paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

claudia25

Re: paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:43

O,ja soms als ik ff gaat uitproberen hoe het gaat zorg ik dat ik een langetouw heb die steek ik wel door de ring heen maar hou zelf het uiteinde vast mocht ie dan gaan hangen laat je los en kan ze niet hangen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:46

Ik he een oplossing en die heb ik toegepast op mijn eigen onwillige merrie en het werkte!

Je paard moet ewl een halster om hebben, anders gaat het niet. En achter het halster doe je een strotouwtje en daar maak je ruim onder de kaak een knoop in. Die knoop haal je door de onderste halsterring aan de achterkant van het paardenhoof, dus achter de kin. Nu heb je dus van dat touwtje een lusje en daar maak je het paard aan vast. Laat hem dan maar eens gaan hangen, daar komt hij wel op terug! Het touw zal snijden achter de oren en dan zal hij ophouden met hangen. Het is een niet erg aardig middel, maar wel veilig. HAngen is onveilig, paarden kunnen hard vallen als ze achterover klappen omdat het halster of het touw knapt. Dus ze moeten het gewoon afleren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:56

Desiree schreef:
Ik he een oplossing en die heb ik toegepast op mijn eigen onwillige merrie en het werkte!

Je paard moet ewl een halster om hebben, anders gaat het niet. En achter het halster doe je een strotouwtje en daar maak je ruim onder de kaak een knoop in. Die knoop haal je door de onderste halsterring aan de achterkant van het paardenhoof, dus achter de kin. Nu heb je dus van dat touwtje een lusje en daar maak je het paard aan vast. Laat hem dan maar eens gaan hangen, daar komt hij wel op terug! Het touw zal snijden achter de oren en dan zal hij ophouden met hangen. Het is een niet erg aardig middel, maar wel veilig. HAngen is onveilig, paarden kunnen hard vallen als ze achterover klappen omdat het halster of het touw knapt. Dus ze moeten het gewoon afleren.

Dit advies wilde ik ook gaan geven..
Werkt doordat de druk achter de oren als minder aangenaam wordt ervaren..
Je hebt ook speciale halsters die hetzelfde pricipe werken.
Volgens mij zijn dat ook hanghalsters(weet het niet zeker)

Denk dat de betere paardenzaak ze wel verkoopt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 07:59

bedoelen jullie die halsters waar de ring (waar je het halstertouw aan vast doet) bevestigd is aan een doorlopend stuk achter de oren langs? Zo'n halster heb ik hier nog wel geloof ik, een correctiehalster ofzo. Heb hem voor jonge paarden begeleiden maar weet niet of die 600 kilo houd... Bloos

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:05

Ja die zou je kunnen proberen, niet geschoten is altijd mis toch??

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:05

Ik heb het gister nog eens bij ons op stal bij mensen om raad gevraagd.

1 vrouw vertelde dat ze de paarden eigenlijk los zetten. Maar als het paard gaat hangen gaf ze even tegendruk en daarna laat ze los. Dus dan kan het paard weg. Dat bouwde ze zo op todat het goed ging.

Succes

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:13

even een abbo, zit met hetzelfde probleem

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:22

die van mij heeft het vroeger ook gedaan. we hebben het opgelost door met een ruwe bezem er achter te staan en als hij ging hangen kreeg hij die bezem tegen zijn kont. het was zo over.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:26

Heb hetzelfde probleem. Voor mij was het geen optie om mijn paard vast te zetten en maar te zien wat er gebeurde, paarden die in paniek raken zijn gewoon levensgevaarlijk. Wat ik nu weleens doe is een touw 2 keer om een paal draaien, dus geen knoop. Als ze dan in paniek dreigt te raken gaat ze wat achteruit, als ze voelt dat het touw mee gaat is het al goed en blijft ze weer rustig staan.
Maar wat gewoon het beste werkt is; je paard trainen om stil te staan. Heb mijn paard eigenlijk altijd los staan tijdens het poetsen en zadelen.
Het blijft natuurlijk altijd onhandig, tijdens buitenritten als anderen iets gaan drinken en hun paarden vastzetten moet jij bij je paard blijven.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:40

Die tip van Desiree werkt ook voor mijn paard, alleen gebruik ik dus geen strotouw. Ik heb een touw dat op boten gebruikt wordt. Wat dikker en wit.

In dat touw leggen we dus een knoop. Vervolgens halen we het touw door de onderste ring van een standaard halster (die bij de kin dus). Dit doen we voordat we het halster omdoen, want dat is makkelijk. Je trekt 'm door aan de binnenkant van het halster tot de knoop op een 10, 15 cm van de onderste ring is en pakt dan de bovenkant van het halster samen met het touw vast.

Als je dat om het hoofd van het paard doet zit het touw dus achter de oren. Wanneer hij gaat hangen komt er een enorme druk achter de oren (maar het snijdt niet omdat het dikker touw is) en bovendien knapt het halster niet. Het paard zet je vast aan het touw (dat stuk dat je over hebt tussen de knoop en de onderste ring). Je gebruikt 2 touwen hiervoor.

Mijn paard kan inmiddels steeds normaler vast staan (ik moet er alleen nog bij blijven --> typisch gevalletje van verlatingsangst Haha! ). Het werkt wel.

Mocht het niet duidelijk zijn, dan kan ik van het weekend wel even een plaatje schieten. Laat dan maar even weten.

Sterkte!

-Mijn buurman had vroeger wat barbaarsere methoden, die maakte aan het halster achter de oren een stuk ketting vast. Zeer effectief, maar stukken minder vriendelijk....-

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:48

Ik vind een aantal dingen die in deze topic gesuggereerd worden te belachelijk voor woorden!!

Strotouwtjes, dunne touwtjes, touwhalsters en maar laten hangen. Levensgevaarlijk!!!! En daarbij kan je je paard ook ernstig verwonden.

Ga liever eens na waarom dat dier dat doet. Is het dier in de jonge jaren een keer geschrokken van iets wat achter het gebeurde. Waarschijnlijk heeft het van achter steun nodig omdat ze het met een muur erachter niet doet.

Ik vind de strobalen en schotten een goed idee. Probeer dat eens.
En als dat niet lukt het stil leren staan zoals ook al gesuggereerd werd.

Ga alsjeblieft dat dier niet meer laten hangen, want zoals je al schreef heeft dat gewoon niet gewerkt en heeft dat dier er ernstig (psychisch) trauma van opgelopen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:51

mijn vriendin is nu een correctiestal aan het benaderen om te kijken wat er gedaan kan worden. Ik hou jullie op de hoogte Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:09

Als een paard gaat hangen brengt dat ALTIJD gevaar met zich mee LadyDana. Ik zou het paard dus afleren met de mgeljkheden die ik in huis had. MAar misschien is het raadzaam om het paard met zo'n strotouwtje aan een boom vast te zetten die op een gazon staat of in het zand. Mocht het touwtje knappen (maar ik denk dat hij voor die tijd er al mee ophoudt), dan valt het paard niet hard.Maar hij schrikt wel! En dat is de bedoeling ook.

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:49

@Desiree. Dat hangen ALTIJD gevaar oplevert heb ik aan den lijve ondervonden dus daarin ben ik het volledig met je eens. Waar ik het niet mee eens ben is als een paard de neiging heeft tot hangen dat sommige mensen maar meteen tot middeleeuwse methoden grijpen. Het zou niet eens in m’n botte hersens opkomen om dit soort dingen te verzinnen, laat staan te doen.
Maar ik ben het er wel mee eens dat sommige beesten idd gewoon een flinke correctie moeten hebben omdat ze moeten leren dat ze hun zin niet kunnen doordrijven. Ik heb ook wel eens de bezem onder een kont gezet.

Maar met dit paard denk ik iets anders is en daar zou ik persoonlijk eerst eens achter willen komen... En daarbij heeft dit beest naar mijn mening al een vet trauma opgelopen door die hangsessie, dus ik zou voor alternatieve methoden kiezen.

Voor de rest moet iedereen voor zichzelf uitmaken hoe hij of zij hangende paarden aanpakt... Maar ik mag er mijn mening toch wel over geven?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:53

oke. Als jij denkt dat het met dit paard iets anders is dat je anders moet oplossen, prima. Misschien is dat ook zo. Heb niet alles goed gelezen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:55

Hmmm Lady Dana,
Ergens heb heb je gelijk. Maar niet helemaal. Hoewel je niet erg specifiek bent met je verwijzing naar barbaarse methoden, neem ik aan dat mijn suggestie daar ook onder valt.

Alleen in mijn geval heeft het weinig zin om de psycholoog uit te hangen. Mijn paard heeft NIKS meegemaakt, geen trauma's, geen stokslagen. Gewoon vervelend gedrag dus.

Om te voorkomen dat dit hangen erger werd (als het halster wel een keer zou knappen ben je helemaal ver van huis, dit heb ik namelijk met de moeder van mijn paard meegemaakt) hebben we het touw in het leven geroepen.
Na nog 1 keer proberen was het over. Let wel, zonder bloederige vleeswonden of wat dan ook!!

Nu heb ik standaard het touw onder haar halster als ze vast staat, maar nodig is het niet meer. (Toevoeging: het touw doet niks zo lang ze niet gaat hangen...)

Anyway, het was een suggestie. Als het voor mijn paarden werkt, kunnen anderen er misschien ook hun voordeel mee doen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:20

Eerst een tijdje gewoon aan 1 touw vast zetten en dan daarna aan 2e touwe wel lang. en dan heel voorzichtig opbouwen. Ze moet er toch vertrouwen in kunnen krijgen

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:38

Mijn paard houdt er ook niet van om vast te staan. Hij luistert heel erg goed, en daarom laat ik hem altijd los staan. Ik kan dan ook gewoon van hem weglopen, uit het zicht, zonder dat hij aanloopt. Mijn paard moet het gevoel hebben dat hij vrij staat, dan is het goed. Zo heb ik van iets negatiefs toch wel iets positiefs gemaakt, want hij luistert daardoor echt heel erg goed.

Een hangend paard "help" je in mijn ogen nooit door hem pijn te doen, of schrik aan te jagen. Juist door haar maar lekker te laten hangen, en haar dus in paniek te laten raken wordt het een hele vervelende situatie, waardoor je je paard juist aangeeft dat vaststaan gepaard gaat met in paniek raken. Ik vind het wel heel naief om dan maar een hoefsmid te geloven met zulke ideeen, als je zelf een eigen paard hebt mag je toch wel een beetje verstand ervan hebben, zeker als je je paard goed kent, dan kan een ander nog zoveel zeggen, maar de eigenaar is meestal degene die zijn paard elke dag ziet, en dus het beste kent.

Ik denk zeker dat je vriendin dit echt uit handen moet geven aan een professioneel persoon. Op die manier kan ze het niet nog erger maken dan het al is. Het Balingenhof is echt heel goed hoor. Ik heb er bij ons op stal meerdere clinics van gezien, en bij hun weet je zeker dat er geen geweld ofzo wordt gebruikt. Alles gaat rustig en met respect voor het paard zonder allerlei onnodige fratsen erbij te halen. Zeker de moeite waard om eens te informeren. Het paard is pas 5 dus je vriendin moet er nog lang plezier mee hebben en dan uiteraard op een fijne manier.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:48

tip die ik kreeg paard niet vast zetten maar met een longeer lijn door de ring vast houden dat als ie naar achter wil laat jij hem vieren en gaat ie naar voren doe je hem rustig weer strakker.
blijft ie achteruit lopen leid je hem/haar weer aan het halser terug naar de ring.
iederekeer als ie weer terug naar de ring gaat beloon je het dier hierdoor kan hij/zij meer vertrouwen krijgen zodat ie niet meer de behoefte heeft om te gaan hangen.
je kan het ook proberen een hooinet of iets dergelijks voor zijn/haar neus te hangen om het die afteleiden.

lukt dit niet vraag een prof om te helpen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:51

rommulus schreef:
tip die ik kreeg paard niet vast zetten maar met een longeer lijn door de ring vast houden dat als ie naar achter wil laat jij hem vieren en gaat ie naar voren doe je hem rustig weer strakker.
blijft ie achteruit lopen leid je hem/haar weer aan het halser terug naar de ring.
iederekeer als ie weer terug naar de ring gaat beloon je het dier hierdoor kan hij/zij meer vertrouwen krijgen zodat ie niet meer de behoefte heeft om te gaan hangen.
je kan het ook proberen een hooinet of iets dergelijks voor zijn/haar neus te hangen om het die afteleiden.

lukt dit niet vraag een prof om te helpen

Zo begin ik altijd met jonge paarden. Als ik dei vast wil zetten en ze kennen het nog niet, dan doe ik alsof ik ze vastgezet heb door inderdaad een touw door een ring of tralie door te halen en het uiteinde in mijn hand vast te houden terwijl ik ze aan het borstelen ben.

Een paardenhandelaar die ik ken, laat het halstertouw er aan hangen in de stal. Als ze er op gaan staan, leren ze ook een beetje wat het is om vast te zitten/staan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:04

dit is de methode die ik ken en om eerlijk te zijn lijkt me dit een beter idee omdat je leer het paard te acepteren dat ie vast staat dat het goed is te blijven staan.

btw soms helpt het om er een paard / ponny tegenover of naast het paard te zetten zo kun je in ieder geval een begin maken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:28

Ik denk ook dat de methode met het losse touw door de ring het beste is. Vooral voor jonge paarden dan, dan leren ze wat vasstaan is.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:52

Mijn paard kon ook van het ene op het andere moment ontzettend gaan hangen. Je dringt dan ook niet meer door en ze blijft gewoon hangen. Ik heb mijn paard dus geleerd om te blijven staan als het touw ergens omheen geslagen is (gewoon los dus) of over haar hals hangt. Ik kan haar inmiddels ook goed vastzetten, maar eigenlijk is dit veel makkelijker. Ze kan nu overal bij met vliegen/jeuk en even naar voren/achteren/om is ook een stuk makkelijker. Ik denk dat ook een trainingsstal á la die van monya je vriendin goed kan helpen, in ieder geval succes!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:35

Die truc van een touwtje achter de oren ken ik ook, werkt vaak erg goed, maar sommige paarden gaan dan juist helemaal door het lint, en dat is echt naar.

Wat in mijn ervaring goed werkt, is een bezem met stugge haren. Niet om mee te meppen, maar om mee te prikken. Die haren voelen namelijk raar aan voor een paard, maar zijn niet zo beangstigend voor een paard wat het al eng vindt als een met met een zweep o.i.d.
Paard liefst 'vastzetten' door het touw ergens omheen te slaan en iemand het touw laten vasthouden zodat diegene wat mee kan vieren, en een ander persoon achter het paard met de bezem. Dat meevieren kan goed werken omdat echt fanatieke hangers zodra ze ook maar iets teveel druk voelen vaak gelijk vol gaan hangen, met het meevieren voorkom je dat, waardoor het paard niet al zijn aandacht richt op het loskomen.
Zodra het paard ook maar wat naar achter komt prikken met de haren van de bezem, dat is iets waar ze minder snel tegenin gaan dan een zweep. Net zolang tot het paard netjes op 1 plek blijft staan, daarna eens voorzichtig proberen terwijl het paard echt vast staat.

Je hebt echter ook paarden die simpelweg hangen uit pure onwil, die weten wel dat er een andere weg is maar accepteren het gewoonweg niet. Zoeen heb ik ook gekend, maar die ging niet vol hangen, die voelde aan het touw wanneer het strak stond, stak dan haar hoofd weer een stukje naar voren en gooide dan weer haar volle gewicht naar achteren (en die zal de 600 kg ruimschoots gehaald hebben...) waardoor praktisch elk halster in 1x brak en ze los was. Dat was geen angst, maar gewoon onwil. Die kreeg dan ook gewoon de longeerzweep op haar kont en toen was het over na een tijdje.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:42

Mijn viola is 4 geen trauma's is nog zelfs in de buurt van moeder van broer en broertje toch als ik haar vast zet aan stal of buiten aan een ring gaat ze hangen vreselijk nu zet ik haar wel vast in stal il weet wat er kan gebeuren beter zo dan, je paard aan een trauma helpen