paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:07

merrieveulen schreef:
Marigold schreef:
hm, ik zou hem gewoon met rust laten tijdens het eten..


nou ik wil dat mijn paard me ten alle tijden vertrouwt, dus ook bij het eten, en dat hij me niet ziet als een concurrent voor de lekkere hapjes.


Absoluut mee eens. Bovendien zou een lager in rang staand paard in de kudde het ook niet in zijn hoofd halen om lelijke gezichten naar de leider te trekken, je hebt dus ook te maken met een dominantieprobleem.

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:23

Je moet gewoon eerst proberen zelf met het eten rond te loopen als die achter je aan gaat geef je een handje met voer en zeggen dat die het goed doet.
en dan steeds meer handjes geven op een dag leg je het voer op de grond/bak waar jij het in doet en dan hopelijk doet die dan niets.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:28

Je kan bijvoorbeeld ook zeggen (klinkt misschien crux) dat je een zweepje meeneemt. Dan doe je het voer in een bak, en loop je de wei in. Als hij naar je hapt, een tik. Dreigen kan ook niet, maar dan kan je het beste denk ik gewoon wegjagen zeg nmaar. En pas bij het voer laten als jij dat wilt. OOk kijken of je erbij kan blijven staan, want dt moet ze dan op een gegeven moment wel accepteren denk ik zo. Dit heeft bij mijn vzwelsh erg goed gewerkt.
Groetjes, mij

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:25

gewoon met voer en al de wei in, neerleggen/ zetten, en erbij blijven staan. dat zowiezo. an laat je paard maar wachten tot jij het goed vindt dat hij eet. ik heb mijn paard van het begin af aan geleerd zich te gedragen als het om voer gaat. ik kan dus gewoon met de bak de stal inlopen, en hij wacht tot ik de bak netjes heb opgehangen, en tot ik aangeef dat het zijn beurt is. ook als ik met het voer bezig ben, de andere paarden staan te klieren, te schrapen enzo, heel irritant, maar de mijne staat netjes in het hoekje te wachten, zodat hij alles goed kan zien. ik vind goede manieren op stal zowiezo belangrijk!

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:26

Hoi Hoi.. bedankt allemaal voor jullie reactie's.. ik ben natuurlijk aan de gang gegaan met mijn paard.. FF tussen door ze bijt niet hoor ze dreigt te trappen.. Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik haar apart zet en haar dan voer er niest aan de hand is en dat ik gewoon bij haar sta.. ze laat haar hoofd dan hangen en kijkt mij aan of ze er aan mag beginnen en begint dan heel voorzichtig te eten.. dus ze heeft wel respect voor mij.. wie weet misschien hoe het komt dat ze wel dit gedrag vertoont in de kudde.. en dan ligt het voer ver uit elkaar zodat ze allemaal hun eigen portie hebben.. dus kom nog maar op met de tips..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:49

Als je paard eenmaal aan het eten is, kun je hem er dan ook weer makkelijk vandaan halen? Ga desnoods een keertje met je handen door de brok heen alsof jij aan het eten bent, en dan moet hij echt achter je blijven staan en mag hij er zelf niet bij.

La_Martina

Berichten: 521
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: SHCT

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:10

Waarom zou je bij je paard gaan staan als hij aan het eten is? Scheve mond

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:53

Hoopen dat het je gelukt is.!:j

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 14:17

Ik kan gewoon bij haar staan als ze eet kan ook gewoon haar voer weg pakken.. maar ben er achter gekomen dat ze het alleen in de kudde doet... als ik samen met haar ben en ik geef haar eten dan kijkt ze mij aan buigt ze haar hoofd naar beneden en gaat ze voorzichtig naar haar voer toe.. er is dan dus niets aan de hand.. maar in de kudde doet ze het dus wel en ook naar mij.. misschien een kwestie van wennen bij haar ze is hier nu pas 3 weken en zie wel verbetering.. misschien nog iemand iedeeen

Steef_
Berichten: 2854
Geregistreerd: 05-11-04

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:15

ik zou je paardje ook gewoon rustig laten eten
wat heb je eraan om er bij te gaan staan als hij eet Clown

La_Martina

Berichten: 521
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: SHCT

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:40

stefke1012 schreef:
ik zou je paardje ook gewoon rustig laten eten
wat heb je eraan om er bij te gaan staan als hij eet Clown


Ja precies..
Vind het nergens op slaan dat je tijdens het eten bij je paard moet gaan staan.
Nouja..tenminste niet als je paard het niet leuk vind. Lachen

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:40

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn merrie zo erg dat ik haar nier meer durfde te voeren.
En het eten gewoon onder het hek doorschoof.

De vorige eigenaar maakte een spelletje van het voeren en ging heel hard voor haar uitrennen en liet haar steigeren en bokken voordat ze haar eten kreeg.

Ik denk dat het vertrouwen krijgen in elkaar jouw pony en jij het belangrijkste is.
Nu loop ik 100 meter door het land met mijn zakje biks en zij blijft rustig op afstand.
Totdat ik het in haar voerbak gooi in haar inloopstal.
Ik ben begonnen door een klein beetje in de wei te leggen en de rest in haar voerbak.
En ook kan ik nu rustig naast haar staan terwijl ze eet.
Met veel geduld bereik je uiteindelijk wat je wilt.

Veel succes.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:43

Die van mij had ook verschrikkelijke voernijd, zelfs als een helicopter overvloog bokte hij daarna en rende er achter aan. Ik voer biks, e.d. uitsluitend in de stal, deur dicht en laat hem met rust en kom pas weer als hij het op heeft, tegenwoordig kan ik gewoon rustig de kast open maken in de stal als hij staat te eten. Als hij maar emt rust word gelaten, dus ik praat neit tegen hem laat hem rustig eten en nu is het geen probleem meer in de omgang.

PhanteGarrow

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: IJsselstein

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:04

Mijn paard had ook voernijd maar wat ik heb gedaan... (wel een lang proces)... elke keer na het rijden krijgt ze wat lekkers in een emmer... voordat ze der hoofd in die emmer mag gooien moet ze minimaal 1 minuut achter mij staan zonder me aan te raken... doet ze dit niet dan doe ik mijn arm omhoog... zonder haar aan te raken... uiteindelijk wacht ze netjes totdat ze haar eten krijgt... als je dit voor elkaar hebt dan ga je zorgen dat je tijden het eten de bak van je paard afpakt... je paard even laten stilstaan en daarna gewoon weer geven... zo heb ik het mijn paard geleerd

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:39

@ La_Martina
@ stefke1012

Ik denk dat jullie het niet helemaal begrijpen.. Ik laat natuurlijk mijn paard met rust met eten ik loop er niet om heen te tieren. maar als ik toevallig langs loop moet dit wel veilig kunnen.. en als ik met hooi in mijn handen loop moet dit ook veilig kunnen en moet ik geen drijgende kont naar mij toe krijgen.. een paard moet wel respect voor mij hebben. IK heb buitenboxen met een voorstuk en daar krijgen mijn 3 paarden te eten maar ik moet daar wel veilig kunnen lopen. En als ik mijn stal opstrooi.. mijn merrie vind het dan lekker om de granen er tussen vandaan te eten vind ik geen probloeem maar door het probleem dat ze voernijt heeft drijft ze mij de hoek in met het doel mij te trappen en dat kan lijkt mij niet helemaal de bedoeling zijn. vandaar paard verdedigd zijn eten en wil ik graag tips.

Zo en voor de gene die tipes hebben gegeven er bedankt.. ben er natuurlijk mee aan de gang gegaan. van de week was ik dus aan het opstrooien en die muts van me probeert me zo in de hoek te drijven en begint met haar achterwerk te drijgen. me vriendin zag dit al snel en ging bij de boxdeur staan van de andere kant zodat ik er eventueel snel uit kon springen maar ze liet hem wel dicht want ik had zoiets oke nu is het tussen jou en mij en zullen we wel eens zien wie de baas is. Ik heb mijn stem verheft en heb haar weggestuurd. ze ging ook de box uit. ik dacht mooi ik heb gewonnen. klein tijdje later kwam mevrouw weer en probeerde ze het weer. wederom haar weggestuurd. dit maal trok ze haar staart tussen haar benenen en haar kont troke ze in en liep de stal weer uit en kwam de stal weer in toen ik er uit ging en klaar was. (ff tussendoor heb haar dus niet aangeraakt he heb haar alleen weggestuurd). Ik denk zelf dat dit een goed teken is.. het gebeurd nu alleen nog met hooi voeren en opstrooien als ik haar apart biks voer is er niets meer aan de hand en als ik zou willen kan ik dan ook zonder problemen haar voer wegpakken en in haar voerbak met mijn hand.

hoor graag van jullie

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:08

Mijn Shet is ook nogal gefixeerd op zijn muesli/brok. Komt er in galop aangerend (ze staan nu 24/7 buiten) en duikt meteen zijn etensbak in.
Mits ik hem tijdens het eten van voren benader is er niks aan de hand maar ik moet niet van achteren of schuin van achteren komen want dan gaan zijn oren in de nek en draait ie zijn kontje dreigend naar mij. Dit doe ik dan dus ook niet maar als hij zit te schooien rond de voerbak van mijn veulen of merrie jaag ik hem daar weg. Gaat hij dan dreigen krijgt ie een trap in zijn reet.
Dat hij zijn eigen voer verdedigd vind ik best ik zal het ook nooit van hem afpakken maar hij moet het niet flikken om het voer van een ander paard op deze manier te bemachtigen.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:43

Tong uitsteken kan er geen trap tegen haar reed geven is ze te groot voor Tong uitsteken
en met haar verleden niet verstandig.. ze is van veemarkt naar veemarkt gegeaan ze heeft geen leuke start gehad als veulen zijnde

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:09

ik ken dat probleem, doen mijn paarden ook.. ik zette eerst een bakje brokke neer.. en in een keer had k een paard in me haar hangUhh.. Verdrietig maar laat m heel veel uit je hand eten.. en zorg dat zij je vertrouwd...Knipoog niet bang maken.. want misschien zijn sommige een keer gestoord tijdens eten.. als ie normaal uit je ahnd heeft gegete.. beloOn m heel goed..!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 00:09

Ik kjen het...had allemaal probleme/probleempjes met mn 3 jarige

oa eten verdedigen en levensgevaarlijk worden bij aanraken achterbenen, achtervoetjes optillen ging alleen onder verdoving en dan nog mbv een longeerlijn Nagelbijten / Gniffelen

ze heeft veel in de opfok gestaan en is weinig in de hand geweest
staat nu 1 week op en africhtingsstal en wordt continue gecorrigeerd als ze in de hand is en vervelend doet en wat denk je... ze kan nu overal aangeraakt worden incl achterbenen! peesjes kunnen om terwijl ze los in de stal staat incl uitkrabben voorvoetjes, kan bij haar komen terwijl ze staat te eten etc!
kwestie van duidelijk maken wíe er de baas is, en dat dat niet het paard is mag duidelijk zijn Knipoog

hoe je dat duidelijk maakt is je eigen keuze, met boerenverstand(oftewel er een keer goed tegenaan slaan of onderdoor schoppen als ze zo lopen te klieren) of je dat met NH doet en met veel geduld, of je eigen combi maakt dat moet je helemaal zelf weten Lachen

bij die van mij gaat alles heel geduldig, maar ze moet wel weten dat ze respect moet hebben voor de mensen die met haar omgaan, ze wordt zeker niet afgeslagen maar een corrigerende tik op het juiste moment doet wonderen bij haar
ze vond nml dat zij boven alles&iederen stond Knipoog vind dat het prima bij haar werkt gezien alle vooruitgang in 1 weekje!

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:31

ze staat nu ook op een trainingsstal maar dan om beleerd te worden... het gaat de laatste tijd steeds beter..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:35

hmzzzz misschien ben ik gek hoor, maar ik laat een paard altijd gewoon rustig eten Haha! Haha!

en als ze dan hun eten willen "verdedigen" is dat helemaal prima... ik persoonlijk vind dat geen probleem, en ik maak er ook geen probleem van....... ik wacht wel een kwartiertje Haha! Haha!

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:47

halo lees nou eens !!!! je kan niet eens zijn stal in om op te strooien !!! of wat dan ook...dit is een paard met een duidelijk probleem ! goed van je dat je hulp zoekt nh is bv een goed begin ! suc6 er mee !

ps doe in tussentijd wel voorzichtig want je zal niet de eerste zijn die verongelukt is met/door een paard .......

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:41

dnk je mel jij leest tenminste.. Tuurlijk stoor ik mijn paard niet met eten maar moet wel overal veilig kunnen komen... En zeker kunnen opstrooien..
Dus voor de gene die over storen bij het eten beginnen lees eerst ff voordat je commentaar geeft... En ja zinvolle tips zijn natuurlijk welkom..
Ben nog altijd van mening dat ik veilig bij mijn paarden moet kunnen lopen en niet wanneer dat hun uit komt omdat mevrouw zonnodig moet eten... nee als ik er dan toevallig ff langs moet moet dat veilig kunnen.. Er zal maar zomaar een kind heen vliegen.. die zien al helemaal geen gevaar.. Niet te overzien joh.. naja.. het gaat gelukkig al een stuk beter... al moet ik haar nu al een tijdje missen..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:49

strooi je toch later op? ik snap het niet.

over het algemeen krijgen paarden eten op stal, dus een veilige afgesloten omgeving..... geen gevaar dus Haha! Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:25

toch is voedernijd erg lastig als ze dan steeds meer tekeer gaan
mn andere, dus niet de stoute maar nu brave 3 jarige Knipoog
heeft zó'n ontzettende voedernijd dat hij al staat te steigeren en bokken in zn stal als hij de brokkar in de verte al hoorde
wel gaven ze hem meteen als eerste eten omdat hij zichzelf letterlijk kapot sloeg tegen de muur aan, maar als je dan om de rest te voeren nog een keer langs zijn stal moest komen vloog hij weer tegen de tralies en mepte weer tegen de muur aan...

zo heeft hij 2x 6 weken boxrust gehad ivm beschadigd spronggewricht, aleen ja tijdens die eerste keer boxrust mepte hij gewoon nog een keer vol tegen de muur aan...opnieuw 6 weken rust erbij Scheve mond sprong was x zo dik en vanalles was er beschadigd binennin.

Bij hem ben ik expres erbij gaan staan tijdens het voeren, dan gedroeg ie zch tenminste(kort zweepje in mn hand deed wonderen)
zodra alle paarden brok hadden en de brokkar weer terug op zn plaats was en er dus niemand meer voor zijn stal langsliep dan liet ik hem rustig eten en was er dus niemand in/om zijn stal

thuis is het erg simpel, ik gooi eten in zijn bak en doe zijn bovendeurtje dicht, dan stoort hij zich er niet aan dat er misschien nog iemand langs zn stal komt lopen terwijl hij staat te eten
scheelt een hoop geschop en blessure's Knipoog
laat hem dus wel met rust maar ik kan nu wel gewoon veilig in zn stal komen met voeren, ook met bovendeur open vliegt hij geen mensen meer aan die toevalli voorbij lopen als hij eten heeft, dat deed hij eerder dus wel Nagelbijten / Gniffelen
maar bovendeurtje dicht is toch wel de meeste rust en wordt er zeker niet geschopt tegen de wand, wel zo fijn voor zn achterbenen Knipoog