paard is de baas.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rafaela

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:27

zoals ik al zei, ik doe geen join-up Lachen
@cassidy; bedankt ik zal eens voor het boek gaan kijken Lachen
iig bedankt voor de tips Lachen

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:35

waarom denken mensen nou zo slecht over de join-up..? ik heb zelfs gelezen dat het een mentale klap is...ik weet niet waar mensen dit soort domme onzin vandaan hebben hoor.... ik zou zelf de join-up kiezen maarjah de keuze is voledig aan jou als je de join-up maar niet de grond in boort het heeft positieve gevolgen voor mij en mijn verzorgpony gehad..!! Vork

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:16

Ik snap niet dat er zo moeilijk word gedaan over die join up. Wat is het verschil met longeren ? Dan wil je hem ook naar buiten ''jagen''. Op een gegeven moment mag hij bij je komen, draai je hem om en jaag je hem weer naar buiten :S Dus whats The problem ?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:20

omdat je de join up GOED moet uitvoeren Knipoog

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:24

Ga eens op zoek naar een goede freestyle leraar. Zij zijn ervaren in dit soort dingen. Mijn paard is ook zo'n dominant beessie en na twee cursussen bij Emiel Voest gaat het nu super.
Dit soort dingen vind ik dus een aanrader. Maar doe het dus niet op eigen houtje want je ziet nog niet de juiste reacties aan je paard en die zijn wel belangrijk.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:54

maar dan is het nogsteeds hetzelfde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:24

Sisco4life schreef:
Ik snap niet dat er zo moeilijk word gedaan over die join up. Wat is het verschil met longeren ? Dan wil je hem ook naar buiten ''jagen''. Op een gegeven moment mag hij bij je komen, draai je hem om en jaag je hem weer naar buiten :S Dus whats The problem ?

De join-up kan heel gevaarlijk uitpakken als je een dominant paard voor je krijgt die eerder de confrontatie aangaat en je aanvalt dan dat hij zich weg laat jagen. Afgezien van de psychische dreun die je een paard geeft (en waar de wat teerder besnaarde paarden heel erg van in paniek kunnen raken als je het niet goed doet) kan het ook levensgevaarlijk worden voor de persoon die in het midden staat. Je moet het paard kunnen lezen, en weten hoe je moet reageren als hij wel op je afkomt.

Het probleem is dat de join-up door de niet ingewijdden idd als een beetje wegjagen wordt gezien. En dat is het toch echt niet.

En als jij longeren ook ziet als een beetje naar buiten jagen, heb ik medelijden met de paarden die jij longeert, en waar je de join-up op toepast.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:22

EENS, longeren is heel iets andere dan een join-up!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:41

ik zie het wel een beetje als hetzelfde Knipoog
Ik gooi mijn paard altijd los dus longeer niet, soms, heel soms. Verder had ik nog nooit van de join up gehoord maar wat ik zo lees ziet het eruit als een veredelde vorm van lonseren Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:55

Dan moet je geen dingen gaan roepen waar je de ballen verstand van hebt...Haha!

Stuiterbal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:41

Mijn vorige verzorgpony ree ik niet maar was ook de baas over mij, ik ben der maar mee gestopt want vondt het zo langer niet gaan, Toen heb een ander gevonden halfjaartje gedaan maar moet ik ook mee stoppen ivm school..

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:43

Sisco4life schreef:
Ik gooi mijn paard altijd los dus longeer niet, soms, heel soms. Verder had ik nog nooit van de join up gehoord maar wat ik zo lees ziet het eruit als een veredelde vorm van lonseren Knipoog

Dan moet je je eerst maar erin gaan verdiepen voordat je met dit soort uitspraken gaat gooien, je hebt er echt geen kaas van gegeten van een Join-Up inhoudt. Boos!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:44

Sisco4life schreef:

Dan moet je je eerst maar erin gaan verdiepen voordat je met dit soort uitspraken gaat gooien, je hebt er echt geen kaas van gegeten van een Join-Up inhoudt. Boos!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:32

Idd Join-Up kan heel goed zijn mits goed uitgevoert, maar zolang je niet ervaren ermee bent en een dominant paard echt niet aan beginnen!!!!

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:24

oke het kan best gevaarlijk zijn maar ik vind idd ook dat het heeeeel veel op longeren lijkt dan draait het paard zijn oor ook naar je toe en gaat kauwen en likken...

dus waarom er zulke problemen over maken.....??

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:42

blowdiene schreef:
oke het kan best gevaarlijk zijn maar ik vind idd ook dat het heeeeel veel op longeren lijkt dan draait het paard zijn oor ook naar je toe en gaat kauwen en likken...

dus waarom er zulke problemen over maken.....??

Als je nu eerst eens de sticky zou lezen die Cassidy doorgaf.. Dat zou je helpen Lachen

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:06

welk sticky..?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:08

blowdiene schreef:
welk sticky..?

Cassidy schreef:
Voor de voorstanders van de join-up. Willen julllie even de moeite doen om de sticky in dit forum door te lezen voordat je zulke adviezen geeft ? Voor degenen die hem tot nog toe niet hebben kunnen vinden, hier de link:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Doe jezelf en anderen de lol dat hele topic door te lezen, inclusief alle links in die in het eerste bericht van die pagina staan.

@ Rafaela: Wat ik je persoonlijk wil adviseren is de aanschaf van het boek Grondwerk van Inge Teblick. De kosten zijn te overzien (25 Euro), en je kunt er heel veel uithalen. De basis begint gewoon vanaf de grond, bij iedere Natural Horsemanshipper, of het nu Voest is of Parelli. Dus ja, ik ga je les adviseren, maar les in grondwerk. Als het op de grond goed zit, dan gaat het vanaf het zadel een stuk makkelijker. Maar bereid je er dan ook op voor dat je de eerste tijd niet rijdt, maar meer met grondwerk bezig bent.

Een link naar een topic over het boek Grondwerk, met informatie over de inhoud en ervaringen van anderen, vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:49

die heb ik allang gelezen en ik toch vind ik nog steeds dat longeren heel veel op de join-up lijkt.,
het idee is hetzelfde alleen dan aan een lijntje....
als je longeert reageert het paard precies hetzelfde als bij een join-up sommig paarden lopen dan ook achter je aan dus waarom die problemen over join-up? Verward als zelfs paardenfluisteraars het doen??? Verward

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:27

wil niemand hierop reageren:?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:08

Nee, ik in ieder geval niet.

Als je verder wilt discussieren stel ik voor dat je eerst de sticky doorleest (inclusief alle links die er in staan, dit heb je duidelijk nog niet gedaan). Deze discussie is namelijk al eens eerder langsgekomen. Mocht je na het lezen van de sticky alsnog vragen hebben, raad ik je aan om ze in dat topic te stellen.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:25

ik heb het allemaal gelezen en ik blijf bij mijn eigen mening wat jij ervan vind boeit me helmaal niks...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:14

Mooi, dat is dan duidelijk, en lekker rustig zo. Veel plezier hier verder in je eentje.