Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Destinietje schreef:Ik heb me laatst laten vertellen dat je dit gedrag níet moet tolereren. In ieder geval, niet bij toch al dominante paarden. Het is namelijk een heel sneeky vorm van dominant gedrag. Een dominant paard mag zoiezo NIET in jou "zone"komen, dus op een bepaalde afstand van je. En er zijn zat slimmeriken die weten dat ze niet mogen bijten, dan dús maar gaan likken, of frunniken. In paardentaal zou dat betekenen van "so, ik zit tóch aan je! Peuh!" Dit geld natuurlijk voor heel veel paarden niet, maar paarden die toch al wat gedrags/dominantieproblemen hebben: Let hier dus mee op!
Hij heeft ook nog nooit in die 24 jaar dat hij is geboren ook maar iemand proberen te bijten tijdens dit gedrag. Het ging hem puur om het likken. Desnoods likte hij zijn eigen voorbenen of zijn box. 
Cayenne schreef:Mijn paard was een stereotype likker. Hij begon vaak na een snoepje, en likte dan je handen af, dan je jas en je mouwen, dan de rest, dan zijn box (geheel rondom) en als ie dan nog niet klaar was, begon hij aan zijn eigen benen te likken. Andere paarden lebberde hij ook af, eigenlijk alles wat hij tegenkwam.
Waar hij dit vandaan haalde zijn we nooit achtergekomen. Hij kwam niets te kort. Af en toe kreeg hij ook zijn zoutblok, maar die hing ik bewust niet in zijn box of hij bleef aan de gang. Bij hem ging het duidelijk niet om het zout, hij likte gewoon alles af wat hij tegen kwamWaarschijnlijk heeft hij zich ooit bij een vorige eigenaar verveeld en is dit gedrag gaan doen, want ik heb hem zelf 6 jaar gehad, en daarvoor heb ik hem ook al 10 jaar gekend en toen deed hij dat ook.
Sommige paarden gaan weven of luchtzuigen, en die van mij ging dus likkenHij had hierdoor trouwens wel altijd schone box wanden
Jolandaa_ schreef:bij het paard uit de straat bij mij, ook wel de exvzpaard van missnaomi @ bokt, heb je geen wasmachine nodig, hij likte mijn hele jas schoon. Hij is ook maar 4 en een beeldig brave ruin( niet dus, een kleuter die heel lief je jas kan likken, maar het volgende moment achter in de wei aan het bokken is )
Citaat:Sommige paarden gaan weven of luchtzuigen, en die van mij ging dus likken Hij had hierdoor trouwens wel altijd schone box wanden

Het is GEEN dominantie! Absoluut niet!!!
: