Happen/bijten. Hoe af te leren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:28

De mijne doet het ook, heeft het ook altijd gedaan (heb hem zelf gefokt) hij was bij wijze van spreken nog nat na de geboorte toen deed ie het al. Huilen
Heb werkelijk van alles geprobeerd maar niets hielp, hij wist op een gegeven moment zelfs mijn tik snel te ontwijken (hij had er gewoon lol in), en als ik er een keer erg op bedacht was dan deed ie het niet, ze zijn zo slim Pling .
Hoopte dat het na zijn castratie beter zou worden, maar ook dat was niet het geval.
En nu is hij ruim 5 het is wel minder geworden maar hij doet het nog zo nu en dan en dan soms net zo'n dun velletje ertussen op mijn arm ofzo Boos! .
Bij het omdoen van het hoofdstel probeerd hij ook altijd de sperriem in zijn mond te krijgen of de teugel of het touw waar hij mee vaststaat.

Diezel

Berichten: 144
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:42

Ik heb eigenlijk van het begin af aan mijn haf terug gebeten. en nu hapt of bijt hij niet meer.
misschien een rare oplossing maar het werkt wel.

worteltje
Berichten: 286
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: turnhout

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:01

Ik vind het toch makkelijker gezegd dna gedaan hoor schreeuw is goed of verkoop hem een lel.
Die van mij heeft al zo dikwijls een erge lel gehad waar die van achteruit sprong en toch is die hondsbrutaal om het de volgende dag opnieuw te proberen welliswaar minder hard .
Ik heb hem nu bijna 5 jaar en dit is vaak een frustrende punt.
Ik doe mijn best en blijf het afstraffen .
Maar echt werkelijk doorbreken is me nog niet gelukt soms is het 14 dagen beter.
Het zit hem in het puntje respect dat die moet hebben voor je.Maar ik doe mijn best.
Net als een paard laten schuren aan jou dit doen paarden alleen bij ander paarden die heel wat lager in rang staan .
En dat doet die dan weer niet hij schuurt altijd braaf aan zijn eigen been.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:33

Als mijne echt bijt kan hij een flinke lel terug verwachten.
Als ie klierig is en loopt te happen laat ik hem meestal gewoon even staan dan is het zo over.
Maar dit is ook zo'n punt dat verschilt van paard tot paard.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:36

paarden die na diverse knallen nog niet stoppen: kijk waarin ze happen bijvoorbeeld hoofdstel, of trui. Doordenk die een keertje helemaal met iets onwijs smerigs. paard zegt hap en dan heeft ie waarschijnlijk toch even iets van jakkes. wil nog wel eens werken naast een goed pets voor zijn kop

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:05

ik heb het bi jdie van mij opgegeven............ nou doet hij ook niet bijten hoor, maar wel happen...

Hij leert het niet af, ook al zou ik hem met een eind hout het erf over timmeren......... sommige paarden (waaronder de mijne) zijn gewoon ontzettend hardleers Haha!

Wat dan wel weer in zijn straatje pleit is dat het een uiting van genegenheid is van hem. Hij doet het ook heel lief....... alleen zijn soms zijn tanden en kracht iets te veel voor mijn tere huidje Haha! Haha!

als ik zeg, voorzichtig he....... ik heb niet jouw vel Haha! Haha! dan kijkt hij me aan.......... Ojaaa even vergeten Haha! Haha!

Hij kan ook mijn jas vastpakken en me dan tegen zich aandrukken, klemt hij me met zijn hoofd tegen zijn boeg Haha! Haha!

Dus ik moet gewoon opletten bij hem

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:52

Ik pak altijd ( net alsof 't vaak moet Tong uitsteken) gewoon de bovenlip vast. Alleen maar vasthouden meer niet.
Tot nu toe heeft dat altijd gewerkt

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:06

Je moet gewoon een flinke mep op de neus geven , naar een tijdje snapt hij het heel goed dat hij dat niet mag doen

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:58

terugbijten, in z'n oor Clown

Anoniem

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:00

Heeft 2 jarige van bijna 170
paard hapt
haalt trap in de schuur ernaast
Zet trap neer
paard loopt naar achter
verzet trap
Paard loopt naar voren trap om
klapt trap weer open
zet paard met 6 touwen vast
zet trap op plek
klimt omhoog en bijt in oor

Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:02

om daarna mond te moeten spoelen en die K..l.. o... T...e haartjes niet tussen je tand vandaan te krijgen Haha! Haha!

Anoniem

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:04

ow ja
Klimt trap af
spuugt haren uit
zet trap weg
zoekt overgebleven tanden bij elkaar omdat paard toch ineens hoofd omhoog kon brengen
maakt paard los
belt tandarts voor kunstgebit

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:18

Zie je verkeerd RK!!!

je moet vriendelijk vragen of het paard het hoofd wat naar beneden wil doen zodat jij goed bij het oortje kan............ Haha! Haha!

Anoniem

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:20

ohhw..daarom lukt me dat nu nooit... Blond

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:40

stelletje mafkezen Clown

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:31

Hahaha ja ik denk dat ik dat maar ga doen (Met die ladder).
Ik denk dat het werkt.
Het paard van de TS is toevallig mijn Paard, dus vandaar dat ik mee reageer! Tong uitsteken
Maar hij hapt veel minder, hij doet het nog wel, maar minder.
Ik hef mn stem op en geef hem een lel met datgene wat ik op dat moment in mijn hand heb (Een bijl, een hamer of een zaag bijvoorbeeld. O haha wat flauw nee grapje, longeerlijn of borstel ofzo) en anders gewoon met mn hand.
Opzich werkt het, maar op lange termijn niet echt.

Showjumper

Berichten: 763
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:13

Op stal gebruiken wij vaak een staalborstel bij de hengsten die bijten. Sommige hengsten proberen je constant te bijten, als je dan een staalborstel bij de mond/neus houdt dan bijten ze daar in en omdat ze dat geen prettig gevoel vinden geven de meeste uiteindelijk wel op.
Helaas heb je altijd van die uitzonderingen die ontzettend hardleers zijn.
Een keer een beste tik met een praam geven kan ook helpen.
Voor de rest gewoon niet te veel aandacht aan schenken (dus niet constant met de hand een tik geven of gaan schreeuwen), maar wel alert blijven.

Zo heeft ieder zijn eigen methode denk ik..

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:13

runningkawa schreef:
Elke keer een tik geven is idd niet goed
Je geeft hem de volgende keer zo'n optater dat hij met kerst nog na staat te dreunen.
Dan doet hij het geen 2e keer meer en hoef jij niet steeds te tikken.


Haha! je weet het altijd zo mooi te omschrijven Haha! Maar je hebt wel gelijk, als je 100x moet corrigeren met een tik, ben je wel erg fout bezig.

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:51

Ja inderdaad. En dat werkt ook erg averechts voor mijn Paard! Meestal als hij 'hapt' hef ik mijn stem en doe ik mijn hand omhoog, Tong uitsteken en als hij echt bijt dan krijgt hij een lel!

Nazarma

Berichten: 578
Geregistreerd: 31-12-06

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:27

Ik denk dat je hem toch iedere keer als hij hapt/bijt een tik tege zijn neus ofzo moet geven, gewoon goed duidelijk maken dat het niet mag waar hij mee bezig is, op een gegeven moment zal hij het minder gaan doen, en dan is het afgelopen, maar je moet hem inieder geval wel duidenlijk maken dat hij stout is anders blijft hij het doen Knipoog

Nazarma

Berichten: 578
Geregistreerd: 31-12-06

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:27

Kinee_ schreef:
Ja inderdaad. En dat werkt ook erg averechts voor mijn Paard! Meestal als hij 'hapt' hef ik mijn stem en doe ik mijn hand omhoog, Tong uitsteken en als hij echt bijt dan krijgt hij een lel!



ja idd stem verheffen helpt ook vaak

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:29

Ik heb het probleem ook gehad. Boos!
Elke keer als mijn Vpony het deed kreeg hij een tik op haar neus met de zweep..
banketstaaf maar wat moet moet...
En het is opgehouden Haha!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 04:22

Goof schreef:
Citaat:
En om hem elke keer een tik te geven is ook weer zo gek.


Je elke keer laten bijten is pas gek.
Een paard dat bijt kan een flinke tik verwachten!!!


Hahaha! Idd, zo gek is dat niet.
Gewoon een tik geven. Als ze bij mij dan na een paar keer doorgaan, kunnen ze een wat hardere tik verwachten!
Om een beest kopschuw te krijgen, moet je waarschijnlijk nog een hoop meer voor doen. Knipoog

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 07:47

Laat hem gewoon telkens als hij hapt (op die momenten dat het kan) direct 10 of 20 meter achteruit lopen. Nadat hij dat 10 keer heeft gedaan, gaat hij wel nadenken of hij wel of niet wil happen.

In de stal kun je dat vervangen voor verplicht 20 rondjes draaien (wel links/rechts afwisselen). Ondertussen een rustige neutrale houding aannemen, d.w.z. ga juist niet boos reageren of zo (want een paard dat uit onzekerheid hapt gaat daar weer van overstuur en krijgt dan de neiging nog meer te happen). Meer reageren van: jij happen, ok, jij 20 rondjes draaien (of achteruit), zo zit het nu eenmaal. Ga ook niet ruw te werk!

Achteruit lopen heeft bovendien een behoorlijk "dominant" toontje, dus ook al ziet het er niet direct als straffen uit, je paard "voelt " het wel dat hij achteruit moet voor jou.

Als hij het achteruit lopen of rondjes draaien heeft gehad, gewoon netjes maar neutraal belonen (dus niet overdrijven) voor de moeite en weer verder gaan met waar je was, poetsen of opstijgen of wat dan ook. Hapt hij dan weer, direct reageren en direct WEER achteruit, zodat hij na een aantal keren snapt: oh jee, die twee dingen horen blijkbaar bij haar direct bij elkaar : happen is achteruit lopen.

Je hebt gelijk dat van slaan ze direct kopschuw kunnen worden, ik vind bovenstaande dus een betere methode, omdat het zonder geweld gaat maar wel een heel pedagogisch effect heeft.

Maar onthoud: NIET boos worden en NIET hard te werk gaan (je wilt geen blessures natuurlijk). Het kost soms wel even tijd maar ik denk dat je het op deze manier elk paard kunt afleren.

NB op een gegeven moment krijgt je paard het door hoe het zit en zal hij steeds minder gaan happen. Vanaf dat moment ga je hanteren: hapbeweging is 1 meter achteruit, ECHT happen is verder achteruit. En dan wordt het op een gegeven moment genoeg om hem er af en toe nog even aan te herinneren. Alles heel rustig.

Ik gebruikte het vroeger bij mijn eigen paard ook (heeft me weleens in m'n rug gebeten bijvoorbeeld, niet hard maar toch). En dat hielp prima en hield de band tussen hem en mij ook intact, hij werd er niet schuw of agressieverig van.

Als een paard nog jong is, vind ik die tip van in de lip pakken ook wel een goeie omdat oudere paarden jonge paarden soms ook op die manier corrigeren (door ergens te bijten en dan vast te houden). Je kunt dan ook een kneep in het vel bij de schouder geven. Maar dat zou ik dus alleen bij een jonger paard doen, niet bij een volwassen paard.

eigenwijs23
Berichten: 556
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: zeeland

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:29

Ulfeino schreef:
De mijne doet het ook, heeft het ook altijd gedaan (heb hem zelf gefokt) hij was bij wijze van spreken nog nat na de geboorte toen deed ie het al. Huilen
Heb werkelijk van alles geprobeerd maar niets hielp, hij wist op een gegeven moment zelfs mijn tik snel te ontwijken (hij had er gewoon lol in), en als ik er een keer erg op bedacht was dan deed ie het niet, ze zijn zo slim Pling .
Hoopte dat het na zijn castratie beter zou worden, maar ook dat was niet het geval.
En nu is hij ruim 5 het is wel minder geworden maar hij doet het nog zo nu en dan en dan soms net zo'n dun velletje ertussen op mijn arm ofzo Boos! .
Bij het omdoen van het hoofdstel probeerd hij ook altijd de sperriem in zijn mond te krijgen of de teugel of het touw waar hij mee vaststaat.


mijn fjord deed dit ook. toen heb ik hem echt heel hard in z'n oor gebeten (lekker al die haren) maar het heeft veel beter gewerkt dan hem een hele harde dreun te verkopen.nu hoef ik maar los te zeggen en hij laat het wel uit zijn hoofd om het nog eens te doen, en anders bijt ik hem weer en dan weet hij het gewoon. met slaan deed ik alleen maar mezelf zeer omdat hij zo vlug was dat ik weleens vol de muur heb geramd, en 2 vingers kneusde (foutje)
waarschijnlijk heeft hij zijn kuren van zijn vader geerft. dat was bij die van mij in elk geval wel zo. vanaf zijn geboorte had hij de kuren al, en die waren precies het zelfde als die van zijn paps. dus niks goede opvoeding.