Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:19

Ik hoop dat je paard voor zijn tiende een smid heeft gezien, en indien dat niet het geval was, je anderen niet wilt adviseren om hetzelfde met hun paard te doen (pas op leeftijd van drie jaar voor het eerst naar de smid stuurt)

Anoniem

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:32

Mijn pony heeft idd pas op zijn tiende voor het eerst een smid gezien. Aanraden doe ik dat zeker niet.
Maar dwingen om voetjes te geven op een half jaar vind ik onzin.
Net als al het getuttel van poetsen en meelopen aan een halstertje op die leeftijd, dat kunnen (moeten!) ze nog jaren dus gun ze lekker een zo onbezorgd mogelijke veulentijd.
We hebben het wel over baby's/peuters/kleuters, vergeet dat niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:36

Mijn zelfgefokte veulen had op leeftijd van 20 minuten de eerste keer zijn halster om, en had op leeftijd van een half jaar zijn eerste afspraak met de smid, nadat ik van tevoren goed had geoefend. Ik heb ook jaarlingen zien knokken bij de smid, en de eigenaren waren op dat moment nou net niet ter plekke om te zien hoe Polleke de smid het hele terrein liet zien, liep te rennen, te steigeren of er zelf helemaal bij ging liggen, met alle schaafwonden en andere blessures van dien.

Peuters en kleuters willen ook richtlijnen, en jonge paarden ook. Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar ik hoop van niet, anders ben jij de volgende candidaat voor de Nanny.

Anoniem

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:40

Ik heb er vier, kinderen dus, en de nanny kan een hoop leren van mij.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:48

der is een groot verschil voor mij tussen leren acceptabel een beentje te geven. En halstergewenning dan frutselen en gaan wandelen en god weet wat Knipoog

De meeste mensen leren de eerste dingen en zetten hun veulen dan weer lekker op de wei waar die hoort van zijn jonge jaren te genieten

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 10:27

Marreke schreef:
Zijn lolletje??? Is het niet meer jou lolletje?
Wees eens heel eerlijk. Niet naar mij, dat hoeft niet eens. Gewoon eerlijk naar dat veulen.

Gooi hem lekker op de wei en laat hem groeien. Laat hem gewoon veulen zijn en ravotten met leeftijdsgenootjes.
Van dat 'maar even aan een halster' kan ik toch zo kwaad worden. Dan is het ook zomaar 'even poetsen' en 'even een zadel passen', waarna 'even zitten' uitmondt in 'even rijden'.


Kan jij niet lezen ofzo ????

En als jouw pony vanaf zn 10 e pas een smit heefd gezien zal dat er lekker hebben uitgezien dan !
Tuurlijk een veulentje moet je ook zoveel mogenlijk met rust laten maar de basis dingetjes zoals meelopen en voetjes geven kan absoluut geen kwaad !

WenK

Berichten: 10524
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:44

Ik denk niet dat er iets mis is met het aanleren van een bepaalde basis. Sterker nog, mijn veulens konden voor ze weg gingen (dus ruim voor ze een half jaar oud waren) voetjes geven, halster om, mee lopen. Het veulen van mijn eigen merrie was zelfs al verkeersmak. Lekker met mamma mee als mamma moet werken.

Het veulen wat wij tot 2,5 hebben gehouden (vriendin van mij was tot dat moment de eigenaar) heeft daarna lekker in het land gestaan en 1 keer per week reden we er heen om te kijken en wat te tutten.

Mijn merrie zelf komt uit Engeland, voor haar 3e nooit een smid gezien. Pas nu, 5 jaar later geeft ze aan een smid (niet alle smeden) haar achtervoetjes. Voorheen sloeg ze het licht uit je ogen, pure angst. Nou, zie dat maar eens op te lossen. Daarom ben ik een voorstander van opvoeden als veulen, weg zetten en dan als ze een jaar of 3 zijn weer nieuwe dingen gaan leren.

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:29

Chas, het is juist heel belangrijk om dit zo snel mogelijk aan te leren. Heeft niets te maken met werken met.......maar met de imprenting (alhoewel die vanaf dag 1 begint).
Wat je kunt doen is het halster omdoen met een afgeknipt halstertouw eraan (dat je dus nog een uiteinde hebt hangen van ca. 15 cm met onderin een knoop).
Je kunt em dan mee proberen te nemen, maar trekt ie zich los.....so be it. Je kunt em dan makkelijker weer te pakken krijgen. En 't is niet gevaarlijk ofzo dat ie op 't touw gaat staan.
Kwestie van een paar dagen consequent oefenen.....moet lukken.
Hij moet gewoon ervaren dat het niet eng is.

@Marreke....volgens mij spoor jij niet helemaal hoor Boos! , beetje heftige onnadenkende reactie.....
Hoe wil je anders een veulen verzorgen, in die zin....hoefsmid.....inenting......evt. calamiteiten. Toch best handig als ie dan in de hand is. Voorkomt een hoop trauma. Moet er niet aan denken dat ik m'n veulen toen niet had laten kappen, dan wil ik niet weten hoe de beenstand nu zou zijn. Tegen die tijd dat je dan kunt rijden, is ie rijp voor het rusthuis.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:09

Een goede basis is altijd goed en gaat een leven lang mee.
Laten staan en later wat mee gaan doen gaat bij sommige goed maar vaak is hoeven, inentingen en ontwormen echt wel nodig bij een jong paard, dus jong geleerd is oud gedaan.
Die tip van de butt rope is een hele goed vergeleken met vast houden, laten staan en die vele andere tips. Knipoog
Met geduld en liefde kom je ver en als voor de rest het diertje lekker paard kan zijn zie ik er geen gevaar in om een dier vroeg bekend te maken met dingen die hij de rest van zijn leven ook mee moet maken.
Succes!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:12

Boya schreef:
@Marreke....volgens mij spoor jij niet helemaal hoor Boos! , beetje heftige onnadenkende reactie.....
Hoe wil je anders een veulen verzorgen, in die zin....hoefsmid.....inenting......evt. calamiteiten. Toch best handig als ie dan in de hand is. Voorkomt een hoop trauma. Moet er niet aan denken dat ik m'n veulen toen niet had laten kappen, dan wil ik niet weten hoe de beenstand nu zou zijn. Tegen die tijd dat je dan kunt rijden, is ie rijp voor het rusthuis.


Nou zeg Bloos
De basis aanleren is wel iets anders dan hele einden lopen met een veulen.
Bij ons leren de veulens ook na een paar dagen (zeer zeker niet al na 20 minuten ) mee lopen aan een touwtje naast de moeder.
Ze hoeven niet zonder moeder hele einden mee te lopen langs de weg, wij laten ze gewoon lekker veulen zijn.
De hoefsmid zien ze bij ons ook al als veulen, maar wij oefenen niet met voetjes geven, komt vanzelf allemaal goed, als je een goede smid hebt en die hebben wij Haha!
Verder lopen ze gewoon hele dagen bij hun moeder en gaan, als ze afgespeend worden, in een koppel leeftijdsgenootjes.
Ze voeden elkaar wel op en ik ben er nog geen één tegengekomen die als drie-jarige niet te handhaven was.
Voor mij hoeft al dat getrek met een veulen dus niet Knipoog

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:08

@ Luxje: TS heeft 't alleen over een halster aan doen en meelopen. Ze praat toch niet over allerlei andere dingen die ze met em wil doen..........
Halster aan doen en meelopen leren ze bij jullie ook! En ja...dan wordt mijn reactie misschien een beetje fel, maar lezen is ook zo moeilijk. Tuurlijk moet een veulen, veulen zijn en lekker ravotten in de wei. Maar een beetje basis is niet gek.

Deze tekst van Marreke.......is nooit over gesproken......
Van dat 'maar even aan een halster' kan ik toch zo kwaad worden. Dan is het ook zomaar 'even poetsen' en 'even een zadel passen', waarna 'even zitten' uitmondt in 'even rijden'.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:41

Daar kun jij wel boos om worden, maar zo gaat het in de praktijk vaak zat.
Hoe vaak zie je geen foto's van meiden op hun 2 jarige shet, "maar het is niet zielig hoor, we deden het alleen vandaag en maar heel even"
Doorgaans, sorry dat ik het zeg, zijn de verzorgsters van shetten toch meiden zonder al te veel verstand van paard en ik vind het gewoon niet slim dat die, zonder begeleiding, met zo'n veulen gaan lopen rommelen.
En nee, dit geldt zeer zeker niet voor iedereen, er zijn er ook wel mét ervaring, maar mijn ervaring leert dat er ook zat van bovenstaande meiden met zo'n pony bezig gaan.

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 22:40

Citaat:
Luxje ,Ze hoeven niet zonder moeder hele einden mee te lopen langs de weg, wij laten ze gewoon lekker veulen zijn.


Een klein rondje van nog geen 5 minuten ,Alleen om aan te leren dat ie normaal moet meelopen ,En idd voor calimiteiten ed .

Enne ik ben geen meid ,kan me daar ook ontzettend boos over maken ,als ze ineens zeggen .eventjes halster ,eventjes lopen ,eventjes zadel erop ,Zo heb ik dat hellemaal niet in het begin van het topic neegezet ! (eerst lezen en niet gelijk bijdehand gaan doen),Ik heb zelf een eigen paard en weet zeker wel hoe en wat ,heb mezelf opgeopperd om rico een beetje de basis dingen aan te leren omdat ik dat belangrijk vindt ,en ben dit topic gestart om ideeèn uit te wisselen en hoe je dat het beste kan doen.(anders kan hij nooit mee voorin de wei waar de andere pony`s meestal staan)en alleen achterblijft in de achterste wei en dat vindt ik juist zielig !.

_Noah

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:10

Chas, als ik jou verhaal zo lees vind ik het heel goed dat jij je over dat dier bekommert. Hij ziet ook wel dat andere paarden wel mee aan het halster kunnen naar de wei en hij niet. Paarden zijn ontzettend slimme dieren en als ze die aandacht niet waarderen zullen zij dat zeker laten merken. Om hem wat te laten wennen aan mensen en hem aan een halster te laten lopen, zal hem minder angstig maken voor mensen Vingers aflikken . Later kan hij dan lekker bij de andere paarden in de wei gaan staan!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:24

chas schreef:
Citaat:
Luxje ,Ze hoeven niet zonder moeder hele einden mee te lopen langs de weg, wij laten ze gewoon lekker veulen zijn.


Een klein rondje van nog geen 5 minuten ,Alleen om aan te leren dat ie normaal moet meelopen ,En idd voor calimiteiten ed .

Enne ik ben geen meid ,kan me daar ook ontzettend boos over maken ,als ze ineens zeggen .eventjes halster ,eventjes lopen ,eventjes zadel erop ,Zo heb ik dat hellemaal niet in het begin van het topic neegezet ! (eerst lezen en niet gelijk bijdehand gaan doen),Ik heb zelf een eigen paard en weet zeker wel hoe en wat ,heb mezelf opgeopperd om rico een beetje de basis dingen aan te leren omdat ik dat belangrijk vindt ,en ben dit topic gestart om ideeèn uit te wisselen en hoe je dat het beste kan doen.(anders kan hij nooit mee voorin de wei waar de andere pony`s meestal staan)en alleen achterblijft in de achterste wei en dat vindt ik juist zielig !.

Ik heb ook nooit beweerd dat jij een meid zou zijn die zulke dingen zou gaan doen.
En waarom kan dat beestje niet mee naar voren in de wei?
loopt hij niet gewoon met de groep mee dan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:31

chas schreef:
Een klein rondje van nog geen 5 minuten ,Alleen om aan te leren dat ie normaal moet meelopen ,En idd voor calimiteiten ed .


Paarden leren door herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Een keertje 5 minuten met een veulen lopen (als dat al lukt en niet in een knokpartij ontaard), zal de basis niet bevestigen.

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 10:06

luxje schreef:
En waarom kan dat beestje niet mee naar voren in de wei?
loopt hij niet gewoon met de groep mee dan?


Nee hij loopt niet mee ,Zelfs niet met zn moeder ,Meneer gaat gewoon de andere kant op ....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:18


chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 10:52