Rijden 4-jarige???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:00

Ik rij zelden een uur, maar ik rijd ook niet op een tijd.
Ik stop met rijden als ik tevreden ben, soms is dat al met 20 minuten en ook wel eens pas met 3 kwartier. Gemiddeld zit ik op ruim een half uur.

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:44

Ik heb een camargue en die zijn net als bijvoorbeeld een ijslander, lat,er rijp. Ik kon dus op zijn derde wel beginnen met wat longeren en zo, maar rijden begon pas op zijn vierde. Hij is nu 4,5 en ik rijd hem 1 keer per week zelf een uurtje en mijn nichtje rijdt hem ook 1 keer per week een uurtje. Daarnaast wordt hij nog 2 keer per week een half uurtje geloongeerd.

V_lalala

Berichten: 741
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:48

mijn vriendin rijd n 4 (mischien bijna 5) jarige pony maar die rijd er bijna elke dag op ( is ook nodig anders is het een BOM)
zij rijd er ook al wedstrijd mee ( nu L2)
maar ook al wil zij rustig aan doen die pony wil steeds meer leren en hij doet het super
hij kan ook al heel veel voor het M
dus het licht egt aan de pony deze pony is dan hee leergierig maar je kan ook het tegeovergetelde hebben ...

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:59

De anatomie voor elk paard is hetzelfde, de groeischrijven zijn bij een 4-jarige nog niet allemaal dicht. Die van de wervelkolom pas op ongeveer 6 jarige leeftijd. Daarom kan je wel naar je paard kijken hoeveel die aankan, maar je veranderd er niks aan dat die groeischijven tussen de wervels nog niet dicht zijn. Dus naar mijn mening moet je voor hun 6de jaar wel een beetje oppassenl. Ik heb ook een 4 en half jarige en die rijd ik zo'n 4 keer in de week. 2 dagen vrij en 1 dag longeren of loswerken. Maar ik rijd 1 a 2 keer per week wat zwaarder. Ongeveer een half uur maar dan vraag ik er iets meer van (veel buiging endergelijke), in ieder geval 1 keer naar het bos en het wisseld soms extra keer bos of lekker met touwhalster in de bak rustig aan oefenen. Naar mijn mening is 5 keer in de week zwaar trainen vragen om problemen... niet nu direct maar komt wel terug vaak op latere leeftijd... Bovendie kan je toch ook voor wedstrijden trainen als je 3 a 4 keer in de week even dressuurt?