steigeren aan het halster hoe los ik het op??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: steigeren aan het halster hoe los ik het op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:15

laurasilence schreef:
waar kun je zo'n cursus volgen quartertess? in de omgeving van utrecht. ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht. maar ik denk dat het ook een hoop geld kost of valt dat wel mee?

Cursussen grondwerk (of dat nu Voest of Parelli is) kun je overal wel vinden. Ik doe tegenwoordig grondwerk via Clinton Anderson. Lessen in grondwerk zijn te volgen bij het adres in mijn profiel.

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:16

je bedoelt trainingsstal starnmeer?
dat is 84 km van mij vandaan:( dus dat niet lukken. maar ik zal even zoeken of er bij mij in de buurt ook zoiets te vinden is

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:39

Ik heb ontzettend veel last gehad van een paard die veel steigerde.
Het was een 4-jarige merrie, met ontzettend veel problemen door haar hengstigheid, maar ze móest en zou op een begeven moment de baas worden. Ik heb dr geen een keer laten winnen, maar ze bleef maar doorgaan en op een begeven moment begon ze zooo door te drammen dat ze achterover viel.

Toen ben ik samen met iem. anders haar flink aan t werk gaan zetten wanneer ze weer begon, of dreigde, te gaan steigeren. We hebben haar flink aan t werk gezet met de dubbele longe en gewoon even écht goed onder druk dat ze het gewoon niet meer kon winnen.
Misschien niet de beste oplossing, omdat dit gewoon het paard 'breken' was, maar wel de beste oplossing in het geval van ons, vanwege dat ze echt gevaarlijk is gaan wordne.

Hierna was t een lammetje Knipoog. Wanneer je van plan bent dit toe te passen moet je dta doen mbv een proffesioneel persoon of iemand die er echt goe dverstand van heeft.

Dit alles is allemaal zonder enkel geweld gegaan, gewoon door het paard zo diep onder druk te laten werken, bij wijze als 'straf' wanneer ze weer steigerde. Er is geen enkele klap aan toegepast..
Klappen aan een paard dat steigert is het slechtste wat je kan doen KnipoogEen paard is enblijft sterker dan jou. Ik geef alleen maar klappen wanneer een paard bijt of probeert te slaan. Met stijgeren kan t juist erger worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:02

Waarom is de methode die jij hebt toegepast "het paard breken"? Je hebt het paard het ongemakkelijk gemaakt om het verkeerde gedrag te tonen, en dan kiezen ze snel genoeg eieren voor hun geld...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:06

Op harde ondergrond nooit aan het halstertouw gaan hangen of trekken doe je dat heb je heel veel kans dat ie een keer achter over slaat. Doet ze het op zachte ondergrond kan je dat wel een keer doen (zonder tuig wel he) als ze dan omhoog komt trek je der gewoon een keer om en dan leren ze het meestal wel af.

Greetz

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:09

Omdat ze bijna geen keus meer had dan 'die eieren voor haar geld nemen', zoals jij dat verwoord.
Je hebt wel gelijk, echt breken van een paard gaat met een zeer harde manier van werken, vaak ook met geweld.=, zodat het paard helemaal geen keus meer heeft en móet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:12

Maar wanneer komt dat dan zover? Als er tot die tijd in de opvoeding iets gruwelijks verkeerd is gegaan. Als ik bij een paard de keuze zou hebben tussen hard optreden en de slager, zou ik alles uit de kast trekken om de slager te voorkomen. Soms moet je een paard ergens doorheen werken. Dat betekend niet automatisch dat het een robot wordt.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:12

@sammie_44 op een gegeven moment moet ie ook als mijn paard of 1 van de paarden mee werkt mij in gevaar brengt dan moet ie dan is het niet meer lief vragen of ie alsjeblieft nee dan is het dwingen en qua kracht kan ik het niet van hem winnen maar qua slimheid en ja gemeenheid wel. het voordeel van het zogenaamd breken is dat het maar 1 maal nodig is. Hoe denk je dat het er in de kudde aan toe gaat daar is het altijd van ik moet aan de kant gaan voor mijn leider en anders krijg ie ook klappen hoor en niet zo zuinig ook niet.

Greetz

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:19

@Romy: Sorriej, ik volg je in het begin niet helemaal.. Lachen
@Cassidy: Daarom heb ik toen gekozen voor zwaar optreden.. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:28

Had niet gehoeven als de basis goed was geweest. Maar goed, ik weet niet wie die basis erin heeft gezet. Ik hoop voor jou dat het daarna over was.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:13

Leuk, mensen met oordelen die het paard niet kenden Haha!.. Niet veel mensen kunnen zulke heftige paarden aan die zo waren als de mijne (heb 'r trouwens niet meer..).
Ze begon hiermee nadat ze een aantal maanden in de weide had gestaan na een blessure, hierna is ze ws. ontzettend gaan puberen en begon ze erg uit te proberen, en ik, 1,65 m en het paard, 1,75 m, bleef proberen te winnen (nooit gewonnen,maar ook nooit heel erg verloren in het begin).
Voordat ze zo lang de weide op ging was ze een ontzettend lief en braaf paard.

Het was inderdaad hierna over, zoals ik al eerder gezegd had.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:33

Mijn vzpaard deed het ook. Als ze ergens niet mee eens was, en niet wilde. Een machtstrijd, I know, wat je met grondwerk misschien kan verminderen.
Maar het meeste heeft de hengstenketting me erbij geholpen. Maar dan moet je wel een paard hebben die ertegen kan... ooit een geprobeerd bij een paardje, en die vloog juist bij een ruk omhoog en klapte achterover...
Wietje heb ik de hengstenketting onder haar kin door gedaan naar de andere kant toe, en als ze omhoog kwam een mega ruk eraan. Dit heb ik maar 1 dag een paar keer hoeven doen, daarna heeft ze nooit meer gesteigerd. Velen zullen deze manier misschien maar niets vinden, maar als medische problemen uitgesloten zijn KAN dit eventueel een snelle manier zijn om het af te leren. Een steigerend paard is nou eenmaal gevaarijk, en dan kies ik toch liever voor deze manier enmijn eigen veiligheid dan dat ik met lieve woordjes en veel grondwerk in de bak misschien langer duurt.

Bij Wiet heeft het super gewerkt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:38

Tancreda4 schreef:
Mijn vzpaard deed het ook. Als ze ergens niet mee eens was, en niet wilde. Een machtstrijd, I know, wat je met grondwerk misschien kan verminderen.
Maar het meeste heeft de hengstenketting me erbij geholpen. Maar dan moet je wel een paard hebben die ertegen kan... ooit een geprobeerd bij een paardje, en die vloog juist bij een ruk omhoog en klapte achterover...
Wietje heb ik de hengstenketting onder haar kin door gedaan naar de andere kant toe, en als ze omhoog kwam een mega ruk eraan. Dit heb ik maar 1 dag een paar keer hoeven doen, daarna heeft ze nooit meer gesteigerd. Velen zullen deze manier misschien maar niets vinden, maar als medische problemen uitgesloten zijn KAN dit eventueel een snelle manier zijn om het af te leren. Een steigerend paard is nou eenmaal gevaarijk, en dan kies ik toch liever voor deze manier enmijn eigen veiligheid dan dat ik met lieve woordjes en veel grondwerk in de bak misschien langer duurt.

Bij Wiet heeft het super gewerkt.

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:30

Dat van ingrid vind ik persoonlijk een fijnere manier dan grondwerk dit en dat.
Ik rijd inmiddels 7 jaar, en heb nog nooit aan grondwerk gedaan.
Het zal voor de mensen die er wel mee bezig zijn vast wel helpen, maar tot nu toe heb ik het niet nodig gehad.
Steigeren, net als ieder andere fout, corrigeer ik gewoon. Zij het met een hengstenketting, zij het met een tik.
Ieder zijn manier Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:17

Lauss schreef:
Ik rijd inmiddels 7 jaar, en heb nog nooit aan grondwerk gedaan.

En dat zie ik dan als een gebrek in je opvoeding als ruiter/trainer/africhter/paardenmens/mens met paard, en beslist niet iets om trots op te zijn.
Jij denkt dat het zonder ook kan en zonder ook lukt, maar je hebt de veranderingen niet gezien en meegemaakt die je met behulp van grondwerk bij je paard kunt bereiken...ook als er geen problemen zijn.
Je krijgt er gewoon een heel ander paard door.

Enfin, " You may lead a horse to water, but you cannot make him drink"....