hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:42

Felicity: ik vind dat je groot gelijk hebt. Als jij zijn gedrag negeert en het gaat weer over, dan is het toch goed. Koud of warm water tegen zijn penis gooien vind ik ook niet normaal. En waarom ruinen? Als hij verder lief is en goed te hanteren en niet gevaarlijk of lastig op wedstrijden, hoeft hij toch niet gecastreerd te worden. Bij ons op stal staat ook een hengst. Een schat van een beest, heel hanteerbaar en brult naar elke merrie die langs zijn stal loopt. Maar verder absoluut niet gevaarlijk! Kan op wedstrijden gewoon tussen de merries en tijdens de les ook. Ik rij een merrie en zij was laatst hengstig. Tijdens de les reageerde de hengst absoluut niet, pas na de les begon hij interesses te tonen. Het is gewoon een kwestie van opvoeding.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:44

zoals ik al zei, brult mijn ruin ook weleens. van mij mag hij doen wat hij wil aan de hand, als het touwtje maar slap blijft. dat hij dan even ergens anders naar kijkt dan naar mij hoeft helemaal geen probleem te zijn, en heeft ook niets met ondermijnen van leiderschap te maken. in de kudde zie je ook niet voortdurend alle paarden letten op het leiderdier. die kijken ook om zich heen, houden hun omgeving in de gaten. zolang het paard alleen brult en uitschacht, en verder netjes bij je blijft is er niks aan de hand. gewoon alles op een slap touwtje.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:05

Een hengst niet laten brullen want 'dan is zijn aandacht niet bij jou'?
Tja... als je een paard als een soort gehoorzame slaaf ziet die vooral nooit zelf mag denken, kun je het zo ook bekijken.
Mag hij knorren? Of is zijn aandacht dan ook ergens anders? En ademen? Mag dat? Of liggen zijn gedachten dan bij ademen? Er zijn dan immers ergens wat hersencellen bezig met het regelen van de ademhaling! Dat kunnen we natuurlijk niet hebben!
Alle hersencellen moeten op mij gericht zijn!

Mijn hengst staat gewoon bij mijn merrie, alleen is de merrie een beetje onvruchtbaar. Ach, kunnen ze toch wat lol hebben samen zonder zich druk te hoeven maken over kinderopvang en schoolgeld.
Ik vind het prima als mijn hengst naar merries brult, zolang hij me maar niet voorbij rent oid.
Bijten laat ik hem ook gewoon doen, zelfde als wat iemand hiervoor zei. Al die verhalen over bloeddorstige hengsten... komen volgens mij meestal van mensen die hun paard 24/7 op stal houden en ze er dan na 5 weekjes een keertje uit halen.

Tja, van een mensenman hoef je ook niet te verwachten dat die 100% normaal reageert als je hem na 5 weken isoleercel de straat op sleept waar hij van alle kanten wordt toegeroepen door mooie fotomodellen.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:18

wij hebben dit gedrag ook veel genegeerd.. resultaat:we hebben hem na 14 jaar moeten laten castreren omdat hij mensen aanviel.. Was wel een redelijk gevaarlijke ingreep.. Maar het was nog veel gevaarlijker om hem hengst te laten!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:26

xCarlyx schreef:
wij hebben dit gedrag ook veel genegeerd.. resultaat:we hebben hem na 14 jaar moeten laten castreren omdat hij mensen aanviel.. Was wel een redelijk gevaarlijke ingreep.. Maar het was nog veel gevaarlijker om hem hengst te laten!

brullen en uitschachten? wat is daar dan zo gevaarlijk aan? ik neem aan dat hij wel andere dingen deed dan dat. kijk buiten en trappen en duwen en weet ik veel wat voor dominantie uitingen worden niet getolereerd, maar een keer een andere kant opkijken, tja daar zie ik het gevaar niet van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:12

Ik corrigeer het wel, ik wil niet dat hij brult of uitschacht op het moment dat ik met hem bezig ben. Prima dat meneer hormonen heeft, maar ik wil dat zijn aandacht bij mij blijft.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:15

ja.. brullen..uitschachten, zich willen lostrekken en naar de merries willen.. we hebben dan wel geroepen tegen hem.. en meestal schrok hij al van ons geroep.. maar vorig jaar had hij overal lak aan. trok gewoon los.. viel ons aan.. was echt levensgevaarlijk.. We dachten toen nog.. ach, dit is misschien een periode.. maar hij bleef t doen!
als ik ooit nog een hengst krijg dat zal ik dat ook niet meer toelaten. Niet dat ik hem dan ga slaan ofzo. Maar met stem kun je ook heel erg veel.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:27

Ik vind het juist onzin om een hengst te laten castreren als ie niet dekt terwijl hij niemand tot last is en goed te hanteren is. Wij hebben een hengst op stal staan en die staat dus wel gewoon bij merrie en ruinen en die gaat er met zijn 1,5 jaar gewoon bovenop zitten. De eigenaresse wil hem hengst laten omdat hij dan een mooie hals krijgt Gestoord Dat vind ik dus onzin want hij staat telkens al merries te dekken hij is ons allemaal wel tot last, dus iedereen vindt dat ze hem gewoon moet laten castreren. Maargoed... Heb zelf ook een hengst en die staat in een groepje met andere jonge hengsten 2 merries en een volwassen dominante hengst. Ik wil over 1,5 jaar met hem naar de keuring gaan dus ook al wordt hij niet goedgekeurd hij blijft lekker hengst en is niemand tot last.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:31

warm water, koud water of er tegen aan schoppen? sorry maar dan ben je toch echt verkeerd bezig. als jij er niet wilt mee gaan dekken zou ik hem ruinen. waarom hengst laten? hij kan zijn gierendehormonen toch niet beantwoorden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 09:36

En al die hengstige merries dan. Die staan te gillen en te piesen voor een ruin/hengst. Dat mag wel?
Maar een hengst die een keer brult naar een merrie mag niet. Wat is daar zo anders aan?Is het een modetrend om alle hengsten maar te ruinen.
Waarom worden de merries niet gesterilseerd? Omdat dat dat te duur zou zijn?
En wat moet je dan met een ruin met hengstengedrag. Maar af laten maken omdat er geen ballen meer zijn die eraf kunnen.
Ik vind dit ronduit belachelijk.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:55

ik vind dat niet belachelijk. Merries worden niet gevaarlijk als ze hengstig zijn. De hengsten kunnen dus wel gevaarlijk worden! Een ruin met hengstengedrag is echt niet zo erg als een echte hengst! Ik vind het een beetje vreemd wat je allemaal zegt nu felicity.
Als een merrie goed hengstig is moet je gewoon zorgen dat ze niet dicht bij de hengst in de buurt komt!!! een hengst vertoond altijd hetzelfde gedrag.. Bij een merrie is dat maar eens in de zoveel tijd!
Wat zou jij doen dan? als je een hengst had die mensen aanviel, zich los wilde trekken om naar de merries toe te kunnen... Kortom, een hengst die gewoon gevaarlijk is. Dat is eigenlijk toch ook zielig voor die hengst. Hij wordt altijd gecorrigeerd.. altijd is hij degene die gestraft wordt.. Hij krijgt toch een veel beter leven als hij gewoon gecastreerd wordt.. hij kan dan gewoon bij de merries in de wei, en wordt niet meer de hele dag gecorigeerd!
Laatst bijgewerkt door xCarlyx op 13-12-06 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:56

felicity sorry hoor, maar dit vind ik echt belachelijk wat je nu zegt! een pissende merrie kan geen gevaar vormen, een brullende hengst wel. Mijn hengst hoort zich te gedragen als ik met hem bezig ben, dus nee, niet brullen en ook niet uitschachten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 10:01

Ik werk op mijn werk met verschillende paarden. Zo ook een ruin. Ja een echte. Maar die is echt nog gekker als mijn hengst. Die brult staakt en springt erop als je niet oplet.
Mijn hengst haalt het niet in zijn hoofd om zoiets te doen.
Een merrie niet gevaarlijk? Lopen slaan, gillen, meppen omdat ze hengstig is. Niet te rijden valt omdat ze omde 10 meter stil staat.
Mijn hengst brult een keer schacht een keer uit. En het is klaar. Hij steigerd niet, hij valt niet aan.
Hij weet dondersgoed wat hij wel en niet mag. Ben ik dan ook al vanaf veulen mee bezig. Ik heb dan ook liever een hengst als ee pissige merrie.
Ik stop deze discussie weer. Het is gewoon een modetrend iedereen doet het. En ik heb geen reden er toe om het te doen.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:03

Dat is jou mening! Het is geen modetrent! In de meeste gevallen is het gewoon de veiligste manier.. Dat jou hengst toevallig nou dat gedrag niet heeft. De meeste hengsten hebben dat wel.
Als mijn merrie hengstig is merk ik daar niets van. Maar een hengstige merrie moet je gewoon niet in de buurt houden van een hengst! Dat is gewoon vragen om problemen.,,

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:04

Mijn hengst is ook erg braaf, eerder een watje. Toch is hij wel met andere dingen bezig dan op mij te letten. Als hij gaat brullen als hij naar stal loopt dan geef ik hem een ruk omdat hij op mij moet letten. Met rijden leg ik dan even mij zweep eraan zovan opletten jij. Hij mag brullen maar hij moet wel aan het werk blijven. Ik denk niet dat het brullen en uitschachten zelf afgestraft moet worden. Dit is de natuur alleen moet hij wel met zijn hormonen leren om te gaan.

Met rijden heeft hij trouwens geen last van hengstige merries. Hij kan in het begin druk zijn maar ik denk dat meer jonge paarden daar last van hebben. Als hij aan het werk is dan kan ik gewoon naast andere paarden stappen. Ik zit trouwens wel alijd volledig bewapend op hem, dus met zweep en sporen voor het geval hij het toch een leer wil proberen.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:18

Mijn hengst mag niet brullen of uischachten wanneer ik met hem bezig ben (of ik heb nu aan het halster of onder het zadel heb). Op dat moment hoort hij op mij te letten en niet op z'n omgeving. Meestal is verbaal afstraffen overigens wel genoeg als ik naast hem sta. Als hij het onder het zadel doet zet ik hem wat harder aan 't werk, dan let hij vanzelf weer op.

Als hij op stal staat te gillen negeer ik het (ik ben dan niet met hem bezig) zolang het niet te erg wordt. Als hij de stal begint af te breken corrigeer ik hem wel. Ik kan gewoon zonder problemen met merries en hengsten langs zijn stal lopen (en ja hij kan met zijn hoofd en hals uit de stal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:35

Even naar de mensen die het hebben over "gevaarlijk", "straffen" en "ruinen".

Het gaat hier toch niet om "gevaarlijke" hengsten?!
Het gaat hier om hengstengedrag: uitroepen en uitschachten. Nou wat gevaarlijk…

Hou er gewoon rekening mee dat dit gedrag instinctmatig gedrag is. Respecteer en begrijp dat en zorg voor rust in jezelf. Als je wilt dat zijn aandacht bij jou is, zorg dan dat je het interessant voor hem maakt.

Het is zo gemakkelijk om het paard te straffen voor hoe hij zich voelt en hem te betitelen als onhandelbaar of gevaarlijk.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:13

hop schreef:
Mijn hengst mag niet brullen of uischachten wanneer ik met hem bezig ben (of ik heb nu aan het halster of onder het zadel heb). Op dat moment hoort hij op mij te letten en niet op z'n omgeving.

ik denk, wat...ik weet zeker dat jij echt geen inlvoed kan uitoefenen op je hengst wanneer meneer zijn geslachtsdeel uitschacht! Knipoog

Onze hengst mag gerust brullen en zijn geslachtsdeel uitschachten, dat is nou eenmaal moeder natuur die zich hier laat zien...zolang hij zich maar netjes gedraagd als ik met hem bezig ben is er niets aan de hand! Een goede opvoeding is en blijft uiteraard een must! Knipoog

Wel ben ik van mening dat je een hengst niet onnodig hengst moet laten wanneer hij niet in de dekdienst ingezet zal worden, hengsten leiden namelijk een erg eenzaam bestaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:20

Je kunt een paard wel degelijk leren bij de les te blijven (nee ook een merrie hoeft niet direct te gaan plassen naar een hengst als ik ermee bezig ben)
En dan heb ik het niet voer afmeppen, maar wel de aandacht ff opeisen.

Overigens wil ik bij elk paard dat de aandacht bij mij is als ik ermee bezig ben.
Met rijden wil dat bijv zeggen dat je hem flink aan het werk zet als er bakkabouters zijn of dingen in de omgeving.

Is dat nu zo raar?
Is hij dan een slaaf?

Nee niet echt, maar een paard dat naar je luisterd als je ermee omgaat lijkt me toch best normaal.
En luisteren kan niet als hij loopt te geilen op een merrie in de buurt, want dan zit daar zijn gedachte

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:26

Nou ik ozu echt niet een lel er tegen geven ik vind dat niet kunnen
Maar k zou het niet negeren.. Ik heb ook een hengst en die gaat bij merries staan.. maar als hij gaat gillen of brullen krijgt hij een harde knal met de zweepp .. en dan hoef je maar een keer de zweep te laten zien en dan is ie stil..Lachen heb ook met andere hengst meegemaakt..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:29

Cassidy schreef:
En zo snel mogelijk een afspraak maken om te laten ruinen.

ONZIN !
Dat meen ik echt.. Ik heb nu een Hengstveulen van 7 maanden oud. Zolang je goed correct, consuqent en eerlijk blijft moet het heus te doen zijn. Zolang ik hem nu al goed opvoed, om laat gaan met andere paarden, is hij op zijn 3de, 4de jaar heus gewoon te hanteren. Hij staat nu al in een kudde met 2 ruinen, en loopt paar keer week mee met een merrie buiten. Zo leert hij ook dat het de normaalste zaak van de wereld is.

Zodra je een hengst gaat afzonderen, onstaan er problemen. Logisch als hij bijv een ander paard ziet dat hij gek wordt, je moet hem ook als een ander paard behandelen alleen strenger zijn voor dingen die niet mogen.

Op de manege waar ik heb gereden, Curacao Manege SHC, reden zelfs al jaren 3 hengsten mee in de les ! Met beginners, in springlessen, wedstrijden.. en gewoon tussen de merries ! Kijk, zo leer je dat het heus ook anders kan met hengsten... Slapen

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:14

sherif schreef:
hop schreef:
Mijn hengst mag niet brullen of uischachten wanneer ik met hem bezig ben (of ik heb nu aan het halster of onder het zadel heb). Op dat moment hoort hij op mij te letten en niet op z'n omgeving.

ik denk, wat...ik weet zeker dat jij echt geen inlvoed kan uitoefenen op je hengst wanneer meneer zijn geslachtsdeel uitschacht! Knipoog

Onze hengst mag gerust brullen en zijn geslachtsdeel uitschachten, dat is nou eenmaal moeder natuur die zich hier laat zien...zolang hij zich maar netjes gedraagd als ik met hem bezig ben is er niets aan de hand! Een goede opvoeding is en blijft uiteraard een must! Knipoog

Wel ben ik van mening dat je een hengst niet onnodig hengst moet laten wanneer hij niet in de dekdienst ingezet zal worden, hengsten leiden namelijk een erg eenzaam bestaan!

en met die laatste zin ben ik het helemaal niet eens! mijn hengst staat in een uitloopstal en links en rechts van hem staan ruinen er komen veel paarden langs zijn box en komt niks te kort. hij kan gewoon met ze snuffelen en op de wei staat hij ook naast ruinen...hij zou wel met een ruin samen in de wei kunnen maar dat probeer ik liever niet...

edit: het hangt er wel vanaf wat voor ras je hebt want van het ene ras zijn hengsten makkelijker als van een ander ras...maar iedereen in nederland doet zo angstig over hengsten...dat vind ik nou echt zonde want waarom een hengst laten castreren terwijl hij zich goed gedraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:22

En omdat jij dat liever niet probeert, heeft hij een eenzaam leven
Want wat over de draad snuffelen is niet te vergelijken met lekker staan te kroelen bij elkaar

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:41

hoe je het ook went of keert hengsten leiden nu over het algemeen een eenzaam bestaan!

[/quote]edit: het hangt er wel vanaf wat voor ras je hebt want van het ene ras zijn hengsten makkelijker als van een ander ras...maar iedereen in nederland doet zo angstig over hengsten...dat vind ik nou echt zonde want waarom een hengst laten castreren terwijl hij zich goed gedraagt?
[/quote]

kun je voorbeelden hiervan noemen, ben nu wel erg benieuwd Bloos

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:42

runningkawa schreef:
En omdat jij dat liever niet probeert, heeft hij een eenzaam leven
Want wat over de draad snuffelen is niet te vergelijken met lekker staan te kroelen bij elkaar

als je kijkt naar hoeveel ruinen en merrie's alleen staan dan slaat dat ook nergens op. en de reden waarom ik het niet probeer is omdat het meestal de ruin is die jou hengst "verwond" en niet de hengst de ruin.
en een eenzaam leven slaat natuurlijk helemaal nergens op.