Hengst beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:48

Zou wel heel leuk zijn, hengsten stralen ook wat meer uit en zijn vaak leuke persoonlijkheden om mee om te gaan mits goed opgevoed natuurlijk Knipoog !

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:38

Yvonnelind schreef:
Zou wel heel leuk zijn, hengsten stralen ook wat meer uit en zijn vaak leuke persoonlijkheden om mee om te gaan mits goed opgevoed natuurlijk Knipoog !

Helemaal mee eens. Gelukkig zijn er nog mensen die er wat mee doen ipv in de wei zetten en wachten tot ze 3 zijn Boos!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:23

Zilion schreef:
Yvonnelind schreef:

Helemaal mee eens. Gelukkig zijn er nog mensen die er wat mee doen ipv in de wei zetten en wachten tot ze 3 zijn Boos!

Daar vind ik ook niks mis mee!!! Mits ze daarna maar goed behandeld worden, want die stap is groot. Een jong paard opvoeden is niet makkelijk en er kan een hoop fout gaan.
Dán zie ik liever dat ze worden opgevoed door de groep.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:08

[quote="superwoman
Daar vind ik ook niks mis mee!!! Mits ze daarna maar goed behandeld worden, want die stap is groot. Een jong paard opvoeden is niet makkelijk en er kan een hoop fout gaan.
Dán zie ik liever dat ze worden opgevoed door de groep.
[/quote]

Beide is de beste combi denk ik. Nee ik weet het zeker

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:02

wat erg verstandig zou zijn op deze leeftijd is, grondtraining! Knipoog
En mits mogelijk, lekker lange stukken aan de hand lopen, probeer ook veel met je stem te werken, dit komt zeker goed van pas wanneer het moment daar is om hem in te rijden! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:05

Met een hengst moet je aan het werk, niet te lang lanterfanten, helemaal als je hem niet meer hele dagen in een groep op het land kunt hebben en hij apart moet of op stal moet.

Grondwerk is essentieel voor ieder paard, en daar kun je gerust alvast mee beginnen. Je kunt er ook voor kiezen om hem zadelmak te maken en aansluitend weer vrij te geven, van die paar keren longeren en die paar keer een zadel en eventueel een ruiter erop slijt een paard echt niet.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:41

mijn 2 jarige hengst is ook superlief, weet dat hij hengst is ( zet maar ene merrie voor zn neus) maar verder totaal geen hengstenkuren. ook kun je echt met hem knuffelen wat volgens veel mensen ook niet kan. hij weet wel dondersgoed wat wel en niet mag, maar probeerd eigelijk nooit echt wat uit. ik ga hem ook niet nu al belerne alleen maar omdat ie hengst is. van t winter ga ik ene beetje met hem wandelen en dan leg ik er tijdens een wandeling ook ene keer een barenbachpad op of een longeersingel, iig een beetje spelenderwijs. het is een beetje een zenuwpeesje, en als ik alles in zijn tempo doe vertrouwd hij me ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:16

elinax21 schreef:
hij weet wel dondersgoed wat wel en niet mag, maar probeerd eigelijk nooit echt wat uit.

Het is natuurlijk afhankelijk van de hengst, maar ik wil je evengoed aanbevelen dit artikel even door te lezen. Bij een hengst kunnen de hormonen ineens gaan opspelen, en kunnen er dingen gebeuren die je niet ziet komen...

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:35

Ik lees dat je een arabier hebt.
Wat zijn ze papieren.
Mist het een 100% volle is een arabier is later volwassen..
Ik zal nog even wachten met longeren/rijden tot hij wat ouder is...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:50

cassidy, dankje voor dat artikel. wel interessant. weet niet of het je uitmaakt, en ik ga ook absoluut niet zeggen dat mij dat niet kan overkomen, maar die van mij heeft nog nooit alleen gestaan, en heeft ook wel tussen de merries gestaan of geneust, en ik kan hem daar zo bij weg halen, wel moet ik daarbij vermelden dat hij nooit heeft gedekt en dat wil ik ook zo houden. ook mijn hengst is dus een volle arabier, maar zijn vader was net zo lief en makkelijk, en die was toch heel wat jaartjes ouder. en ik zie vanzelf wel hoe hij in de toekomst is