paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:03

Mijn remedie?

Naar de kont lopen en er een hand op leggen of een gemoedelijk klopje geven. En in sommige gevallen zelfs weglopen....

Hierbij is het natuurlijk wel zo dat ze een goed stevig halster en touw om moeten hebben en indien ze deze altijd kapot trekken een koeienband er bij om waar ze iets korter aan staat wanneer ze gaat hangen.

Meeste mensen zijn gewend paniekerig naar het hoofd van het paard te grijpen en bevestigen daarmee vaak de paniek bij het paard. Door meestal zelf rustig te blijven en vooral met een nuchtere instelling te blijven reageren, gaan de paarden zich daar vaak ook naar gedragen.

En om dit soort redenen is ook vaststaan iets wat hoort bij de opvoeding. Misschien klinkt het zielig, maar hier worden paarden, die niet gewend zijn vast te staan of lastig zijn, soms zo een tijd aan de muur vast gezet en niet mee bemoeid. Al deze paarden kunnen eigenlijk uiteindelijk zonder problemen en gedoe braaf stilstaan.

yupyup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:36

dat klopt.. maar bij ons op de manege stond een pony die absoluut niet vast wilde staan en had bij gehandicapten gestaan voordat ze bij ons kwam.. ze is nu al 21 jaar, en staat nog steeds niet vast dus het kan ook met angst voor het leven te maken hebben

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 02:02

Mijn paard ging ook eerst hangen, maar dat was ook omdat ze bang was om vast te staan (had nog nooit vast gestaan) Ik had haar eerst aan een lang(er) halstertouw, zodat ze evengoed nog wat rond kon lopen, maar leerde dat het halstertouw haar niet verder liet gaan. Toen ze ging hangen heb ik haar streng toegesproken (ik snap ook dat ze niet weet wat ik zeg, maar zo weet ze dat het niet goed is) en toen ze weer 'los liet' heb ik haar uitbundig beloond. Vervolgens heb ik haar steeds wat korter gezet, en haar wat laten eten. Gewoon een plukje hooi of een handje brokjes, ze weet dat ze niet verder kan, maar ze is ook niet meer bang vast te staan. Ik deed dit elke dag 1 keer, dus als ze niet meer hing een paar minuten laten staan, en dan halster af en laten gaan. Niets meer eisen. Dan steeds wat langer laten staan.