Mag het paard mij niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Re: Mag het paard mij niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:00

Cassidy schreef:
Pradaatje schreef:
Dus.. Ik moet gewoon echt een harde klap geven, zodat ze echt schrikt?

Je moet een correctie geven die aankomt. Of dat in het geval van jouw paard een harde klap is of een schop met de zijkant van je voet onder haar waarde achterwerk kun alleen jij beslissen.

Helemaal mee eens, mijn paard pakte afgelopen week eens even mijn jas vast (deed ze nooit) dus ik heb met een flinke brul laten merken dat ik er niet van gediend was. Helaas voor haar probeerde ze het een paar minuten later weer en toen had ik - nog voor zij haar tandjes in mijn mouw kon zetten - al heel geniepig het velletje in haar hals te pakken. Extreme duivel Zij gillen en even voorvoetjes van de vloer, maar het was wel afgelopen. Ik vind veel leuk, maar haar tanden en hoeven mag ze bij zich houden Knipoog

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:58

Aaah een echte Tinker!!
Bit beet pakken is gewoon om onder het werk uit te komen denk ik.
Wel vaag dat ze het maar een paar X per maand doet!?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:28

waarom is dta een echte tinker dan? Doen andere paarden dat niet Knipoog

Ik heb dus ook een tinker en die heeft singeldwang, als ik haar aansingel hapt ze in de lucht. Nu hapt ze elke keer dichterbij en nu vandaag dus erg dichtbij, simpel een goede klap en ze deed het niet meer (nu morgen maar weer afwachten Knipoog )

Ik had al in het tinkerforum neergezet dat ik Prada ergens van kende, ze komt volgens mij uit zellenad bij iemand vandaan die nog een zwarte tinker had.

Ik denk dus dat ze je aan het uitproberen is, ze is net een paar maanden bij je. De eerste mannden kijken ze meestal aan, hoe jij reageert en doet, ze is dan overspoeld met nieuwe informatie en juist als ze op haar plek is (dus is gewend) gaan ze uitproberen. Ook jou dus, zorg ervoor dat jij de leidster wordt, ga grondwerk met haar doen en pak haar goed aan. Dat rijden vind ik trouwens heel goed van je, de meesten crossen gelijk elke dag met zo'n jong beestje. De dagen die je niet rijdt, kan je dan dus mooi gebruiken voor het grondwerk. Laat haar volgen en niet in je ruimte komen (en al helemaal niet bij je rug Knipoog ) als ze wel in je ruimte kotm, jaag je haar weg. Ze mag pas bij je komen wanneer jij dat wilt.

Hengstigheid zou uiteraard kunnen, maar meestal zijn ze dan gewoon wat sjaggo en zullen dan neit zomaar happen in je rug. Dat zal zich meer uiten in bijten als je aansingelt (pijn in de buik daarvan) Sjaggo reageren tegenover andere paarden, blijven staan bij ruinen (en hengsten) raar en overdreven hinniken. Zullen wel meer dingen zijn, maar dit schiet me even te binnen.

Nou veel succes!! Hou ons op de hoogte he!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:00

Zal ik doen Ja als het goed is ga ik er morge heen want ik was ziek, En ze volgt me al in bak enzo Ja bedankt voor de tips!!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:13

Pradaatje schreef:
En ze volgt me al in bak enzo Ja

Dat lijkt me echt een heerlijk idee, zeker als je net in je rug gebeten bent door d'r. Scheve mond Mijn paard hoeft me niet in de bak te volgen, ze moet braaf naast me lopen als ik haar meeneem, stoppen als ik stop, achterwaarts /opzij gaan als ik dat vraag. Het 'spelletje' "ik loop, jij volgt" kan misschien met veel paarden goed gaan, maar in jouw geval zou ík even oppassen. Als ze wel een dominantiespelletje aan het spelen is dan heb ik liever zicht op haar ipv haar gezellig achter me aan te laten lopen. Tenzij jij natuurlijk ogen in je rug hebt. Clown

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 20:13

@ Monday, Ze volgde me al in de bak, Ze heeft me pas gebeten dus ik heb niet meer haar mij achterna laten lopen, Maar toen liep ze nog wel achter me aan Ja zo bedoelik het Lachen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:32

niet onzeker zijn!! .... en niet te bang zijn dat je TE hard slaat....jij kunt nl. nooooit zo hard slaan als haar soortgenootjes.

Mijn tink heeft mij ooit ook proberen te bijten (uit jaloezie)....dat heeft ze geweten en niet zachtzinnig....daarna waren de rangen heeel duidelijk!
En ff voor de goeie orde....ik heb al moeite om een vlieg dood te slaan...dus dit was voor mij heel wat maar wat moet dat moet.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:32

nou die vlieg mep ik wel hoor Knipoog Maar mijn paard slaan doe ik inderdaad ook niet zomaar.

@monday ik denk eerder dat ze bedoeld dat ze in de bak het rollenspel speelt dat zij de baas is en dat Prada dan volgt.
Dat moet je blijven oefenen, wat je al zegt dat doen de paarden normaal ook. Ze behoort je te volgen, te stoppen en dta soort dingen. Ze mag alleen niet in je ruimte komen (tenzij je erom vraagt) Je moet "leidpaard" zijn en dus voorop lopen met je paard schuinachter je (nooit recht achter je anders is zij namelijk de drijver en dat mag ook niet)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:49

het is zeker geen kwestie van wel of niet mogen.
Misschien had ze haar dag niet ?
En even testen hoever ze kan gaan bij je ...
Mijn schet draaide vandaag ook ineens d'r kont om en gaf mij een trap tegen mijn schenen, maar dat betekend nog niet dat ze me gelijk niet mag. ( heeft gelijk een shop onder d'r hol gehad, nee niet hard , maar ze was wel onder de indruk )
Nog geen minuut later liep ze alweer poeslief te doen.
Het is een jonge pony die de (jouw) grenzen nog niet kent/ wil kennen en gaat aftasten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:47

Cassidy schreef:
Zet nu eens uit je hoofd dat je paard je niet mag. Je paard zal je mogen als jij duidelijk aangeeft dat je de leider bent en hij je serieus moet nemen. Dus niet gaan paaien, niet 100.000 kleine tikjes geven, als je corrigeert, corrigeren in een sterkte die aankomt en waar het paard van onder de indruk is, en dat hoeft dan ook maar een keer. Geen lelijke gezichten van haar accepteren, ook dat meteen corrigeren, al is het met je stem.

Amen OK dan! !

Wat mij opvalt, is dat de meeste van jullie het hebben over "zachte klappen", "een tikje" of "ik heb haar een mep verkocht, maar niet te hard!!"
Wat Djuno al schreef: niet onzeker zijn!! .... en niet te bang zijn dat je TE hard slaat....jij kunt nl. nooooit zo hard slaan als haar soortgenootjes.
Imo is dit gewoon een dominantie probleem en daar moet aan gewerkt worden.
Weet je hoe je grondwerk kan doen? Als je dit nog niet met je paard gedaan hebt, kan je in het begin misschien een stalgenootje/vriendin (met ervaring hiermee!) vragen om je te helpen.
Er is hier een heel leuk, duidelijk boek te koop, maar ik weet niet of je het ook in Nederland kan krijgen. Het heet Be strict en is geschreven door Michael Geitner.
Er zijn vast nog wel meer mensen die je tips kunnen geven over een leuk boek waarin grondwerk duidelijk beschreven is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:50

Idd Sterre, een van de meest bekende en door mij het meest aangehaalde boek is dat van Inge Teblick, Grondwerk.

Voor een link waar je dat kunt bestellen, en over ervaringen van mensen die het boek hebben gekocht en aan het toepassen zijn, kun je lezen in dit topic:

viewtopic.php?f=125&t=625206

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 03:22

daniella74 schreef:
Ik denk dat ze jou gewoon aan het uitproberen is om te kijken tot hoever ze kan gaan voor je bang of boos wordt. Ik begrijp dat je haar nog niet zo lang hebt, als ze je niet zou mogen had je dat wel eerder gemerkt. Het zou kunnen dat ze hengstig moet worden maar de meeste merries zijn nu in een soort slaapstand oiv het seizoen en het beschikbare licht dus ze zou daar nu veel minder of zelfs bijna geen last van moeten hebben.

Ja klopt veel merrie's zijn nu in de zogenaamde slaaptoestand.
1 merrie van mij echter is nog volop hengstig, Maar das een vreemde die vertoont zelfs hengstigheid als ze drachtig is.
Dan is ze ineens helemaal aanhalig en anhankelijk aan mijn andere paard, plassen, der kont tegen mijn andere merrie aan pakeren! echt plakken..

Verder ben ik het eens met de rest dat je conceqent moet blijven.
En het is echt geen kwestie van jou niet mogen hoor.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:37

Gewoon niet pikken dat ze het doet, en niet bang zijn! zo komt bij mij een beetje over. Wanneer ze voelen dat je schrik van ze hebt, zal ze het zeker nog een keer poberen. Want misschien kan ze inderdaad dan wel de baas worden over je. Mijn paard bijt nooit, hij staat nu langs een paar sjaggie paarden, en ineens had hij ook mijn vel vast. Toen heb ik meneer, zoals hier al eerder wordt vermeld. Een paar flinke schoppen onder zijn edele bil gegeven Ach gut . Klaar afgelopen, dan is hij maar even bang van mij. Een paard zou niet anders reageren, en waarschijnlijk nog veeeeel harder schoppen. En je paard blijft niet bang voor je, of boos op je. Ze weten donders goed waarvoor ze die verdiend hebben, als je maar METEEN reageert!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:22

Mijn paard is best gevoelig en voor haar is het al genoeg als ik mijn stem verhef en een keer stevig brul. Ze doet eigenlijk nooit stoute dingen, maar als ze een keer niet oplet met achtervoetjes geven, en die weer weg trekt en niet op mij let, brul ik even.
als jouw paard jou echt bijt, verdient die een flinke tik, zodat het duidelijk is. Bijten mag niet! Dat doen ze maar bij soortgenoten. En als die er niet van gediend zijn, krijgen ze ook een flinke afstraffing terug. Ze is nog jong genoeg om zulke stoute dingen aan te leren. Ik sla niet gauw een paard, maar als ik zonder reden flink gebeten word, ja, dan wel!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:43

Nou gisteren ben ik er dus heen geweest, ze stond al op stal, Ze werden geént, Toen ik binnenkwam hinnikte ze al toen dacht ik al Haha!
Nou ik had dr lekker gepoest en beetje getrut met der, Maantjes mee gespeelt, ze deed geen stap verkeerd! Ze had een week stil gestaan omdat ik ziek was, Toen we de bak binnenkwamen was ze best druk, heel tijd rondjes lopen aan de teugel toen ik dr naast stond, Ik heb toen even aan de ene kant de teugel los gemaakt en een beetje als longeer lijn gebruikt zodat ze even de energie kwijt kon, Nou na een aantal bokjes en rengevallen,
Kon ik eindelijk opstappen, En ze liep echt zo fijn! Ze deed alles wat ik van dr vroeg, Ze is er niet 1 keer van door gegaan, Ze was heel lief,
Vandaag weer geweest, Stond ze in de wei. Ik haar roepen, kwam ze naar me toe gelopen Ja heel lief, ik dr een koekje gegeven, en ze liep gewoon braaf mee. Eenmaal op de poetsplaats aangekomen, begon ze op 1 of andere manier verveeld te worden, en begon ze met dr hoef te schrapen, ik er wat van gezegt ( Geschreeuwt omdat ze na 3x nog niet luisterde Bloos )
Dacht ze, zalik jou dan is even bijten? en probeerde ze, maar naar jullie adviezen, Heb ik dr een harde klap gegeven, En stond ze de rest van de tijd als een engeltje op de poetsplaats. Nou het rijden ging ook goed, ze was uber braaf, Ze ging er alleen 1 keer vandoor maar ik had haar zo terug! En dat verbaasde me wel, want normaal krijg ik dr nooit terug.
Mischien krijg ik haar toch een beetje onder de hand nu ik wat strenger wordt.
Heel erg bedankt voor jullie tips want vandaag heeft het heel goed geholpen Ja Lovers

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:59

Echt bedankt Ja

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:01

misschien was hij een beetje shagerijnig..heeft een mens ook wel eens Lachen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:20

Pradaatje schreef:
Echt bedankt Ja

You're welcome Knipoog

Wat ik nog vergeten was te zeggen in mijn vorige bericht...je moet niet slaan op het hoofd hoor.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:23

Ik sla tege dr borst,
Maar mag je niet op het hoofd slaan?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:28

Pradaatje schreef:
Ik sla tege dr borst,
Maar mag je niet op het hoofd slaan?

.....NOOIT tegen het hoofd slaan...wordt ze alleen maar kopschuw van

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:30

Waar geef jij dan de tip om een tik te geven?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:55

Pradaatje schreef:
Waar geef jij dan de tip om een tik te geven?

hangt ervan af waar je staat Tong uitsteken .....

Als een paard bijvoorbeeld dreigt te schoppen tijdens uitkrabben...zet ik niet netjes het been neer...loop naar de voorkant en geef dan een mep tegen de boeg....dan ben ik veel en veels te laat.....het lik op stuk beleid gaat dan niet meer op.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:07

aha dankje ! Ja

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:09

Misschien heb je een zure merrie:P
Mijn verzorgpaard is ook een merrie en kan soms ook strond shagerijnig zijn, dan is ze niet te genieten!
Ze heeft me een maand geleden in mn heup gebeten, flinke bloeduitstorting en na een week voelde ik nog steeds haar tanden in mn heup geprent.
Ik heb wel gedacht om er mee te stoppen, maar ze kan ook ontzettend lief zijn.
Na ons auto ongelukje, waar we enorm geluk mee hebben gehad, ging ze tegen me aan staan, met een
houding van 'het spijt me, kun je me vergeven'. Ik heb gewoon een band met haar, en dan moet je soms
die streken maar door de vingers zien.

Probeer het wat tijd te geven;)
Vriendschap bouw je niet in 1 dag, ze is duidelijk jou aanpak niet gewend.
Ze moet nu werken, en als ze niet wil laat jij het er niet bij zoals ze gewend is bij dr vorige eigenaar.
Gewoon laten wennen, het komt vanzelf goed;)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 02:15

Probeer anders ervoor te zorgen dat ze je niet kan bijten.
Laat ze naast jou lopen,kan ze niet in je rug bijten,wilt ze jouw arm bijten ga je flink wapperen,zo heb je geen schuldgevoel dat je haar een mep geeft maar straft ze zichzelf(welk paard botst graag tegen een elleboog?).Als het zo een tijdje goed gaat kan je gaan werken naar schuin achter je lopen(om te bepalen wie de leider is).

Grondwerk is ook een goed idee