Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Stephanie100 schreef:Nou sorry hoor mgoeree maar je laat je paard er niet mee wegkomen als hij niet wil komen?
). Als dat het geval is ga ik dus echt niet rijden, het moet voor ons allebei leuk blijven. We gaan dan lekker een rondje door het dorp wandelen of iets anders doen wat we allebei leuk vinden. Misschien dat dat juist wel de reden is dat ik bijna nooit problemen heb om haar te pakken te krijgen? Ik denk zelfs dat als ik zoals jullie te werk zou gaan, dat ik dan binnen de kortste keren ook moeite zou hebben om haar te pakken te krijgen. Let wel, ik zeg niet dat mijn manier de enige juiste is, elk paard is anders en ik geloof best dat mijn methode bij veel paarden averechts werkt. Zoek uit wat bij jou en je paard past. Succes!suzieone schreef:Ik weet heus wel wat ik doe. Als het niet zou werken volgens jouw? waarom is ze er nu dan mee opgehouden??? omdat ik haar heb aangepakt. En nu houd ze ermee op. Ze is erg dominant, en nu heb ik laten zien, dat ik de baas ben. het is pas gestoord, als je je paard laat gaan, en je paard over je heen laat lopen.

Stephanie100 schreef:Je zou eigenlijk met 2 of 3 mensen en een rol schrikdraad hem insluiten dit werkt vrij goed. Omdat ze denken dat het schriklint is.
Cassidy schreef:Stephanie100 schreef:Je zou eigenlijk met 2 of 3 mensen en een rol schrikdraad hem insluiten dit werkt vrij goed. Omdat ze denken dat het schriklint is.
Dat is nou echt vragen om ongelukken...als je de verkeerde hebt die er doorheen rent heb je de poppen aan het dansen...en kans op hele vervelende blessures!
suzieone schreef:hooii,
Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:
Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?
pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.
het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.
groetjes, suzan
Stephanie100 schreef:Nou sorry hoor mgoeree maar je laat je paard er niet mee wegkomen als hij niet wil komen?
Je zou eigenlijk met 2 of 3 mensen en een rol schrikdraad hem insluiten dit werkt vrij goed. Omdat ze denken dat het schriklint is.
Met de longeerzweep ook maar jij zegt dat het niet helpt ook niet als je hem laat galloperen en dan nog 2x zo lang als hij dat wilt. Meestal laten ze het dan wel uit hoofd.
Maar laat hem er zeker niet mee wegkomen!
Visconti schreef:de simpele reden waarom paarden niet uit de wei willen komen is omdat ze het niet leuk vinden wat je met ze gaat doen. Vrij logisch toch? Dat licht niet aan het paard, dat licht aan het werk, en op welke manier je het vraagd van je paard. Maak zijn werk dus leuk voor hem
suzieone schreef:en dan haar vet mesten zeker? dan word het pas een verwend paard. en zeker mijn paard... zal het dan uit der hoofd halen om te komen!.
daantjuhhh schreef:
Nou ook dat werkt niet bij alle paarden.
Die van mij heeft tot zijn 8ste niks gedaan en toen kreeg ik haar.
Geloof me je kan het zo leuk mogelijk maken, maar komen zal ze niet doen.
(ik heb bijvoorbeeld weleens weken (tijdens begleiding van ponykamp) alleen maar leuke bosritjes gemaakt.
Ze hoefde niks te doen alleen genieten!!!)
Maar komen? nee hoor...
Zo gauw je het land in gaat op een andere tijd dan dat ze normaal naar binnen gaan peert Olly hem naar achteren.
Ik pak mijn andere merrie, loop een stukje met haar en Olly trapt daar altijd in.
Dan komt ze ook omdat ze denkt dat ik haar vriendin bij haar weghaal.
suzieone schreef:en dan haar vet mesten zeker? dan word het pas een verwend paard. en zeker mijn paard... zal het dan uit der hoofd halen om te komen!.
Nadya schreef:suzieone schreef:en dan haar vet mesten zeker? dan word het pas een verwend paard. en zeker mijn paard... zal het dan uit der hoofd halen om te komen!.
Wie heeft het hier over vet mesten? Even voor alle duidelijkheid: Ik heb mijn paard ook niet geleerd te komen met eten. Hij kwam uiteindelijk uit zichzelf, zonder geweld en zonder hapjes. Maar af en toe iets voor je paard meebrengen is echt zo erg niet, hoor, daar wordt 'ie echt niet dik van...... Overdrijven is ook een vak. Er zit nogal een verschil tussen je paard slaan, terwijl hij niet eens weet wat hij fout doet (want een paard is geen mens en denkt dus ook niet zo) en je paard verwennen.
Maar nogmaals, als jij het fijn vindt om zo'n band met je paard te hebben. Ik heb liever een band met mijn paard gebaseerd op vertrouwen en respect. Mijn paard vindt het fijn om bij me te zijn en ik bij hem. En geloof me, hij is nog jong, moet alles nog leren. Maar met geduld, liefde en veel kennis van paardengedrag, kom je al een heel eind zonder enige vorm van geweld.
Nadya schreef:daantjuhhh schreef:
Nou ook dat werkt niet bij alle paarden.
Die van mij heeft tot zijn 8ste niks gedaan en toen kreeg ik haar.
Geloof me je kan het zo leuk mogelijk maken, maar komen zal ze niet doen.
(ik heb bijvoorbeeld weleens weken (tijdens begleiding van ponykamp) alleen maar leuke bosritjes gemaakt.
Ze hoefde niks te doen alleen genieten!!!)
Maar komen? nee hoor...
Zo gauw je het land in gaat op een andere tijd dan dat ze normaal naar binnen gaan peert Olly hem naar achteren.
Ik pak mijn andere merrie, loop een stukje met haar en Olly trapt daar altijd in.
Dan komt ze ook omdat ze denkt dat ik haar vriendin bij haar weghaal.
Jij gebruikt er tenminste geen geweld bij, dus als dit werkt, prima toch?
Ik vroeg om tips, niet om een discussie 

Dus ik zat er niet echt op te wachten.
Ook met dressuur doet hij super zijn best en hij vindt het erg leuk. Het is niet dat hij niet wil werken of mij haat of wat dan ook, het is in zijn ogen een leuk spelletje
En zeg nou zelf: het weiland met zoveel gras erin is toch veel leuker? 
Dressuurmatig was het een nul, nu gaat het steeds beter
Cassidy schreef:Als je een paard echt niet te pakken kunt krijgen, kun je, als bovenstaande niet werkt (en dat doet het haast altijd wel) een gedeelte van de wei afsluiten (goede stevige hekken neerzetten, niet alleen een schrikdraadje) en in dat gedeelte een waterbak neerzetten. Het paard voor de rest de toegang tot water ontzeggen. Voor water moet hij dus in die afgesloten ruimte. Wedden dat hij na verloop van tijd donders goed doorheeft waar hij water kan krijgen, en dan is het met het "niet willen pakken" ook snel over.
Bovenstaande alleen doen in heel ernstige gevallen, en zo klinkt je paard niet. Als hij om je heen loopt te draaien en je uit probeert te dagen, is dat gewoon dominantie, en toegang tot water ontzeggen is daar een te drastische maatregel voor.
daantjuhhh schreef:Ja het maffe is alleen dat ze er elke dag intrapt..
elke dag peert ze hem naar achteren..
Als ik dan naar haar toe zou lopen zou ze alleen maar weg galopperen.
Maar zo gauw ik met mijn andere merrie richting uitgang van de wei loop komt ze direct.. haha
Ik had eerst zoiets, van hoe lang zou het duren voordat ze het door heeft?
Maar nee hoor, gaat al een half jaar zo.. haha

suzieone schreef:hooii,
Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:
Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?
pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.
het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.
groetjes, suzan
beloon em juist als ie bij je komt! lijkt me stukken beter!