Agressief gedrag van paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Agressief gedrag van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:32

angst is het niet Lachen

het is puur jou duidelijk maken dat je niet in haar zone gewenst bent ........

helaas moeten wij mensen regelmatig binnen haar circeltje zijn.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:36

Ik ken ook een paard die uitermate agressief kon zijn op stal (onder het zadel super braaf), soms ging het goed en dan weer een tijdje slecht, kreeg uit eindelijk 1 baasje toen ging het steeds beter. Uiteindelijk is het paard een keer onderzocht door de dierenarts bleek het een ernstig rug probleem te hebben en dus gewoon pijn had, moest af gemaakt worden.
laat altijd je paard een keer checken, en dat van die hormoon spiegel controle is ook een heel goed idee.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:48

Ik denk dat negeren het beste nu is, maar beter is het om de merrie vaker eruit te laten en te voorkomen dat ze dit gedrag vertoont. Een paard die zijn energie kwijt kan buiten of in een bak/paddock is veel liever en rustiger over het algemeen als een paard wat teveel op stal staat.
Misschien is dit niet van toepassing bij deze merrie, maar veel gedragsafwijkingen komen van het op stal staan en kunnen door meer vrijheid gemakkelijk opgelost worden/ voorkomen worden !

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:01

heel erg bedankt voor de tips.

Omdat ze vandaag zo agressief was, dit had ze al een tijd niet laten zien en ik schrok en best wel van. Ik ga de komende dagen haar ermeer uitlaten en meer de energie kwijt raken. En dan kijken welke uitwerkingen dit heeft.

Ik zal eens in overleg gaan met de eigenaar ivm hormoonspiegel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:27

Wat is er de laatste tijd veranderd?
Ander voer? Staat ze nu ineens veel meer binnen? Ander zadel? Ander paard in de box naast haar?

Als je met haar bezig bent: poetsen of opzadelen, geef haar dan wat hooi, dat heeft ze wat te knabbelen, dan kan ze haar frustraties wegeten.

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 16:19

janouk schreef:
Wat is er de laatste tijd veranderd?
Ander voer? Staat ze nu ineens veel meer binnen? Ander zadel? Ander paard in de box naast haar?

Als je met haar bezig bent: poetsen of opzadelen, geef haar dan wat hooi, dat heeft ze wat te knabbelen, dan kan ze haar frustraties wegeten.

dit is niet van de laatste tijd, dit gedrag heeft ze altijd al vertoont.

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 12:47

Ik zal even vertellen hoe het deze week is vergaan met haar....

Vorige week Zondag was ze dus ZOW kwaad, aanvallen bijten enzo.
Maar deze week ging het weer veel beter. Zonet nog heerlijk gereden, eerst heb ik haar in de bak los gelaten. Ondertussen ging ik dan ook nog stront uit de bak scheppen, ze bleef de hele tijd in mijn buurt. Ook een aantal oefeningen gedaan qua grondwerk, dit is nu nog de basis zoals dat zij achter mij aan gaat lopen. Maar dit ging echt super, dus ik ben weer helemaal tevreden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:59

Citaat:
Ik zal even vertellen hoe het deze week is vergaan met haar....

Vorige week Zondag was ze dus ZOW kwaad, aanvallen bijten enzo.
Maar deze week ging het weer veel beter. Zonet nog heerlijk gereden, eerst heb ik haar in de bak los gelaten. Ondertussen ging ik dan ook nog stront uit de bak scheppen, ze bleef de hele tijd in mijn buurt. Ook een aantal oefeningen gedaan qua grondwerk, dit is nu nog de basis zoals dat zij achter mij aan gaat lopen. Maar dit ging echt super, dus ik ben weer helemaal tevreden!

hoe is de merrie tijdens de hengstigheid??
is ze dan totaal anders,veel rustiger en liever?
is al eerder vermeld om te laten kijken naar hormoonspiegel in verband met cystes op de eierstokken,ik raad je dit inderdaad ook aan.
gebeurd namelijk heel vaak dat merries met behoorlijke gedragsproblemen hier last van hebben

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:35

Als zij hengstig is (zoals ik het noem) een pis merrie...
Is dan heel aanhankelijk, veel meer aandacht willen.

lastige is dan met rijden, want als zij hengstig is vind ze het heerlijk als ik hulpen geef met mijn been, dus dan gaat ze niet vooruit als ik been geef nee dan blijft mevrouw staan. Erg lastig, ook met zweepje erbij heeft ze soms dat ze het zweepje zelfs fijn vind om een tikje mee op de kont te krijgen, want dan draaid ze de kont naar het zweepje toe.

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 20:30

nog er ff wat bij Haha!

Vanochtend was ik alleen, eerst basiswerk gedaan daarna rijden, en haar gedrag was niet agressief.

Vanmiddag na het voeren waren er veel mensen bij haar in de omgeving en rond haar stal. Gaat ze aanvallerig gedrag vertonen, vooral onder het eten.
Ik pakte haar uiteindelijk ff bij het halster en ik begon der te aaien, en der was weer niks aan de hand. Als er iemand langs liep ff weer oren plat maar voor de rest viel het reuze mee......

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:31

Hoi,
Dit lijkt op een kopie van mijn merrietje vorig jaar. Ik heb de veearts die ook accupunturist is erbij gehad en ze bleek haar hormoonhuishouding volledig overhoop te hebben. Ze is een paar keer behandeld, heeft druppels gehad ter ondersteuning en is ook nog door de ostheopate geholpen (schijnt ook heel nauw te liggen met gedrag/hormoonhuishouding) en is volledig veranderd in haar gedrag. Bloed trekken wil niet altijd handig zijn want dat schijnt dan heel vaak te moeten om er chocolade van te kunnen maken.
Succes met je paardje!

yvitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:58

Allen streng aankijken werkt bij een paard niet als ze iets doet wat jij niet wil. Geef haar een tik of iets daa leert ze meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:28

--> OMG

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:03

yvitje schreef:
Allen streng aankijken werkt bij een paard niet als ze iets doet wat jij niet wil. Geef haar een tik of iets daa leert ze meer van.

Wat bedoel je met een tik? wat versta jij daar onder??

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 02:09

Mijn lievelingspaard op de manege is precies zo. Haha! Ik wist in het begin echt niet hoe ik met haar moest omgaan; werd zelfs regelmatig de stal uitgejaagd door haar en moest dan op zoek naar een stalhulp.

Nu gaat het veel beter. Ik weet hoe ik haar het beste kan aanpakken wanneer ze lelijk doet en daardoor is het veel minder geworden. Zij weet nu dat ze niet zo maar over me heen kan lopen. Af en toe heeft ze nog wel dagen dat ze ineens heel lastig is, dan doe ik haar in de cross ties. Zij heeft dan meer om naar te kijken en niet zo veel bewegingsvrijheid.

Het is even doorzetten, maar het is het wel waard! Het is nog steeds geen 'aai-paardje', maar we hebben een super band nu.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 02:23

Ik vind dat je het goed doet hoor Lachen Je ziet iig het probleem onder ogen Lachen Top dat ze zo handeld OK dan!

Verder denk ik dat met veel rust en regelmaat gedrag ook kan verbeteren. Maar een karakter van een paard kun je nooit helemaal veranderen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:26

ik denk ook dat je op de goede beg bent, en hoogstwaarschijnlijk ben jij haar lieverlingsmens. mijn vorige pony was precies zo, alleen die viel echt aan en beet daadwerkelijk door. levensgevaarlijk, maar bij mij gaf ze geen kik. dit was puur een dominantieprobleem. ik heb haar een paar keer de hoeken van de stal laten zien en nooit meer last gehad. omdat ze lief doet bij jou, hoef jij het niet zo aan te pakken, en ik denk ook niet dat ze er vrolijker van wordt als iedereen die langs zou lopen haar een klap verkoopt. blijf zelf consequent en wees tevreden met positief gedrag naar jou toe. als iedereen weet hoe de merrie is, moeten ze haar gewoon met rust laten. i k zou zeggen, kijk eerst indd even na of het niet iets medisch is, zo niet, hang een bordje bij haar stal met niet aaien o.z.d. besteed zelf genoeg aandacht aan haar en doe de dingen die jullie allebei leuk vinden. zo wordt de band alleen maar sterker en zal ze zelf wel ingaan zien hoe het ook kan. maar als ze dan eens iets flikt zoals happen, echt lelijk kijken of wat dan ook, een hoek geven.
maar nogmaals; alleen als je zeker weet dat het niets medishc is en ze echt geen reden heeft om zulk gedrag te vertonen!
sterkt en geef de moed niet op, dit paard heeft waarschijnlijk een sterk karakter maar als je haar hebt zal ze voor je door het vuur gaan.

wees trots en ga gewoon door hoe je al doet, en doe wat met iedereens advies!

sterkte en de groetjes aan het paard!

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:54

hoi,zelf heb ik ook een merrie gehad die zo was...naar mij wel super lief hoor maar naar anderen niet,zhet kan heel goed een dominantie van der zijn,als ze eenmaal weten wat ze wel en niet bij je kan doen heb je grote kans dat het ,minder word,,,maar naar andere mensen wel zo blijft was in mijn geval wel...heb der goed laten weten dat ik de baas was en alles bepaalde...maar naar andere mensen probeerde ze het nog steeds omdat die er verder weinig mee deden (op der plek zetten)...Nu heb ik een ruin,bij iedere andere persoon haalt hij altijd wel wat uit en bij mij is het een stuk minder,tuurlijk hij probeert het wel,maar geef hem weinig de kans ....genoeg beweging geven wil ook wel eens helpen(lang genoeg uit zijn stal..)succes ermee.

Horse_Sura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:59

hey, mijn merrie deed vroeger ook zo. dat was behoorlijk vervelent. alleen had ze dat bij vreemde en niet bij mij. ik heb haar eerst helemaal alleen aan mij laten wennen. en later heb ik er ''vreemde'' mensen bij gelaten, ze is nu nog steeds onrustig met een vreemd persoon. maar lelijk zal ze nooit meer doen.

mijn tip: probeer vol te houden! als je op geeft zal het paard of denken dat hij gewonnen heeft. of zich nog verwaarlooster voelen. je moet haar vertrouwen en resect winnen, en daar is geduld voor nodig. maar het werkt als je volhoud!

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 11:53

dank jullie allemaal voor de tips...!

Ze zeggen ook altijd, de volhouder wint.
Ik zie ook wel vooruitgang, maar soms zit ik echt met mijn handen in het haar.
En dan weet ik het gewoon niet meer. Dan snap ik haar niet.

Het lastige is soms ook dat de officele eigenaresse (dit is de vrouw van de boer, zij heeft de naam enzo gegeven aan deze knol)
het lastige is dat zij het niet door heeft, wanneer het paard aan het eten is dat je dan juist niet veel aandacht aan haar moet besteden.
Die mevrouw snapt dan ook niet waarom zij steeds slaat met de kop bij het eten.
Ook al maak ik het duidelijk, ze vat het gewoon niet. Het is een vrouw die niet bepaald een paardenkenner is, maar doordat zij de eigenaresse is vind zij dat paard wel weer belangrijk!

Ik moet er soms wel om lachen, als die vrouw der voor staat gaat het paard slaan met de kop enzo...
Kom ik na die tijd erbij, is er weinig tot niks meer aan de hand Haha!

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:04

Ik ken een paard die eerder mishandelt is ...
dus ook van die rare vratsen heeft Tong uitsteken
maar zodra ze je leert kennen en vertrouwen in je krijgt is alles goed en doet ze alles voor je

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:05

Ik ken een paard die eerder mishandelt is ...
dus ook van die rare vratsen heeft Tong uitsteken
maar zodra ze je leert kennen en vertrouwen in je krijgt is alles goed en doet ze alles voor je

Laverne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:07

Mijn lieve schat is ook een überbitch op stal!

Het is een onwijze schat hoor. Echt, maar haar stal, is haar stal. Ik rijd momenteel niet omdat we vanaf de basis opnieuw zijn begonnen. Onder begeleiding werken we het weer op vanaf de grond. Gaat super. Ik ben duidelijker, consequenter en zij is veel toegankelijker en heeft er plezier in.
Maar haar stal....kom erlangs..oren plat, hoofd naar voor, nek gestrekt en zwiepen met die grote snufferd van d'r Clown
Als ze eet is het helemaal drama, als je in haar stal komt om haar eruit te halen als ze eet, draait ze gelijk met haar kont naar je toe. Haar stal is haar domein! En daar heb ik respect en begrip voor. Als ik haar wil pakken uit haar stal en ze draait haar kont naar me toe, blijf ik rustig in de deuropening staan en al duurt dat een half uur bij wijze van..ik blijf volhouden. Ze kom vanzelf koekeloeren en als ik dan rustig het halster omdoe dan gaat het goed. Niets te overhaast, gewoon met beleid.

Ik heb een stalgenote gehad en die dacht, die ontwormen we wel even...fout gedacht. Madame liet het niet toe. Toen ik haar de dag erop aan het poetsen was en met spuit en al aan kwam, hup in d'r bekkie, geen probleem.

Uitmesten terwijl ze in haar stal staat te eten..de enige die dat kan en mag ben ik. Ik doe het niet graag, maar kan het niet anders ivm tijdgebrek o.i.d. dan is het geen probleem.

Uit de wei halen ging net wat beter, maar nu er een alfa-merrie bij staat en ze daar als de dood voor is..forget it.

Mijn paardje is onzeker, en door de training die we doen hoop ik daar een positieve verandering in aan te kunnen brengen. Het is een echte kroelkip, maar in haar stalletje is ze ontzettend territoriaal. Persoonlijk vind ik daar niets mis mee, als er ineens iemand in mijn slaapkamer staat dan ben ik daar ook niet blij mee Knipoog

Nee, je paardje hoeft niet persé iets te mankeren. Slaan en bijten vind ik wel weer anders dan territoriaal gedrag, maar ook dat kun je met beleid oplossen. Erop los meppen haalt vaak niets uit. Angst kweken is ook niet de bedoeling natuurlijk.
Begin bij de basis, dan merk je vanzelf verschil!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:49

een paard wat geslagen wordt in zijn eigen stal kan zich ook nog eens heel bedreigd voelen en angstig worden. Vooral als ze niet weg kunnen komen, kan het een waar drama worden. Ze voelen zich niet meer veilig in hun eigen stal. Een stal is het plekje van het paard. Zie het als de mand van de hond, daar ga je ook niet bij in zitten en dingen afdwingen en storen bij het eten. Maar een hond laat je ook niet de hele dag zitten in de mand, dus laat je een paard ook niet de hele dag in de stal toch? Zorg met grondwerk dat je inderdaad de juiste basis legt, en dat je paard respect blijft houden voor je. Grondwerk in niet longeren alleen wat sommige mensen denken.
zoek maar eens via google Knipoog dan vind je leuke tips....

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:13

mijn 'veulen' heeft ook zo een beetje een gedrag
maar dat komt omdat hij toen moest afgespeend honger had (we voederden hem wel nog bij) maar als er eten is moet je hem niet gaan aaien hoewel dat nu wel beter en beter gaat
vroeger beet hij ook vaak en kwam drijgeng naar je toe maar als er iets engs was was hij ook wel dierekt weg... een stoere jongen met een klein hartje
ik word nu niet meer boos op hem als hij bijt maar ga dan 'treiteren' in een hele vervelende vorm (vind hij) en nu doet hij het niet meer naar mij.
vroeger werd ik boos maar dat hielp toch niets
ik probeer ook nooit een boze indruk te geven want dan doet hij juist hetzelfde
ik ga altijd met een lach naar hun en al ik ambetant ben wacht ik even tot ik ben afgekoeld anders gaat hij uitdagen.
een tip probeer haar vertrouwen te winnen ook al duurt het heel lang beetje bij beetje zal het wel lukken.