Baaldag met mijn hengstje die ondertussen HENGST is geworden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Baaldag met mijn hengstje die ondertussen HENGST is gewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:45

Cassidy schreef:
En waarom sta je daar dan nog?

Omdat op die boer na, heeft mijn paard een perfecte plek.
Mega veel hoog land, een constante oog op hem, word meteen gebeld als er ook maar iets minisculs is..
Er staat in de winter een container waar ze inkunnen als ze willen...

Die boer probeert nu niet meer de mijne aan het halster te krijgen, zo als hij zelf zegt krijgt hij dat toch niet voor elkaar dus hij probeert het niet meer, als hij ze moet verweiden neemd hij die van hem zelf aan touw en die van mij gaat er los achteraan..
(vandaag was dat niet de planning omdat we een weg over moesten steken en een km door het bos moesten)

Die man heeft goede bedoelingen en hij verzorgt ze uitstekend, ze zien er niet voor niets zo goed uit.

En als hij niet meer aan die van mij komt vind ik het prima..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:54

En hoe moet dat dan in het gevak van een calamiteit? Als je paard wel een keertje uitbreekt of aan het halster moet omdat hij bijvoorbeeld zich heeft bezeerd? Jij bent niet altijd even snel ter plekke.
De voor de rest in jouw ogen ideale situatie vindt je elders ook, en zelfs nog beter.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:58

Gelukkig heeft hij goede buren die ik ken en die erg GOED met paarden zijn!!
En als die er niet zijn zijn er daar nog wel meer paardenmensen.

De vorige keer dat was uitgebroken hebben ze andoy in een landje gedaan van de buren.
Daar heb ik hem uiteindelijk uitgehaald.

Ze zullen waar ze nu staan niet snel uitbreken en doen ze dat wel is er nog weinig aan de hand want dan moeten ze nog door 3 afgesloten weiden heen willen ze de weg op komen..

EDIT de eerste keer kon je het ook niet echt uitbreken noemen.
er loopt een wandelpad naast de weide en waarschijnlijk zijn er mensen door de wei gegaan om een stuk af te snijden en hebben ze het bovenste draad eraf gehaald.

Dat kan nu niet meer gebeuren mochten ze daar weer staan want er zit geen handvat meer aan!

EDIT: ik zou z'n dochter helemaal vergeten..
die woond vlakbij en die heeft zelf aardig wat paarden bij hem staan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:07

Cassidy schreef:
En hoe moet dat dan in het geval van een calamiteit? Als je paard wel een keertje uitbreekt of aan het halster moet omdat hij bijvoorbeeld zich heeft bezeerd? Jij bent niet altijd even snel ter plekke.
De voor de rest in jouw ogen ideale situatie vindt je elders ook, en zelfs nog beter.

ik ben het met cassidy eens. toen mijn (nu ruin) hengst die leeftijd kreeg, werd hij ook een beetje brutaler, meer een eigen willetje, en kleine dingetjes uitproberen. nu had ik geen verstand van jonge hengsten opvoeden, en ik zag een hapje of duwtje door de vingers. en van de ene op de andere dag sloeg mijn paard om, hij had kennelijk het stadium bereikt waarop hij in de natuur een leidende hengst zou hebben uitgedaagd ofzo (hij was inmiddels 2,5). in ieder geval, ik had hem gewoon aan de ahnd zoals elke dag, en hij viel me ineens aan. smeet me tegen de muur aan met zijn hoofd en begon op me in te rammen toen ik kwaad werd. ik heb hem losgelaten en weggejaagd (het was in de wei), en daarna er weer bijgepakt. toen ging het wel. de dag erna gebeurde het weer, ik heb hem losgelaten en er verder niet meer aangezeten. daarop heb ik hem laten castreren. eerst ben ik er nog wel mee aan de slag gegaan, omdat hij wel te hanteren moest zijn, en tegen de tijd dat hij gecastreerd werd kon ik hem wel weer vasthouden. maar het is dus wel een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. een paard moet zijn plek weten, en als je voor hem geen sterke, en dus betrouwbare leider bent zal hij proberen die plek over te nemen, omdat je in zijn ogen niet kan zorgen voor datgene wat de kudde (of die er nou is of niet, het is puur instinct) nodig heeft, en hij dat beter zou kunnen.

inmiddels is mijn paard 8,5 en ik kan met hem lezen en schrijven. dat heeft wel de nodige tijd en moeite gekost, en mijn paard heeft het ook altijd onthouden. bij sommige mensen, die minde sterk in hun schoenen staan probeert hij het nog steeds.
verder heb ik nu weer een hengstveulen, en het is de bedoeling dat deze hengst gaat blijven. mijn eerste paard is er één zonder papier, en moest dus toch gecastreerd worden (er is geen reden voor geweest om er zo lang mee te wachten, ik wist gewoon niks van hengsten opvoeden), maar deze wil ik straks op de hengstenkeuring hebben. ik heb met mijn eerste paard veel geleerd, en heb er dan ook alle vertrouwen in dat het met dit beestje helemaal goed gaat komen.
mijn advies is dan ook om zelfs de kleinste dingetjes niet door de vingers te zien. je hoeft het niet met geweld af te straffen, maar nee is nee.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:30

Mijn naam is niet Monty maar

"Maar kreeg geen touwtje om zijn hals laat staan een halster om?

We hebben uiteindelijk maar Adverture aan een touwtje gedaan en Andoy (de mijne ) los mee laten lopen.
Ik liep voorop en overal waar ik ging liep Andoy achter mij aan en de boer liep met zijn paard achteraan..
Mijn nuchtere jaarling word een brutaaltje..
Hij durfde als eerste de weg over, door het weide gat..."

Hier kan ik alleen maar vanaf lezen dat je echt heel streng moet zijn bij het halster omdoen. Dit kan en mag gewoon niet fout gaan, je hengst moet begrijpen dat er maar 1 manier is dat het wel kan, en dat is met halster, zijn hoofd naast jouw schouder geen stap voor je uit, en 1 en al oog en oor voor je. Wat Merrieveulen zegt: de kleinste dingetjes niet door de vingers zien. Waarom lukte het niet hem een touw om te doen?
Verder klinkt het als een braaf en niet angstig dier.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 01:54

Ik wilde eerst gewoon z'n halster opdoen.. maar de poging mislukte omdat ik zelf liep te sukkelen.. (dacht gewoon zo als normaal dat ik naar mijn merrie loop halster omdoen en je loopt weg..
Hij draaide snel om en dat had ik niet verwacht dus eerste poging mislukte eigenlijk ook wel een beetje door mij zelf..

Toen ging de boer schreeuwen en in de hoek te drijfen...
Ik dacht ik doe anders snel ff een touwtje om zijn hals dan heb ik een beetje meer grip.

Maar een touwtje om een hals doen terwijl iemand anders staat te jagen en je voor een andere hengst langs moet tegen het draad aan en dan tussen die 2 in, nee dat is erg onhandig..
daarbij sta ik niet graag bij de voorbenen van een andere vreemde hengst.
jr kon gewoon zien dat die van mij zich in het nauw voelde gedrukt vanwege die druk achter hem
ik en draad voor hem rechts draad en links een andere hengst..

Dus toen zei ik stop, hij moet maar los mee. want ik was doods benauwd dat hij door de draden zou gaan omdat dat de enigste uitweg was..

Ik heb wel vaker met hengsten gewerkt, ik heb heel lang op een dressuur/africhtingsstal gewerkt en daar met de eigenaresse van de stal de paarden beleerd, zij als eerste erop en ik was de hulp.
Ik deed veel voorbereidingswerk, zoals leren longeren voor het eerst een zadeltje, poetsen, afspuiten leren lopen aan een touwtje, ja je staat soms stom verbaast hoe mensen een paard naar een beleringsstal brengen) enz..

Een hengst van haar (al haar jonge paarden staan ook daar) heeft problemen gehad met halster opdoen.
Maar door doorzetten en gewoon wat meer met hem bezig te zijn geweest is hij een perfect en braaf paard geworden..

En ja ik blijf overtuigd dat ik het aankan een hengst opvoeden!
Helemaal die van mij, het is een nuchter beest, niet bang of angstig, normaal gesproken ook niet gecompliseert.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 12-12-06 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 01:58

merrieveulen schreef:
Cassidy schreef:
En hoe moet dat dan in het geval van een calamiteit? Als je paard wel een keertje uitbreekt of aan het halster moet omdat hij bijvoorbeeld zich heeft bezeerd? Jij bent niet altijd even snel ter plekke.

ik ben het met cassidy eens. toen mijn (nu ruin) hengst die leeftijd kreeg, werd hij ook een beetje brutaler, meer een eigen willetje, en kleine dingetjes uitproberen. nu had ik geen verstand van jonge hengsten opvoeden, en ik zag een hapje of duwtje door de vingers. en van de ene op de andere dag sloeg mijn paard om, hij had kennelijk het stadium bereikt waarop hij in de natuur een leidende hengst zou hebben uitgedaagd ofzo (hij was inmiddels 2,5). in ieder geval, ik had hem gewoon aan de ahnd zoals elke dag, en hij viel me ineens aan. smeet me tegen de muur aan met zijn hoofd en begon op me in te rammen toen ik kwaad werd. ik heb hem losgelaten en weggejaagd (het was in de wei), en daarna er weer bijgepakt. toen ging het wel. de dag erna gebeurde het weer, ik heb hem losgelaten en er verder niet meer aangezeten. .

Ja maar ik ben ook absoluut NIET van plan om het zover te laten komen!!

Ik heb duidelijke grenzen en die weet meneer ook wel hoor.
Als hij een keer bijt is een EH genoeg om hem te laten stoppen.

Alleen in een grote wei met een verkeerde start begin je niet zoveel.

Ik moet gewoon deze week ff alleen met hem bezig.
Ik heb altijd alles alleen met hem gedaan, soms was mijn vader er als hulp, maar die hield zich dan vaak druk met de merrie en ik met het veulen.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 02:17

daantjuhhh schreef:
Ik wilde eerst gewoon z'n halster opdoen.. maar de poging mislukte omdat ik zelf liep te sukkelen.. (dacht gewoon zo als normaal dat ik naar mijn merrie loop halster omdoen en je loopt weg..
Hij draaide snel om en dat had ik niet verwacht dus eerste poging mislukte eigenlijk ook wel een beetje door mij zelf..

Toen ging de boer schreeuwen en in de hoek te drijfen...
Ik dacht ik doe anders snel ff een touwtje om zijn hals dan heb ik een beetje meer grip.

Maar een touwtje om een hals doen terwijl iemand anders staat te jagen en je voor een andere hengst langs moet tegen het draad aan en dan tussen die 2 in, nee dat is erg onhandig..
daarbij sta ik niet graag bij de voorbenen van een andere vreemde hengst.
jr kon gewoon zien dat die van mij zich in het nauw voelde gedrukt vanwege die druk achter hem
ik en draad voor hem rechts draad en links een andere hengst..

Dus toen zei ik stop, hij moet maar los mee. want ik was doods benauwd dat hij door de draden zou gaan omdat dat de enigste uitweg was..

Ik heb wel vaker met hengsten gewerkt, ik heb heel lang op een dressuur/africhtingsstal gewerkt en daar met de eigenaresse van de stal de paarden beleerd, zij als eerste erop en ik was de hulp.
Ik deed veel voorbereidingswerk, zoals leren longeren voor het eerst een zadeltje, poetsen, afspuiten leren lopen aan een touwtje, ja je staat soms stom verbaast hoe mensen een paard naar een beleringsstal brengen) enz..

Een hengst van haar (al haar jonge paarden staan ook daar) heeft problemen gehad met halster opdoen.
Maar door doorzetten en gewoon wat meer met hem bezig te zijn geweest is hij een perfect en braaf paard geworden..

En ja ik blijf overtuigd dat ik het aankan een hengst opvoeden!
Helemaal die van mij, het is een nuchter beest, niet bang of angstig, normaal gesproken ook niet gecompliseert.

Lekker, zo'n boer erbij. Dat was dus 1 keer en nooit meer. Ondanks je ervaring met hengsten heb je het dus verpest. Je -kan- niet sukkelen met hengsten. Dat kan gewoon niet. Zelfs als je ze aanhaalt, is dat niet sukkelen. Als hij naast je loopt houd je altijd zijn mond in de gaten, want sukkelen met hapjes gaat al veel te ver. Voert niks uit je hand aan hem. En belangrijk: als jij er bent, doet hij rustig. Dan wacht hij tot je zijn halster omdoet. En als hij een halster omheeft, is hij aan het werk en moet hij zijn aandacht daarbij houden, dat is de enige manier. Consequent is bijna een understatement. Je denkt niet in grijstinten, maar zwart/wit = er is iets goed, of iets fout. Ik vind het wel bewonderingswaardig dat het dier zo los achter je aanliep (eigenlijkde pennydroom; een wilde hengst die achter je aanloopt). En hengsten zijn geweldig, maar krengen iets minder. En volgens mij is jouw type paard iets sneller aangeleerd dan afgeleerd, dus opletten geblazen.
Anders zou ik ook adviseren hem te ruinen, de ene hengst is nou eenmaal makkelijker dan de ander. Succes ermee! Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 02:58

Om heel eerlijk te zijn voelde ik me ook wel penny opdat moment.. maar het was wel een aparte ervaring.
alleen klopt je omschrijving niet helemaal: een wilde hengst die achter je aanloopt, want het is dus geen wilde hengst!
Uiteraard weet ik dat ik niet moet sukkelen het zijn levende wezens, je moet altijd opletten... (zelfs bij een super betrouwbaar dier)
Maar ja daarom heet het ook sukkelen, dat deed ik niet met opzet.
En ja, er is eerder gezegd voorkomen is beter dan genezen, maar de realiteit is niet altijd zo, dus deal ermee, geef niet op en ga door!
Van fouten leer je veel.

Het zal mij iig niet weer gebeuren.
En wie zegt dat ik sukkel als hij hapt, tuurlijk niet.
Ik heb duidelijke grenzen waar hij niet over heen mag gaan.
Een EH is dan ook genoeg om hem daarmee te laten stoppen.
Het is echt geen onhandelbaar dier en dat zal hij zolang hij in mijn bezit is ook niet worden.

Als ik er over een paar daagjes heen ga en ff lekker alleen met hem bezig ga weet ik zeker dat het goed gaat.

ff zonder geschreeuw of druk gedoe in de buurt
en nee ik voer altijd uit een emmer op de grond..

ja ik ben het met je eens dat de ene hengst makkelijker is als de andere.

ik heb het geluk dat ik een goed werk adres heb gehad waar ik heel veel heb geleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:31

daantjuh schreef:
merrieveulen schreef:
en hij viel me ineens aan. smeet me tegen de muur aan met zijn hoofd en begon op me in te rammen toen ik kwaad werd. ik heb hem losgelaten en weggejaagd (het was in de wei), en daarna er weer bijgepakt. toen ging het wel. de dag erna gebeurde het weer, ik heb hem losgelaten en er verder niet meer aangezeten. .

Ja maar ik ben ook absoluut NIET van plan om het zover te laten komen!!

Dan wil ik toch even je aan het hart drukken om dit artikel even door te lezen. De meeste mensen die een aanvaring hebben gehad met een hengst (en het geluk hebben gehad om hem te overleven), hebben die nooit aan zien komen.

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

Onthou, "Good stallion make great geldings." Ik zou vroeg castreren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:18

zoals ik al zei, was het voor mij ook niet te voorspellen dat dit zou gebeuren. ik was ten eerste 15, en wist nog lang niet zoveel als ik nu weet over het herkennen van gedrag, en het hier en daar ook begrijpen. maar desondanks ben ik er ook nog lang niet. mijn eerste verzorgpaardjes waren hackney hengsten, die ook weleens druk waren (ja ik was toen 8-9 jaar, de eigenaar was er wel altijd bij), dus ik ben zowiezo al niet bang uitgevallen.
over het zover laten komen, mijn paard liet zich nog gewoon het halster aandoen, ik kon hem overal aanraken, voetjes geven etc. het begon met wat 'speels' happen, maar nooit agressief. het was echt van de ene op de andere dag, hij zag waarschijnlijk zijn kans ineens schoon, of misschien was er een hengstige merrie in de buurt die alles wat opvoerde. ik zeg niet dat dit met jouw paard ook gebeurt, maar sinds ik het heb meegemaakt weet ik wel zeker dat je je paard vertrouwen en zekerheid moet bieden in de allerhoogste mate, zodat het voor het dier niet nodig is om jouw leiderschap te tarten. en eerlijk is eerlijk, jouw paard ziet je op dit moment niet als betrouwbare leider waarbij hij veilig onderdanig kan zijn. het komt voort uit onzekerheid, een paard is niet zomaar agressief omdat hij hengst is.
ik zeg dit niet om je aan te vallen, maar voor ons (zowel voor mijzelf als voor mijn paard) was dat toen echt niet leuk, en het is dus ook niet nodig. ik ga ervan uit dat je weet waar je het over hebt, meer ik wilde deze ervaring toch even met je delen omdat ik dus heb ervaren hoe een lief mak paard toch om kan slaan als hij de kans krijgt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:37

Dus omdat soms een hengst zo geworden is moet ik die van mij maar castereren...

Dan kan ik ook maar beter niet meer gaan springen, want ja, daar gebeuren ook wel eens ongelukken.

een dagje een halster niet op willen en hij heeft een grote kans om een monster te worden, kom op zeg!

Dat artikel wil ik best lezen als ik vanavond weer thuis ben.

Maar nee, ik castereer hem als de ik dat wil!
En niet omdat hij een dag een halster niet op wil, na een verkeerde start.

Ik ben 22 jaar, ik heb paardenhouerij gedaan, niet dat je daar nou zoveel aan hebt, maar goed.
Ik heb de laatste 3 jaar van 7 uur s morgens tot 22.00 s avonds met jonge paarden gewerkt.
Ik ben er van overtuigd dat ik mijn paardje best op kan voeden tot sociaal en lief paard.
je wilt niet weten hoe sommige dieren soms op stal kwamen, en als je dan keek hoe ze naar hun eigenaar gingen.
het waren stuk voor stuk happy, rustige en vriendelijke paarden.

Als mijn paard 3 is en hij is een ruin komt hij thuis ga ik met hem bezig met voorbereidings werk, daarna gaat hij naar de stal waar ik gewerkt heb,
Het zadelmak maken laat ik aan een ander over.

Stel dat hij een monster word, tuurlijk gaat dan z'n zaakie wel eerder weg!
Maar zolang dat niet nodig is mag hij lekker met z'n hengsten vriend op de wei spelen en groot worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:40

daantjuhhh schreef:

Hele diepe zucht.

Als jij het advies van een echte paardenman in de wind slaat die meer paarden in zijn leven heeft gezien en mee heeft gemaakt en mee gaat maken dan merrieveulen, jij en ik bij elkaar, dan kan ik je ook niet helpen. Ja ik lees heel goed, jij laat castreren...de vraag is dan alleen op welke leeftijd.

Dus ik zou zo zeggen, aangezien domheid soms bestraft moet worden: doorgaan, vooral zo doorgaan....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:46

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:

Hele diepe zucht.

Als jij het advies van een echte paardenman in de wind slaat die meer paarden in zijn leven heeft gezien en mee heeft gemaakt dan merrieveulen, jij en ik bij elkaar, dan kan ik je ook niet helpen. Ja ik lees heel goed, jij laat castreren...de vraag is dan alleen op welke leeftijd.

Dat weet ik niet.
Nu nog niet iig..
Mensen hij wil een dagje geen halster op.
Het was een poedersuiker start, maar dat betekend niet dat hij ooit weleens gevaarlijk kan worden of dat ik m meteen moet casteren..

Lees dan zelf ook.

Een heel lief paard is hengst.
Wil een dag geen halster op vanwege een poedersuiker, waarschijnlijk wil bijna geen enkel dier met z'n start een halster op.

En hup meteen moet hij gecastereerd worden?
Man dan moet elke hengst gecastereerd worden..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:47

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:

Hele diepe zucht.

Als jij het advies van een echte paardenman in de wind slaat die meer paarden in zijn leven heeft gezien en mee heeft gemaakt en mee gaat maken dan merrieveulen, jij en ik bij elkaar, dan kan ik je ook niet helpen. Ja ik lees heel goed, jij laat castreren...de vraag is dan alleen op welke leeftijd.

Dus ik zou zo zeggen, aangezien domheid soms bestraft moet worden: doorgaan, vooral zo doorgaan....

Zodat jij over 2 jaar een topic kan lezen hoe goed het gaat met dat zogenaamde monser en dat penny meisje,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:47

Als het te laat is, er moet eerst wat naars gebeuren

Met mijn da heb ik het er eens over gehad, hij is dus voorstander van vroeg castreren.
Op mijn vraag waarom gaf hij de volgende antwoorden

1
Alles is zo'n maar klein ontwikkeld.
Dus de ingreep is ook veel kleiner. Een jaarling heeft er dus veel minder last van als een 3 jarige.
En ze groeien toch gewoon mooi uit volgens hem.

2
Hij toch regelmatig wonden enz moet gaan hechten bij een hengst die door de draad is gevlogen om naar een merrie te gaan. En met wat pech zelfs einde oefening paard.

3.
Dat er vaak mensen waren die ongelukken kregen, doordat ze een hengst niet de baas konden.
En dan moest er ineens stel op sprong gecastreerd worden.
Maar een paard wat al geleerd had baas over een mens te zijn, daar had je ook al castreerde je hem dan, grote moiete mee die weer fijn te krijgen.
Volgens hem kon je beter voorkomen dan genezen.

En ik kan het niet meer dan eens zijn bij wat die man zei.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:52

1, klopt, voordeel..

2. geen merrie's in de buurt zolang meneer nog hengst is. (die 2 shetjes staan een halve km verder

3. klopt, maar zover laat ik het niet komen,
Hij wil een dagje geen halster op betekend niet dat hij onhandelbaar is.
Maar voordat hij onhandelbaar word is er allang gecastereerd.

De paarden op stal kwamen soms zeer onhandelbaar aan.
We hadden er eentje bij die was er op uit om je te killen, het heeft dik 1 jaar geduurd voordat ze (ja was een merrie) een beetje normaal was, nu 2 jaar later kan je alles met haar, behalve aan zijn oren zitten.
Dat heb ik samen met de eigenaresse van die stal wel bewerktstelligt.

Springruiters die geen boe of bah meer konden met hun paard kwamen daar.
Mensen met paarden die staakten, ( het was vaker een mensen probleem dan een paardenprobleem)
Zo uit de wei 4 jaar oud "nooit wat mee gedaan" ja hoor beest was al 10 x uitgeprobeert, niet mak te krijgen.
Maar het is nu een lief beest geworden hoor.
Ik heb in die 3 jaar echt veel meegemaakt en geleerd.
Als ik nu geen hengst kan opvoeden, dan kan een proffesioneel opfok bedrijf dat ook niet.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 12-12-06 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:53

Vergeet niet dat dat om kan slaan van de ene op de andere dag Lachen

En 2 je moest nu ook langs die shetjes, moet je dat dat niet nog vaker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:54

daantjuhhh schreef:
Zodat jij over 2 jaar een topic kan lezen hoe goed het gaat met dat zogenaamde monser en dat penny meisje,.

Als ik verhalen hoor dat het goed gaat is dat meestal wel de uitzondering.
Lees maar alle verhalen na van Pharagirlke, dat is in mijn ogen toch wel een uitzondering. Een volwassen paard, dat al een basis van opvoeding had genoten. En een ruiter met goede begeleiding. Dat jij helemaal 22 bent en met een jonge hengst wel denkt om te kunnen gaan..zijn al die volwassen mannen die hun handen er aan volhebben dan zulke mietjes?
Ik zie genoeg hengsten langskomen, en weet er genoeg van dat je je ogen in je achterhoofd moet hebben, dat je altijd op je quivive moet zijn, dat een moment dat je wat minder in je vel zit of je loopt te sukkelen zo ontzettend fout kan uitpakken....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:57

runningkawa schreef:
Vergeet niet dat dat om kan slaan van de ene op de andere dag Lachen

En 2 je moest nu ook langs die shetjes, moet je dat dat niet nog vaker?

Nee, dat die shetjes daar stonden was een foutje.

De volgende keer dat we moeten verweiden vraag ik wel of ze er staan, zodat ze niet weer op mijn pad komen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:00

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:

Als ik verhalen hoor dat het goed gaat is dat meestal wel de uitzondering.
Lees maar alle verhalen na van Pharagirlke, dat is in mijn ogen toch wel een uitzondering. Een volwassen paard, dat al een basis van opvoeding had genoten. En een ruiter met goede begeleiding. Dat jij helemaal 22 bent en met een jonge hengst wel denkt om te kunnen gaan..zijn al die volwassen mannen die hun handen er aan volhebben dan zulke mietjes?
Ik zie genoeg hengsten langskomen, en weet er genoeg van dat je je ogen in je achterhoofd moet hebben, dat je altijd op je quivive moet zijn, dat een moment dat je wat minder in je vel zit of je loopt te sukkelen zo ontzettend fout kan uitpakken....

OOh maar dat weet ik ook wel.
Ik weet echt wel dat je nooit mag sukkelen bij een levend wezen.
Het zijn altijd dieren en heb geleerd dat je ze nooit voor volle 100% kan vertrouwen, je moet altijd een procent in je achter hoofd houden.

En dat ik zeg dat ik 22 ben en het aankan, betekend niet dat het een makkie zal zijn en dat ik niet mijn handen vol heb.
Tuurlijk zullen er moeilijke dagen zijn, maar daarvoor heb ik een goede vriendin die meerdere hengsten opvoed tot me beschikking om vragen te stellen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:07

haha, leuk achteraf, maar ik denk dat je het op dat moment niet zo leuk vond, wel?
komt me wel bekend voor, een lief veulen dat na een tijd ontdekt dat hij hengst is, en groot ect Knipoog
het zal er ook wel aan gelegen hebben dat de boer erbij was, tenminste mijn merrieveulen laat zich altijd pakken, behalve als je er met een paar man gericht op af loopt, dan denkt ze doei!!
haha en dan moet je net de pech hebben dat er shetjes in dat weiland stonden, ja dan is het helemaal aan de gang Knipoog
gelukkig kwam hij in het goede weitje terecht, was vast een opluchting toen het draad dicht zat!
ik zou me er niet al te druk om maken hoor, castreren of niet, het blijft voorlopig gewoon een jong paard, die dus dingetjes ontdekt, en even moet ervaren dat het zo niet mag ect.
je hebt ervaring genoeg met paarden dacht ik, als ik je posts enzo zo'n beetje zie hier en daar.
succes met je boef!

xx

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:11

Wat al mijn voorgangsters aan je schreven is echt goed bedoeld,ze waarschuwen je voor een evt.ongeluk meid.Ja en jouw hengst is nu dus flink aan het puberen,maar wees op je hoede want een hengst is en blijft een hengst!!Als je hem hengst wil houden,zou ik hem zeker veel meer in de hand gaan nemen.Hij moet nu gaan leren dat hij geen loopje met je mag nemen,en gezond respect voor je gaat krijgen.Dit wordt een hele grote knul,en je weet hoe ontzettend sterk ze worden.Ik heb ook ongelukken gezien met hengsten die de eigenaar gingen uit proberen.Dus wees er op bedacht dat jou boef nu echt een hengst is geworden met alle streken die daarbij horen.Kijk zeker uit als er merrie's in de buurt zijn,want de roep der natuur is altijd sterker als jij!!Verder heel veel sterkte met je hengst. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:22

Ik ben ook een voorstander van castreren, en op jonge leeftijd. Het verhaal van merrieveulen komt me bekend voor, ik heb het meerdere malen gezien. Ook ik heb paardenhouderij gedaan, en op de meeste stallen waar ik gewerkt heb werden de hengsten die niet geschikt waren voor de fok rond de 1/2 jaar gecastreerd. Ik ben dus 23 jaar, en heb veel ervaring met hangsten. Let wel: goed afgerichte en netje opgevoede hengsten. Met jonge hengsten heb ik totaal geen ervaring, en ga mijn handen er dan ook niet aan vuil maken.
Ik weet wel dat mijn merrie (bijna 2) dit niet bij mij hoefde te proberen! Ze staat in de opfok (kudde met verschillende leeftijden, daar ben ik zowiezo een voorstander van) en terwijl ze op het land staat kan ik alles met haar doen. Halster om doen, zonder touwtje om de hals is geen probleem. Waarvoor doe je het touwtje om de hals?

Als die boer niet met je paard om kan gaan zou ik er heel snel weg gaan. Als ik op school zit, of aan het werk ben zou ik het fijn vinden als ze mijn paard uit de wei kunnen halen, of kunnen vangen bij calamiteiten.

Ik hoop voor jou dat het eenmalig is, en ik begrijp jou keuze wel dat het je droom is om een hengst te hebben. Maar denk eerst aan je eigen veiligheid, en die van anderen. Ik zou namelijk niet zo blij worden als mijn merrie daar in pension staat, en een ongecontroleerde hengst gaat even achter mijn paard aan...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:29

[/quote]
Die boer probeert nu niet meer de mijne aan het halster te krijgen, zo als hij zelf zegt krijgt hij dat toch niet voor elkaar dus hij probeert het niet meer, als hij ze moet verweiden neemd hij die van hem zelf aan touw en die van mij gaat er los achteraan..
(vandaag was dat niet de planning omdat we een weg over moesten steken en een km door het bos moesten)[/quote]

sowieso vind ik het niet echt een slim idee om een hengst (die nu al hengstkeuren vertoont), los mee te nemen..wat nu als als de hengst in kwestie ergens lucht van krijgt er vandoor gaat (wordt wel erg moeilijk vangen zo zonder halster+touw) Bloos