Paard masseren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelblood

Berichten: 165
Geregistreerd: 07-11-06

Re: Paard masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:58

ttouch (tteam)en massage zijn wel twee verschillende dingen!
massage werkt puur op de spieren (en vaten)en kan ontspanning brengen. ttouch werkt niet alleen op de spieren maar op het geheel. dieren worden op die manier bewust gemaakt van bepaalde dingen en vergt dus ook inspanning van het dier(vooral geestelijk).
massage is leuk maar wel moeilijk. je moet vooral veel kennis hebben van de spieren, maar ook rekening houden met de afvoer van afvalproducten die je vrijmaakt.
ik zou als ik jou was een cursus nemen of iemand je paard laten doen en vragen wat je zelf zou kunnen toepassen. Lachenhet is namelijk wel erg leuk om te doen!
je kan wel eerst je paard helemaal afstrijken en dan een paar seconde druk geven op de plekken die je wilt masseren. de manenkam vinden ze vaak erg lekker. zoals je de schouders bij een mens doet kan je ongeveer ook de manenkam doen. of indirecte schuddingen. bv de schouder. zachte schudden en dan trilt het door in het lichaam. geeft ook ontspanning Lachen. daarna altijd afstrijken richting het hart vanwege de afvoer.
maar je paard zal je zeer dankbaar zijn als je het eenmaal onder de knie hebt allemaal Haha!

Yannicke

Berichten: 7699
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Paard masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:59

stipje, kom k later terug Lachen

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Paard masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:25

angelblood schreef:
ttouch (tteam)en massage zijn wel twee verschillende dingen!
massage werkt puur op de spieren (en vaten)en kan ontspanning brengen. ttouch werkt niet alleen op de spieren maar op het geheel. dieren worden op die manier bewust gemaakt van bepaalde dingen en vergt dus ook inspanning van het dier(vooral geestelijk).
massage is leuk maar wel moeilijk. je moet vooral veel kennis hebben van de spieren, maar ook rekening houden met de afvoer van afvalproducten die je vrijmaakt.
ik zou als ik jou was een cursus nemen of iemand je paard laten doen en vragen wat je zelf zou kunnen toepassen. Lachenhet is namelijk wel erg leuk om te doen!
je kan wel eerst je paard helemaal afstrijken en dan een paar seconde druk geven op de plekken die je wilt masseren. de manenkam vinden ze vaak erg lekker. zoals je de schouders bij een mens doet kan je ongeveer ook de manenkam doen. of indirecte schuddingen. bv de schouder. zachte schudden en dan trilt het door in het lichaam. geeft ook ontspanning Lachen. daarna altijd afstrijken richting het hart vanwege de afvoer.
maar je paard zal je zeer dankbaar zijn als je het eenmaal onder de knie hebt allemaal Haha!



het is absoluut niet waar dat je met massage alleen spieren behandelt! je kunt de huid behandelen en/of de spieren, en je kunt het hele zenuwstelsel beinvloeden, of de doorbloeding. Het is dus wel even wat complexer Knipoog
Juist daarom vind ik het heel belangrijk om alleen te laten masseren door iemand die een zeer gedegen kennis heeft van anatomie en hoe ene lichaam functioneert. En een degelijke opleiding heeft gehad in hoe je wel en hoe je juist niet, moet masseren. Je kunt -onbedoeld- een hoop schade toebrengen, omdat het zo'n diepe invloed op een lichaam heeft.

Sushii
Berichten: 161
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Paard masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:47

Ik ben het helemaal eens met dierfysio!!!
Je kan zomaar onbewust schade aanbrengen bij je paard.
Vraag daarom altijd advies aan iemand die weet waar hij of zij het over heeft.
Succes!!

horse_adorer
Berichten: 157
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Paard masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:52

Ik masseer mijn paarden nooit. Ik durfde niet nadat ik een verhaal hoorde van iemand die dit wel regelmatig deed. Haar paard had na het masseren zoveel spierpijn dat hij een paar dagen niet bereden kan worden. Ik denk dat meeste paarden het best wel lekker vinden, maar ik durf het niet