Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12620
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:37

@mireille1970, mijn merrie is 14.
er is alleen waarschijnlijk nooit veel met haar gedaan.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:38

JoviBan schreef:
Het gaat me iedere keer weer door merg en been wanneer ik zie dat hun onwetendheid en onkunde gebotvierd wordt op het paard.

Weet je wat mij door merg en been gaat: mensen die het slaan van paarden zielig vinden, nooit durven/willen doorpakken, waar je gewoon ziet dat ten gevolge hiervan het paard de dienst uitmaakt en het hele paard verpest wordt en je wacht op het moment dat het grandioos mis gaat!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:38

Oke voordat ik ruzie ga schoppen terwijl dat niet nodig is! Ik dacht al wat zij zegt komt op hetzelfde neer wat ik zeg.

Ik ben het dus met Mireille eens.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:39

odetteke schreef:
JoviBan schreef:
Het gaat me iedere keer weer door merg en been wanneer ik zie dat hun onwetendheid en onkunde gebotvierd wordt op het paard.

Weet je wat mij door merg en been gaat: mensen die het slaan van paarden zielig vinden, nooit durven/willen doorpakken, waar je gewoon ziet dat ten gevolge hiervan het paard de dienst uitmaakt en het hele paard verpest wordt en je wacht op het moment dat het grandioos mis gaat!


Beide gaat mij door merg en been
Wat beide is niet eerlijk en onduidelijk

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:40

Vaak zien je bij paarden die NIET goed gecorrigeerd worden dat juist zij de bange paarden zijn. puur omdat ze niet weten waar ze aan toe zij. Doe ik het nu wel of niet goed

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:41

Marigold schreef:
@mireille1970, mijn merrie is 14.
er is alleen waarschijnlijk nooit veel met haar gedaan.


Een 14 jarige merrie die niet opgevoed is? Of (en nu krijg ik misschien heel bokt over me heen) een hele slimme, die doorheeft waar jouw zwakke plek zit en je gruwelijk in de maling neemt en absoluut boven je staat.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:42

Mireille1970 schreef:
Marigold schreef:
@mireille1970, mijn merrie is 14.
er is alleen waarschijnlijk nooit veel met haar gedaan.


Een 14 jarige merrie die niet opgevoed is? Of (en nu krijg ik misschien heel bokt over me heen) een hele slimme, die doorheeft waar jouw zwakke plek zit en je gruwelijk in de maling neemt en absoluut boven je staat.


Valt mee hoor. Ik denk het jij zegt het...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:42

Ik ben het in principe eens met je denkwijze, toch raad ik soms wel een hulpmiddel aan. Waarom? Puur voor de veiligheid van zowel paard als ruiter. Een vriendin van me heb ik een pessoabit met 2 teugels aangeraden. Een paard wat in de bak geen stap verkeerd zet, maar buiten maling aan je heeft wil je toch wel erg graag kunnen stoppen als het echt nodig is. Dan kan er wel gezegt worden ga eerst eens in de bak oefenen, maar het paard is wel zo gehaaid dat hij dit soort kunsten alleen buiten vertoont. Dus je zult buiten het probleem op moeten lossen. Dat lukt niet in een paar keer, daar heb je inderdaad tijd voor nodig, maar ondertussen wil ik toch wel graag zorgen dat het paard te stoppen is.

Mijn eigen paard loopt los door het bos achter me aan, geen probleem dus.

Zo zie je 2 heel verschillende situaties, de een pak ik dus wel aan met een middel dat pijnprikkels veroorzaakt, het ander gaat puur op basis van vertrouwen in elkaar.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:43

odetteke schreef:
Weet je wat mij door merg en been gaat: mensen die het slaan van paarden zielig vinden, nooit durven/willen doorpakken, waar je gewoon ziet dat ten gevolge hiervan het paard de dienst uitmaakt en het hele paard verpest wordt en je wacht op het moment dat het grandioos mis gaat!

Oké, ook dat is niet de weg. Maar er is dus wel een middenweg. Zonder slaan, zonder pijn, zonder dwang. En toch duidelijk, consequent en daadkrachtig zijn en je kunt samenwerken met je paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-06 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Berichten: 12620
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:43

ze is echt wel heel lief, kan vaststaan enz enz, kent alles wel, maar gewoon, is denk ik vooral fokmerrie geweest snap je?
en is lief, rustig, maar idd, dominant..
en ik ben nogal snel onzeker.
niet de aller beste combi denk ik, ik moet dus aan mezelf werken voor haar, wat niet zo verkeerd is Knipoog

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:45

JoviBan schreef:
odetteke schreef:
Weet je wat mij door merg en been gaat: mensen die het slaan van paarden zielig vinden, nooit durven/willen doorpakken, waar je gewoon ziet dat ten gevolge hiervan het paard de dienst uitmaakt en het hele paard verpest wordt en je wacht op het moment dat het grandioos mis gaat!

Oké, ook dat is niet de weg. Maar er is dus wel een middenweg. Zonder slaan, zonder pijn, zonder dwang. En toch duidelijk, consequent en daadkrachtig zijn en kunt samenwerken met je paard.



Sorry maar als mijn paard mij bijt (hoe stom het ook klinkt) bijt ik terug. Dat doet wel au, maar hij snapt wel onmiddelijk wat er aan de hand is en zal dat nooit weer doen. Dat is altijd beter dan eerst 10 keer gebeten te worden voordat hij het eindelijk eens snapt

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:48

JoviBan schreef:

Oké, ook dat is niet de weg. Maar er is dus wel een middenweg. Zonder slaan, zonder pijn, zonder dwang. En toch duidelijk, consequent en daadkrachtig zijn en kunt samenwerken met je paard.


Aan beide kanten van de lijn heb je extremen inderdaad. Degenen die niet bij de groep extremisten horen pakken het dus wel op een goede manier aan. Dan maakt het toch niet meer uit of mensen nu wel of geen tik geven, blijkbaar blijkt het in die gevallen goed te werken! Ik veroordeel jou niet omdat jij je paard nooit een tik geeft, veroordeel mij dan ook niet omdat ik het paard af en toe met beleid een tik geef...blijkbaar houden wij er allebei een heel plezierig paard aan over, anders hadden we wel voor een andere weg gekozen.

Edit: typfoutje Knipoog
Laatst bijgewerkt door odetteke op 13-11-06 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:49

odetteke schreef:
JoviBan schreef:

Oké, ook dat is niet de weg. Maar er is dus wel een middenweg. Zonder slaan, zonder pijn, zonder dwang. En toch duidelijk, consequent en daadkrachtig zijn en kunt samenwerken met je paard.


Aan beide kanten van de lijn heb je extremen inderdaad. Het degenen die niet bij de groep extremisten horen pakken het dus wel op een goede manier aan. Dan maakt het toch niet meer uit of mensen nu wel of geen tik geven, blijkbaar blijkt het in die gevallen goed te werken! Ik veroordeel jou niet omdat jij je paard nooit een tik geeft, veroordeel mij dan ook niet omdat ik het paard af en toe met beleid een tik geef...blijkbaar houden wij er allebei een heel plezierig paard aan over, anders hadden we wel voor een andere weg gekozen.

Amen

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:51

Marigold schreef:
ze is echt wel heel lief, kan vaststaan enz enz, kent alles wel, maar gewoon, is denk ik vooral fokmerrie geweest snap je?
en is lief, rustig, maar idd, dominant..
en ik ben nogal snel onzeker.
niet de aller beste combi denk ik, ik moet dus aan mezelf werken voor haar, wat niet zo verkeerd is Knipoog


Toch wil ik hier eens op reageren, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Mijn reactie is niet per definitie alleen op deze combinatie of quote gebaseert maar zegt wel alles wat ik mij afvraag:

Ik ben van mening (geen feit, maar mening) dat dit dus geen goed scenario is. Paarden en paardrijden zijn té gevaarlijk om ons geheel aan te passen aan ons paard ipv het paard aan iemand anders te gunnen en onszelf een paard aan te schaffen dat ons helemaal past. We hebben het hier over een paard van 500 kilo. Vluchtdier dat verschrikkelijk veel schade kan aanrichten, hoe lief ook. Is dat risico (dat je ook wel al hebt met een hele brave maar dan wel minder opzoekt) het allemaal waard?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:52

odetteke schreef:
JoviBan schreef:

Oké, ook dat is niet de weg. Maar er is dus wel een middenweg. Zonder slaan, zonder pijn, zonder dwang. En toch duidelijk, consequent en daadkrachtig zijn en kunt samenwerken met je paard.


Aan beide kanten van de lijn heb je extremen inderdaad. Degenen die niet bij de groep extremisten horen pakken het dus wel op een goede manier aan. Dan maakt het toch niet meer uit of mensen nu wel of geen tik geven, blijkbaar blijkt het in die gevallen goed te werken! Ik veroordeel jou niet omdat jij je paard nooit een tik geeft, veroordeel mij dan ook niet omdat ik het paard af en toe met beleid een tik geef...blijkbaar houden wij er allebei een heel plezierig paard aan over, anders hadden we wel voor een andere weg gekozen.

Edit: typfoutje Knipoog


Amen...

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:54

Mireille1970 schreef:
Marigold schreef:
ze is echt wel heel lief, kan vaststaan enz enz, kent alles wel, maar gewoon, is denk ik vooral fokmerrie geweest snap je?
en is lief, rustig, maar idd, dominant..
en ik ben nogal snel onzeker.
niet de aller beste combi denk ik, ik moet dus aan mezelf werken voor haar, wat niet zo verkeerd is Knipoog


Toch wil ik hier eens op reageren, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Mijn reactie is niet per definitie alleen op deze combinatie of quote gebaseert maar zegt wel alles wat ik mij afvraag:

Ik ben van mening (geen feit, maar mening) dat dit dus geen goed scenario is. Paarden en paardrijden zijn té gevaarlijk om ons geheel aan te passen aan ons paard ipv het paard aan iemand anders te gunnen en onszelf een paard aan te schaffen dat ons helemaal past. We hebben het hier over een paard van 500 kilo. Vluchtdier dat verschrikkelijk veel schade kan aanrichten, hoe lief ook. Is dat risico (dat je ook wel al hebt met een hele brave maar dan wel minder opzoekt) het allemaal waard?


Nee dat is het niet. Dat is de reden dat ik dit jaar mijn merrie heb verkocht en een heerlijke 3! jarige ruin heb gekocht die mij perfect past! Beste beslissing die ik ooit gemaakt heb. Hoe lief de merrie ook was. Ze paste mijn niet en ik paste haar niet...

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:56

Marije1984 schreef:
Mireille1970 schreef:
Toch wil ik hier eens op reageren, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Mijn reactie is niet per definitie alleen op deze combinatie of quote gebaseert maar zegt wel alles wat ik mij afvraag:

Ik ben van mening (geen feit, maar mening) dat dit dus geen goed scenario is. Paarden en paardrijden zijn té gevaarlijk om ons geheel aan te passen aan ons paard ipv het paard aan iemand anders te gunnen en onszelf een paard aan te schaffen dat ons helemaal past. We hebben het hier over een paard van 500 kilo. Vluchtdier dat verschrikkelijk veel schade kan aanrichten, hoe lief ook. Is dat risico (dat je ook wel al hebt met een hele brave maar dan wel minder opzoekt) het allemaal waard?


Nee dat is het niet. Dat is de reden dat ik dit jaar mijn merrie heb verkocht en een heerlijke 3! jarige ruin heb gekocht die mij perfect past! Beste beslissing die ik ooit gemaakt heb. Hoe lief de merrie ook was. Ze paste mijn niet en ik paste haar niet...


Helemaal mijn idee. Je had dus 2 ongelukkige individuen met heel veel verdriet en gevaar op de loer. De oplossing waar jij voor koos bracht uiteindelijk 2 gelukkige individuen... beter toch, en een hoop minder risico.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:02

Mireille1970 schreef:
Weet je. Ga jij lekker grondwerk doen, gooi hengstenketting weg, gooi zweepje weg, verhef nooit meer je stem en ga lekker aan de slag met je 3 jarige hengst vol hormonen van 1,72 meter.

Veel plezier Lachen

Maar gun mij mijn plezier, en de risicovermindering die ik inlas door iets ontzag te tonen zonder - zoals jij impliceert - het paard total loss te slaan, maar wel door 500 kilo een beetje respect bij te brengen, iets waar we allebei nog heeeeeeeeeeeeeel lang plezier en baat bij hebben.

Veroordeel niet meteen.

Doe jouw ding, en laat een ander zijn of haar ding doen.


Ach Mireille toch Haha!
Het is gewoon mijn mening gebaseerd op mijn ervaring.
En ik ben benieuwd of andere dit ook zo zien of er helemaal niks in vinden.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:03

Denk je dat Mireille of andere het niet uit ervaring hebben?

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:05

odetteke schreef:
Aan beide kanten van de lijn heb je extremen inderdaad. Degenen die niet bij de groep extremisten horen pakken het dus wel op een goede manier aan. Dan maakt het toch niet meer uit of mensen nu wel of geen tik geven, blijkbaar blijkt het in die gevallen goed te werken! Ik veroordeel jou niet omdat jij je paard nooit een tik geeft, veroordeel mij dan ook niet omdat ik het paard af en toe met beleid een tik geef...blijkbaar houden wij er allebei een heel plezierig paard aan over, anders hadden we wel voor een andere weg gekozen.

Ik veroordeel je niet, ik ken je immers niet en ik heb nooit situaties gezien waarin jij je paard een tik geeft. Ik ben ook niet tegen een corrigerende tik wanneer deze echt even nodig is. En wanneer is het nodig? Dat beleeft iedereen toch anders, heb ik gemerkt.
Wel ken ik uit mijn omgeving genoeg situaties waarin die tik (of erger dan dat) geheel onterecht en misplaatst was.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:06

Als ik bij een paard de box in loop en hij trapt me, ga dan niet verwachten dat ik in een hokje van zn stal lieve woordjes ga fluisteren.. een schop terug kan hij krijgen.
En een hengstenketting, vriendin van me haar paard zijn knie ligt open, en daar moet elke dag mee gestapt worden.. als meisje van 60 kilo ga ik gerust geen paard van 1.70 dat naast me staat te springen en zoiezo gek in zn hoofd wordt omdat hij niet lekker gereden wordt, en niet kan rennen(te weinig ruimte) aan een touwtje meenemen.. Geef mij maar een hengstenketting, dan heb ik net ietsje meer controle.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:08

En bitloos is absoluut niet ´levensgevaarlijk´.
Een paard kent van begin af aan geen bit en zal er ook nooit vanaf weten totdat wij er een instoppen.
Ik ken mensen die steeds maar paarden binnenkrijgen die met bit beleerd zijn en ook zo ´gevaarlijk´ en ´onhandelbaar´ zijn als ze geen bit in hebben.
Geen overgangs fase meteen bit weg en gaan.
Geen problemen zowel buiten als binnen.
Hun beleren hun eigen paarden dan ook weliswaar bitloos en er is absoluut geen verschil in controle (dan dat je er een bit inhangt).

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:10

Maar bitloos is niet per definitie zachter als met bit.
dan moet je niets om zijn hoofd doen Lachen

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:11

Citaat:
Denk je dat Mireille of andere het niet uit ervaring hebben?


Het is gewoon mijn mening gebaseerd op mijn ervaring.
Iedereen kan andere ervaringen en meningen hebben.
Een hobbyruiter die eens in de week in de manege lest heeft weer een heel andere ervaring dan iemand die paarden zadelmakt maakt en traint voor wedstrijden.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:12

JoviBan schreef:
Wel ken ik uit mijn omgeving genoeg situaties waarin die tik (of erger dan dat) geheel onterecht en misplaatst was.


Kijk, en nu komen we tot de kern van de zaak! Je kijkt gelijk naar de extremen, die niet representatief zijn voor wat anderen doen die wel op een goede manier met hun paard omgaan. Je noemt het topic ook niet voor niets "pijn angst en geweld, wat heeft de voorkeur". Niemand hier op bokt zal voor pijn angst en geweld zijn, maar pijn angst en geweld staat niet gelijk aan het geven van een corrigerende tik Knipoog (waar jij ook niet tegen bent zoals je zelf net zei)