Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Desiree schreef:Ik he een oplossing en die heb ik toegepast op mijn eigen onwillige merrie en het werkte!
Je paard moet ewl een halster om hebben, anders gaat het niet. En achter het halster doe je een strotouwtje en daar maak je ruim onder de kaak een knoop in. Die knoop haal je door de onderste halsterring aan de achterkant van het paardenhoof, dus achter de kin. Nu heb je dus van dat touwtje een lusje en daar maak je het paard aan vast. Laat hem dan maar eens gaan hangen, daar komt hij wel op terug! Het touw zal snijden achter de oren en dan zal hij ophouden met hangen. Het is een niet erg aardig middel, maar wel veilig. HAngen is onveilig, paarden kunnen hard vallen als ze achterover klappen omdat het halster of het touw knapt. Dus ze moeten het gewoon afleren.
). Het werkt wel.

rommulus schreef:tip die ik kreeg paard niet vast zetten maar met een longeer lijn door de ring vast houden dat als ie naar achter wil laat jij hem vieren en gaat ie naar voren doe je hem rustig weer strakker.
blijft ie achteruit lopen leid je hem/haar weer aan het halser terug naar de ring.
iederekeer als ie weer terug naar de ring gaat beloon je het dier hierdoor kan hij/zij meer vertrouwen krijgen zodat ie niet meer de behoefte heeft om te gaan hangen.
je kan het ook proberen een hooinet of iets dergelijks voor zijn/haar neus te hangen om het die afteleiden.
lukt dit niet vraag een prof om te helpen