De band met je paard verbeteren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De band met je paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:33

Hahaha die had jij al gegeven dus vond het niet meer nodig Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 19:29

Jammer dat ik niet genoeg tijd heb, moet mijn stage nog voorbereiden. Maar ik krijg wel een beetje een indruk van hoe de vork in de steel zit.

Maar nee, ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een optie is, het heeft verder ook geen betrekking op mijn beginsituatie en doel en het lijkt me nogal een onderneming waar je behoorlijk wat mee kan verbrassen. (Zoals waarschijnlijk wel gemerkt ben ik totaaal niet in dat wereldje thuis!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:03

Dat je er open voor staat is iig al een begin. Begin met lezen, verschillende auteurs, kan je zo een hele lijst geven, is je Engels een beetje goed?

Een hele goede basis, is het boek van Inge Teblick, Grondwerk. Meer info over dat boek vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

En als je daar mee bezig bent, en dingen gaat toepassen op de paarden waar je mee omgaat, ga je heel snel resultaten zien.

Een betere band met je paard begint bij jezelf....

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 13:52

Ik kan beter engels verstaan dan lezen, Nederlands gaat me beter af Haha!

Heb volgende week vakantie dus dan kan ik eens aan de slag gaan. Dus als je een aantal aanraders hebt, kom maar op!

Bedankt voor de tips in ieder geval, daar kan ik wat mee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:16

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:16

Mijn bijrijddraver was ook een vreselijk zenuwbeestje, altijd gestresd en druk en snel lopen.

totdat we verhuisden naar een andere stal! Ze staat nu op een boerderij met maar 8 andere paarden, staat de hele dag buiten en het zijn allemaal recreatie ruiters. Heel natuurlijke omgeving naast heb bos en geen drukke mensen in de stallen of met z'n vijven in de bak. We maken heerlijk lange ritten door het bos of op de hei.

Ze is van een stresskip verandert naar een heel erg rustig en mak beestje! En dat kwam dus gewoon door de sfeer op de stal. Haar baasje kan nog steeds niet geloven dat ik normaal met haar een buitenrit kan maken zonder dat er ongelukken gebeuren! Ik ga zelfs met haar de snelweg A27 over! Over het fietsviaduct!

Voorheen stonden ze op een grote commerciele stal met 30 andere paarden inclusief baasjes, stapmolen, en waar je continu in botsing kwam met mede-bakgebruikers die ook nog eens lekker de muziek aanzetten. Geen weidegang overdag, stond 23 uur per dag op stal. Iedereen kwam na het eten en had haast om nog voor 'spitsuur' in de bak te rijden.

Kijk ook hier eens naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:25

Waarnaar? Clown

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 16:37

Dr omgeving Knipoog

Ze staat naast een snelweg, maar daar staan buiten het terein zelf nog een rij bomen en een grote wei tussen dus daar zal het niet aan liggen. Ze staat bij de eigenaar aan huis, 3 paardjes die elke dag even de wei op gaan en elke dag gereden worden (op een rustdag na). Ik ben niet de enige die erop rijd, maar ze is altijd al zo geweest dus heb het idee dat het niet daaraan zal liggen. Ze is gewoon heel gevoelig, altijd al geweest. Ze accepteert ook niet zomaar iedereen op haar rug is echt kieskeurig daarin. Ook gaat ze niet gemakkelijk een band met een mens aan, ze is vrij op zichzelf gesteld en er is nooit veel moeite gedaan voor een echte band. Maar ik heb zelf niet zo'n plezier in het rijden / poetsen alles als ik het idee heb dat ze mij niet toelaat.

Ik snap ook dat zo'n band moet groeien en ik weet dat het (bij haar) veel tijd kost en nog zal gaan kosten omdat zij gewoon zo is, dat vind ik ook helemaal niet erg, daarom wilde ik gewoon extra tips om haar ten eerste rustig te krijgen, zodat ik daardoor een sterkere band met haar kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:50

Mareska schreef:
Dr omgeving Knipoog

Ooh ahaa, ik heb vandaag nogal een zware dag gehad dus ben er af en toe niet helemaal bij Clown