Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

xxOntarioxx schreef:tuurlijk komt mijn paard altijd en elke dag buiten,maar hij moet ook wel is goed bewegen,en niet alleen maar stil staan
xxOntarioxx schreef:nou,meestal als je een paardje los in de bak gooit,dan gaan ze meestal ff gek doen ,maar wat ik wil is dat mijn paard eigenlijk gewoon ff rent om zijn beweging te krijgen,
ik zet der wel is een ander paard bij ,maar ja dat kan niet altijd
.......>>>Erachteraan rennen heeft namelijk neit veel zin
Veel succes

Skippy01 schreef:paard hoeft ook niet per se te rennen om zijn beweging te krijgen Es79. een wild paard rent niet veel op een dag hoor! sjokt gewoon rustig een beetje etend rond, slaapt wat en als ze denken dat er gevaar dreigt rennen ze een kwartiertje ofzo en dan gaan ze weer eten. dus echt laten lopen zou ik pas doen als er ook echt gericht mee aan de slag gegaan wordt voor het inrijden enzo... zoals ik al zei, bij ons staan ze lekker sociaal op de wei, rennen af en toe hun rondje (ik zie het ze geregeld doen) en van het voorjaar komen ze naar binnen, en dan wordt er gewerkt, langzaam aan, gewoon een keer in de week en dan langzaam opbouwen... 10 minuutjes per keer in het begin. paardje is pas 2,5.
lees btw dat Es79 het over een roundpenn heeft, klinkt m.i. als iets uit de westernwereld, waar de paarden eerder volwassen zijn (met 2/2,5) en dus ook eerder kunnen werken...
en nog voor Maaike93, zoals al eerder gezegd een zweep is geen knuppel! ik zou ook zeker niet gaan lopen als iemand mij gaat slaan, zou ik terugslaan hooR! respect voor elkaar en daarbij zelf de dominante rol vervullen helpt echt beter! mijn bijrijdpaardje hoef ik nooit te longeren met zweep en bij het rijden gebruik ik m om te dirigeren, want met slaan bereik ik niks, ja dat ze gaat terugslaan...

Citaat:Het is juist heel slecht voor je paard als hij gek gaat doen.Ze zijn nog koud en de spieren zijn koud en als ze gek gaan doen heb je heel veel kans op een blessure.Dit hoeft niet altijd duidelijk te zijn kan ook een klein scheurtje zijn in een spier.Vroeger dacht ik ook dat dit erbij hoorde maar gelukkig heb ik heel veel bij geleerd in de loop der jaren en laat ze nu lekker hun gang gaan.Zet ze vaak ook met meerdere paarden los en kunnen ze lekker sociaal doen.Dit is namelijk veel belangrijker voor een paard.