pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

martientje19

Re: pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:24

waarom praten de meeste het gedrag goed van die instructeur? gaat toch nergens over,,,,,wanneer ga je op zo een manier slaan?????? als je t zelf niet meer weet en t niet fatsoenlijk kan oplossen.....
soms weet je het echt niet meer en wordt je weleens moedeloos maar je paard zo slaan en behandelen vind ik ook wel een ander uiterste......
stel jezelf eens voor....ben je een keer dwars krijg je gelijk klap voor je hoofd.....bij mensen mag dat niet en bij paarden vind ik ook niet....allemaal machtsspelletje naar mijn idee....

mijn paard hoeft mij ook niet alles te flikken en die wordt ook heus wel opgevoed maar dat hoeft naar mij idee niet op de manier zoals jou instructeur het doet.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:24

Blijkbaar helpt de behandeling van die vent ook niet bepaald goed, he.....
Als Noortje het maar blijft doen. Ik denk dat er een probleem is en helaas kan het paard niet praten.

Ik denk echt dat er meer aan de hand is, maar ik kan het helaas niet bepalen vanachter de computer. Ik erger me kapot aan maneges/instructeurs die hun leerlingen dit dus ook aanleren. Dat het heel normaal is om je paard zo hard te meppen, terwijl het 9 van de 10x zo onterecht is voor het paard.

En dat die vent staat te 'flippen' onder het lesgeven zegt al genoeg. Dat is niet normaal.

Doet ze het altijd op dezelfde plek, op dezelfde manier? Buiten is ze dus superbraaf, het gebeurt dus alleen in de bak? Gebeurt het bij iedereen die op haar rijdt of alleen bij bepaalde personen?

PB me anders even, want ik moet nu mijn kleine meisje naar bed brengen.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:29

Nadya schreef:
En dat die vent staat te 'flippen' onder het lesgeven zegt al genoeg. Dat is niet normaal.

Doet ze het altijd op dezelfde plek, op dezelfde manier? Buiten is ze dus superbraaf, het gebeurt dus alleen in de bak? Gebeurt het bij iedereen die op haar rijdt of alleen bij bepaalde personen?

Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af! Is het bij iedereen of is het alleen bij jou. Misschien is de pony jou wel te slim af en ben jij net te laat om de juiste hulpen te geven. Als je nou eens al voordat ze het gaat doen de hulpen gaat geven om je pony op de hoefslag te houden misschien dat het dan beter gaat! In dat geval had de instructeur de pony nooit zo mogen behandelen.
Dat de instructeur al gaat flippen in de les is inderdaad slecht!

topsylover

rachelthinka schreef:

topsylover, een tik is ok, soms zelf ff 2 flinke, maar altijd beheerst!

Ik ben niet iemand van het aardige rijden, met koekjes en hele verhalen over wat het een superkoekiesnoeppony is. Dus in mijn ogen heeft hij goed gehandelt.
Als een pony bij mij bokt, krijgt die even flink te weten dat hij of zij dat nooit weer hoeft te doen, hetzelfde als een pony bijt, dan heeft ie écht een probleem.
Dus als ik de instucteur was, had ik hetzelfde gedaan Lachen

pomelo

Tja, moeilijk te zeggen als je er niet bij was.

Soms kruipen instructeurs er wel eens op als het even uit de hand loopt ofzo, maar om dan echt te blijven slaan zal ook wel niet goed zijn. Waarschijnlijk had hij die dag al last gehad met die of een andere pony en werd het dan even te veel.
Heb ooit eens gehad op buitenrit dat er een pony was die vaak bokte in de duinen. Op een gegeven moment viel dat meisje eraf. Toen die begeleider de pony dan weer te pakken kreeg (duurde wel paar minuutjes) was het eerste wat hij deed, die pony een flinke trap geven! Die pony schrok natuurlijke en trok zich los (teugels kapot getrokken). En dan die man maar vloeken dat die pony zich niet nog eens liet vangen Scheve mond . Heb hem toen ook even gezegd wat ik ervan dacht. Dit maar om te zeggen dat die mensen soms ook hun geduld verliezen en dan (zware) fouten kunnen maken... Zijn ook maar mensen Knipoog

Mistralle schreef:
Er zijn 2 manieren waarop een paard kan leren ''Doormiddel van onlustgevoels en straf,, en doormiddel van ''Belonen van het gewenste gedrag,,.
Bij het eerste doen ze alleen maar wat je zegt om de straf te vermijden. Bij het tweede leren ze met plezier doormiddel van belonen. , het ergste wat er is voor een levend wezen is genegeerd worden, dus als je je niets van het 'ongewenste' gedrag aantrekt houd hij er mee op omdat het een nutelose beweging voor hem is.
Ik hoop dat je wat van m'n verhaal begrijpt Lachen

Hier wil ik wel bij zeggen dat de meest gebruikte én de meest effectieve methode een combinatie van de twee is. Dus belonen als het goed gaat maar ook straffen als ze iets slechts doen.

MaChaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:34

ze heeft niet bepaald een plek... maar dat doet ze dus alleen binnen.. het gebeurt niet alleen bij mij.. ik heb vaker bij een les gestaan waar Noortje in meereed en daar gedroeg ze zich hetzelfde...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:35

topsylover schreef:
Als een pony bij mij bokt, krijgt die even flink te weten dat hij of zij dat nooit weer hoeft te doen, hetzelfde als een pony bijt, dan heeft ie écht een probleem.

Jij vraagt je niet af waaróm zo'n pony bokt of bijt? Of het zadel misschien niet goed past? Of het dier misschien last heeft van zijn rug?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:36

pomelo schreef:
Tja, moeilijk te zeggen als je er niet bij was.

Soms kruipen instructeurs er wel eens op als het even uit de hand loopt ofzo, maar om dan echt te blijven slaan zal ook wel niet goed zijn. Waarschijnlijk had hij die dag al last gehad met die of een andere pony en werd het dan even te veel.
Heb ooit eens gehad op buitenrit dat er een pony was die vaak bokte in de duinen. Op een gegeven moment viel dat meisje eraf. Toen die begeleider de pony dan weer te pakken kreeg (duurde wel paar minuutjes) was het eerste wat hij deed, die pony een flinke trap geven! Die pony schrok natuurlijke en trok zich los (teugels kapot getrokken). En dan die man maar vloeken dat die pony zich niet nog eens liet vangen Scheve mond . Heb hem toen ook even gezegd wat ik ervan dacht. Dit maar om te zeggen dat die mensen soms ook hun geduld verliezen en dan (zware) fouten kunnen maken... Zijn ook maar mensen Knipoog

[/quote]

Als je met dieren werkt, mag je niet zomaar je geduld verliezen. Da's geen enkel excuus.
(en nu ga ik mijn dochter naar boven brengen Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:37

Karin schreef:
topsylover schreef:

Jij vraagt je niet af waaróm zo'n pony bokt of bijt? Of het zadel misschien niet goed past? Of het dier misschien last heeft van zijn rug?

Blijkbaar niet, dat is pas echt dom!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:39

lief, de instructeur is verantwoordelijk voor jouw gezondheid.........

de pony moet jou leren rijden..........

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:41

Karin schreef:
topsylover schreef:

Moet je dat dan bij elke bok/bijt afvragen? Mijn pony bokt ook weleens..dan ga ik echt niet de hele rataplan van ostheopaten, dierenartsen, en zadelmakers tevoorschijn halen hoor! De pony doet het niet altijd en doet het buiten helemaal niet... als een pony echt pijn heeft doet een pony het ook buiten!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:42

Zeer bedroeft om te lezen dat er vele zijn die het goed praten als een paard flink afgerost wordt.
Denk na mensen. Een dier geeft vaak aan dat er iets niet goed is maar dat wordt meteen als onwil gezien en gestraft?
Zeer sneu hoor.
Krijg helemaal kippevel als men zo les krijgt.
Zo valt er toch niks goeds te leren??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:43

ik zie het wel wanneer het onwil of pijn is........

onwil wordt ernstig afgestraft

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:46

Myrddin schreef:
Zeer bedroeft om te lezen dat er vele zijn die het goed praten als een paard flink afgerost wordt.
Denk na mensen. Een dier geeft vaak aan dat er iets niet goed is maar dat wordt meteen als onwil gezien en gestraft?
Zeer sneu hoor.
Krijg helemaal kippevel als men zo les krijgt.
Zo valt er toch niks goeds te leren??

Nogmaals..is het pijn dan doet het paard het ook buiten. De pony bokt buiten niet... is het dan pijn?
Ik denk het niet...
Ik vind niet dat de instructeur zo uit zijn slof had mogen schieten in de les, maar om nou elk bokje te zien als pijn vind ik ook wt overdreven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:47

Mijn paard heeft een tijdje vastgezeten in zijn rug. Hij had er duidelijk last van als hij in een wending (in de bak) moest aanspringen in galop, maar buiten op een rechte lijn had hij nergens last van. Onwil? Naar het oordeel van de fysio niet.

Maar ik merk dat de meningen hierover sterk verschillen. Knipoog

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:47

Nadya schreef:
Karin schreef:

Blijkbaar niet, dat is pas echt dom!!!

De pony`s zijn manegepony`s.
De bijtende pony doet het tijdens het opzadelen en dekens op/af doen. Hij heeft het 1x geprobeert, en doet het nooit weer.
De bokkende pony heeft er af en toe gewoon geen zin in, en dan gaat ze bokken. Dat ze geen zin heeft is niet mijn probleem, geen zin hebben doet ze maar op stal, maar niet als ik erop zit en dat heeft ze maar te accepteren. Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:48

KiWiKo schreef:
lief, de instructeur is verantwoordelijk voor jouw gezondheid.........

de pony moet jou leren rijden..........

iemand die het snapt... Go jij! Go jij!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:48

Tuurlijk mag dat niet, weet ik zelf maar al te goed. Maar ik heb ook al momenten gehad dat ik gewoon midden in de paddock mijn schoen uittrek en hem naar m'n pony keil als die weer eens wou bijten oid en dan snel wegloopt (want hij weet heel goed dat het niet mag). Zeker als ik moe ben/slechte dag heb gehad kan ik eens mijn geduld verliezen en daarna heb ik daar dan ook spijt van. Maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die zichzelf altijd zo geod onder controle hebben. (Gelukkig voor hem kan ik trouwens niet zo goed mikken Haha! )

Slaapwel aan je dochter Lachen

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:50

. Ik vind dat hij goed gehandelt heeft.
Jij zegt dat die pony altijd vervelend doet in de bak en loopt te klieren, mag de pony best eens weten wie de baas is.
vind dat ik geef ook wel eens een tik maar na 1 tik wete se wel weer wie de baas is hoor Boos!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:50

Ik denk dat die pony dat dan wel vaker flikt, en wat meerderen zeggen, de pony moet jou leren rijden en de instructeur is verantwoordelijk voor jóuw gezondheid.

En pijn, is denk ik een groot woord maar als jou moeder soms boos op je is krijg je toch (misschien) ook es een keer een draai om je oren?
Mijn vorige welsh pony, die vond het ook heel leuk om gewoon stil te staan en een bek te trekken van, bekijk het maar. alles wat ik deed hielp niet, schoppen, slaan, iemand met longeerzweep,én die pony maar lachen inzichzelf.
Later ging ik bij een andere stal staan, daar kwam de eigenaar me helpen, ze komt met een longeerzweep de bak in lopen en die pony wist niet hoe hárd die moest rennen, dus het ligt ook een beetje aan consequent zijn, wat jij misschien dan nog niet kan en/of de instructeur dat zelf misschien wil oplossen omdat hij het zat is.
Ik heb het natuurlijk niet gezien, ken die pony verder niet dus meer kan ik er niet over oordelen, maar de pony die ik nu berijdt, die geeft ook wel eens een pony als ze het er niet mee eens is, maakt mij verder niet uit zolang het niet steeds herhaalt wordt, en ach dan weet je gelijk dat de achterhand er ook nog onder zit Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:53

Een pony aanpakken moet natuurlijk wel kunnen, maar zo gaan zitten slaan is niet normaal en daar is een zweep ook niet voor bedoeld.

Mijn ex-instructrice dacht zo ook mijn pony aan te pakken en die heb ik vriendelijk verzocht om direct van mijn pony af te komen.

Dan kan zij nog wel instructrice zijn en ik leerling, maar je kan mij niet vertellen dat een pony afranselen normaal is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:54

als de pownie dat nodig heeft wel Charos

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:02

Bill heeft ook een tijd gehad dat hij af en toe een echt pak slaag nodig had omdat hij anders levensgevaarijk werd. Daarna was hij dan weer een tijdje goed te rijden.
Is niet leuk, maar soms kan het niet anders.
De mensen die mij en Bill kennen, weten hoe onze verhouding is, en hoe lastig Bill kon en kan zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:08

Ik vind dat er een verschil is tussen afrossen en aanpakken. Een paar voorbeelden op onze manege.

Wij hebben een paard die enorm bang is voor springen. Hij is echter nooit gedwongen of afgerost als hij niet durfde, en nou hoeft hij ook niet meer te springen.

Er is een tijd geweest dat een pony op onze manege er bijna iedereen af gooide gewoon weg om te klooien. Echt klooien. Onze instructeur is er op gegaan en de pony eens flink aangepakt. En daarna is het nog dezelfde pony gebleven, precies hetzelfde, maar wel een stuk braver. Soms is het niet goed te maken door het beest snoepjes te voeren en der te aaien. Liever een keer goed aangepakt, dan twintig keer niets doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:10

afrossen en aanpakken kunnen ontzettend verschillende defenities zijn