee reed, had alleszins nergens pijn, die was volledig nagekeken. Bij hem was het echt een kwestie van aangeleerd gedrag.
Waarschijnlijk was hij ooit wel verschoten van iets en had hij daardoor gesteigerd, maar toen hij merkte dat hij door dit trukje boven te halen, op stal mocht, steigerde hij elke keer.
Hij had trouwens een hele trukendoos zo, niet alleen het steigeren.
Plotseling ronddraaien zodat je er bijna naast lag, vond hij ook erg leuk.
Al bij al was het geen stout paard, want als je wat strenger met hem was en er met je gedachten bijbleef, was hij poeslief. Je moest hem gewoon elke keer een stapje voor zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:51

JoviBan schreef:
Is het bij de "harde" schrijvers hier wel eens bij jullie op gekomen dat er een oorzaak kan zijn voor het steigeren?!
Denk bijv. eens aan angst, wanhoop, pijn, spanning, paniek, teveel druk, een lichamelijke en/of emotionele blokkade etc etc..

Als je GOED leest en BEGRIJPEND lezen kunt, zul je uit mijn voorgaande bericht kunnen aflezen dat ik wel degelijk de mogelijkheid van een lichamelijk probleem in overweging heb genomen, en pas na UITSLUITSEL van een lichamelijk ongemak er toe overga om DRASTISCHERE maatregelen te nemen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 03:12

Heb het ook met mijn vorig paard gehad,die ging steigeren en draaide dan op zijn achterbenen weg om te vluchten,soms stond hij zo steil dat ie net niet achterover ging,dit was in zijn puberteit om onder het werk uit te komen,heb hem toen een jaar met slof gereden zodat ie dan wanneer hij omhoog kwam geen kracht kon zetten en ik hem rechts of links naar beneden trok en onder zn donder schopte terwijl ik erop zat,dan ontspannen en weer verder rijden,na een tijd van ongeveer een half jaar/jaar was het over en heeft hij niets meer geprobeerd.Is toch Z-paard geworden en ik had hem als jaarling hengst gekocht en heb hem 15jaar gehad,dus geduld hebben en consequent zijn en snel reageren en ja niet bang worden want dan ben je de klos.

Oodrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 04:38

Dit lijkt misschien stug, maar het werkte wel.
Ik heb een andalusiërhengst gereden die ook veel steigerde, op het laatste was het genoeg.
Ik ben afgestapt en heb hem een half uur aan een stuk laten steigeren (hij kan het ook op commando) Op het laatste werd ie het beu, en hij vond het zelfs niet fijn meer om te doen. Hij heeft het daarna ook niet meer gedaan...
Hij heeft ook nooit meer op commando gesteigerd...

Beetje positief, ook negatief. T'is hoe je 't ziet

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:19

BillyJean schreef:
Een rauw ei kapot slaan op zijn hoofd op het moment dat hij gaat steigeren komt niet zo heel hard aan maar heeft hetzelfde effect.

idd Nagelbijten / Gniffelen dit is nog wel te doen,, maar de rest,, omg.. niet normaal... Nagelbijten / Gniffelen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:35

Ik heb zo'n steigeraar gehad en geloof me, het is een drama.
Eerst alleen op het zand, vond ik niet zo eng.
Toen kreeg hij door dat ik niets durfde op het harde beton en ging hij altijd omhoog op harde ondergrond.

Dit paard was zo gek gemaakt dat we er niets mee konden.
Hij is naar een trainer gebracht voor een half jaar om er weer een berijdpaard van te maken, anders ging hij naar de slager.

Deze man heeft hem het steigeren afgeleerd door hem idd achterover te trekken zodra hij omhoog kwam.
Voordat hij overeind kwam zat hij er alweer op.
Dit is zo'n keer of 10 a 20 gebeurt, daarna heeft hij NOOIT meer zijn voorbeentjes van de grond gelicht.

Dit paard was lichamelijk prima in orde.Had alleen geleerd op o.a. deze manier onder het werk uit te komen bij vorige eigenaren.
En ja.... soms moet je het zo oplossen.

Ik heb er nu al 11 jaar een fijn paard aan, wel met streken maar nooit meer steigeren!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:00

@Cassidy; je zegt voorwaarts houden, dat probeer ik ook altijd, maar vanuit een vlotte draf gooit die van mij zich stil en vliegt omhoog Knipoog

@Oodrey; klopt! ze worden het dan echt beu! mijn vorige paard ging elke keer achteruit lopen en dreigen met steigeren.. ik was het ook zo zat (na de 20 e keer tijdens diezelfde dag achteruit te zijn gegaan). De zweep erbij gepakt, hem 4 rondjes door de hele bak achteruit laten lopen, zodra hij niet meer wilde; tik op de voorbenen, toen was hij het ook zooooo zat, dat hij het nooit meer deed Lachen

wil ik jullie ook nog vragen: wat zouden jullie eraan doen als het paard zich steeds bijdraait met opstijgen en steigert? Hij maait daarbij ook met zn voorbeen. Mijn paardje doet dat af en toe nog..

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:46

jezus wat een vreselijke methodes.. Bloos!

ik heb ook een hengst die het soms ook niet kan laten om te stijgern.. Boos! heel iritant maar zulke dingen gaak dus echt NEVER doen.. !!!!!!!!!!!!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:52

ik heb ooit wel een keer mijn pony tussen de oren getikt toen ze steigerde. het was niet eens tikken, gewoon mijn vuist boven haar hoofd gehouden en zij kwam er tegen aan. daardoor is ze geschrokken en ze doet het nimmer!

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:56

gekkeils schreef:
ik heb ooit wel een keer mijn pony tussen de oren getikt toen ze steigerde. het was niet eens tikken, gewoon mijn vuist boven haar hoofd gehouden en zij kwam er tegen aan. daardoor is ze geschrokken en ze doet het nimmer!

hoe lang ben jij .. Clown sorry.. Bloos

Sannea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:59

VRE-SE-LIJK! Boos! vooral die van die gloeilamp...
Misschien zou het paard niet meer steigeren, maar door 1 zo'n klap kan je wel het hele paard verpesten... Boos!
Dat zulke boeken zulke vreselijke metodes aangeven.... Boos! TRIES! Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:00

Casca schreef:
@Cassidy; je zegt voorwaarts houden, dat probeer ik ook altijd, maar vanuit een vlotte draf gooit die van mij zich stil en vliegt omhoog Knipoog

Dan reageer je niet vlug genoeg....