De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_sjors_

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:56

Ik heb ooit eens een hoefsmid gehad die mijn paard een klap voor zijn hoofd heeft gegeven (op zijn hoofd nog wel), terwijl dat echt niet terecht was. Die hoefsmid is daarna ook niet meer geweest................

Ik heb nu een hoefsmid waar ik heel tevreden mee ben, hij is goed in zijn vak en zal een paard niet zomaar een klap geven. Vaak is een grote mond al voldoende bij mijn paard en daar blijft het dan ook bij.

Rukaro

Slaan uit frustratie vind ik niet kunnen, klierende paarden mag je best op hun nummer zetten. Als smid kom je draken van paarden tegen die soms gewoon een harde hand nodig hebben.

Ik vind persoonlijk dat is een hele fijne smid heb. Mijn ponybeest heeft niet altijd even leuke ervaringen gehad met de smid en kan daarom soms ontzettend vervelend doen wanneer de achterbenen moeten worden bekapt/beslagen. Op het gevaarlijke af zelfs.
Daarom stelt de smid hem altijd eerst op z'n gemak. Aait hem, praat tegen hem. En als hij even moeilijk doet dan houdt ie vast, maar blijft hem op zn gemak stellen. Zodra hij echt gevaarlijk gedrag gaat vertonen en gaat de praam erom. Wordt het erger, dan houden we hem korter (halstertouw om de tralie, dus niet vast!!!!). Wanneer hij dan nog niet rustiger wordt en blijft trappen, dan krijgt hij wel een klap. Je moet nier vergeten dat de smid een behoorlijk risico loopt bij een paard met losse beentjes. En met engelengeduld komen die ijzers er nooit onder.

toverpaardje

Marigold schreef:
mijn smid zegt juist dat fjorden moeite hebben met het leunen op drie benen, omdat ze voor 3 vierde op de voorbenen steunen, en als je een voetje vraagt je er ahw een paal onderweg haalt, dat ze dus daarom steeds voetje terug vragen.
mijn hoefsmid geeft daar aan toe, en pakt m dan na een paar tellen weer, en dat gaat gewoon echt prima!

Dat is bij mij dus hetzelfde, en ik vind bepaald niet dat je een paard daar om moet gaan slaan of schoppen. Vind ik eigenlijk niet normaal, zo aggressief.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:57

[/quote]
Ja, door hem bij voorbaat zelf al op te voeden..... Knipoog
Als een van mijn paarden zou staan te drammen en de smid zou hen daarom een keer op zijn plaats zetten zou ik daar geen enkle probleem mee hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze voor die tijd al een correctie van mijzelf te pakken.
[/quote] Zou ik ook doen idd... beter voorkomen dan genezen, toch?
[/quote]

Ben ik het echt helemaal mee eens! Maar er zijn zoveel paarden die opgevoed worden dmv snoepjes.. En dat werkt imo niet..

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:58

Mijn paard stond laatst te klieren bij de hoefsmid.. Hij had al een waarschuwende tik gehad.
Hij ging alsnog door, toen kreeg hij een slag met de nijptang onder zn buik..
Daarna stond hij als een lammetje, dus hij weet dondersgoed dat hij het verdient had Knipoog

Op zo'n moment vind ik het goed, omdat hij niet uit zn dak ging, maar hem gewon strafte..
Maar normaal gesproken slaat mijn hoefsmid mijn paarden nooit.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:00

Als de hoefsmid mijn paard een klap geeft (onterecht) dan ga ik een hartig woordje met hem spreken!!!

Mijn paard heeft het niet zo op dierenartsen enzo, maar als ze een stap opzij doet en hij geeft dan al een lel dan kan ie vertrekken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:04

Mijn vorige hoefsmid heeft altijd van tevoren van me te horen gekregen, dat hij mijn paard NIET mag slaan. En dan zeg ik er meteen bij, dat ik een heel vriendelijk, jong paard heb van nu ruim 2,5 jaar. Ik kan zijn hoeven en benen prima verzorgen, heb nooit problemen. Ik ben altijd heel geduldig geweest met het aanleren van het verzorgen van de hoeven. Ik sla mijn paard sowieso nooit, is gewoon niet nodig. En hij is prima opgevoed, hoor. Ik doe zelf aan freestyle en wil straks 'natuurlijk' paardrijden e.d.

De laatste keer dat de hoefsmid er was, merkte ik dat die man heel ongeduldig en onrustig was die avond. Zijn stemming sloeg direct over op mijn paard (en ook mijzelf trouwens, ik ben hoogsensitief). Vervolgens liep die man te zeuren, dat mijn paard nou echt op moest houden etc. Ik heb hem vriendelijk verzocht zelf wat rustiger met mijn paard om te gaan, dan zou het vanzelf beter gaan. Helaas bleek de smid daartoe niet in staat. Jammer dan, mijn paard wordt niet geslagen, en al helemaal niet als het aan die man zijn eigen gedrag ligt, basta.

Ik was natuurlijk meteen klaar met die man en inmiddels ben ik overgestapt op natuurlijk bekappen en mijn professionele natuurlijk bekapper is heel rustig qua omgang met paarden. Mijn paard voelt dat aan en is dus ook niet meer onrustig.

Ik vind ook teveel hoefsmeden e.d. te ruw en te ongeduldig. Zeker met zo'n jong paard, moet je niet zo'n persoon treffen. En daar ben je zelf bij. Als eigenaar mag je eisen stellen, vind ik. En dat doe ik dus ook.
En anders zoek ik wel iemand anders.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:08

Mijn jaarling is super blaaf bij de smid. Wat betreft het slaan ligt het maar net aan de situatie en het paard sommige kunnen ook echt klieren. Maar onnodig slaan vind ik niet kunnen.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:09

Onze vorige hoefsmid gaf hem wel eens een por met zijn elleboog, in zijn zij/buik.
Natuurlijk wel met een reden; Om hem duidelijk te maken dat hij niet mag hangen op de hand v/d HS. De hoefsmid had trouwens ook al een keer hard geschreeuwd als waarschuwing, maarja, als ie dan nog niet luistert...

Diegene die we nu hebben, ben ik érg tevreden over. Ze is heel rustig met m'n paard, begroet hem ook vriendelijk, gaat rustig te werk. Geduld heeft ze ook. Niet dat die vorige hoefsmid dat niet was hoor, maar over zijn werk waren we niet tevreden, maar dat doet verder niet ter zaken..

Een keer een flinke por in de zij vind ik kunnen, mits je eerst veel geduld hebt. Als het paard dan nog zo blijft klieren mag hij/ zij van mij dus echt wel een keer een por geven hoor. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:11

romatjuh schreef:

Ja, door hem bij voorbaat zelf al op te voeden..... Knipoog
Als een van mijn paarden zou staan te drammen en de smid zou hen daarom een keer op zijn plaats zetten zou ik daar geen enkle probleem mee hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze voor die tijd al een correctie van mijzelf te pakken.
[/quote] Zou ik ook doen idd... beter voorkomen dan genezen, toch?
[/quote]

Ben ik het echt helemaal mee eens! Maar er zijn zoveel paarden die opgevoed worden dmv snoepjes.. En dat werkt imo niet..
[/quote]Mijn ervaring: in de ene zak snoepjes in combinatie met de stem welk gedrag wenselijk is en wat ik absoluut niet wil, werkt over het algemeen prima! Tenzij een paard echt dominant gedrag vertoont (de weg versperren, poging tot schoppen, bijten...) dan komt er wel eens een tik. Werkt uitstekend, ik hoef bijna nooit te slaan.
Plus dat je dingen op een positieve manier aan moet leren. Tilt ie z'n voet op, direct belonen. Kun je er (voorzichtig, ben geen hoefsmid) op met een vijltje, belonen, belonen, belonen. Het meeste kennen ze dan al als de hoefsmid komt, dat voorkomt veel gedonder.
Dat in combinatie met een lieve geduldige hoefsmid, die het paard een beetje snapt, en je voorkomt veel problemen. Maar goed, zou de hoefsmid een keer een mep verkopen, wil ik in de eerste instantie weten waaron, is het onterecht, kan ie direct gaan, en hoeft ook niet weer te komen. Ik voed zelf wel op, is wel zo duidelijk naar het paard toe.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:43

ik moet zeggen dat mijn hoefsmid een engelen geduld heeft en bij mijn paard, zo ongeveer zijn eigen leven heeft opgeofferd zo af en toe.
als ik hem was geweest was ik denk ik al vele malen meer mijn geduld kwijt geweest.
(mijn paard was ook wel erg extreem, brak zelfs door de sedalin heen en zelfs als de DA hem spoot bleef hij nog vervelend.)

hij mag van best een klap verkopen, mijn paard moet niet gaan staan te klooien maar zich gedragen zodat er geen ongelukken gebeuren.

als hij onterect een klap zou geven zou ik er wel wat van zeggen.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:45

oke, op de eerste plaats mijn smit slaat niet Lachen.

Maar: wanneer mijn paard naar hem uithaalt dan ben ik wrs de eerste die hem een mep verkoopt en dan heeft mij smit ook toestemming om hem een opdonder te verkopen.
uit frustratie slaan is uit ten bozen maar bij een smeria trap e.d. mijn toestemming heeft hij..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:48

Als mijn paard loopt te donderen dan mag hij zeker wel een klap hebben.
Ik zeg zelfs weleens tegen mijn smid geef hem nou eens een tik haha..
Maar dat doet ie dan nog niet.
Een onterechte klap zou mijn smid niet hoeven doen dan kreeg die hem van mij mooi meteen terug!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:54

Als mijn paard een klap van de hoefsmid krijgt, heeft hij hem meestal verdiend. Prima een beetje opvoedwerk! Mijn hoefsmid slaat nooit uit onmacht of frustatie. Dat zou ik ook niet tolereren.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:56

Hangt van de situatie af. Mijn nieuw paard blijkt een absoluut kreng te zijn bij de smid. Toen hij de eerste keer kwam (is nog maar één keer geweest) is hij meer dan 2uur bezig geweest, weliswaar zonder haar te slaan, wel met praam eventjes. Ze trekt haar benen altijd met enorme kracht terug en als dat haar niet lukt springt ze desnoods wel tegen de muur als ze niet opzij kan. Persoonlijk begon ik echt mijn geduld te verliezen en ik zou een klap niet onterecht gevonden hebben, ze was echt verschrikkelijk ellendig aan het doen.

We hebben vroeger een smid gehad die bij onze shet (wou er altijd bij gaan liggen maar deed het niet) wel eens de omgekeerde kant van de tang tussen de ribben stak, heb ik gewoon gezegd dat hij dat niet hoefde te doen en anders niet meer moest komen. Was gewoon een man met veel minder geduld want hij heeft het toen ook een keer bij de fjord gedaan, terwijl die gewoon netjes voeten geeft tenzij ze wat uit evenwicht geraakt en zich even wou herzetten.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:59

VValar schreef:
Als mijn paard een klap van de hoefsmid krijgt, heeft hij hem meestal verdiend. Prima een beetje opvoedwerk! Mijn hoefsmid slaat nooit uit onmacht of frustatie. Dat zou ik ook niet tolereren.

Sluit ik me bij aan.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:04

nielsd schreef:
Ik zou zeggen dat ie gelijk kon vertrekken. Niemand mag mijn paard slaan behalve ik, mijn vader, vriendin van mijn pa en lerares. verder niet!

Imo hoeft een hoefsmid niet te slaan.

ik vind dat een beetje wazig wat je zegt...
dus als jou paard je hoefsmit een hap geeft mag hij hem apsoluut niet een corrigerende tik geeft ?
alleen je vader jjij vriendin van je pa en lerares?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:06

Meestal heeft mijn smid meer geduld met mijn paarden dan ik, ik weet precies wanneer ze aan het klieren zijn en wanneer er echt iets is en daar reageer ik dan ook naar. Mocht de smid er eens mee bezig zijn en ik ben er zelf niet dan heeft hij mijn volste vertrouwen en mag hij gerust een corrigerende tik uitdelen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:07

ik heb het juist andersom. mijn hoefsmit is te lief. mijnpaard is echt een klier met hoeven geven. hij geeft hem wel, maar begint te trekken. wat doet de hoefsmit,die laat hem los. dus heeft mijn paard zoiets, leuk spelletje.
mijn vorige hoefsmit gaf hem dan een tik op zijn billen en was het klaar, helaas woon ik buiten de straal van mijn vorige hoefsmit en tot dusver nog geen goede nieuwe weer gevonden.

op mijn oud stagebedrijf hadden ze interne hoefsmit (zoon van de manegeeigenaar) die soms compleet door het lint ging als een paard even zijn hoef bewoog. hij schopte dat paard/pony dan ook half in elkaar. heb gezegt dat ik op deze manier niet met hem wens te werken. daarna hielp ik hem ook nooit meer.

ik ben tegen slaan. maar een opvoedkundig tikje moet soms eenmaal. net als bij kinderen.

maar ik ben de opvoeder, dus ik deel de tik uit. op het moment dat er iemand anders met mijn paard werkt(hoefsmit bv) is hij op dat moment de opvoeder.
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 08-11-06 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:07

Bij mijn hoefsmid hoef ik er niet bang voor te zijn dat hij Prisca een klap zou geven. Wel af en toe een luide stem, maar meer niet. Hij heeft echt zoveel geduld met haar!

Dat was met mijn vorige smid wel anders. Die was altijd heel gejaagd en als ze ook maar iets bewoog, dan moest ze al terug gaan staan. En dat bij een paard dat bang is van hoefsmeden niet echt een goede kombi...

Ik heb zelf een keer gezien dat de eigenares van de manege waar ik toen stond had gezegd dat een bepaald paard niet echt vastgezet mocht worden, want dan raakte het paard in paniek. Als je het touw door de ring hing, dan bleef hij al braaf staan. Zij gaat naar binnen eten en wat doet die smid... Legt meteen een grote knoop in dat touw. Dat paard merkt dat en raakt dus helemaal overstuur, waarop zijn reactie een klap met zijn hamer in de buik van het paard was. Op dat moment wist ik zeker dat ik er goed aan gedaan had een andere smid te nemen...

Over het algemeen gezegd vind ik, dat een paard wat loopt te etteren best een tik mag krijgen, maar dan wel met een hand, en een die duidelijk maakt dat ze stout is, maar niet lomp overdreven. Niet een schop met veiligheidsschoen, klap met hamer tegen buik en hoofd of wat dan ook. (dat heb ik wel eens gezien bij andere smeden... helaas)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:13

Bij ons op stal komt een super vriendelijke hoefsmid die heel rustig om gaat met de paarden. Er staan ook jonge paarden en hij doet zijn werk heel rustig zonder te slaan. Maar als hij een keer een klap of trap uitdeelt is dat terecht. Ik zag hem laatst met een paard bezig die zijn achterhoef niet wilde geven. Dat paard liet zich steeds bijna omvallen. Hij ging heel rustig bezig met dat paard, maar steeds liet hij zich bijna vallen (op de smid). Na een tijdje was de smid dat spuugzat. Nou die heeft een opvoedende trap gehad. Daarna was het over. In dit geval was het terecht. Dat paard zat echt ongelovelijk te klooien. En het is geen jong paard hoor. Die wordt regelmatig beslagen en is het wel gewend. Ook met gewoon hoefjes uitkrabben is het een etter hoor. Maar met gevoelige nerveuze paarden doet de smid heel kalm zijn werk zonder te slaan. Mocht hij mijn paard slaan tijdens het bekappen, dan zal ze het wel verdiend hebben... En ik hoef er ook niet bij te zijn, zie ik ook niet of ze zich wel gedraagd of niet.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:44

VValar schreef:

Amen..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:48

Ik heb nu mijn tweede hoefsmid. De eerste hoef tniet meer te komen omdat die zijn afspraken niet na kwam. Die ik nu heb is erg doortastend maar wel op een paardvriendelijke manier.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:56

Ten eerste vind ik dat de opvoeding en het gedrag van een paard begint bij de eigenaar! Deze moet ervoor zorgen dat het paard in elk geval stilstaat, voetjes geeft, niet bijt etc.

Verder moet elk paard aan een smid wennen maar we nemen even aan dat we het hier over paarden hebben die gewoon gewend zijn aan bekappen/beslaan etc. Deze dieren moeten gewoon opgevoed zijn.

De hoefsmid moet ten alle tijden zijn werk gewoon kunnen uitvoeren. Hij mag van mij altijd een paard corrigeren wanner het terugtrekt, gaat hangen, aan zijn hoofd/broek vreet etc.
Eerst altijd met stem en daarna met een tik of trap.

Als een hoefsmid met je paard bezig is voelt hij aan wat het dier gaat doen en kan hij eerder reageren dan de eigenaar.
Mijn smid mag dus altijd mijn paard corrigeren als hij bezig is.

Overdreven slaan of schoppen doet een goede smid niet.
Tenzij het paard al gewaarschuwd is met stem en met een tik, tja... dan is af en toe wat mer geweld wel nodig.
Een goede smid kan dat inschatten en een reeele eigenaar die zijn paard kent ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:00

aLs het paard loopt te etteren en de smid schopt hem er niet onder, doe ik het zelf wel.
Paard dient zich maar te gedragen.

Bij een jong paard wat het allemaal nog niet zo goed snapt, dan rust en veel belonen, met af en toe een streng woord, zodat hij het verschil begrijpt in wat we willen als mens Lachen

Verder is dit niet RT, dus verplaats ik het even naar omgang.