Cassidy schreef:Zet nu eens uit je hoofd dat je paard je niet mag. Je paard zal je mogen als jij duidelijk aangeeft dat je de leider bent en hij je serieus moet nemen. Dus niet gaan paaien, niet 100.000 kleine tikjes geven, als je corrigeert, corrigeren in een sterkte die aankomt en waar het paard van onder de indruk is, en dat hoeft dan ook maar een keer. Geen lelijke gezichten van haar accepteren, ook dat meteen corrigeren, al is het met je stem.
Amen
!
Wat mij opvalt, is dat de meeste van jullie het hebben over "zachte klappen", "een tikje" of "ik heb haar een mep verkocht, maar niet te hard!!"
Wat Djuno al schreef: niet onzeker zijn!! .... en niet te bang zijn dat je TE hard slaat....jij kunt nl. nooooit zo hard slaan als haar soortgenootjes.
Imo is dit gewoon een dominantie probleem en daar moet aan gewerkt worden.
Weet je hoe je grondwerk kan doen? Als je dit nog niet met je paard gedaan hebt, kan je in het begin misschien een stalgenootje/vriendin (met ervaring hiermee!) vragen om je te helpen.
Er is hier een heel leuk, duidelijk boek te koop, maar ik weet niet of je het ook in Nederland kan krijgen. Het heet Be strict en is geschreven door Michael Geitner.
Er zijn vast nog wel meer mensen die je tips kunnen geven over een leuk boek waarin grondwerk duidelijk beschreven is.