fietsen met pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eastwood

Re: fietsen met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:24

Ik fiets al jaren met mijn D en E pony's. Eerst alleen naar de wei toe, maar nu ook om ze beweging te geven. Ze luisteren erg goed naar commando’s , zoals whooo (=stilstaan) en easy (=langzamer). Ik laat ruim voor een bocht met mijn vinger zien welke kant we op gaan, zodat ik niet tegen ze aan fiets. Fiets wel op een fiets met achteruit trap rem, omdat ik al genoeg in mijn handen heb.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:26

Ik fiets ook met de paarden aan de hand. Niet ieder paard uiteraard, de driejarige van mijn vader is nog niet zover.
Mijn kleine pony (1.15) gaat gewoon naast de fiets, al vanaf dat hij een jaar of twee was. Handig met verweiden bijvoorbeeld. Hij is nu drie en een half en het is zo makkelijk als wat. Vooruit, je moet natuurlijk wél goed opletten Knipoog

Mijn vijfjarige paard haal ik ook aan de fiets uit het land. Gaat normaal altijd goed, maar van de zomer had ik een klein ongelukje omdat ze liep te klieren. Fiets total los, ikke dikke blauwe plekken, paardje is er goed vanaf gekomen, behalve wat straf Knipoog Schijnheilig
Helemaal ongevaarlijk is het dus niet, maar laten we eerlijk zijn, dat zijn zoveel dingen met paarden niet Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:31

estebanlove schreef:
Rupsje schreef:
Ik vind fietsen met je pony levensgevaarlijk...
Stel dat hij schrikt? Dan wordt jij van je fiets gerukt, waar je pony nog eens van kan schrikken, misschien vliegt je pony de weg wel op, en jij houdt hem dan niet meer tegen hoor! Of je slipt met je fiets? En je botst tegen je pony aan? Wat als je pony naar opzij schiet en over jou heen dendert? Op je fiets ben je veel minder stevig dan als je gewoon met beide benen op de grond staat!

Nee hoor, mij krijg je niet op een fiets als ik een pony mee moet nemen... Sigaar

Ben k t helemaal mee eens k zou dat egt nooit durven Tong uitsteken

Mijn idee! Ik vind het echt onverantwoord.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:36

ik fiets wekelijks met mijn paardje. ze is nog al koppig soms... dan gaat ze ineens van uit draf stil staan... dan is het best wel link. maar meestal gaat het heel goed. ik hou altijd het touw net onder de klip vans en sla hem dubbel zodat ik het uitijnde ook weer in mijn handen heb. zo dra ik merk dat ze langzamer wil geef ik haar een tikje op haar schouder met het touw zodat ze weer vaart maakt... ik werk veel met mijn stem als ik haar naast de fiets heb.
zelf vind ik het soms wel eng als ze te dicht bij de fiets komt... straks loopt ze tegen de trapper op, in de spaak of wat dan ook maar. maar ze moet ook niet te ver van de fiets af lopen... als er een auto aan komt... daar wil ik dan liever niet aan denken...

maar als het paard vertrouwd is met alles wat je tegen kunt komen... ( denk ook aan onverwachte dingen zoals: mens met paraplu, witte strepen op de weg, dingen in de berm, tuinhekjes en sloten) naast de fiets hebben veel paarden minder aandacht voor je als warneer je er op zit. ook heb je zelf minder te zeggen warneer je er naast fietst.
Zelf vind ik het wel heerlijk om met mijn paard te fietsen. ze vind het zelf ook heel leuk en weet wat de bedoeling is.

veel suc6 er mee!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:14

Ik fiets regelmatig een heel eind met Duvel. Ben begonnen met wandelen door de polder, altijd aan het hoofdstel met een touw aan zo'n longeertussenstukje. Dat ging heel goed, en toen heb ik eens geprobeerd, na het longeren, of ik ook met hem langs de fiets kon. Ook dat ging goed. Ik heb altijd een redelijk lang touw met een knoop aan het uiteinde. Als Duvel al zou schrikken, staat hij altijd eerst stil. Ik kan het touw dan laten vieren (heb het meestal in een enkele of dubbele lus in mijn hand (niet om mijn hand heen, alles gaat heen en weer in mijn hand).
Duvel heeft heel veel vetrouwen in mij en het gaat dan ook heel goed. Het is voor hem een heerlijke manier van onbelast beweging krijgen. Ik doe het puur als afwisseling naast het longeren en rijden. Met hem vind ik het niet gevaarlijk, hij luistert goed, heeft respect voor mij en vertrouwt mij. Hij 'schrikt' wel eens, maar zoals ik al zei, hij springt nooit zomaar opzij, waardoor hij dus niet boven op mijn fiets springt.
Dit heb ik dus eerst uitgetest met wandelen.
Met Jip zou ik nooit gaan fietsen, want die springt wel opzij als hij schrikt en dat vind ik dus ook te gevaarlijk voor naast de fiets. Het verschilt dus per paard.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:42

Ik doe het zo nu en dan ook weleens. Eigenlijk niet zo verantwoord nee. Het is een pony die nogal eens schrikt en hij is dat ook al eens tegen me aan gesprongen. Voelde niet zo fijn Bloos Maar ik ga ook geen hele einden fietsen. Zo nu en dan een klein stukje naar de wei. Het is daar erg rustig en hij kent het goed, waardoor er niet zoveel 'enge' dingen voor hem zijn.
Maar met een rustige verkeersmakke shetlander of kleine pony...tja, ik zou niet weten hoe die anders echt beweging kunnen krijgen als je er niet op kunt rijden of voor de kar kunt zetten. Uit ervaring weet ik dat veel shets de bak snel zat zijn en wandelen, dan moet je wel een heel eind lopen wil het echt iets uithalen. Dus dan is fietsen volgens mij toch een goede optie

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:49

In de winter als de bak hard is doe ik het ook weleens. Kost je alleen zo af en toe een ouwe fiets.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:11

Ja hoor ik fiets met al onze paarden aan de hand naar de wei, zelfs met mijn 4- jr. grote vlaamse reus van 1.83 m gaat prima..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:34

Het kan prima gaan tot het een keer niet goed gaat.
Ik heb dit al een aantal keer zien gebeuren, brave paard/pony welke verkeersmak is en al meerdere fietstochtjes heeft meegemaakt toch aan de kletter gaat.
En de gevolgen zijn tot nu toe niet altijd een happy end geweest.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:37

ik zou alleen wel een fiets met een achteruit traprem nemen kanje beter mee remmen dan hand remmen als hij te snel zou gaan!! ik heb 6 jaar een haflinger gehad en ging daar regelmatig mee fietsen omdat hij het gewoon heel leuk vind! idd beginnen met een hoofdstel dan heb je meer controle! ik heb zelfs een aantal x 3 ponnies aan de fiets gahad en dat gaat zelfs goed! ik vind het niet gevaarlijk maar je paard moet het wel begrijpen!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 07:37

Tuurlijk is er wel een risico, maar laten we het nu niet helemaal gaan overdrijven, levensgevaarlijk, onverantwoord.... och zo lust ik er nog wel eentje Knipoog

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:23

Idd er zijn risico's aan verbonden. Maar je loopt ook een risico als je er op gaat zitten, is het niet?
Ik heb jaren lang gefiets met 2 paarden aan de fiets. Aan iedere kant 1. In al die jaren is het 1 keer fout gegaan.

Danielle1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:46

Ik heb het een aantal keren met mijn verzorgpony moeten doen, en vond het niet zo´n succes. Ik as bang dat hij tegen mijn fiets aan zou knallen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:04

fiets elke dag met mn fjord van de wei naar de stal waar ik rijd en terug. met mijn tinker deed ik dit ook elke dag en die gaf ik zelfs ipv longeren fietsbeweging. heeft gegaloppeerd en al naast de fiets en dr is nog noit iets gebeurd. kwestie van goed aanleren denk ik, want ik wil bv niet dat ze trekken maar netjes meelopen. misgaan kan het altijd, maar met een beetje opvoeding is dit wel tot een minimum te beperken denk ik

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 08:04

Ik fiets ook veel met mijn shet-hengstje omdat hij te dik is. In het begin alleen gestapt, maar nu laat ik hem heel veel draven en galloperen. Af en toe maakt hij een vreugdesprongetje maar hij was er al snel aan gewend om bij mijn fiets vandaan te blijven en netjes naast me te blijven lopen. Heel belangrijk is het dat je niet het halstertouw om je stuur slaat, zodat als hij wegspringt, hij niet je stuur omtrekt. Met mijn haflinger durf ik het trouwens niet, ik denk niet dat elk paard er geschikt voor is, maar je kunt het een keertje proberen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 08:18

Topen die van mij nog niet ingereden was deed ik het ook, om conditie op te bouwen. Kwam ik langs een trailer waar ze net op aan laden waren. wild ehij persee daarheen, en dan heb je bijna niks meer te zeggen. Snel van fiets af, ding laten staan en eerst lopend teruggebracht naar weiland. Ik vind best gevaarlijk (was 3 jarig maar wel verkeersmak) en doe het ook niet meer ( was 8 jaar geleden of zo) Ook als paard al niet aan de klter gaat, of bovenop je springt, kan ook de andere kant opspringen en lig jij met je fietsje ernaast

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:22

Lynn_Nikita schreef:
Topen die van mij nog niet ingereden was deed ik het ook, om conditie op te bouwen. Kwam ik langs een trailer waar ze net op aan laden waren. wild ehij persee daarheen, en dan heb je bijna niks meer te zeggen. Snel van fiets af, ding laten staan en eerst lopend teruggebracht naar weiland. Ik vind best gevaarlijk (was 3 jarig maar wel verkeersmak) en doe het ook niet meer ( was 8 jaar geleden of zo) Ook als paard al niet aan de klter gaat, of bovenop je springt, kan ook de andere kant opspringen en lig jij met je fietsje ernaast

Dat je paard per see naar die trailer wou is volgens mij gewoon een kwestie van controle over je paard.
Als je er goed controle over hebt moet het geen probleem zijn. Een goed opgevoed paard volgt jou en gaat niet zijn eigen gang.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:13

Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe je paardje is. Ik heb er eentje die zich meteen 180 graden om draait als hij wat engs ziet. En dan is het niet zo handig als je er naast fietst!

Maar vroeger deed ik het wel met mijn ponies, dus..
Als je denkt dat je een goede controle hebt over je paard en dat het allemaal wel zou lukken dan moet je het gewoon eens proberen.

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 13:12

ik heb het geprobeeerd en het ging prima en hij vind hetn nog leuk ook Lachen oortjes naar voren hij is gelukkig helemaal nie schrikkerig dus..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:25

Ooh nou dan zou het wel goed gaan. Nou veel fiets plezier dan met je paardje!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:17

Ik doe het ook met mn verzorgshet. Gaat hardstikke goed en ze zijn erg braaf. Het beste is om dat wel een hoofdstel aan te doen zodat hij wat eerder op je reageerd. Verder is het voor mezelf ook wat gemakkelijker omdat ik anders heel da end moet rennen en nu fiets ik gewoon. Krijgt zij ook dr beweging Haha!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:33

M'n moeder en ik hebben laatst geprobeerd om met een van onze Welshjes te fietsen Lachen
Hij wilde steeds verder naar voren en met een fiets met handremmen is het al helemaal niet handig vind ik...
Het ging op zich wel maar ik vond het toch niet zo veilig.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:17

Klijntje schreef:
M'n moeder en ik hebben laatst geprobeerd om met een van onze Welshjes te fietsen Lachen
Hij wilde steeds verder naar voren en met een fiets met handremmen is het al helemaal niet handig vind ik...
Het ging op zich wel maar ik vond het toch niet zo veilig.

Daarom moet je steeds voorzichting gaan oefenen en eerst de pony goed naast je hebben lopen aan de hand. Dan pas een keer de fiets (desnoods lopend) proberen en zo ga je verder.
Ik heb het nooit zo gedaan (ben gewoon op de fiets gestapt en gaan fietsen) maar met sommige ponys moet je het denk ik wel zo opbouwen.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:22

Ik fiets al 2 jaar met mijn tinker er en is nog nooit iets gebeurd. Gewoon rustig fietsen en praten tegen je paardje, doe desnoods de 1e paar keer iemand erop (als dit kan) en laat hem zo wennen. Hoofdstel is altijd handiger als je een wat drukker paard hebt, zoals velen hierboven al gezegd hebben Knipoog en een fiets met handremmen vind ik juist wel handig Tong uitsteken mits je remmen het goed doen, ik rem altijd met mijn linkerhand en m'n paard loopt rechts naast. Neem aan dat de meeste het ook zo doen en niet andersom.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:44

Ik fiets ook regelmatig, vooral als ik geen zin heb om naast hem te lopen of op hem te zitten. Er is 1 keer wat gebeurd. Nor zat in een behoorlijk diep dal en normaal gesproken als hij kinderen hoort gaat hij lopen showen. Toen niet, hij draaide om mij en de fiets heen, dus ipv rechts lopen stond hij aan mn linkerkant (gelukkig aan een stille dijk)en ik werd tegen mn stuur getrokken. Ik had alleen een flinke blauwe plek in mn zij. Toch blijf ikmet hem fietsen. Ben daarvoor zelfs ergens heen gefietst om te gaan zwemmen. Zeker wel 40 min. fietsen, langzaam tempo, af en toe draven.

Afbeelding

Oh ja ik heb juist liever een fiets met handremmen, kan je veel beter mee stoppen. Normaal gesproken neem ik hem mee met halster, maar in het water wordt hij erg enthousiast en houd ik hem niet meer, vandaar dat hij een hoofdstel op heeft.